RWS en IVW controleren vaar- en rusttijden

Inspecteurs van IVW en medewerkers van Rijkswaterstaat controleren sinds 1 januari de binnenvaart op certificaten, bemanningssterkte, vaar- en rusttijden en de technische staat van een schip. De vrees dat gegevens uit IVS 90 over vaar- en rusttijden voortaan bekend zijn bij de controleurs, is volgens Rijkswaterstaat ongegrond, zo bleek tijdens de Schuttevaerjaarvergaderingen van net voor de jaarwisseling.

Gegevens uit IVS 90 zijn weliswaar bekend op de post, maar mogen formeel niet bij de mobiele controles worden gebruikt. ‘Maar er zijn medewerkers van Rijkswaterstaat die zowel op de post als mobiel werken’, zei voorzitter De Jonge van de afdeling Utrecht. ‘Het kan dus gebeuren dat iemand de ene dag op de post werkt en een overtreding van vaar- en rusttijden constateert en dan de volgende dag als mobiel verkeersleider doelgericht een bekeuring gaat uitdelen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • ik had een verkeerde datum in gevult ik dacht dat woensdag maar was al donderdag kreeg daar voor een bekeuring kinderachtig

    Geplaatst door: kappen op
  • Is dit het begin van het einde van de Nederlandse waterpolitie. Daar krijgen we nog spijt van.

    Geplaatst door: Antonius op
  • @ Ikke,

    Zolang je daar ook je vergoeding tegenoversteld is het geen probleem om 16-17- wat mij part 24 uur te varen met een 2 koppige bemanning. Als je maar een “shitload” geld krijgt voor je gedane diensten! Dat kan ik dan nog een beetje relativeren binnen het vakje ondernemen.

    Verder vindt ik het goed dat er meer “gevaar” komt bij het overtreden van de vaartijdenwet. Werdt eens tijd dat die handhaving s flink aangescherpt werdt, hopeloos is het nou hoe makkelijk je die WET kan overtreden…

    Geplaatst door: Eric op
  • Weet iemand antwoord op de volgende vragen

    Mag je tegen de controleur zeggen : ik maak even een kopy van je legitimatie.

    En hoe kun je nog motordrijver worden? Volgens mij is daar geen opleiding meer voor.

