NMa beslist binnen twee weken over oplegregeling binnenvaart

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) beslist binnen twee weken of ze goedkeuring verleent aan de oplegregeling van het Crisisberaad Binnenvaart. Tot dan doet de NMa geen mededelingen. Dat meldt de NMa op vragen van Weekblad Schuttevaer.

De NMa wees de eerste opzet van de oplegregeling af. Vorige week donderdag plaatste NMa-directeur Pieter Kalbfleisch bij de presentatie van de NMa-Agenda 2010-2011 en het jaarbericht 2009 opnieuw vraagtekens bij de oplegregeling van het Crisisberaad. Kalbfleisch kwalificeerde de oplegregeling voor de binnenvaart als ‘een crisiskartel’. Ook meldde hij tegen een ‘mottenballenregeling’ in de binnenvaart te zijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (13)

  • Wouter Bos,onze minister van financieen heeft veel geld uitgegeven om de banken en bedrijven draaiiend te houden. Maar let wel,er komt een crisis achteraan!allemaal uitstel van de executie.En opnieuw zal W.Bos aangesproken worden.Weet het antwoord al.Er moet nu afgerekend worden.Het zal toch niet waar zijn, dat de Binnenvaart alleen in de problemen zit,en bovendien verstoken blijft van enige subsidie.Want Spyker doet het niet zo gek om Saab over te nemen,en de nodige subsidie op te strijken.Beide fabrieken met grote verliezen.Dus ondernemers maakt uw borst maar nat,het eind van de tunnel is nog lang niet in zicht! Mijn conclusie.Zet de neuzen in een richting,kan de schade nog enigszins beperken!

    Geplaatst door: Econoom op
  • Ze kopen maar nieuwe schepen, lenen en lenen maar, kan niet op. En nu is de markt kapot. Zo is het en niet anders. Ik heb een klein schip,(39.00 meter) mijn eigendom, geen cent van de bank er meer op, en IK verdien GELD, niet die schippers met nieuwe 135 meters of koppelverbanden, dat zijn ”slaven” van de bank.

    Geplaatst door: Johan op
  • Geweldig zoals het gaat!Lekker doorploeteren!!

    Geplaatst door: Carina op
  • Er is maar een oplossing en dat is een beurssysteem.Of geloven we nog steeds in een vrije markt. Op dit moment lig ik met een vrij schip te wachten op een reis die boven mijn kostprijs ligt.Maar in deze zg vrije markt varen er nu schepen bij me langs ( waarvan ik weet ) die geen rente en ook geen aflossing meer betalen en inmiddels ook een bijstand hebben aangevraagd.Leve de vrije markt.

    Geplaatst door: Binnenvaartondernemer op
  • wat jullie vertellen is heel leuk maar het is op het moment zo dat er schippers op hun nieuwe schepen zitten terwijl die schepen gewoon al door de rest schuld door een investeringsfonds van de bank zijn opgekocht en gewoon doorvaren in loondienst dus die verhalen van jullie gaan niet op denk je nou echt dat als een bank ergens twee miljoen of meer in heeft zitten dat schip tegen de kant legt dan levert die twee miljoen toch helemaal niks meer op dus daarom vaart alles door en degene met een ouder kleiner schip die een paar centen in zijn huis heeft zitten waar het risico niet zo hoog is pakken ze hun verlies en verkopen ze het schip aan treffers ,en dat is de realiteit

    Geplaatst door: jansen op
  • Waarde “iemand die er werkelijk niks van snapt”,

    U haalt een interessant punt aan. Van Jehova’s getuigen en silo’s weet ik te weinig om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. U vraagt of de schepen die uit een faillissement gekocht zijn onder hun kostprijs zullen gaan varen. Naar mijn mening niet. Hun kostprijs is echter een stuk lager dan die van andere vergelijkbare schepen, omdat ze hun bedrijfsmiddel veel goedkoper hebben kunnen aanschaffen. De overigen zullen dus structureel onder hun kostprijs moeten blijven varen. Als schipperszoon heb ik één ding geleerd: iedere ondernemer op de spotmarkt vaart tegen de prijs van de goedkoopste. Als de onderhandelaars van het crisisberaad het spelletje slim spelen, zorgen ze ervoor dat de banken opdraaien voor de kosten van de oplegregeling. Zij hebben immers veel belang bij een gezondere binnenvaartmarkt. In andere gevallen zullen de banken hun conclusies trekken en failliete schepen in grote getalen verkopen aan investeerders die er goedkoop personeel op zullen zetten. U vraagt mij welke schepen er in de oplegregeling zullen gaan liggen. Mijn inschatting is dat het voornamelijk faillerende schepen zullen zijn. Die maken zo’n lage omzet, dat ze beter kunnen gaan liggen voor weinig, dan dat ze doorvaren. In deze materie ben ik een betrekkelijke leek, maar ik volg deze zaak met bovengemiddelde belangstelling.

