NMa staat oplegregeling binnenvaart niet toe

Het Crisisberaad Binnenvaart heeft de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) er niet van kunnen overtuigen dat de voordelen van hun plan om de binnenvaart door de economische crisis heen te helpen, opwegen tegen de nadelen voor de concurrentie. Daarom kan volgens de NMa voor de binnenvaart geen uitzondering worden gemaakt op het kartelverbod. Vandaag heeft de NMa het Crisisberaad in een informele zienswijze laten weten dat de Mededingingswet de oplegregeling niet toestaat.

NMa staat oplegregeling niet toe

Volgens het plan wordt overcapaciteit van droge lading- en containerschepen, die bijvoorbeeld graan, ertsen, elektronica, kleding en bier vervoeren, tijdelijk uit de vaart te houden. Dit is een naar zijn aard mededingingsbeperkende gedraging. De NMa heeft het Crisisberaad daarom reeds bij de eerste presentatie in oktober 2009 laten weten grote twijfels te hebben bij het plan. De regeling houdt in dat binnenvaartschippers, die elkaars concurrenten zijn, met elkaar afspraken maken door de capaciteit te verdelen. Dergelijke afspraken zijn onder de Mededingingswet alleen toegestaan als dit leidt tot een algehele verbetering van de productie waar iedereen, dus ook de consument, van profiteert. Een groot voordeel volgens het Crisisberaad is dat de beschikbare scheepscapaciteit beter zou worden benut (volle schepen in plaats van halflege schepen) waardoor een vracht meer oplevert.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (21)

  • Het komt mei over dat de kennis van de binnenvaart bij de NMA en hun voorzitter zeer beperkt is? Als hij denkt de markt werk als er schepen vol geladen varen!Deze (Pieter)niet bekwaam is om deze beslissing te nemen!

    Geplaatst door: gerrit op
  • Of moet ik Tom zeggen;

    Geplaatst door: Wouter van Haaften op
  • I:
    Je bent een sukkel.Wees een vent(je) en maak je bekent LOSER

    Geplaatst door: Wouter van Haaften op
  • Alle schepen tegen de kant! Aan melden bij de bijstand.En niet meer los maken Voor dat er gevaren kan worden zonder verlies!Zoals de NMA het wil spelen is onverantwoord en gaat de hele binnenvaart ten onder? De binnenvaart kan zamen sterk zijn!EUBO is nu het enige dat kan werken!Die niet meewerkt wil geen oplossing?

    Geplaatst door: gerrit op
  • Ja van Haaften dan ga je toch lekkr van de sociale trekken zoals je schrijft op de eubo site zijn we jou ook kwijt op de kanalen

    Geplaatst door: l op
  • ik citeer:’er zijn schippers die ondanks de crisis hun schepen nog steeds vol varen”, dit geeft aan dat de markt nog steeds werkt. Ik geloof dat ik als schipper ook maar ga soliciteren bij de NMA,zulk makkelijk denken kan ik zelfs nog.

    Geplaatst door: niet denken maar doen op
  • Weldra komt de heer W vd Sluys van crisisberaad met plan B. Gelijk maar op nr 100 ophangen,of toch nog even aanhoren?

    Geplaatst door: Martin op
  • Komt mooi uit voor het crisisberaad.
    Het subsidie geld was toch al op.
    Kunnen ze er nu, met een tevreden gevoel het geld opgemaakt te hebben, mee stoppen.

    Geplaatst door: Anton op
  • Het aloude spreekwoord geld nog steeds verander de wereld begin bij je zelf dat geld voor lage vrachten aan nemen maar zeer zeker ook voor schepen (nieuwe)kopen tegen veel te hoge kostprijs, bepaalde schippers waren zulke goede handelaren en zogenaamd zoveel geld verdiend met schepen bouwen en verkopen????? maar kostendekkende vrachten aannemen kunnen ze niet voor mekaar krijgen want ja je moet toch tegen elke prijs blijven varen??????

    Geplaatst door: Jan op
  • als de gehele binnenvaart nu eens begint om de weekende niet te varen zal de prijs vanzelf stijgen. of zijn jullie zo bang het werk kwijt te raken aan andere modaliteiten. als je er van overtuigd ben dat ze je nodig hebben heb je toch zelf de touwtjes in handen. ga met elkaar opzoek naar een vaarweek met goede verdiensten.