    Geplaatst door: binnenvaartondernemer op
  • Als aflosser op vele koppelverbanden werd ik tot mijn verbazing nogal eens beboet, omdat er geen motordrijver aan boord was.
    Let op: volle bak bemanning aan boord en elektronische caterpillars.
    Ik ging op zoek naar een antwoord.
    Eveneens bleek er tussen de toezichthouders onderling verschil van mening te bestaan over hoe een vaartijdenboek juist ingevuld diende te worden.
    SAB: wist het niet.
    IVW: geen helder antwoord.
    KLPD: Per 01-07-2009 is de Binnenvaartwet inwerking getreden.
    Naast de Binnenvaartwet traden ook het Binnenvaartbesluit en de Binnenvaartregeling (met bijlagen) in werking.
    BINNENVAARTWET (Staatsblad 498, Jaargang 2007)
    Artikel 22 van de wet is de basis voor de vaartijden, bemanningsterkte en rusttijden van de bemanning aan boord van
    (binnen)schepen.
    BINNENVAARTBESLUIT (Staatsblad 164, Jaargang 2009)
    Artikel 12, 1e lid van het besluit vermeldt de categorieën schepen, als bedoeld in artikel 22, 1e lid van de wet.
    Artikel 12, 2e lid van het besluit vermeldt de categorieën schepen die NIET tot het 1e lid behoren.
    Artikel 31 van het besluit geeft aan dat de Onze minister een regeling kan opstellen betreffende de middelen
    waarmee de gegevens ten behoeve van toezicht op de naleving van de voorschriften betreffende de vaartijden, de
    rusttijden en de bemanningssterkte worden geregistreerd.
    BINNENVAARTREGELING (2 juni 2009 Nr. CEND/HDJZ-2009/105 sector SCH)
    Hoofdstuk 5 gaat over vaartijden en bemanningssterkte.
    Paragraaf 1. Inleidende bepalingen.
    Artikel 5.1 stelt dat dit hoofdstuk van toepassing is op de in artikel 1.2 bedoelde binnenwateren uitgezonderd de Rijn,
    met inbegrip van de Waal en Lek.
    Paragraaf 2. Vaartijden en bemanningsterkte.
    Artikel 5.3 lid 1 geeft aan dat rekening moet worden gehouden met de rust- en vaartijden, gedurende een tijdvak van
    48 uur, onmiddellijk voorafgaand aan het tijdstip waarop het schip de binnenwateren binnenvaart.
    Artikel 5.3 lid 2 geeft aan dat zo’n schip is voorzien van een vaartijdenboek als bedoeld in artikel 23.08 van het RosR
    1995 of een ander document, waaruit …..
    Artikel 5.4 geeft aan dat bij de exploitatiewijzen A1 en A2 artikel 23.05, 2e en 3e lid en artikel 23.08 5e lid van het
    RosR 1995 van overeenkomstige toepassing zijn.
    Paragraaf 4. (van hoofdstuk 5) Controlemiddelen
    Artikel 5.12 lid 1 stelt dat ten aanzien van het vaartijdenboek artikel 5.11, 2e en 3e lid alsmede artikel 23.08 van het
    RosR 1995 van overeenkomstige toepassing zijn.
    ROSR 1995 ( = bijlage 1.1 van de Binnenvaartregeling)
    Artikel 23.08 Vaartijdenboek – Tachograaf.
    Lid 1 van dit artikel stelt het volgende:
    Aan boord van elk schip, met uitzondering van sleep- en duwboten die slechts in havens verkeren, onbemande
    duwbakken, overheidsschepen en pleziervaartuigen, moet zich in de stuurhut een vaartijdenboek bevinden
    overeenkomstig het model van bijlage E.
    Dit boek dient te worden bijgehouden overeenkomstig de daarin vervatte aanwijzingen.
    De schipper is verantwoordelijk voor de aanwezigheid van het vaartijdenboek en de aantekeningen die daarin moeten
    worden gemaakt.
    2
    ARBEIDSTIJDENBESLUIT-vervoer
    Met invoering van de Binnenvaartwet zijn ook de artikelen van de paragraaf 5.4 en paragraaf 5.5 van het
    Arbeidstijdenbesluit-vervoer gewijzigd (aangepast).
    Paragraaf 5.4 – Registratie.
    Paragraaf 5.5 – Arbeids- en Rusttijden.
    In de nieuwe Binnenvaartwet (met Binnenvaartbesluit en -regeling) is in principe niets veranderd ten aanzien van de
    registratie van vaar- en rusttijden ten opzichte van hetgeen via de Vaartijdenwetgeving was geregeld.

    Nu ben ik behoorlijk juridisch geschoold, maar dit werd me echt te dol.

    Er blijkt eveneens interpretatie verschil te bestaan tusen de KLPD en de WSP.

    Ik doe bij elke controle als volgt:
    1. naam, voornamen en legitimatie vragen van de controleur.
    2. Als er iets niet klopt vraag ik: waar staat dat precies ?
    3. De controleur aanspreken op zijn (mogelijk) ranzige gedrag.
    4. De controleur een interne, strafrechtelijke en civiele procedure aanzeggen.
    5. Structureel tegen alle boetes klachten en proces voeren.

    Vroeger hadden we http://www.tuftufclub.com waarmee juristen handige tools online hadden gezet om het openbaar ministerie voor wat betreft snelheidsovertredingen e.d. plat te leggen.
    Werkte perfect.

    Gaarne allemaal het onwettige gedrag van controleurs structureel aan de kaak stellen.

    Geplaatst door: Henk Ros op
  • gaat de rws ook snelheden op de snelweg controrelen ?

    ik denk het niet he. waarom laat schuttevaer zich nu ook weer niet horen eigenlijk?

