Nog twee jaar wettelijke lostijden en overliggeld

Het nieuwe besluit over de laad- en lostijden en de overliggelden waaraan de binnenvaartorganisaties en de overheid nu werken, wordt tevens de laatste. Dat blijkt uit de tijdelijke algemene maatregel van bestuur die nu voor commentaar bij het deelorgaan binnenvaart ligt. Kantoor Binnenvaart en het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) willen nog niets kwijt over het concept waarop Weekblad Schuttevaer de hand wist te leggen.

Het nieuwe besluit vervangt en moderniseert het besluit laad- en lostijden en overliggelden uit 1991. Het betekent dat de laad- en lostijden een stuk korter worden en het overliggeld omhoog gaat (zie kader). De overheid typeert dit besluit echter als een ‘vergaande bemoeienis van de overheid met de bevrachtingsvoorwaarden in de binnenvaart’. Dit sluit niet aan bij het regeringsbeleid, dat is gericht op liberalisering. Het nieuwe besluit wordt dan ook een overgangsmaatregel met een looptijd van twee jaar. Dat moet binnenvaartondernemers voldoende tijd geven de overstap te maken naar individuele onderhandelingen over bevrachtingsvoorwaarden. De binnenvaartorganisaties worden geacht hun achterbannen hierbij te ondersteunen. De overheid gaat er vanuit dat de bonden voorlichtingsbrochures gaan uitbrengen en voorlichtingsbijeenkomsten voor leden houden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • dank u wel bonden
    het enigste wat er nog over is ook weer weg
    wij gaan met toestemming van onze eigen mensen naar de kloten

    Geplaatst door: marten valkema op
  • Hupsakeeetje, die doen we er gewoon bij….weer is er een belangrijk besluit (in concept) genomen en wederom staan de puntjes niet op “i”. De boel lijkt weer in kannen en kruiken zonder een ASV er in te betrekken. Hoe is dit toch steeds mogelijk?
    Ik ben geen lid maar wat deze vereniging vaak te melden heeft zou toch zeker bijdragen aan de discussie, en daarmee aan bepaalde regelingen! Misschien dat heer van Toor zulks eens zou kunnen overwegen als hij met de Blackberry/netbook in de hand weer naar een volgend overleg raast?

    Geplaatst door: Albert op
  • Hallo Jos,

    Ik weet het niet… Ik denk niet dat ik hardvochtig genoeg ben voor een politieke carierre maar anders is het zeker het overwegen waard. Al is het alleen maar om de roem en om mijn eigen zakken te vullen en eindelijk al die mooie (werk)vakantie reisjes te kunnen doen waar ik nu nog niet eens van durf te dromen.
    Verder geef ik je groot gelijk. Veel collega’s durven geen dekkende vrachtprijs te vragen, en dat geld eigenlijk voor alle vergoedingen die de basis van een gezonde bedrijfvoering vormen. Zolang dat soort collegas nog in de binnenvaartmarkt actief zijn, zal de binnenvaart steeds verder de afgrond inzakken.

    Sterkte in elk geval en blijf volhouden want alleen dan zal je jezelf en een ander recht in de ogen kunnen blijven kijken.

    Geplaatst door: Bobby op
  • Net wat je zegt ze durfen het gewoon niet te vragen anders zijn ze bang dat ze geen volgende reis mogen doen of te lastig zijn ,maar schippers het is gewoon wettelijk als zovele wetten, vaartijd scheepsafvalstoffen verdrag enz je hoeft je er alleen maar aan te houden en moet je eens kijken wat voor capiciteit aan scheepsruimte je reduceert een voorbeeld is het uitspuiten van ruimen, hoeveel spuiten er niet nog gewoon van kolen uit en lozen het in het water zodat ze snel weer kunnen laden,je pleegt gewoon een milieu dilict terwijl het niet jou probleem is

    Geplaatst door: jansen op
  • Je kunt je natuurlijk best opwinden over de hoogte van de vergoeding, of een andere cariere overwegen (is de politiek niks voor jou, Bobby?) maar in de praktijk maakt het zo weinig uit.
    Of je nu 100 euro per dag krijgt of 1000, zolang het gros van m’n collega’s het kennelijk onbeleefd vind om ligdagen te claimen (dat maak ik tenminste op uit de verbazing t/m vijandigheid als je het wel doet)zal er sowieso niets veranderen en kan je iedere ligdag met een rechtszaak gaan afdwingen….