    Geplaatst door: Mr. J. van Leiden op
  • Mr. J. van Leiden,

    U denkt toch niet dat als er nu een schip tegen de kant komt te liggen dat de volgende schipper staat te springen om deze over te nemen van de bank?
    De bank geeft hier geen geld meer voor of de kopende partij moet voldoende eigen middelen hebben om het des betreffende schip over te nemen, en ik kan u verzekeren dat er geen mens met gezond verstand nu een schip koopt en dat er geen bank is die dit wil financieren, en ja deze schepen komen vanzelf wel weer op de markt maar dan alleen als de markt sterk aantrekt, en dat is de essentie van de vrije markt, en let op mijn woorden, het kunstmatig in stand houden van deze bedrijven is uitstel van executie en dat zou geen wel denkend mens moeten willen, buiten dit gaat het volgende gebeuren als de prijzen niet snel stijgen naar normale waarden, zal iemand die veel geld in zijn schip heeft zitten wordt straks als eerste stil gelegd door de bank, want daar zit de minste hypotheek in, dus dat geld hebben ze al binnen, de mensen die helemaal of weinig geld in hun schip hebben zitten komen nooit meer van hun schuld af en worden er uit eindelijk ook af gegooid, dus de conclusie moet zijn, kun je het niet bolwerken dan ben je gewoon weg kapot, jammer maar dat is een vast staand feit.

    vrgr Rob

    Geplaatst door: rob op
  • Meneer van Leiden
    Waar haalt U deze wijsheid vandaan Zeker teveel naar de Johovagetuigen in de Silo geluisterd
    Als de schepen die failliet zijn gegaan, terug komen in de vaart denkt U dan werkelijk dat die stelselmatig onder hun kostprijs gaan varen Die hebben veel meer te verliezen…Maar laten we ons eerst eens afvragen of er mensen zijn die uberhaupt geld krijgen van een bank Ja mensen met geld Dan lopen de banken geen risico meer Dus Geloof nog meer in sprookjes kan komen we er wel
    En leg mij eens uit wie gaat er in die oplegregeling gaat liggen Hoe word dat bekeken of uitgerekend Zeker weer iemand die niets te verliezen heeft Want geen mens kan voor wat ik gehoord heb voor dat bedrag liggen En wat nog erger is als nog weer terug moet gaan betalen Waar moet je dat van gaan betalen Zeker weer zo’n uitkleedregeling die daar aan gekoppeld gaat worden En wat schieten we er allemaal mee op Nog jaren lange ellende van crisis
    Ik hoop ooit dat iemand me dit allemaal uit kan leggen

    Geplaatst door: iemand die er werkelijk niks van snapt op
  • Rob,

    Uw redenering gaat mank. De vrije markt zorgt er namelijk NIET voor dat schepen van failliete schippers gesloopt worden of stilgelegd worden. Die worden verkocht en concurreren vrolijk verder. Om dat te voorkomen heb je juist een oplegregeling nodig. Als NMa niet besluit tot een oplegregeling, blijft de vlootcapaciteit volledig in stand. Sloop en stilliggen kunnen dan uitsluitend door de schippers en de banken worden gedaan. Verwacht u dat ze dat gaan doen of denkt u dat de banken er alles aan zullen doen om de laatste beetjes van de schippers te schrapen?

    Geplaatst door: Mr. J. van Leiden op
  • De markt zou zijn werk moeten doen, als je niet meer aan je verplichtingen kunt voldoen dan ben je hard gezegd naar de kloten, dan zou het schip tegen de kant moeten of beter de schredder in, jammer maar dat is de vrije markt, neem je meer risico dan kan het 2 kanten op of je wordt er rijk van of straat arm, maar dat heb je met het ondertekenen van je hypotheek wel zelf bij gezeten, en ik zou het een schande vinden als de nma zou besluiten tot een opleg regeling want als dat gaat gebeuren moet je het idee van de vrije markt direct in de prullenbak gooien.

    Geplaatst door: rob op
  • Ik heb geen bank meer nodig maar hij verziekt wel mijn markt door alles aan de vaart te houden.

    Geplaatst door: crisismanager op
  • crisismeneer…Weer banken….we vragen er zelf om, zie je het niet meer zitten, leg je boot neer en breng de sleutels naar de bank!!

    Geplaatst door: Arjan op
  • nee,wat de banken nu doen dat leid tot een versneld herstel!!Ik gun niemand een falliesement maar zo gaan er nog veel meer.

