Volgens het plan wordt overcapaciteit van droge lading- en containerschepen, die bijvoorbeeld graan, ertsen, elektronica, kleding en bier vervoeren, tijdelijk uit de vaart te houden. Dit is een naar zijn aard mededingingsbeperkende gedraging. De NMa heeft het Crisisberaad daarom reeds bij de eerste presentatie in oktober 2009 laten weten grote twijfels te hebben bij het plan. De regeling houdt in dat binnenvaartschippers, die elkaars concurrenten zijn, met elkaar afspraken maken door de capaciteit te verdelen. Dergelijke afspraken zijn onder de Mededingingswet alleen toegestaan als dit leidt tot een algehele verbetering van de productie waar iedereen, dus ook de consument, van profiteert. Een groot voordeel volgens het Crisisberaad is dat de beschikbare scheepscapaciteit beter zou worden benut (volle schepen in plaats van halflege schepen) waardoor een vracht meer oplevert.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?