    Geplaatst door: Jos Meijer op
  • Ik vind het geen slechte regeling diegene met de 1000 tonner heeft wel 606 euro per 24 uur daar kan je toch wel een tijdje voor liggen of zie ik dat verkeerd
    mvg

    Geplaatst door: jansen op
  • Als ik het goed lees geldt de verdubbeling alleen buiten werktijd, dus alleen op zon en feestdagen.
    Voor ons schip staat het overliggeld op 6,50 per persoon per uur.
    Dag en nacht tijdens de laad/lostijd doorwerken is ook al geen vooruitgang.

    Geplaatst door: Anja op
  • Beste Hans
    Weet nog wel een moteur voor 40 euries en dat in de overuren.En het liggeld is in uren,dus in etmaal dus 24 uren,dus je liggeld ook! Dus een verdubbeling van je liggeld. Of lees ik het verkeerd?

    Geplaatst door: Nuchter op
  • Een monteur aan boord kost per overuur 150%.
    Voor een overuur van een 1000 tonner, met 2-man euro 25,00 per uur!
    Ik moet toch maar eens ergens soliciteren denk ik.
    Pfff wat een vooruitgang, en dan zeker over 2 jaar de mogelijkheid om wel een fatsoenlijk overuur-tarief uit te kunnen onderhandelen!!

    Geplaatst door: hans op
  • Deze overligvergoeding sluit goed aan bij de hedendaagse vrachttarieven. Weinig schokkends aan te vinden.
    Ook heel democratisch gekozen, had ik dat stembiljet maar niet met de reclame mee weg moeten gooien.
    Ik verdenk de kantoorbonden ervan dat zij een onderonsje hebben met Huizinga. Kan iemand daar de NMA of het OM of zoiets op afsturen? Dit onderonsje is in elk geval weer een flinke stap dichterbij de ondergang van met name de kleine binnenvaart. Ik weet niet of het voor een groot schip uit kan maar voor een klein schip in elk geval niet.
    Minder administratie???
    Maak dat een ander wijs. Het zal op minuten gaan aankomen. Geschillen of het schip nu net binnen een uur, of juist net buiten het uur leeg was, omdat voor de schipper iedere cent telt. Drie keer raden wie er aan het kortste eind zal trekken.

    En dat onderhandelen van schippers dat kennen we intussen wel. Dat is precies de reden waarom we met zijn allen drie maal per jaar op vacantie kunnen naar een of ander exotisch oord. Dank jullie wel hoor.

    Ik denk dat het voor mij tijd wordt om aan een door het rijk gefinancierde omscholingscursus te gaan denken. Ik zou alleen niet weten welke richting dat moet worden. Meneer Vogelaar en Mevrouw Huizinga, ik sta open voor uw grandiose ideen in deze.

    Geplaatst door: Bobby op
  • – Voor zover de afzender of ontvanger het schip ophoudt nadat de laadtijd of lostijd is verstreken, telt elk uur als een overliguur en is met betrekking daartoe overliggeld verschuldigd.

    Als ik dit zo lees dan is het x2;-)

    Mvg Eric

    Geplaatst door: Eric op
  • Heb ik nu iets over het hoofd gezien of ben ik nu gek.Ik neem het voorbeeld van een 1000 tonner.overliggeld 1991 ! €.0,26 per ton= €.260. + €.49,92 totaal voor 1 dag van 12 uur: €.309,92.
    Concept nieuw overliggeld: €.0,019 X 1000 ton = €.19,00 + €6,25 = €.25,25 per uur. dat wordt in 12 uur:
    €.303 per dag !
    Wie wil mij dit uitleggen ? Naar mijn berekening is dit een verlaging.De winst ligt alleen in de laad- en lostijd, mits de uren dag en nacht doortellen.