    Geplaatst door: crisismanager op

Reageer

NMa beslist binnen twee weken over oplegregeling binnenvaart | Schuttevaer.nl

NMa beslist binnen twee weken over oplegregeling binnenvaart

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) beslist binnen twee weken of ze goedkeuring verleent aan de oplegregeling van het Crisisberaad Binnenvaart. Tot dan doet de NMa geen mededelingen. Dat meldt de NMa op vragen van Weekblad Schuttevaer.

De NMa wees de eerste opzet van de oplegregeling af. Vorige week donderdag plaatste NMa-directeur Pieter Kalbfleisch bij de presentatie van de NMa-Agenda 2010-2011 en het jaarbericht 2009 opnieuw vraagtekens bij de oplegregeling van het Crisisberaad. Kalbfleisch kwalificeerde de oplegregeling voor de binnenvaart als ‘een crisiskartel’. Ook meldde hij tegen een ‘mottenballenregeling’ in de binnenvaart te zijn.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (13)

  • Wouter Bos,onze minister van financieen heeft veel geld uitgegeven om de banken en bedrijven draaiiend te houden. Maar let wel,er komt een crisis achteraan!allemaal uitstel van de executie.En opnieuw zal W.Bos aangesproken worden.Weet het antwoord al.Er moet nu afgerekend worden.Het zal toch niet waar zijn, dat de Binnenvaart alleen in de problemen zit,en bovendien verstoken blijft van enige subsidie.Want Spyker doet het niet zo gek om Saab over te nemen,en de nodige subsidie op te strijken.Beide fabrieken met grote verliezen.Dus ondernemers maakt uw borst maar nat,het eind van de tunnel is nog lang niet in zicht! Mijn conclusie.Zet de neuzen in een richting,kan de schade nog enigszins beperken!

    Geplaatst door: Econoom op
  • Ze kopen maar nieuwe schepen, lenen en lenen maar, kan niet op. En nu is de markt kapot. Zo is het en niet anders. Ik heb een klein schip,(39.00 meter) mijn eigendom, geen cent van de bank er meer op, en IK verdien GELD, niet die schippers met nieuwe 135 meters of koppelverbanden, dat zijn ”slaven” van de bank.

    Geplaatst door: Johan op
  • Geweldig zoals het gaat!Lekker doorploeteren!!

    Geplaatst door: Carina op
  • Er is maar een oplossing en dat is een beurssysteem.Of geloven we nog steeds in een vrije markt. Op dit moment lig ik met een vrij schip te wachten op een reis die boven mijn kostprijs ligt.Maar in deze zg vrije markt varen er nu schepen bij me langs ( waarvan ik weet ) die geen rente en ook geen aflossing meer betalen en inmiddels ook een bijstand hebben aangevraagd.Leve de vrije markt.

    Geplaatst door: Binnenvaartondernemer op
  • wat jullie vertellen is heel leuk maar het is op het moment zo dat er schippers op hun nieuwe schepen zitten terwijl die schepen gewoon al door de rest schuld door een investeringsfonds van de bank zijn opgekocht en gewoon doorvaren in loondienst dus die verhalen van jullie gaan niet op denk je nou echt dat als een bank ergens twee miljoen of meer in heeft zitten dat schip tegen de kant legt dan levert die twee miljoen toch helemaal niks meer op dus daarom vaart alles door en degene met een ouder kleiner schip die een paar centen in zijn huis heeft zitten waar het risico niet zo hoog is pakken ze hun verlies en verkopen ze het schip aan treffers ,en dat is de realiteit

    Geplaatst door: jansen op
  • Waarde “iemand die er werkelijk niks van snapt”,

    U haalt een interessant punt aan. Van Jehova’s getuigen en silo’s weet ik te weinig om er iets zinnigs over te kunnen zeggen. U vraagt of de schepen die uit een faillissement gekocht zijn onder hun kostprijs zullen gaan varen. Naar mijn mening niet. Hun kostprijs is echter een stuk lager dan die van andere vergelijkbare schepen, omdat ze hun bedrijfsmiddel veel goedkoper hebben kunnen aanschaffen. De overigen zullen dus structureel onder hun kostprijs moeten blijven varen. Als schipperszoon heb ik één ding geleerd: iedere ondernemer op de spotmarkt vaart tegen de prijs van de goedkoopste. Als de onderhandelaars van het crisisberaad het spelletje slim spelen, zorgen ze ervoor dat de banken opdraaien voor de kosten van de oplegregeling. Zij hebben immers veel belang bij een gezondere binnenvaartmarkt. In andere gevallen zullen de banken hun conclusies trekken en failliete schepen in grote getalen verkopen aan investeerders die er goedkoop personeel op zullen zetten. U vraagt mij welke schepen er in de oplegregeling zullen gaan liggen. Mijn inschatting is dat het voornamelijk faillerende schepen zullen zijn. Die maken zo’n lage omzet, dat ze beter kunnen gaan liggen voor weinig, dan dat ze doorvaren. In deze materie ben ik een betrekkelijke leek, maar ik volg deze zaak met bovengemiddelde belangstelling.