    Geplaatst door: cor op
  • Het is inderdaad zonde van al dat geld,wat het crisisberaad gekost heeft.Gezien het draagvlak, voor deze opregeling is het de enige en juiste beslissing van de NMA.

    Geplaatst door: Martin op
  • haha ik moet wel lachen over de uitspraak wij willen dat de rest meebetaald die er niks te maken heeft met die sector wie hebben wij dan in goede tijden betaald waar is dan ons belastingsgeld heen want dat is nog een hoop geld, daar zijn zeker ook een hoop ambtenaars van betaald, geef ze maar zoveel geld dat de nodigste dingen hebben eten en dak boven hun hoofd en verder alles af pakken en dan kijken hoe leuk ze het vinden, en het koningshuis dat er 34 000 000 millioen doorheen knallt per jaar dat is zeker ook van dat belastingsgeld, belachelijk is het.

    Geplaatst door: m. op
  • Zijn er trouwens schepen die bier vervoeren?
    Zouden ze nog een schipper nodig hebben?

    Geplaatst door: Wouter van Haaften op
  • Jan van Putten:
    Je hebt groot gelijk, als we dat er nu eens doorheen kregen is de crisis heel snel voorbij in de binnenvaart en je hebt nog een beetje sociaal leven.Want waarom moeten wij 6 of 7 dagen per week werken?

    Geplaatst door: Wouter van Haaften op
  • Hoe moeilijk kan het zijn voor de binnenvaart om zichzelf een 40 urige werkweek op te leggen en de weekenden lekker vrij te nemen om op die manier de overcapaciteit uit de weg te helpen. En echt het is best wel lekker om in het weekend net als (normale) mensen aan de wal leuke dingen te doen met het geld dat je door de week verdient. En het het is nog volledig legaal ook, zelfs de nma kan hier niets aan doen!!!!

    Geplaatst door: Jan van Putten op
  • Volgens mij gewoon met z’n allen tegen de kant.
    Niet meer aannemen.
    Of kan de MNA je soms verplichten om beneden de kostprijs te gaan varen ?
    Volgens mij is het zo geregeld met een paar weken hebben we weer kostendekkende tarieven.
    En de NMA: laat mij niet lachen je mag toch wel op vakantie?

    Geplaatst door: Arie (prut) op
  • We kunnen de ambtenaren van de NMA 75% korten op hun salaris. Marktwerking alleen de sterkste ambtenaren blijven over de rest in de bijstand, hoewel ze zullen wel riante afvloeiingsregelingen hebben, 20 jaar 80% uitkering of zo iets.

    Geplaatst door: jan op
  • En hop… Weer een berg subsidiegeld over de balk.

    Geplaatst door: Garfield op
  • Dit konden we natuurlijk aan zien komen gezien de uitspraken van de Hr Kallas eerder geuit en te lezen op deze site.
    De vervoerssector moet meer concureren, dan kun je op je vingers natellen dat de NMA daar zijn vingers niet aan wil branden.
    Ik denk dat we net als in de taxiwereld maar een teller in de hut moeten plaatsen en die gaat lopen zodra de motor loopt en natuurlijk altijd de eerste in de rij nemen.
    Is de reis volbracht dan klok stop en een uitdraai maken en dat gaan afrekenen.
    Helaas ben ik geen computergenie anders had ik geprobeerd de site voor een hele periode plat te leggen met een of andere e-mailbombadement.
    Helpt niks maar lucht wel op.
    NMA lieden bange pannenkoeken bah, want waar een WIL is, is een WEG.

    Geplaatst door: CDW op
  • Hahahahahahahahahahahahahahahahhaahah, ik wist het wel. Laat zoiets nu maar aan de schippers over .En laat bonden en crisisberaden lekker thuis de boel op gaan vreten .LUISTER NAAR DE EUBO.
    Groeten Wouter van Haaften

    Geplaatst door: Wouter van Haaften op
  • Van dit soort instanties kun je net zoveel verwachten als van een groenteboer die een hersenoperatie uit moet voeren.
    E. Volker

    Geplaatst door: E. Volker op

Reageer

NMa staat oplegregeling binnenvaart niet toe | Schuttevaer.nl

NMa staat oplegregeling binnenvaart niet toe

Het Crisisberaad Binnenvaart heeft de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) er niet van kunnen overtuigen dat de voordelen van hun plan om de binnenvaart door de economische crisis heen te helpen, opwegen tegen de nadelen voor de concurrentie. Daarom kan volgens de NMa voor de binnenvaart geen uitzondering worden gemaakt op het kartelverbod. Vandaag heeft de NMa het Crisisberaad in een informele zienswijze laten weten dat de Mededingingswet de oplegregeling niet toestaat.

