‘Brussel’ neemt de tijd voor crisisaanpak

Pas over drie maanden stelt de Europese Commissie vast of de binnenvaart in crisis verkeert. In een Comité vanuit de lidstaten wordt daarna bepaald welke maatregelen de sector er weer bovenop moeten helpen. De zorgen over de slechte marktsituatie zijn duidelijk overgebracht, niet alleen vanuit de Nederlandse, maar ook de Duitse en Belgische binnenvaart.

Crisishearing in Brussel

Door Dirk van der Meulen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (34)

  • Beste meneer Veldman,

    Het ging mij, zoals ik al geschreven heb niet om de inhoud van het ESO statement. Als het daarbij gebleven was, uit hoofde van uw voorzitterschap prima. Maar in tegenstelling van wat u zegt kan iedereen die de verslagen over de hoorzitting heeft gelezen concluderen dat u wel degelijk een duidelijk standpunt heeft ingenomen ten voordele van de oplegregeling. Dat is uw goed recht. Maar daarbij vind ik, dat u dat niet had moeten (en ook niet mogen) doen uit hoofde van uw voorzitterschap. Voorzitter zijn van de ESO betekent een zorgvuldige manier van werken kiezen waarbij iedere schijn van partijdigheid uit de weg gegaan dient te worden. U heeft eerder tegen mij gezegd: we kunnen elkaar toch wel vertrouwen? Wat mij betreft heeft u het vertrouwen wat ik in u had als voorzitter beschaamd.

    Geplaatst door: sunniva Fluitsma op
  • Beste mw Fluitsma

    Al sinds 2001 ben ik geen bestuurder meer bij de CBOB maar moet bij Kantoor Binnenvaart de meningen van 3 verschillende clubs vertolken. CBOB, ONS en RKSB, daarbij mijn eigen mening wegcijferend.

    Nu eerst het hoofdstukje maatregelen. U ziet dat er heel wat meer maatregelen bepleit worden om te onderzoeken. Op uw verlangen ook markttransparantie en is er van het woord samen werkingsverbanden; samenwerkingsvormen gemaakt.

    Meer structurele maatregelen noodzakelijk

    Naar de mening van de ESO is het dringend noodzakelijk dat in overleg met de Commissie wordt
    onderzocht welke ondersteunende maatregelen op korte termijn kunnen worden getroffen. De
    oplegregeling zoals door Nederland ingebracht zou een optie kunnen zijn, in combinatie met
    flankerende ondersteuning door bijvoorbeeld de Europese Investeringsbank en het tijdelijk
    reactiveren van de “oud voor nieuw” regeling.
    Ook het onderzoeken van een bedrijfsbeëindigingsregeling voor oudere ondernemers, waarbij
    bijvoorbeeld startende ondernemers in de gelegenheid worden gesteld die schepen over te nemen
    tegen gunstige voorwaarden. De verordening voorziet in dit soort regelingen, maar is niet uitputtend
    over de te nemen maatregelen of het inzetten van een combinatie daarvan.
    Een waarborgfonds geïnitieerd door de Europese Investeringsbank kan daarbij een belangrijke
    aanvulling betekenen.
    ESO brengt echter uitdrukkelijk onder uw aandacht dat er voor de middellange en lange termijn meer
    structurele maatregelen nodig zijn, om te voorkomen dat bij elke sterke economische fluctuatie de
    geschiedenis zich herhaalt. Een door de commissie uit te voeren Europees marktonderzoek dient
    daarom zo spoedig mogelijk plaats te vinden.
    De structuur en het zelfregulerend vermogen van de binnenvaartsector zal versterkt kunnen en
    moeten worden door meer markttransparantie, samenwerkingsvormen en capaciteitsmaatregelen.
    Wat naar de mening van de ESO in elk geval moet gebeuren is een evaluatie van de gevolgen van de
    afschaffing van de vroegere structuurvoorzieningen als Festfrachten en toerbeurten. De vrije markt
    lijkt sindsdien doorgeschoten te zijn. Door het ontbreken van referentiekaders en marktvisie staat dit
    een gezonde marktwerking in de weg.

    Tot slot.
    Als ik u nu goed begrijp heeft de ASV in de vaststelling van de tekst een steekje laten vallen en dat maskeert u door op de boodschapper te gaan afgeven. Hier past maar een woord: FOEI.

