‘Aflossingsvrij niet concurrentievervalsend’

Dit jaar wordt voor de binnenvaart net zo’n moeilijk jaar als 2009, al trekt de markt eind dit jaar waarschijnlijk wat aan. Omdat er nog ruim honderd schepen bijkomen, duurt het echter tot eind 2011 voor de binnenvaart iets van het economisch herstel merkt en nog zeker vier jaar voor vraag en aanbod weer enigszins in evenwicht zijn.

Dat stelde Dirk Duijzer, directeur sectormanagement bedrijven en voorzitter van het platform Binnenvaart van de Rabobank op de jaarlijkse binnenvaartbijeenkomst van Rabobank Krimpenerwaard in Ouderkerk aan den IJssel.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • Kijk ik heb geen schip, zit niet in het nauw dus ik praat wat makkelijker, maar de Binnenvaart ondernemer moet toch begrijpen dat je een transport niet met verlies kunt doen, want dan ga je naar de klote, en de bank die jullie nu nog helpt door je kosten tijdelijk naar beneden te helpen gooit jullie straks als het wat beter gaat(en dat gaat ooit weer gebeuren)toch van het schip af, gooit het in de verkoop en dan komt de volgende binnenvaart ondernemer erop, de bank gebruikt jullie om hun eigen kapitaal te beschermen, conclusie houd met zijn alle jullie poot stijf en vaar niet voor prijzen die niet dekkend zijn, als dit zo doorgaat mraak je alles kwijt, en zit je in de sanering voor de rest van je leven, en denk maar niet dat de bank je dan komt helpen, dus binnenvaart ONDERNEMER denk goed na over je volgende lading.

    Geplaatst door: draaf op
  • De directie zegt Varen om te varen heeft geen zin en schipper moet zijn kostprijs kennen !! Ze zouden beter hun clienteel aanmoedigen om lid te worden van de EUBO .Dat is op korte termijn de oplossing maar daar horen we niets over . Oneerlijke concurrentie onder de schippers laten groeien door maar geld te blijven pompen in bodemloze putten dat kunnen ze goed .

    Geplaatst door: Patrick Rifaut op
  • Soms is het beter om te zwijgen als mensen onzin uitspreken,maar wat deze meneer Dirk Duyzer allemaal verteld moet ik toch echt reageren.Wat een afgang als iemand met zo’n functie zoiets verteld!!Ik moest meteen denken aan die minister Michel Daerden uit Belgie,die beschonken zijn verhaaltje stond te doen.Ik ben ook wel benieuwd wie hem de opdracht heeft gegeven om deze dingen te zeggen daar in Ouderkerk.Want ik hoop echt voor hem dat hij zelf wel beter weet.Hoe kan je nu zeggen dat als je niet aflost geen concurrentie vervalsing is.Ik heb al zeveel bekenden en colega’s horen zeggen;Het is maar goed dat ik niet aflos,want anders had ik echt die reis niet kunnen doen voor die prijs.Moet jullie toch maar eens met de klanten de kostprijs beter bereken denk!!Hoe kan iemand die wel gewoon z’n verplichtingen moet doen daar nu tegenop??Je kan pas mee gaan concureren als je eigen buffer ook op is.Nou bedankt meneer Duyzer!!!En waarom kan de rabo niemand failliet laten gaan? Ja ,ik weet ook wel dat u dan heel veel centjes kwijt ben,maar dat is dan heel jammer voor u.En over die bodem waar u over spreekt ,misschien is dat dan wel de echte waarde wat die schepen waard zijn.En dat ze dan veel goedkoper in de markt terug komen valt denk ik erg mee,want iedereen moet nu toch ineens min.30 of40% eigen vermogen hebben.En als die mensen er dan toch zijn wens ik ze veel succes met deze prijzen om die schepen rond te laten varen met personeel.En trouwens zoveel personeel is er niet eens.Maar als jullie nu eens flink waren,laten jullie alle schepen die nu nog komen in de hoek liggen.En met al die nieuwe jaars toespraken hadden jullie beter kunnen zeggen;niemand gaat de haven uit voor 1 februari voor dat de prijzen omhoog gaan.Zijn tenminste de voorraden ook overal een beetje geslonken.Veel succes met u baan,maar bij mij zeker niet soliciteren. Iedereen veel succes
    Ton Kuup Cornelis Sr

