Geen goede naleving van de stabiliteitsregelgeving aan boord van
containerschepen ziet de overheid en de branche als een risicofactor
wegens de kans van kapseizen en het verlies van lading. Handhavers en
toezichthouders van de IVW, Waterpolitie en Zeehavenpolitie hebben
daarom gezamenlijk op 16 en 18 maart jl. achttien containerschepen
hierop gecontroleerd. De actie was vooral gericht op het bewust maken
van het belang hiervan.
Foute tabellen
Bij dertien van de achttien schepen bleek iets mis te zijn. Op zeven
schepen was de berekening niet in orde omdat onder meer de tabellen voor
vastgezette containers werden toegepast in plaats van de tabel voor los
vervoerde containers. Ook werd in de berekening soms geen rekening
gehouden met de aanwezigheid van zogenaamde ‘highcube containers’. De
stabiliteitsboeken van voor 2002 houden geen rekening met de
aanwezigheid van highcubes, omdat deze niet bestonden voor 2002.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?