    Geplaatst door: O.J.B. op

Reageer

Nog twee jaar wettelijke lostijden en overliggeld | Schuttevaer.nl

Nog twee jaar wettelijke lostijden en overliggeld

Het nieuwe besluit over de laad- en lostijden en de overliggelden waaraan de binnenvaartorganisaties en de overheid nu werken, wordt tevens de laatste. Dat blijkt uit de tijdelijke algemene maatregel van bestuur die nu voor commentaar bij het deelorgaan binnenvaart ligt. Kantoor Binnenvaart en het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) willen nog niets kwijt over het concept waarop Weekblad Schuttevaer de hand wist te leggen.

Het nieuwe besluit vervangt en moderniseert het besluit laad- en lostijden en overliggelden uit 1991. Het betekent dat de laad- en lostijden een stuk korter worden en het overliggeld omhoog gaat (zie kader). De overheid typeert dit besluit echter als een ‘vergaande bemoeienis van de overheid met de bevrachtingsvoorwaarden in de binnenvaart’. Dit sluit niet aan bij het regeringsbeleid, dat is gericht op liberalisering. Het nieuwe besluit wordt dan ook een overgangsmaatregel met een looptijd van twee jaar. Dat moet binnenvaartondernemers voldoende tijd geven de overstap te maken naar individuele onderhandelingen over bevrachtingsvoorwaarden. De binnenvaartorganisaties worden geacht hun achterbannen hierbij te ondersteunen. De overheid gaat er vanuit dat de bonden voorlichtingsbrochures gaan uitbrengen en voorlichtingsbijeenkomsten voor leden houden.

  • Overheid kiest voor verdere liberalisering binnenvaart
  • Overheid verwacht dat bonden voorlichting geven

Het nieuwe besluit is gebaseerd op een voorstel van verladersorganisatie EVO, het CBRB en Kantoor Binnenvaart. De regering besloot het voorstel van de organisaties over te nemen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (12)

  • dank u wel bonden
    het enigste wat er nog over is ook weer weg
    wij gaan met toestemming van onze eigen mensen naar de kloten

    Geplaatst door: marten valkema op
  • Hupsakeeetje, die doen we er gewoon bij….weer is er een belangrijk besluit (in concept) genomen en wederom staan de puntjes niet op “i”. De boel lijkt weer in kannen en kruiken zonder een ASV er in te betrekken. Hoe is dit toch steeds mogelijk?
    Ik ben geen lid maar wat deze vereniging vaak te melden heeft zou toch zeker bijdragen aan de discussie, en daarmee aan bepaalde regelingen! Misschien dat heer van Toor zulks eens zou kunnen overwegen als hij met de Blackberry/netbook in de hand weer naar een volgend overleg raast?

    Geplaatst door: Albert op
  • Hallo Jos,

    Ik weet het niet… Ik denk niet dat ik hardvochtig genoeg ben voor een politieke carierre maar anders is het zeker het overwegen waard. Al is het alleen maar om de roem en om mijn eigen zakken te vullen en eindelijk al die mooie (werk)vakantie reisjes te kunnen doen waar ik nu nog niet eens van durf te dromen.
    Verder geef ik je groot gelijk. Veel collega’s durven geen dekkende vrachtprijs te vragen, en dat geld eigenlijk voor alle vergoedingen die de basis van een gezonde bedrijfvoering vormen. Zolang dat soort collegas nog in de binnenvaartmarkt actief zijn, zal de binnenvaart steeds verder de afgrond inzakken.

    Sterkte in elk geval en blijf volhouden want alleen dan zal je jezelf en een ander recht in de ogen kunnen blijven kijken.

    Geplaatst door: Bobby op
  • Net wat je zegt ze durfen het gewoon niet te vragen anders zijn ze bang dat ze geen volgende reis mogen doen of te lastig zijn ,maar schippers het is gewoon wettelijk als zovele wetten, vaartijd scheepsafvalstoffen verdrag enz je hoeft je er alleen maar aan te houden en moet je eens kijken wat voor capiciteit aan scheepsruimte je reduceert een voorbeeld is het uitspuiten van ruimen, hoeveel spuiten er niet nog gewoon van kolen uit en lozen het in het water zodat ze snel weer kunnen laden,je pleegt gewoon een milieu dilict terwijl het niet jou probleem is

    Geplaatst door: jansen op
  • Je kunt je natuurlijk best opwinden over de hoogte van de vergoeding, of een andere cariere overwegen (is de politiek niks voor jou, Bobby?) maar in de praktijk maakt het zo weinig uit.
    Of je nu 100 euro per dag krijgt of 1000, zolang het gros van m’n collega’s het kennelijk onbeleefd vind om ligdagen te claimen (dat maak ik tenminste op uit de verbazing t/m vijandigheid als je het wel doet)zal er sowieso niets veranderen en kan je iedere ligdag met een rechtszaak gaan afdwingen….