    Met groet

    Jan Veldman

    Geplaatst door: Jan Veldman op
  • Er is een statement gemaakt die door de ESO is goedgekeurd. Enkele dagen voor de hoorzitting wordt er per mail een herziene versie aan ons opgestuurd. De ASV reageert daar direct op met de nodige opmerkingen. Onmiddellijk daarna verschijnt de ” definitieve” versie. De opmerkingen zijn er niet of nauwelijk in meegenomen. Zo staan van de mogelijke oplossingen alleen de oplossingen genoemd (oplegregeling) die zoals men weet, onze voorkeur niet heeft. Maar het staat er als een mogelijkheid….dus als je een beetje vertrouwen hebt in de goede bedoelingen van elkaar….Dus staan we voor de keus, gaan we dwarsliggen of geven we het vertrouwen gezien een aantal punten die wel meegenomen zijn in de tekst.
    We zijn dus niet dwars gaan liggen. En wat gebeurt er? Omdat het woord oplegregeling in de tekst staat zijn we allemaal voor de oplegregeling, vindt de heer Veldman. Waarom niet gewoon gesproken namens de CBOB? Waarom zo nadrukkelijk namens de ESO? U weet dat de ESO dit niet heeft aangenomen. Waar blijft de onpartijdigheid van u als voorzitter?

    Geplaatst door: sunniva Fluitsma op
  • Beste mensen

    Door derden ben ik er op gewezen dat op deze site mijn uitspraken op de hoorzitting verdraaid werden weergegeven. Om u te laten weten wat daar namens ESO is gezegd hierbij een link naar de tekst die door mij namens de ESO is uitgesproken. Deze tekst is per E-mail samen met alle ESO organisaties vastgesteld. Ook in de discussie ben ik niet verder gegaan dan deze geboden ruimte. A.s. zaterdag zullen we als ESO Raad dat verder bediscussieren.

    http://www.kantoorbinnenvaart.org/files/user/ESO-statement_Hoorzitting-EC_16112009_def_0.pdf
    We hopen samen met uw reacties tot een goede en werkbare oplossingen te komen. Zowel voor de korte termijn om de omzet acceptabel te maken, als voor de lange termijn opdat dit soort ontsporingen beter bestreden kunnen worden.
    Overigens de ESO kan geen prijs bepalen. Dat bepaalt u zelf. We kunnen alleen betere omstandigheden voor u uitonderhandelen. Uit de reacties op deze site blijkt dat dat hard nodig is.

    Met groet en sterkte in de markt.

    Jan Veldman
    (interim voorzitter ESO)

    Geplaatst door: Jan Veldman op
  • Je kunt de boel niet plat gooien.fout
    gedraag je als ondernemer.
    Je moet niet varen onder de kostprijs.fout
    Dat weet iedereen wel.maar toch doen ze.
    Waarom.
    Ik ben weer aan de reis.fout je moet kijken wat het opleverd.
    Brusel bepaalt niet de prijzen.
    nee
    Waar je voor vaart.
    In goede tijden waren wij de baas.de prijzen vlogen om hoog.fout
    Nu zitten we in de crisis nu zijn de andere de baas. de prijzen zijn laag.fout niet doen
    We kaarsen allemaal de bal.
    Kijk naar de portemonee.
    Conclusie neem het niet voor een slechte prijs aan.
    en ook niet de buurman.
    sta boven je eigen onderneming weet wat jullie zelf waard zijn.
    De rotte appels vallen wel een keer om.
    blokkade los je niks op
    wens jullie veel succes
    er zit wel degelijk toekomst in de binnenvaart.
    wens jullie een goede vaart
    jacob

    Geplaatst door: Jacob op
  • Beste BG .

    Je hebt helemaal gelijk !

    Want wat doen de banken bij het overleg en het ontwikkelen van de stilligregeling ?

    Wat heeft een scheepsmakelaar te maken met onze problemen ?

    Allemaal zelf belang ! ! !

    De banken moeten gewoon hun verlies nemen en de alles verziekende bedrijven . Die nog varen door de steun van de bank . Uit de vaart halen . Zo geef je de gezonde binnenvaart ondernemers meer kans om goed door de crisis te komen . Maar op deze manier zoals het nu gaat gaan ook de goede ondernemer er aan . Ik ben van mening dat dit een kwalijke zaak is .