NMa staat oplegregeling niet toe

Volgens het plan wordt overcapaciteit van droge lading- en containerschepen, die bijvoorbeeld graan, ertsen, elektronica, kleding en bier vervoeren, tijdelijk uit de vaart te houden. Dit is een naar zijn aard mededingingsbeperkende gedraging. De NMa heeft het Crisisberaad daarom reeds bij de eerste presentatie in oktober 2009 laten weten grote twijfels te hebben bij het plan. De regeling houdt in dat binnenvaartschippers, die elkaars concurrenten zijn, met elkaar afspraken maken door de capaciteit te verdelen. Dergelijke afspraken zijn onder de Mededingingswet alleen toegestaan als dit leidt tot een algehele verbetering van de productie waar iedereen, dus ook de consument, van profiteert. Een groot voordeel volgens het Crisisberaad is dat de beschikbare scheepscapaciteit beter zou worden benut (volle schepen in plaats van halflege schepen) waardoor een vracht meer oplevert.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (21)

  • Het komt mei over dat de kennis van de binnenvaart bij de NMA en hun voorzitter zeer beperkt is? Als hij denkt de markt werk als er schepen vol geladen varen!Deze (Pieter)niet bekwaam is om deze beslissing te nemen!

    Geplaatst door: gerrit op
  • Of moet ik Tom zeggen;

    Geplaatst door: Wouter van Haaften op
  • I:
    Je bent een sukkel.Wees een vent(je) en maak je bekent LOSER

    Geplaatst door: Wouter van Haaften op
  • Alle schepen tegen de kant! Aan melden bij de bijstand.En niet meer los maken Voor dat er gevaren kan worden zonder verlies!Zoals de NMA het wil spelen is onverantwoord en gaat de hele binnenvaart ten onder? De binnenvaart kan zamen sterk zijn!EUBO is nu het enige dat kan werken!Die niet meewerkt wil geen oplossing?

    Geplaatst door: gerrit op
  • Ja van Haaften dan ga je toch lekkr van de sociale trekken zoals je schrijft op de eubo site zijn we jou ook kwijt op de kanalen

    Geplaatst door: l op
  • ik citeer:’er zijn schippers die ondanks de crisis hun schepen nog steeds vol varen”, dit geeft aan dat de markt nog steeds werkt. Ik geloof dat ik als schipper ook maar ga soliciteren bij de NMA,zulk makkelijk denken kan ik zelfs nog.

    Geplaatst door: niet denken maar doen op
  • Weldra komt de heer W vd Sluys van crisisberaad met plan B. Gelijk maar op nr 100 ophangen,of toch nog even aanhoren?

    Geplaatst door: Martin op
  • Komt mooi uit voor het crisisberaad.
    Het subsidie geld was toch al op.
    Kunnen ze er nu, met een tevreden gevoel het geld opgemaakt te hebben, mee stoppen.

    Geplaatst door: Anton op
  • Het aloude spreekwoord geld nog steeds verander de wereld begin bij je zelf dat geld voor lage vrachten aan nemen maar zeer zeker ook voor schepen (nieuwe)kopen tegen veel te hoge kostprijs, bepaalde schippers waren zulke goede handelaren en zogenaamd zoveel geld verdiend met schepen bouwen en verkopen????? maar kostendekkende vrachten aannemen kunnen ze niet voor mekaar krijgen want ja je moet toch tegen elke prijs blijven varen??????

    Geplaatst door: Jan op
  • als de gehele binnenvaart nu eens begint om de weekende niet te varen zal de prijs vanzelf stijgen. of zijn jullie zo bang het werk kwijt te raken aan andere modaliteiten. als je er van overtuigd ben dat ze je nodig hebben heb je toch zelf de touwtjes in handen. ga met elkaar opzoek naar een vaarweek met goede verdiensten.