    Geplaatst door: ikke op
  • Grappig die niet nieuwe werkwijze. De hr Beltman legt het allemaal wel erg positief uit. Dus bij de politiecontroel was het alles of niks en nu krijg je dus altijd een boeterapport. Tegen en politie proces-verbaal kon je nog procederen, maar de boete van boete rapport moet je volgens mij eerst betalen. Dus tot nu toe,kwam alleen de politie af en toe aan boord. Maar nu komt dus en de politie en RWS/IVW aan boord. Wordt nog lekker druk. Maar ik begrijp alleen op de drukke vaarwegen/knooppunten. De rest van Nederland heeft dus geen controle meer nodig.?? Dat IVW komt controleren is ook aardig. Besteden ze de keuring voor het certificaat vanwege personeel tekort uit aan particuliere bureaus en nu nemen ze personeel aan en komen aan boord controleren of dat goed gegaan is. Volgens mij hadden ze beter zelf kunnen blijven keuren. Maar goed wie het weet mag het zeggen. Groeten en een behouden vaart in 2010

    Geplaatst door: Dirk op
  • nou dat valt wel mee ik vaar max 16 17 uurtjes. 14 is gewoon teweinig vind ik,maar ik snap je wel dr zijn altijd gekken die dan geen hoow hebben.dat heet verantwoording.ik ben ook voorstander van als je als schipper 2=3 x grote fouten of overtredingen begaan hebt. patend of vaarbewijs afpakken….. nee geen vergunning want dan gaje weer verder op een ander zn naam

    Geplaatst door: ikke op
  • @ Ikke,

    Nee, jezelf niet aan tijden houden en vervolgens in slaap sukkelen en er bij volle bak invaren….nee, dat is een goede zaak.

    Mensen als jou zijn een gevaar op het water.

    Geplaatst door: Peter op
  • klets niet mannetje, geneene ondernemen ook aan de wal houd zich niet aan een werktijd, of vaartijd.als je dat wil bv maar 10-14 uur perdag werken moet je werknemer worden en geen ONDERNEMER….

    Geplaatst door: ikke op
  • [ door de redactie verwijderd ivm niet te controleren mailadres ]

    Geplaatst door: man die zich aan de vaartijden houdt op

Reageer

RWS en IVW controleren vaar- en rusttijden | Schuttevaer.nl

RWS en IVW controleren vaar- en rusttijden

Inspecteurs van IVW en medewerkers van Rijkswaterstaat controleren sinds 1 januari de binnenvaart op certificaten, bemanningssterkte, vaar- en rusttijden en de technische staat van een schip. De vrees dat gegevens uit IVS 90 over vaar- en rusttijden voortaan bekend zijn bij de controleurs, is volgens Rijkswaterstaat ongegrond, zo bleek tijdens de Schuttevaerjaarvergaderingen van net voor de jaarwisseling.

Gegevens uit IVS 90 zijn weliswaar bekend op de post, maar mogen formeel niet bij de mobiele controles worden gebruikt. ‘Maar er zijn medewerkers van Rijkswaterstaat die zowel op de post als mobiel werken’, zei voorzitter De Jonge van de afdeling Utrecht. ‘Het kan dus gebeuren dat iemand de ene dag op de post werkt en een overtreding van vaar- en rusttijden constateert en dan de volgende dag als mobiel verkeersleider doelgericht een bekeuring gaat uitdelen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (11)

  • ik had een verkeerde datum in gevult ik dacht dat woensdag maar was al donderdag kreeg daar voor een bekeuring kinderachtig

    Geplaatst door: kappen op
  • Is dit het begin van het einde van de Nederlandse waterpolitie. Daar krijgen we nog spijt van.

    Geplaatst door: Antonius op
  • @ Ikke,

    Zolang je daar ook je vergoeding tegenoversteld is het geen probleem om 16-17- wat mij part 24 uur te varen met een 2 koppige bemanning. Als je maar een “shitload” geld krijgt voor je gedane diensten! Dat kan ik dan nog een beetje relativeren binnen het vakje ondernemen.

    Verder vindt ik het goed dat er meer “gevaar” komt bij het overtreden van de vaartijdenwet. Werdt eens tijd dat die handhaving s flink aangescherpt werdt, hopeloos is het nou hoe makkelijk je die WET kan overtreden…

    Geplaatst door: Eric op
  • Weet iemand antwoord op de volgende vragen

    Mag je tegen de controleur zeggen : ik maak even een kopy van je legitimatie.