    De banken hebben zelf zo hoog ingezet en daar mogen de NIET gokker s NIET het slachtoffer van worden .

    Ook de makelaars hebben gegokt met het kopen van nieuwe schepen . Nu zijn ze niks meer waard en de handel zit op zijn gat . Ze zijn nu bang als de schepen die voor teveel geld zijn verkocht failliet gaan en de waarde van de nog te verkopen schepen ook mee naar beneden halen . Het is op dit moment al niks waard en als het nog verder zakt dan gaan ze de schepen die ze ZELF besteld hebben nooit meer kwijt raken .

    Dus eigen belang .

    Verder kan je wel schepen tegen de kant leggen maar wie kan of wil dat betalen ?

    Wie wil er nu betalen voor de ondernemers die je met de nek aankeken toen het goed ging ?????

    Ik ben bang dat ze de hulp wel kunnen vergeten . Dit hebben ze zelf in de hand gewerkt .Eerst kijken ze je niet aan als je geen nieuwe hebt . De ondernemer met een oud schip was een “loser ” Maar wie is er nu de grootste “loser ”

    En ten tweede varen ze voor alles verziekende vrachten . De bank zet mij toch niet van mijn schip . Het is onverkoopbaar .Of een andere smoes ik moet varen van de bank het maakt niet uit voor welk tarief .

    Verder is da ASV voor een bodemtarief . Dat is een goed idee maar dan wel met een beurt lijst . Niet dat de bevrachters de schepen uitkiezen . Dan ben je zo terug bij af . Wie niet aan de reis komt gaat zich goedkoper aanbieden dus is je bodemtarief zo naar de klote.

    Geplaatst door: Nobody op
  • beste mensen.
    Dat er gewoon van alles doorgedrukt moet worden door belanghebbende(DUS NIET DE SCHIPPER)stinkt.Is het niet een idee om programma Zembla eens van op de hoogte te stellen en eens wat zaakjes boven water gaat halen?want alles in de openbaarheid is voor diegene die snode plannetjes heeft heel vervelend!

    Geplaatst door: mvg BG op
  • mooi gesproken sunniva, het CAB verkondigd aan iedereen die het maar wil horen dat het CAB binnevaartbreed gedragen wordt. Terwijl het nog nergens is stemming is gebracht, in iedergeval niet bij diegene die het moeten gaan betalen, DE SCHIPPER. men durft bij het CAB niet eens te vertellen wat de schipper aan dit onzalig plan moet betalen

    Geplaatst door: R.B. op
  • Van ideeën als toerbeurten en bodemtarieven werd wel meteen duidelijk gemaakt dat die ingaan tegen de EU-wetgeving zegt de heer van Toor. Voor zover mij bekend was de bedoeling van het aanvragen van de crisis nu juist dat er zaken geregeld kunnen worden die anders een probleem opleveren met de wetgeving. Dat geldt ook voor de oplegregeling. Overigens is een toerbeurtsysteem helemaal niet aan de orde gekomen. Patrick Rifaut van het Samen Sterk team zei, toen het hele plan van de oplegregeling besproken was, dat bodemtarieven noodzakelijk zijn, en wel op korte termijn. De ASV ondersteunde dit en gaf als mogelijkheid te kijken naar bestaande wetgeving in Belgie en Frankrijk. Wetten die spreken over gevolgen (vervolging) bij vervoeren onder kostprijs tarief. daar zou je de bodemtarieven aan kunnen koppelen. Overigens heeft de ASV dat gevraagd voor de hele vervoerssector. Ook op deze opmerkingen werd neutraal gereageerd en ze zijn zeker niet afgeschoten. Maar in tegenstelling tot de (inderdaad) neutrale voorzitter van dit overleg wist de ESO voorzitter, de heer Veldman, tot 2 keer toe te vertellen dat de ESO achter de oplegregeling staat. Dat is ernstig want het is nooit in stemming geweest, zelfs niet inhoudelijk besproken in de ESO vergadering. Het is niet alleen als zodanig niet besproken in de ESO, het is niet eens vertaald en dus wisten de Duitsers en Fransen niet wat er in het plan van de oplegregeling stond. Sterker…ik heb de laatste vergadering specifiek gevraagd of het klopte dat ik geluiden hoorde als zou men vertellen dat de ESO achter de oplegregeling stond. Dat werd ontkend. Men wilde alleen vaststellen dat er sprake was van een structurele crisis. Hoe geloofwaardig is de ESO als de voorzitter zegt dat de ESO achter de oplegregeling staat en daarna diverse deelnemers van die ESO zich uitdrukkelijk tegen het plan keren. Mevrouw Hacksteiner van de BDS kon het niet beter verwoorden: “gaan die schepen dan ook de winst delen met degenen die moeten betalen?”
    Overigens was er van alle kanten veel kritiek op het feit dat dat plan er ook nu niet vertaald ter inzage lag. Het enige redelijk positieve geluid over die regeling heb ik gehoord van de EBU, verder was er niemand enthousiast over. Dat betekent….een gemiste kans. Waar we het hadden kunnen hebben over meerdere voorstellen om met de crisis om te gaan hebben we het alleen over cijfers gehad die we al kenden en een regeling die, behalve de kantoorbonden en de Nederlandse staat, kennelijk niemand weet te enthousiasmeren.