    Geplaatst door: Ton Kuup op
  • Beste Ger,helemaal mee eens,niet normaal allemaal bijstand en nog doorvaren ook en al die slappe lui die zich niet eens met naam durven bekend te maken heb ik al 10 x wat over gezegd .Ik raad dirk van der meulen ook aan deze anonieme reacties nooit meer te plaatsen brengt enkel en alleen verwarring en ongeloofwaardigheid van onze (was eens) zo mooie bedrijfstak.Wat moet de buitenwereld wel niet denken als bepaalde(collega,s ) zich anoniem presenteren en allerlei wartaal roepen. hier moet heel snel een einde aan komen!!

    Geplaatst door: w.kleine op
  • Hallo Hallo
    Er moet mij toch iets van het hart,Hoe denken jullie de problemen op te lossen als je nog niet de ballen hebt je naam onder een commentaar te zetten.Je hebt die hypotheekakte toch ook niet anoniem getekent.De problemen komen voor een deel voort uit dit gedrag wij kunnen elkaar niet meer aanspreken op onze gedragingen en dat is funest voor de markt en de samenleving.
    Verder heb ik een jaar geleden in alle media kenbaar gemaakt wat de nood oplossing is voor het probleem in de binnenvaart.Ik heb toen de overheid(staatsgaranties) en de Banken opgeroepen de schippers die hun verplichtingen niet kunnen na komen tijdelijk uit de vaart tenemen om de rest van de binnevaart te redden.Maar de banken en de overheid hebben alle adviesen naast zich neergelegd en nu gaat het dus echt mis met de hele sector ook met de gezonde bedrijven.Tot overmaat van ramp gaan nu ook de sociale diensten nog failite bedrijven ondersteunen met maandelijkse uitkeringen en grote voorschotten.
    Ger Veuger m/s Cambio

    Geplaatst door: Ger Veuger op
  • Beste collega,s De roep naar failissementen wordt vanuit de nog gezonde bedrijven groter en groter en terecht! Oneerlijke concurrentie daar zit men niet op te wachten! We kunnen wel op deze site onze meningen wel uiten,maar wat misschien beter helpt is de hulp van de NMA inroepen of uw rechtsbijstand te rade gaan en als u dat allemaal gedaan heeft kan ik u adviseren om zich massaal bij de EUBO aan te sluiten! Ik heb dit reeds gedaan! Meer kan ik niet verzinnen.

    Geplaatst door: Karel op
  • Als ik het goed begrijp brengt de rabobank nog 60 nieuwe schepen in de markt, met hun marktaandeel van 60%.
    Aan de andere kant weten ze al dat die 60 schepen binnen no time in financiele problemen komen, hoe lang moet je voor die logica in een streepjespak rondlopen.
    Zelfs een klein kind weet nog als je 5 euro krijgt kan je geen 6 euro uitgeven, maar blijkbaar in een streepjespak mag je wel schepen financieren waarvan je weet dat ze minimaal 6 jaar het niet kunnen betalen.Ga ik met mijn eigen Rabobank praten zegt men : wij weten het ook niet maar hopen dat het snel beter wordt.
    Ik wil wel een voorstel doen breng ten eerste die 60 schepen niet in de vaart, ten tweede de schepen die de rente niet meer kunnen opbrengen steunen door voor te rekenen voor welke prijs men nog mag aannemen, en tevens de mensen hier financieel en geestelijk te steunen met normale voorwaarden.
    Hier heeft de hele binnenvaart op den duur profijt van en als logisch gevolg ook de Rabobank.
    Ik hoop dat de rabobank snel bij mij de stekker eruit komt trekken als men alleen maar aan zichzelf blijft denken.
    In bovenstaand artikel gegeven voorspelling maakt mij depressief en tevens agressief want waar haalt de streepjespakprater het optimisme vandaan dat ik zes jaar van mijn leven ga geven voor de rabobank omdat men nu nog steeds nieuwe bootjes op de markt wil brengen.
    Dus beste Hr Duijzer wilt U a.u.b. de stekker eruit trekken bij mij of een trekker over willen halen want die levensverzekeringen van de Rabobank leveren dan tenminste nog wat op
    Nog 6 jaar depressief