    Geplaatst door: cor op
  • Het is inderdaad zonde van al dat geld,wat het crisisberaad gekost heeft.Gezien het draagvlak, voor deze opregeling is het de enige en juiste beslissing van de NMA.

    Geplaatst door: Martin op
  • haha ik moet wel lachen over de uitspraak wij willen dat de rest meebetaald die er niks te maken heeft met die sector wie hebben wij dan in goede tijden betaald waar is dan ons belastingsgeld heen want dat is nog een hoop geld, daar zijn zeker ook een hoop ambtenaars van betaald, geef ze maar zoveel geld dat de nodigste dingen hebben eten en dak boven hun hoofd en verder alles af pakken en dan kijken hoe leuk ze het vinden, en het koningshuis dat er 34 000 000 millioen doorheen knallt per jaar dat is zeker ook van dat belastingsgeld, belachelijk is het.

    Geplaatst door: m. op
  • Zijn er trouwens schepen die bier vervoeren?
    Zouden ze nog een schipper nodig hebben?

    Geplaatst door: Wouter van Haaften op
  • Jan van Putten:
    Je hebt groot gelijk, als we dat er nu eens doorheen kregen is de crisis heel snel voorbij in de binnenvaart en je hebt nog een beetje sociaal leven.Want waarom moeten wij 6 of 7 dagen per week werken?

    Geplaatst door: Wouter van Haaften op
  • Hoe moeilijk kan het zijn voor de binnenvaart om zichzelf een 40 urige werkweek op te leggen en de weekenden lekker vrij te nemen om op die manier de overcapaciteit uit de weg te helpen. En echt het is best wel lekker om in het weekend net als (normale) mensen aan de wal leuke dingen te doen met het geld dat je door de week verdient. En het het is nog volledig legaal ook, zelfs de nma kan hier niets aan doen!!!!

    Geplaatst door: Jan van Putten op
  • Volgens mij gewoon met z’n allen tegen de kant.
    Niet meer aannemen.
    Of kan de MNA je soms verplichten om beneden de kostprijs te gaan varen ?
    Volgens mij is het zo geregeld met een paar weken hebben we weer kostendekkende tarieven.
    En de NMA: laat mij niet lachen je mag toch wel op vakantie?

    Geplaatst door: Arie (prut) op
  • We kunnen de ambtenaren van de NMA 75% korten op hun salaris. Marktwerking alleen de sterkste ambtenaren blijven over de rest in de bijstand, hoewel ze zullen wel riante afvloeiingsregelingen hebben, 20 jaar 80% uitkering of zo iets.

    Geplaatst door: jan op
  • En hop… Weer een berg subsidiegeld over de balk.

    Geplaatst door: Garfield op
  • Dit konden we natuurlijk aan zien komen gezien de uitspraken van de Hr Kallas eerder geuit en te lezen op deze site.
    De vervoerssector moet meer concureren, dan kun je op je vingers natellen dat de NMA daar zijn vingers niet aan wil branden.
    Ik denk dat we net als in de taxiwereld maar een teller in de hut moeten plaatsen en die gaat lopen zodra de motor loopt en natuurlijk altijd de eerste in de rij nemen.
    Is de reis volbracht dan klok stop en een uitdraai maken en dat gaan afrekenen.
    Helaas ben ik geen computergenie anders had ik geprobeerd de site voor een hele periode plat te leggen met een of andere e-mailbombadement.
    Helpt niks maar lucht wel op.
    NMA lieden bange pannenkoeken bah, want waar een WIL is, is een WEG.

    Geplaatst door: CDW op
  • Hahahahahahahahahahahahahahahahhaahah, ik wist het wel. Laat zoiets nu maar aan de schippers over .En laat bonden en crisisberaden lekker thuis de boel op gaan vreten .LUISTER NAAR DE EUBO.
    Groeten Wouter van Haaften

    Geplaatst door: Wouter van Haaften op
  • Van dit soort instanties kun je net zoveel verwachten als van een groenteboer die een hersenoperatie uit moet voeren.
    E. Volker

    Geplaatst door: E. Volker op

Reageer