    Geplaatst door: sunniva Fluitsma op
  • die het hardst van hun klote aan t geven zijn zitten er enkele onder die mee achter het bord beginne varen zijn (beurs)nu wille ze actie water aan de lippen voor mij part steek je actie waar de zon niet schijnt we leven nu in vraag en aanbod

    Geplaatst door: OOK BELGISCHE SCHIPPER op
  • dat is dan u olie boer zijn eigen schuld!!! moet maar geen gasolie geven aan schepen met open staande rekeningen hoop eigenlijk dat ze dat allemaal eens gaan doen!!!!!

    Geplaatst door: ondernemer op
  • de olie boer zou ons kunnen helpen met de rekening niet veder op laten lopen dan bv 20.000euro dan ben je die goeie ondernemers zo kwijt mijn olieboer hebben ze al naar de klote geholpen

    Geplaatst door: nodenholt op
  • drie maanden uitstel? Ken u het volgende gezegde? Van uitsel komt afstel.

    Geplaatst door: johan op
  • De eu transportcommissaris noemt Antonio Tajani.
    Als ik die naam zie, denk ik spontaan aan de Italiaanse maffia. Zij zullen het zeker niet voor ons oplossen.

    Geplaatst door: politiek is maffia op
  • ik ben van mening dat er nu wel genoeg is geroepen:belgen hier nederlanders daar.
    gewoon gezeik waar we niks aan hebben.Voort doen op deze manier heeft geen zin iedereen komt er gewoon voor te staan vroeg of laat als we niks doen .
    Wat heb je bv. aan een schuldvrij schip als het niks meer opbrengt of als we binnen 2jaar een raboboot112 of een fortisship 433 hebben rondvaren want daar gaan we naartoe.
    geen enkel kontrakt houd stand op deze manier.Waarom waren de banken er niet?
    Het personeel hoeven ze niet te zoeken bevrachtingskantoren niet meer nodig tel uit de winst.Ons mooi zelfstandig beroep staat in de etalage!!!!!!!TIJD VOOR AKTIE.

    Geplaatst door: verbrugge j op
  • schippers onder elkaar zullen het nooit met elkaar eens zijn,dat is iets wat al van ouds her zo is, dat verander je niet. Ik weet wel als iedereen gaat liggen en dan niets aanemen dan weten we zeker dat de hele vervoersector verladers en bevrachters in rep en roer zijn dat hoef je maar 3 weken te doen maar dan ook alles stilliggen, dat krijg je nooit op een lijn de een ligt stil en de ander vaart zo gaat dat.

    van Gils

    Geplaatst door: van Gils op
  • Dat de banken niet aanwezig waren is hoogst merkwaardig.
    Als medeveroorzaker van deze crisis zegt dit genoeg. Spreken is zilver zwijgen is goud.

    Geplaatst door: Eric op
  • Weet iemand meer over dit : http://www.carpecargoclub.nl

    Geplaatst door: Piet op
  • De boel platleggen is de enigste oplossing mensen.
    Als je met zijn allen gaat weigeren om onder een normale kostprijs te varen gaan de oostblokkers ermee lopen, die varen aan eender welke prijs omdat bij hun 500€ al een fortuin is. Ze hebben eerst mooi als matroos alles bekeken en staan te waachten om jullie nu over te nemen.
    De boel platleggen samen met andere vervoerssectoren, laat horen wie ervoor zorgt dat de goederen dagelijks netjes in de winkels belanden. Want zoals hier al eerder gezegd de wegtransport staat ook met het water aan de lippen. Die doen met plezier mee.