    Geplaatst door: Ik zie het niet meer zitten op
  • Wij leerden vroeger op school met handelskennis hoe je een kostprijsberekening maakt.dat was al in 1965.
    Je begint met de winst die je wilt maken, dus hier een voorbeeld: Tel bij de winst die je wilt maken de kosten op voor de reis inclusief provisie ,havengeld e.d.,verzekering,personeel,variabele kosten tot dat je alle kosten hebt genoteerd daarbij ook aflossing en rente. Je kunt je vaste kosten met de winst die je wilt hebben per jaar berekenen, deel dat door 330 dagen dan weet je wat je per dag moet verdienen en reken dat weer per reis uit.
    Dan heb je een goed kosten plaatje.

    Geplaatst door: even rekenen op
  • defenitie van kostprijs volgens bevrachter=
    de prijs die ik een schipper betaal zodat die niet kan rondkomen en ik een mooie auto kan rijden.

    Geplaatst door: bevrachterslogica op
  • de bank verlangt dat de schipper zijn kostprijs goed kent? kijk eerst eens naar jullie eigen puinhoop als ullie al die gouden bergen stomweg gefincieerd hadden waren de problemen nu niet zo groot.
    en jullie hebben er niets mee te maken of ik me kostprijs wel of niet bereken. ik moet gewoon zorgen dat ik elk kwartaal mijn aflossingen kan doen en zo niet horen jullie de stekker eruit te trekken. schoenmaker hou je bij je leest.

    Geplaatst door: een rabobank klant op
  • Kort rekenvoorbeeld voor als de aflossing stil gaat.
    Stel ik moet nu 20.000 aflossen in de maand. aflossing stil en bij financieren tegen zoals gezegd werd 8 a 9 % voor het gemak doen we 10%

    ik betaal dus 20.000 aflossing en me collega zonder aflossing 2.000 extra rente

    Met de mentaliteit van nu, het leven met de dag, komt het er gewoon op neer dat hij 600 euro minder per dag nodig heeft.

    En natuurlijk is hij eind van het liedje meer kwijt, maar ik betwijfel of er door de mensen in nood ook zo gedacht en gerekend word.

    Dit is hoe ik daar tegen aan kijk, maar ik kan het ook fout hebben hoor.

    Geplaatst door: henk op
  • ik denk dat er wel faillisementen moeten vallen.op deze manier wordt er een signaal afgegeven dat het niet langer kan zo.nu denk iedereen er wordt toch wel gevaren en de bank financieerd wel bij.er moet een schrik reactie komen dat er niet voor elke prijs gevaren kan worden.als er failliete schepen terug in de markt komen moeten die nieuwe eigenaren ook minimaal 50% eigenvermogen hebben lijkt mij in deze tijd.of die er zijn vraag ik mij af. dan zullen die er ook zelf op moeten want met personeel is het ook niet kostendekkend

    Geplaatst door: peter op
  • Mensen. Kan iemand mij uitleggen wat kostprijs betekend? Nee? Ok, ik leg het wel uit.

    Kostprijs is de som van alle kosten die nodig zijn om je product te vervaardigen, in dit geval je alding van A naar B brengen. zijn de opbrengsten lager als die kosten, dan ga je er dus op achteruit. Dat houdt in dat je dus aan het werk gaat en als je klaar bent met dat werk er nóg slechter voor staat als toen je begon!

    Zorg er dus te alle tijde voor dat je je kostprijs kent en er niet onder gaat varen!

    Groeten,

    Een student met rekenmachine

    Geplaatst door: andere kees op
  • belde zonet de RABOBank Kort samengevat Je moest niet alles geloven wat je las
    Ze doen gewoon alles in het belang van de schipper EN de bank zelf
    Hij kon niet in zijn 1-tje de hele crisis-economie oplossen….

    Geplaatst door: ik weet het niet meer op
  • Aflossingsvrij varen is wel concurentievervalsend!! Want als de aflossing stil staat kunnen die schippers weeeeer voor minder varen , dat blijkt toch gewoon!
    We moeten dit gewoon niet willen.

    Geplaatst door: roos op
  • Die aflossing uitstellen heeft ons niets gebracht, dat is korte termijn politiek. En ik had van de bank stropdassen beter verwacht. De RABO heeft juist een hele grote groep nieuwbouw, dus ook marktmacht.