    En hoe kun je nog motordrijver worden? Volgens mij is daar geen opleiding meer voor.

    Geplaatst door: binnenvaartondernemer op
  • Als aflosser op vele koppelverbanden werd ik tot mijn verbazing nogal eens beboet, omdat er geen motordrijver aan boord was.
    Let op: volle bak bemanning aan boord en elektronische caterpillars.
    Ik ging op zoek naar een antwoord.
    Eveneens bleek er tussen de toezichthouders onderling verschil van mening te bestaan over hoe een vaartijdenboek juist ingevuld diende te worden.
    SAB: wist het niet.
    IVW: geen helder antwoord.
    KLPD: Per 01-07-2009 is de Binnenvaartwet inwerking getreden.
    Naast de Binnenvaartwet traden ook het Binnenvaartbesluit en de Binnenvaartregeling (met bijlagen) in werking.
    BINNENVAARTWET (Staatsblad 498, Jaargang 2007)
    Artikel 22 van de wet is de basis voor de vaartijden, bemanningsterkte en rusttijden van de bemanning aan boord van
    (binnen)schepen.
    BINNENVAARTBESLUIT (Staatsblad 164, Jaargang 2009)
    Artikel 12, 1e lid van het besluit vermeldt de categorieën schepen, als bedoeld in artikel 22, 1e lid van de wet.
    Artikel 12, 2e lid van het besluit vermeldt de categorieën schepen die NIET tot het 1e lid behoren.
    Artikel 31 van het besluit geeft aan dat de Onze minister een regeling kan opstellen betreffende de middelen
    waarmee de gegevens ten behoeve van toezicht op de naleving van de voorschriften betreffende de vaartijden, de
    rusttijden en de bemanningssterkte worden geregistreerd.
    BINNENVAARTREGELING (2 juni 2009 Nr. CEND/HDJZ-2009/105 sector SCH)
    Hoofdstuk 5 gaat over vaartijden en bemanningssterkte.
    Paragraaf 1. Inleidende bepalingen.
    Artikel 5.1 stelt dat dit hoofdstuk van toepassing is op de in artikel 1.2 bedoelde binnenwateren uitgezonderd de Rijn,
    met inbegrip van de Waal en Lek.
    Paragraaf 2. Vaartijden en bemanningsterkte.
    Artikel 5.3 lid 1 geeft aan dat rekening moet worden gehouden met de rust- en vaartijden, gedurende een tijdvak van
    48 uur, onmiddellijk voorafgaand aan het tijdstip waarop het schip de binnenwateren binnenvaart.
    Artikel 5.3 lid 2 geeft aan dat zo’n schip is voorzien van een vaartijdenboek als bedoeld in artikel 23.08 van het RosR
    1995 of een ander document, waaruit …..
    Artikel 5.4 geeft aan dat bij de exploitatiewijzen A1 en A2 artikel 23.05, 2e en 3e lid en artikel 23.08 5e lid van het
    RosR 1995 van overeenkomstige toepassing zijn.
    Paragraaf 4. (van hoofdstuk 5) Controlemiddelen
    Artikel 5.12 lid 1 stelt dat ten aanzien van het vaartijdenboek artikel 5.11, 2e en 3e lid alsmede artikel 23.08 van het
    RosR 1995 van overeenkomstige toepassing zijn.
    ROSR 1995 ( = bijlage 1.1 van de Binnenvaartregeling)
    Artikel 23.08 Vaartijdenboek – Tachograaf.
    Lid 1 van dit artikel stelt het volgende:
    Aan boord van elk schip, met uitzondering van sleep- en duwboten die slechts in havens verkeren, onbemande
    duwbakken, overheidsschepen en pleziervaartuigen, moet zich in de stuurhut een vaartijdenboek bevinden
    overeenkomstig het model van bijlage E.
    Dit boek dient te worden bijgehouden overeenkomstig de daarin vervatte aanwijzingen.
    De schipper is verantwoordelijk voor de aanwezigheid van het vaartijdenboek en de aantekeningen die daarin moeten
    worden gemaakt.
    2
    ARBEIDSTIJDENBESLUIT-vervoer
    Met invoering van de Binnenvaartwet zijn ook de artikelen van de paragraaf 5.4 en paragraaf 5.5 van het
    Arbeidstijdenbesluit-vervoer gewijzigd (aangepast).
    Paragraaf 5.4 – Registratie.
    Paragraaf 5.5 – Arbeids- en Rusttijden.
    In de nieuwe Binnenvaartwet (met Binnenvaartbesluit en -regeling) is in principe niets veranderd ten aanzien van de
    registratie van vaar- en rusttijden ten opzichte van hetgeen via de Vaartijdenwetgeving was geregeld.