    Geplaatst door: s op
  • aan belgische schipper,
    Als u zegt dat we het ondermekaar niet eens worden om te blijven liggen voor betere prijzen, waarom denk je wel dat we met mekaar rivieren kanalen etc gaan sperren.
    En wat dan ? dan komen de regeringen aan boord , en vraagt schipper wat wilt u? wij willen goede prijzen voor het werk wat wij verzetten zeggen we dan!. Maar schipper er is toch een vrije markt , u kunt toch vragen wat u wilt! dus van ons hoeven jullie niet beneden de kost prijs varen! dat is 1.
    reden 2 , er zijn schepen die al jaren varen in de huur,of schepen varen een vast traject met containers , kolen , erst, olie etc.mensen die mischien nooit in de vrije markt hebben gevaren voor topvrachten , maar genoegen namen met een tarief die voor hun goed genoeg was , wil je mensen tegen houden met hun onderneming omdat JIJ niet genoeg verdient? DUS OMDAT JIJ NIET GENOEG VERDIENT EN JE PRIJS NIET KAN KRIJGEN OMDAT JE BANG BENT TE LANG LEEG TE LIGGEN MOGEN DEZE MENSEN DUS OOK NIETS VERDIENEN!!!!!!!!!!!! waar blijf je dan met mekaar samen werken je werkt mensen ook tegen met blokkade’s . maar ga je gang hoor ik doe niet mee en als het nodig is vaar ik er wel door heen. sterkte verder.

    Geplaatst door: ab op
  • de nieuwe schepen met tophypo die niet meer kunnen aflossen aan de bank,bij elkaar liggen als blokade,iedereen van boord en de claims komen dan toch terecht bij de eigenlijke eigenaar nml.de banken dat zij maar zorgen dat alles weggesleept worden enz.bij de betreffende mensen van die schepen valt nu toch al niets meer te halen, en ze hebben niks te verliezen inneens gedaan met de stress door de bank,kunnen de banken zo zelf hun geoogste rotzooi bijhouden

    Geplaatst door: eric op
  • Beste AB en C.Jans zn. Waarom keurt eigenlijk iedereen dit af? Waarom doen mensen mee aan een staking?Volgens mij nog altijd omdat ze iets willen hebben waar ze recht op hebben.Je ziet toch ook wel dat de bevrachters ons klem hebben en de teerling in hun kamp willen houden om zo de markt te beinvloeden.Dan heb je het superieure NMA nog en dan het groepje van de ESO.Die profiteren nu helemaal van de zaak.Wel allemaal een grote bende mafia in mijn ogen.En wij zouden gewoon braafjes moeten toezien hoe we allemaal KAPOT gaan en niks mogen doen.Ze spelen ons gewoon uit tegenover elkaar omdat ze GODVERDOMME goed genoeg weten dat we zwak zijn,we zijn gemakkelijk te bewerken en te bespelen.Ook omdat er geen eenheid is onder ons,we zijn allemaal wel schippers maar we zijn ook allemaal tergelijkertijd concurrenten van elkaar.Als we een beetje beter samen georganiseerd waren en een bond die er ook voor ons allen was.En die ook zijn werk doe,dus niet de tombela verzorgen of het reisje naar Scherpenheuvel of de kaartavond van de 60 plussers organiseren.Want daar heeft de bonden in mijn ogen gefaald.Als de bonden op tijd aan de bel hadden gehangen en een rondvraag hadden gedaan van wat we er echt van vinden van bepaalde regeltjes.Misschien dan !!! Weet ik ook niet echt juist maar nu moet er toch iets gebeuren,dat ziet toch een klein kind al. Het is inderdaad zo gemakkelijk om te zeggen PAK NIET ONDER JE KOSTPRIJS AAN.We hebben toch ook allemaal eens een paar keer geweigerd tegen bepaalde reizen .En je kan dat 1week doen of wel 2 weken maar er verandert juist niks omdat? Je kent het antwoord al!!Omdat er altijd wel een of de ander het juist wel doet.Sneller leeg of meer in de buurt enz….Dan doe je een reis en de volgende begint ook opnieuw zo en die andere ook dan weer.Als je Brussel laat doet hier verandert er nooit iets in dat wereldje van de scheepvaart.Ze gaan het eens bekijken over 3 maand.JAJAJA MAN.En dan is er nog altijd niks beslist hé!!! Dus je kan dan wel zeggen van je doet niks of je doe nu wel juist iets.Misschien nu uit de reactie van Brussel dat we nu wel ECHT iets moeten doen.MAAR JA;de toekomst zal het uitwijzen.Het zal gewoon aan ons eigen liggen wat we er mee willen doen.Brussel heeft ons niet serieus bevonden.Je kan je daar bij neerleggen of ?? Voorstander van verdere acties!!!