    Door de crisis is minder lading, ieder ondernemer heeft een prognose moeten indienen. Verwacht was-is 20% minder lading. Dus de schipper krijgt uitstel van aflossing, maar moet 80 % van hun prognose halen. En mogen alleen reizen aannemen die daar aan voldoen. Anders blijven ze maar tegen de dijk liggen, die medewerking krijgen ze dan van de bank.

    Moet daardoor ook de rente worden bij geschreven en gefinancierd. Krijgen ze die financiering tegen inkoop prijs.

    Wanneer meerder banken die regels hanteren, Zijn de vrachten zo op kostprijs hoogte.
    En het is nog niet te laat, die regels/eisen kan de bank nu ook nog instellen.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Natuurlijk blijft de Rabobank de binnenvaart steunen anders kan ze zelf ook honderden miljoenen afschrijven.
    Ze steunen de binnenvaart puur uit eigen belang, niet omdat ze de schippers zo aardig vinden.

    Geplaatst door: Arie op
  • Soms vraag ik me af of de Rabobank de binnenvaart wel goed kent.Niet onder de kostprijs varen word er gezegd,maar wat moet je als de prijzen al meer als een jaar ver onder de maat zijn.Prijsafspraken maken mag volgens NMA niet.Laat de niet gezonde ondernemers maar failliet gaan,en die schepen met de nog komende nieuwbouw op te leggen in zand of grind gaten.De bank moet de schepen dan pas verkopen als de markt weer aantrekt.Rotte appels moet je uit de mand halen!

    Geplaatst door: kees van r.dam op
  • Als een schip terug komt(opnieuw op de markt wordt gebracht)tegen een lagere kostprijs hoeft hij toch niet voor alle tarieven te varen dus kun je toch makkelijker neeeeeeee verkopen?
    Er is gewoon teveel hypotheek onder de schepen en daardoor durfen ze geen nee te verkopen.Ik heb hier niet voor geleerd dus ik zal het wel niet goed hebben.

    Geplaatst door: schipper op

Reageer

‘Aflossingsvrij niet concurrentievervalsend’ | Schuttevaer.nl

‘Aflossingsvrij niet concurrentievervalsend’

Dit jaar wordt voor de binnenvaart net zo’n moeilijk jaar als 2009, al trekt de markt eind dit jaar waarschijnlijk wat aan. Omdat er nog ruim honderd schepen bijkomen, duurt het echter tot eind 2011 voor de binnenvaart iets van het economisch herstel merkt en nog zeker vier jaar voor vraag en aanbod weer enigszins in evenwicht zijn.

Dat stelde Dirk Duijzer, directeur sectormanagement bedrijven en voorzitter van het platform Binnenvaart van de Rabobank op de jaarlijkse binnenvaartbijeenkomst van Rabobank Krimpenerwaard in Ouderkerk aan den IJssel.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • Kijk ik heb geen schip, zit niet in het nauw dus ik praat wat makkelijker, maar de Binnenvaart ondernemer moet toch begrijpen dat je een transport niet met verlies kunt doen, want dan ga je naar de klote, en de bank die jullie nu nog helpt door je kosten tijdelijk naar beneden te helpen gooit jullie straks als het wat beter gaat(en dat gaat ooit weer gebeuren)toch van het schip af, gooit het in de verkoop en dan komt de volgende binnenvaart ondernemer erop, de bank gebruikt jullie om hun eigen kapitaal te beschermen, conclusie houd met zijn alle jullie poot stijf en vaar niet voor prijzen die niet dekkend zijn, als dit zo doorgaat mraak je alles kwijt, en zit je in de sanering voor de rest van je leven, en denk maar niet dat de bank je dan komt helpen, dus binnenvaart ONDERNEMER denk goed na over je volgende lading.

    Geplaatst door: draaf op
  • De directie zegt Varen om te varen heeft geen zin en schipper moet zijn kostprijs kennen !! Ze zouden beter hun clienteel aanmoedigen om lid te worden van de EUBO .Dat is op korte termijn de oplossing maar daar horen we niets over . Oneerlijke concurrentie onder de schippers laten groeien door maar geld te blijven pompen in bodemloze putten dat kunnen ze goed .

