Zelden heeft de Nederlandse en Europese politiek zich meer eensgezind achter de binnenvaart opgesteld dan de afgelopen weken. Eerst was er de Tweede Kamer die staatssecretaris Huizinga unaniem de opdracht gaf om de binnenvaart door de crisis heen te helpen. Huizinga had weinig stimulering nodig. ‘We moeten kost wat kost een horrorscenario voorkomen, want stel dat een groot deel van de sector failliet zou gaan’, aldus de staatssecretaris op een zeldzaam strijdbaar moment. Hoe kunnen we deze inzet omzetten in concrete maatregelen en geld voor onze sector?
Allereerst is er inmiddels maximale druk op alle partijen om te doen wat noodzakelijk is om de binnenvloot door de crisis heen te trekken. Uit het feit dat het Crisisberaad nog ‘on speaking terms’ is met de NMa, mag worden afgeleid dat er ruimte bestaat om een oplegregeling, al dan niet in gewijzigde vorm, goedgekeurd te krijgen. Het is de afgelopen weken wel duidelijk geworden dat een hard ‘nee’ van de NMa door de politiek niet op prijs gesteld wordt.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?