    goede of slechte ,dat vul je maar zelf in!!!

    Geplaatst door: een belgische schipper op
  • kom op laten we alles dichtgooien en de beuk erin dit geouwehoer schiet niet op. maar ja als er in die blokkades net zo veel schepen liggen als maandag aan het tropicana en houthaven schiet het lekker op

    Geplaatst door: blokkade voorstander op
  • Er is een oplossing voor deze crisis. Wat ab al aangeeft. Niet meer onder kostprijs varen. Maar ook niet voor goud, zoals de laatste paar jaar. Wees realistisch. en neem niet alles meer klakkeloos aan!!!!!!!!!!!!!

    Geplaatst door: naam op
  • Heeft een blokkade zin? Wie zal je hinderen? De burger, de automobilist, de vrachtwagen, het spoor? Ook de vrachtwagensector en het spoor voelen nu volop de crisis.
    Ze zullen dan ook niet twijfelen om het vrijgekomen werk van de binnenvaart tjdelijk al dan niet definitief over te nemen.
    Bezin vooraleer je aan zoiets begint.

    Erik Vandeweghe

    Geplaatst door: Vandeweghe Erik op
  • Blokkades zijn zóóó 1993. En vergeet niet dat onze vriendin Neelie K. nog steeds in Brussel haar thuisbasis heeft. Die weet wel hoe je (achterom?) om een blokkade heen moet gaan.

    Maar vooral mijn serieuze en meest steekhoudende argument. Ik hoop dat we als sector nu wel voldoende volwassen zijn, om het ook zonder blokkades te kunnen oplossen.
    En als we daarvoor (alleen al, als affront naar de bevrachters/verladers) moeten clusteren in enkele samenwerkingsverbanden; dan moet dat maar.

    Er is slechts één snelle oplossing:
    Niet meer aannemen onder een redelijk tarief.

    Dus een normaal tarief met daarin inclusief; minimaal +10% à +15% winst/risico/herinvestering bovenop een echte, en volledige kostprijs.
    Dus uitgaan van een kostprijsberekening inclusief lege, voor-vaarkosten.
    Daarbij moet niet worden vergeten dat als een jaar als 2009 slechts leidt tot ± 200 echte vaardagen, de kostprijsberekening ook op 200 vaardagen moet berusten en niet op bijv. 321 vaardagen; qua vereffening van de vaste kosten(per vaardag).
    Dus we eisen ook een hogere tarief, als onze eigen interne kostprijs blijkt op te lopen (bijvoorbeeld bij weer verdergaande vloot-capaciteitsuitbreiding).

    Veel succes met de onderhandelingen (voor elke reis opnieuw),

    Geplaatst door: C. Jans_zn. op
  • We kunnen het meschien wel halen met de boel plat te leggen; maar dan zullen we toch de haat;nijd en jaloezie overboord moeten gooien.
    De Roeck Luc
    ms saphir

    Geplaatst door: De Roeck Luc op
  • Tjongejonge , we zijn toch zeker geen hooligens de boel plat gooien , ook stenen gooien en teerbussen van de brug gooiene zeker , doe toch niet zo achterlijk.
    Neem gewoon niet aan voor een prijs die niet rendabel is voor je eigen bedrijf , denk je nou echt dat er bodemtarieven komen ? vraag ik me af van welke onderneming bepalen we een bodemtarief, van een nieuwbouw schip van 4.5 miljoen?of van een 85 meter schip van 300.000,00 euro? als je de boel wil plat gooien spreek dan ondermekaar af dat je blijft liggen met z.n allen in de haven of zo .
    Want met blokkade’s en de ME er bij zullen ze wel weer zeggen , die ascociale schippers zijn ook weer bezig, besef nou een keer dat het allemaal eigen schuld is , vraag een goede prijs of vraag een faillesement aan , maar ga niet voor hooligen spelen.