    Geplaatst door: Patrick Rifaut op
  • Soms is het beter om te zwijgen als mensen onzin uitspreken,maar wat deze meneer Dirk Duyzer allemaal verteld moet ik toch echt reageren.Wat een afgang als iemand met zo’n functie zoiets verteld!!Ik moest meteen denken aan die minister Michel Daerden uit Belgie,die beschonken zijn verhaaltje stond te doen.Ik ben ook wel benieuwd wie hem de opdracht heeft gegeven om deze dingen te zeggen daar in Ouderkerk.Want ik hoop echt voor hem dat hij zelf wel beter weet.Hoe kan je nu zeggen dat als je niet aflost geen concurrentie vervalsing is.Ik heb al zeveel bekenden en colega’s horen zeggen;Het is maar goed dat ik niet aflos,want anders had ik echt die reis niet kunnen doen voor die prijs.Moet jullie toch maar eens met de klanten de kostprijs beter bereken denk!!Hoe kan iemand die wel gewoon z’n verplichtingen moet doen daar nu tegenop??Je kan pas mee gaan concureren als je eigen buffer ook op is.Nou bedankt meneer Duyzer!!!En waarom kan de rabo niemand failliet laten gaan? Ja ,ik weet ook wel dat u dan heel veel centjes kwijt ben,maar dat is dan heel jammer voor u.En over die bodem waar u over spreekt ,misschien is dat dan wel de echte waarde wat die schepen waard zijn.En dat ze dan veel goedkoper in de markt terug komen valt denk ik erg mee,want iedereen moet nu toch ineens min.30 of40% eigen vermogen hebben.En als die mensen er dan toch zijn wens ik ze veel succes met deze prijzen om die schepen rond te laten varen met personeel.En trouwens zoveel personeel is er niet eens.Maar als jullie nu eens flink waren,laten jullie alle schepen die nu nog komen in de hoek liggen.En met al die nieuwe jaars toespraken hadden jullie beter kunnen zeggen;niemand gaat de haven uit voor 1 februari voor dat de prijzen omhoog gaan.Zijn tenminste de voorraden ook overal een beetje geslonken.Veel succes met u baan,maar bij mij zeker niet soliciteren. Iedereen veel succes
    Ton Kuup Cornelis Sr

    Geplaatst door: Ton Kuup op
  • Beste Ger,helemaal mee eens,niet normaal allemaal bijstand en nog doorvaren ook en al die slappe lui die zich niet eens met naam durven bekend te maken heb ik al 10 x wat over gezegd .Ik raad dirk van der meulen ook aan deze anonieme reacties nooit meer te plaatsen brengt enkel en alleen verwarring en ongeloofwaardigheid van onze (was eens) zo mooie bedrijfstak.Wat moet de buitenwereld wel niet denken als bepaalde(collega,s ) zich anoniem presenteren en allerlei wartaal roepen. hier moet heel snel een einde aan komen!!

    Geplaatst door: w.kleine op
  • Hallo Hallo
    Er moet mij toch iets van het hart,Hoe denken jullie de problemen op te lossen als je nog niet de ballen hebt je naam onder een commentaar te zetten.Je hebt die hypotheekakte toch ook niet anoniem getekent.De problemen komen voor een deel voort uit dit gedrag wij kunnen elkaar niet meer aanspreken op onze gedragingen en dat is funest voor de markt en de samenleving.
    Verder heb ik een jaar geleden in alle media kenbaar gemaakt wat de nood oplossing is voor het probleem in de binnenvaart.Ik heb toen de overheid(staatsgaranties) en de Banken opgeroepen de schippers die hun verplichtingen niet kunnen na komen tijdelijk uit de vaart tenemen om de rest van de binnevaart te redden.Maar de banken en de overheid hebben alle adviesen naast zich neergelegd en nu gaat het dus echt mis met de hele sector ook met de gezonde bedrijven.Tot overmaat van ramp gaan nu ook de sociale diensten nog failite bedrijven ondersteunen met maandelijkse uitkeringen en grote voorschotten.
    Ger Veuger m/s Cambio

    Geplaatst door: Ger Veuger op
  • Beste collega,s De roep naar failissementen wordt vanuit de nog gezonde bedrijven groter en groter en terecht! Oneerlijke concurrentie daar zit men niet op te wachten! We kunnen wel op deze site onze meningen wel uiten,maar wat misschien beter helpt is de hulp van de NMA inroepen of uw rechtsbijstand te rade gaan en als u dat allemaal gedaan heeft kan ik u adviseren om zich massaal bij de EUBO aan te sluiten! Ik heb dit reeds gedaan! Meer kan ik niet verzinnen.