    Nu ben ik behoorlijk juridisch geschoold, maar dit werd me echt te dol.

    Er blijkt eveneens interpretatie verschil te bestaan tusen de KLPD en de WSP.

    Ik doe bij elke controle als volgt:
    1. naam, voornamen en legitimatie vragen van de controleur.
    2. Als er iets niet klopt vraag ik: waar staat dat precies ?
    3. De controleur aanspreken op zijn (mogelijk) ranzige gedrag.
    4. De controleur een interne, strafrechtelijke en civiele procedure aanzeggen.
    5. Structureel tegen alle boetes klachten en proces voeren.

    Vroeger hadden we http://www.tuftufclub.com waarmee juristen handige tools online hadden gezet om het openbaar ministerie voor wat betreft snelheidsovertredingen e.d. plat te leggen.
    Werkte perfect.

    Gaarne allemaal het onwettige gedrag van controleurs structureel aan de kaak stellen.

    Geplaatst door: Henk Ros op
  • gaat de rws ook snelheden op de snelweg controrelen ?

    ik denk het niet he. waarom laat schuttevaer zich nu ook weer niet horen eigenlijk?

    Geplaatst door: ikke op
  • Grappig die niet nieuwe werkwijze. De hr Beltman legt het allemaal wel erg positief uit. Dus bij de politiecontroel was het alles of niks en nu krijg je dus altijd een boeterapport. Tegen en politie proces-verbaal kon je nog procederen, maar de boete van boete rapport moet je volgens mij eerst betalen. Dus tot nu toe,kwam alleen de politie af en toe aan boord. Maar nu komt dus en de politie en RWS/IVW aan boord. Wordt nog lekker druk. Maar ik begrijp alleen op de drukke vaarwegen/knooppunten. De rest van Nederland heeft dus geen controle meer nodig.?? Dat IVW komt controleren is ook aardig. Besteden ze de keuring voor het certificaat vanwege personeel tekort uit aan particuliere bureaus en nu nemen ze personeel aan en komen aan boord controleren of dat goed gegaan is. Volgens mij hadden ze beter zelf kunnen blijven keuren. Maar goed wie het weet mag het zeggen. Groeten en een behouden vaart in 2010

    Geplaatst door: Dirk op
  • nou dat valt wel mee ik vaar max 16 17 uurtjes. 14 is gewoon teweinig vind ik,maar ik snap je wel dr zijn altijd gekken die dan geen hoow hebben.dat heet verantwoording.ik ben ook voorstander van als je als schipper 2=3 x grote fouten of overtredingen begaan hebt. patend of vaarbewijs afpakken….. nee geen vergunning want dan gaje weer verder op een ander zn naam

    Geplaatst door: ikke op
  • @ Ikke,

    Nee, jezelf niet aan tijden houden en vervolgens in slaap sukkelen en er bij volle bak invaren….nee, dat is een goede zaak.

    Mensen als jou zijn een gevaar op het water.

    Geplaatst door: Peter op
  • klets niet mannetje, geneene ondernemen ook aan de wal houd zich niet aan een werktijd, of vaartijd.als je dat wil bv maar 10-14 uur perdag werken moet je werknemer worden en geen ONDERNEMER….

    Geplaatst door: ikke op
  • [ door de redactie verwijderd ivm niet te controleren mailadres ]

    Geplaatst door: man die zich aan de vaartijden houdt op

Reageer