    Geplaatst door: ab op
  • Tjongejonge , we zijn toch zeker geen hooligens de boel plat gooien , ook stenen gooien en teerbussen van de brug gooiene zeker , doe toch niet zo achterlijk.
    Neem gewoon niet aan voor een prijs die niet rendabel is voor je eigen bedrijf , denk je nou echt dat er bodemtarieven komen ? vraag ik me af van welke onderneming bepalen we een bodemtarief, van een nieuwbouw schip van 4.5 miljoen?of van een 85 meter schip van 300.000,00 euro? als je de boel wil plat gooien spreek dan ondermekaar af dat je blijft liggen met z.n allen in de haven of zo .
    Want met blokkade’s en de ME er bij zullen ze wel weer zeggen , die ascociale schippers zijn ook weer bezig, besef nou een keer dat het allemaal eigen schuld is , vraag een goede prijs of vraag een faillesement aan , maar ga niet voor hooligen spelen.

    Geplaatst door: ab op
  • Overloos verwijten en praten door bonden heeft noch nooit gewerkt. Zolang de verdeeldheid de overhand heeft word er niets positiefs bereikt!Als de vaarwegen (blokkade door grote boten) niet meer bevaarbaar zijn dan is er kans dat er (snel) deuren open gaan om dit probleem aan-te pakken!

    Geplaatst door: gerrit op
  • Onze belgische collega heefr gelijk, dit duurt te lang en wat verwachten we dat we gaan krijgen vanuit brussel??????
    Misschien is hte een idee om een punt op te richten om de boel dicht te gooien.

    Geplaatst door: binnenvaartondernemer op
  • Belgische collega, ben het met u eens. De enige optie is de boel platgooien. Tijd voor aktie!!!

    Geplaatst door: een nederlandse schipper op
  • Hopelijk zijn er dan binnen 3 maand veel die een rommel crediet hebben failliet.

    Geplaatst door: joske vermeulen op
  • Ben niet naar Brussel geweest omdat ik ten eerste vond dat je het niet krijgt met het vriendelijk te vragen ook ondanks de goede wil van de betreffende schippers die er wel waren.Die hebben toch enig respect verdiend van mij omdat ze hoopten om beslissingen die er gelijk hadden moeten komen voor de binnenvaart te redden.Nu is de volgende zet weer aan ons en de bonden.Dus dan hoop ik dat we er echt voor gaan strijden,dus de boel platgooien.Gewoon eisen waar we recht op hebben.Dat doen mensen als ze het niet eens zijn met de situatie waar ze in verkeren.Maar ja,wij lekker niet!!!!Hoop dat het echt niet eindigt met daar in Brussel,langs de ene kant toch wa spijt dat ik er ni was maar hoop op verdere acties.En op de Hollanders die mogen ook eens uit hun pijp komen want zij vertegenwoordigen wel de grote hop van de schippers in Europa.

    Geplaatst door: een belgische schipper op

Reageer

‘Brussel’ neemt de tijd voor crisisaanpak | Schuttevaer.nl

‘Brussel’ neemt de tijd voor crisisaanpak

Pas over drie maanden stelt de Europese Commissie vast of de binnenvaart in crisis verkeert. In een Comité vanuit de lidstaten wordt daarna bepaald welke maatregelen de sector er weer bovenop moeten helpen. De zorgen over de slechte marktsituatie zijn duidelijk overgebracht, niet alleen vanuit de Nederlandse, maar ook de Duitse en Belgische binnenvaart.

Crisishearing in Brussel

Door

Dirk van der Meulen

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (34)

  • Beste meneer Veldman,

    Het ging mij, zoals ik al geschreven heb niet om de inhoud van het ESO statement. Als het daarbij gebleven was, uit hoofde van uw voorzitterschap prima. Maar in tegenstelling van wat u zegt kan iedereen die de verslagen over de hoorzitting heeft gelezen concluderen dat u wel degelijk een duidelijk standpunt heeft ingenomen ten voordele van de oplegregeling. Dat is uw goed recht. Maar daarbij vind ik, dat u dat niet had moeten (en ook niet mogen) doen uit hoofde van uw voorzitterschap. Voorzitter zijn van de ESO betekent een zorgvuldige manier van werken kiezen waarbij iedere schijn van partijdigheid uit de weg gegaan dient te worden. U heeft eerder tegen mij gezegd: we kunnen elkaar toch wel vertrouwen? Wat mij betreft heeft u het vertrouwen wat ik in u had als voorzitter beschaamd.