    Geplaatst door: Karel op
  • Als ik het goed begrijp brengt de rabobank nog 60 nieuwe schepen in de markt, met hun marktaandeel van 60%.
    Aan de andere kant weten ze al dat die 60 schepen binnen no time in financiele problemen komen, hoe lang moet je voor die logica in een streepjespak rondlopen.
    Zelfs een klein kind weet nog als je 5 euro krijgt kan je geen 6 euro uitgeven, maar blijkbaar in een streepjespak mag je wel schepen financieren waarvan je weet dat ze minimaal 6 jaar het niet kunnen betalen.Ga ik met mijn eigen Rabobank praten zegt men : wij weten het ook niet maar hopen dat het snel beter wordt.
    Ik wil wel een voorstel doen breng ten eerste die 60 schepen niet in de vaart, ten tweede de schepen die de rente niet meer kunnen opbrengen steunen door voor te rekenen voor welke prijs men nog mag aannemen, en tevens de mensen hier financieel en geestelijk te steunen met normale voorwaarden.
    Hier heeft de hele binnenvaart op den duur profijt van en als logisch gevolg ook de Rabobank.
    Ik hoop dat de rabobank snel bij mij de stekker eruit komt trekken als men alleen maar aan zichzelf blijft denken.
    In bovenstaand artikel gegeven voorspelling maakt mij depressief en tevens agressief want waar haalt de streepjespakprater het optimisme vandaan dat ik zes jaar van mijn leven ga geven voor de rabobank omdat men nu nog steeds nieuwe bootjes op de markt wil brengen.
    Dus beste Hr Duijzer wilt U a.u.b. de stekker eruit trekken bij mij of een trekker over willen halen want die levensverzekeringen van de Rabobank leveren dan tenminste nog wat op
    Nog 6 jaar depressief

    Geplaatst door: Ik zie het niet meer zitten op
  • Wij leerden vroeger op school met handelskennis hoe je een kostprijsberekening maakt.dat was al in 1965.
    Je begint met de winst die je wilt maken, dus hier een voorbeeld: Tel bij de winst die je wilt maken de kosten op voor de reis inclusief provisie ,havengeld e.d.,verzekering,personeel,variabele kosten tot dat je alle kosten hebt genoteerd daarbij ook aflossing en rente. Je kunt je vaste kosten met de winst die je wilt hebben per jaar berekenen, deel dat door 330 dagen dan weet je wat je per dag moet verdienen en reken dat weer per reis uit.
    Dan heb je een goed kosten plaatje.

    Geplaatst door: even rekenen op
  • defenitie van kostprijs volgens bevrachter=
    de prijs die ik een schipper betaal zodat die niet kan rondkomen en ik een mooie auto kan rijden.

    Geplaatst door: bevrachterslogica op
  • de bank verlangt dat de schipper zijn kostprijs goed kent? kijk eerst eens naar jullie eigen puinhoop als ullie al die gouden bergen stomweg gefincieerd hadden waren de problemen nu niet zo groot.
    en jullie hebben er niets mee te maken of ik me kostprijs wel of niet bereken. ik moet gewoon zorgen dat ik elk kwartaal mijn aflossingen kan doen en zo niet horen jullie de stekker eruit te trekken. schoenmaker hou je bij je leest.

    Geplaatst door: een rabobank klant op
  • Kort rekenvoorbeeld voor als de aflossing stil gaat.
    Stel ik moet nu 20.000 aflossen in de maand. aflossing stil en bij financieren tegen zoals gezegd werd 8 a 9 % voor het gemak doen we 10%

    ik betaal dus 20.000 aflossing en me collega zonder aflossing 2.000 extra rente

    Met de mentaliteit van nu, het leven met de dag, komt het er gewoon op neer dat hij 600 euro minder per dag nodig heeft.

    En natuurlijk is hij eind van het liedje meer kwijt, maar ik betwijfel of er door de mensen in nood ook zo gedacht en gerekend word.