    Geplaatst door: Mr. J. van Leiden op
  • Mr. J. van Leiden,

    U denkt toch niet dat als er nu een schip tegen de kant komt te liggen dat de volgende schipper staat te springen om deze over te nemen van de bank?
    De bank geeft hier geen geld meer voor of de kopende partij moet voldoende eigen middelen hebben om het des betreffende schip over te nemen, en ik kan u verzekeren dat er geen mens met gezond verstand nu een schip koopt en dat er geen bank is die dit wil financieren, en ja deze schepen komen vanzelf wel weer op de markt maar dan alleen als de markt sterk aantrekt, en dat is de essentie van de vrije markt, en let op mijn woorden, het kunstmatig in stand houden van deze bedrijven is uitstel van executie en dat zou geen wel denkend mens moeten willen, buiten dit gaat het volgende gebeuren als de prijzen niet snel stijgen naar normale waarden, zal iemand die veel geld in zijn schip heeft zitten wordt straks als eerste stil gelegd door de bank, want daar zit de minste hypotheek in, dus dat geld hebben ze al binnen, de mensen die helemaal of weinig geld in hun schip hebben zitten komen nooit meer van hun schuld af en worden er uit eindelijk ook af gegooid, dus de conclusie moet zijn, kun je het niet bolwerken dan ben je gewoon weg kapot, jammer maar dat is een vast staand feit.

    vrgr Rob

    Geplaatst door: rob op
  • Meneer van Leiden
    Waar haalt U deze wijsheid vandaan Zeker teveel naar de Johovagetuigen in de Silo geluisterd
    Als de schepen die failliet zijn gegaan, terug komen in de vaart denkt U dan werkelijk dat die stelselmatig onder hun kostprijs gaan varen Die hebben veel meer te verliezen…Maar laten we ons eerst eens afvragen of er mensen zijn die uberhaupt geld krijgen van een bank Ja mensen met geld Dan lopen de banken geen risico meer Dus Geloof nog meer in sprookjes kan komen we er wel
    En leg mij eens uit wie gaat er in die oplegregeling gaat liggen Hoe word dat bekeken of uitgerekend Zeker weer iemand die niets te verliezen heeft Want geen mens kan voor wat ik gehoord heb voor dat bedrag liggen En wat nog erger is als nog weer terug moet gaan betalen Waar moet je dat van gaan betalen Zeker weer zo’n uitkleedregeling die daar aan gekoppeld gaat worden En wat schieten we er allemaal mee op Nog jaren lange ellende van crisis
    Ik hoop ooit dat iemand me dit allemaal uit kan leggen

    Geplaatst door: iemand die er werkelijk niks van snapt op
  • Rob,

    Uw redenering gaat mank. De vrije markt zorgt er namelijk NIET voor dat schepen van failliete schippers gesloopt worden of stilgelegd worden. Die worden verkocht en concurreren vrolijk verder. Om dat te voorkomen heb je juist een oplegregeling nodig. Als NMa niet besluit tot een oplegregeling, blijft de vlootcapaciteit volledig in stand. Sloop en stilliggen kunnen dan uitsluitend door de schippers en de banken worden gedaan. Verwacht u dat ze dat gaan doen of denkt u dat de banken er alles aan zullen doen om de laatste beetjes van de schippers te schrapen?

    Geplaatst door: Mr. J. van Leiden op
  • De markt zou zijn werk moeten doen, als je niet meer aan je verplichtingen kunt voldoen dan ben je hard gezegd naar de kloten, dan zou het schip tegen de kant moeten of beter de schredder in, jammer maar dat is de vrije markt, neem je meer risico dan kan het 2 kanten op of je wordt er rijk van of straat arm, maar dat heb je met het ondertekenen van je hypotheek wel zelf bij gezeten, en ik zou het een schande vinden als de nma zou besluiten tot een opleg regeling want als dat gaat gebeuren moet je het idee van de vrije markt direct in de prullenbak gooien.

    Geplaatst door: rob op
  • Ik heb geen bank meer nodig maar hij verziekt wel mijn markt door alles aan de vaart te houden.

    Geplaatst door: crisismanager op
  • crisismeneer…Weer banken….we vragen er zelf om, zie je het niet meer zitten, leg je boot neer en breng de sleutels naar de bank!!

    Geplaatst door: Arjan op
  • nee,wat de banken nu doen dat leid tot een versneld herstel!!Ik gun niemand een falliesement maar zo gaan er nog veel meer.

    Geplaatst door: crisismanager op

Reageer