    Geplaatst door: Jos Meijer op
  • Ik vind het geen slechte regeling diegene met de 1000 tonner heeft wel 606 euro per 24 uur daar kan je toch wel een tijdje voor liggen of zie ik dat verkeerd
    mvg

    Geplaatst door: jansen op
  • Als ik het goed lees geldt de verdubbeling alleen buiten werktijd, dus alleen op zon en feestdagen.
    Voor ons schip staat het overliggeld op 6,50 per persoon per uur.
    Dag en nacht tijdens de laad/lostijd doorwerken is ook al geen vooruitgang.

    Geplaatst door: Anja op
  • Beste Hans
    Weet nog wel een moteur voor 40 euries en dat in de overuren.En het liggeld is in uren,dus in etmaal dus 24 uren,dus je liggeld ook! Dus een verdubbeling van je liggeld. Of lees ik het verkeerd?

    Geplaatst door: Nuchter op
  • Een monteur aan boord kost per overuur 150%.
    Voor een overuur van een 1000 tonner, met 2-man euro 25,00 per uur!
    Ik moet toch maar eens ergens soliciteren denk ik.
    Pfff wat een vooruitgang, en dan zeker over 2 jaar de mogelijkheid om wel een fatsoenlijk overuur-tarief uit te kunnen onderhandelen!!

    Geplaatst door: hans op
  • Deze overligvergoeding sluit goed aan bij de hedendaagse vrachttarieven. Weinig schokkends aan te vinden.
    Ook heel democratisch gekozen, had ik dat stembiljet maar niet met de reclame mee weg moeten gooien.
    Ik verdenk de kantoorbonden ervan dat zij een onderonsje hebben met Huizinga. Kan iemand daar de NMA of het OM of zoiets op afsturen? Dit onderonsje is in elk geval weer een flinke stap dichterbij de ondergang van met name de kleine binnenvaart. Ik weet niet of het voor een groot schip uit kan maar voor een klein schip in elk geval niet.
    Minder administratie???
    Maak dat een ander wijs. Het zal op minuten gaan aankomen. Geschillen of het schip nu net binnen een uur, of juist net buiten het uur leeg was, omdat voor de schipper iedere cent telt. Drie keer raden wie er aan het kortste eind zal trekken.

    En dat onderhandelen van schippers dat kennen we intussen wel. Dat is precies de reden waarom we met zijn allen drie maal per jaar op vacantie kunnen naar een of ander exotisch oord. Dank jullie wel hoor.

    Ik denk dat het voor mij tijd wordt om aan een door het rijk gefinancierde omscholingscursus te gaan denken. Ik zou alleen niet weten welke richting dat moet worden. Meneer Vogelaar en Mevrouw Huizinga, ik sta open voor uw grandiose ideen in deze.

    Geplaatst door: Bobby op
  • – Voor zover de afzender of ontvanger het schip ophoudt nadat de laadtijd of lostijd is verstreken, telt elk uur als een overliguur en is met betrekking daartoe overliggeld verschuldigd.

    Als ik dit zo lees dan is het x2;-)

    Mvg Eric

    Geplaatst door: Eric op
  • Heb ik nu iets over het hoofd gezien of ben ik nu gek.Ik neem het voorbeeld van een 1000 tonner.overliggeld 1991 ! €.0,26 per ton= €.260. + €.49,92 totaal voor 1 dag van 12 uur: €.309,92.
    Concept nieuw overliggeld: €.0,019 X 1000 ton = €.19,00 + €6,25 = €.25,25 per uur. dat wordt in 12 uur:
    €.303 per dag !
    Wie wil mij dit uitleggen ? Naar mijn berekening is dit een verlaging.De winst ligt alleen in de laad- en lostijd, mits de uren dag en nacht doortellen.

    Geplaatst door: O.J.B. op

Reageer