    Dit is hoe ik daar tegen aan kijk, maar ik kan het ook fout hebben hoor.

    Geplaatst door: henk op
  • ik denk dat er wel faillisementen moeten vallen.op deze manier wordt er een signaal afgegeven dat het niet langer kan zo.nu denk iedereen er wordt toch wel gevaren en de bank financieerd wel bij.er moet een schrik reactie komen dat er niet voor elke prijs gevaren kan worden.als er failliete schepen terug in de markt komen moeten die nieuwe eigenaren ook minimaal 50% eigenvermogen hebben lijkt mij in deze tijd.of die er zijn vraag ik mij af. dan zullen die er ook zelf op moeten want met personeel is het ook niet kostendekkend

    Geplaatst door: peter op
  • Mensen. Kan iemand mij uitleggen wat kostprijs betekend? Nee? Ok, ik leg het wel uit.

    Kostprijs is de som van alle kosten die nodig zijn om je product te vervaardigen, in dit geval je alding van A naar B brengen. zijn de opbrengsten lager als die kosten, dan ga je er dus op achteruit. Dat houdt in dat je dus aan het werk gaat en als je klaar bent met dat werk er nóg slechter voor staat als toen je begon!

    Zorg er dus te alle tijde voor dat je je kostprijs kent en er niet onder gaat varen!

    Groeten,

    Een student met rekenmachine

    Geplaatst door: andere kees op
  • belde zonet de RABOBank Kort samengevat Je moest niet alles geloven wat je las
    Ze doen gewoon alles in het belang van de schipper EN de bank zelf
    Hij kon niet in zijn 1-tje de hele crisis-economie oplossen….

    Geplaatst door: ik weet het niet meer op
  • Aflossingsvrij varen is wel concurentievervalsend!! Want als de aflossing stil staat kunnen die schippers weeeeer voor minder varen , dat blijkt toch gewoon!
    We moeten dit gewoon niet willen.

    Geplaatst door: roos op
  • Die aflossing uitstellen heeft ons niets gebracht, dat is korte termijn politiek. En ik had van de bank stropdassen beter verwacht. De RABO heeft juist een hele grote groep nieuwbouw, dus ook marktmacht.

    Door de crisis is minder lading, ieder ondernemer heeft een prognose moeten indienen. Verwacht was-is 20% minder lading. Dus de schipper krijgt uitstel van aflossing, maar moet 80 % van hun prognose halen. En mogen alleen reizen aannemen die daar aan voldoen. Anders blijven ze maar tegen de dijk liggen, die medewerking krijgen ze dan van de bank.

    Moet daardoor ook de rente worden bij geschreven en gefinancierd. Krijgen ze die financiering tegen inkoop prijs.

    Wanneer meerder banken die regels hanteren, Zijn de vrachten zo op kostprijs hoogte.
    En het is nog niet te laat, die regels/eisen kan de bank nu ook nog instellen.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Natuurlijk blijft de Rabobank de binnenvaart steunen anders kan ze zelf ook honderden miljoenen afschrijven.
    Ze steunen de binnenvaart puur uit eigen belang, niet omdat ze de schippers zo aardig vinden.

    Geplaatst door: Arie op
  • Soms vraag ik me af of de Rabobank de binnenvaart wel goed kent.Niet onder de kostprijs varen word er gezegd,maar wat moet je als de prijzen al meer als een jaar ver onder de maat zijn.Prijsafspraken maken mag volgens NMA niet.Laat de niet gezonde ondernemers maar failliet gaan,en die schepen met de nog komende nieuwbouw op te leggen in zand of grind gaten.De bank moet de schepen dan pas verkopen als de markt weer aantrekt.Rotte appels moet je uit de mand halen!

    Geplaatst door: kees van r.dam op
  • Als een schip terug komt(opnieuw op de markt wordt gebracht)tegen een lagere kostprijs hoeft hij toch niet voor alle tarieven te varen dus kun je toch makkelijker neeeeeeee verkopen?
    Er is gewoon teveel hypotheek onder de schepen en daardoor durfen ze geen nee te verkopen.Ik heb hier niet voor geleerd dus ik zal het wel niet goed hebben.

    Geplaatst door: schipper op

Reageer