    Geplaatst door: sunniva Fluitsma op
  • Beste mw Fluitsma

    Al sinds 2001 ben ik geen bestuurder meer bij de CBOB maar moet bij Kantoor Binnenvaart de meningen van 3 verschillende clubs vertolken. CBOB, ONS en RKSB, daarbij mijn eigen mening wegcijferend.

    Nu eerst het hoofdstukje maatregelen. U ziet dat er heel wat meer maatregelen bepleit worden om te onderzoeken. Op uw verlangen ook markttransparantie en is er van het woord samen werkingsverbanden; samenwerkingsvormen gemaakt.

    Meer structurele maatregelen noodzakelijk

    Naar de mening van de ESO is het dringend noodzakelijk dat in overleg met de Commissie wordt
    onderzocht welke ondersteunende maatregelen op korte termijn kunnen worden getroffen. De
    oplegregeling zoals door Nederland ingebracht zou een optie kunnen zijn, in combinatie met
    flankerende ondersteuning door bijvoorbeeld de Europese Investeringsbank en het tijdelijk
    reactiveren van de “oud voor nieuw” regeling.
    Ook het onderzoeken van een bedrijfsbeëindigingsregeling voor oudere ondernemers, waarbij
    bijvoorbeeld startende ondernemers in de gelegenheid worden gesteld die schepen over te nemen
    tegen gunstige voorwaarden. De verordening voorziet in dit soort regelingen, maar is niet uitputtend
    over de te nemen maatregelen of het inzetten van een combinatie daarvan.
    Een waarborgfonds geïnitieerd door de Europese Investeringsbank kan daarbij een belangrijke
    aanvulling betekenen.
    ESO brengt echter uitdrukkelijk onder uw aandacht dat er voor de middellange en lange termijn meer
    structurele maatregelen nodig zijn, om te voorkomen dat bij elke sterke economische fluctuatie de
    geschiedenis zich herhaalt. Een door de commissie uit te voeren Europees marktonderzoek dient
    daarom zo spoedig mogelijk plaats te vinden.
    De structuur en het zelfregulerend vermogen van de binnenvaartsector zal versterkt kunnen en
    moeten worden door meer markttransparantie, samenwerkingsvormen en capaciteitsmaatregelen.
    Wat naar de mening van de ESO in elk geval moet gebeuren is een evaluatie van de gevolgen van de
    afschaffing van de vroegere structuurvoorzieningen als Festfrachten en toerbeurten. De vrije markt
    lijkt sindsdien doorgeschoten te zijn. Door het ontbreken van referentiekaders en marktvisie staat dit
    een gezonde marktwerking in de weg.

    Tot slot.
    Als ik u nu goed begrijp heeft de ASV in de vaststelling van de tekst een steekje laten vallen en dat maskeert u door op de boodschapper te gaan afgeven. Hier past maar een woord: FOEI.

    Met groet

    Jan Veldman

    Geplaatst door: Jan Veldman op
  • Er is een statement gemaakt die door de ESO is goedgekeurd. Enkele dagen voor de hoorzitting wordt er per mail een herziene versie aan ons opgestuurd. De ASV reageert daar direct op met de nodige opmerkingen. Onmiddellijk daarna verschijnt de ” definitieve” versie. De opmerkingen zijn er niet of nauwelijk in meegenomen. Zo staan van de mogelijke oplossingen alleen de oplossingen genoemd (oplegregeling) die zoals men weet, onze voorkeur niet heeft. Maar het staat er als een mogelijkheid….dus als je een beetje vertrouwen hebt in de goede bedoelingen van elkaar….Dus staan we voor de keus, gaan we dwarsliggen of geven we het vertrouwen gezien een aantal punten die wel meegenomen zijn in de tekst.
    We zijn dus niet dwars gaan liggen. En wat gebeurt er? Omdat het woord oplegregeling in de tekst staat zijn we allemaal voor de oplegregeling, vindt de heer Veldman. Waarom niet gewoon gesproken namens de CBOB? Waarom zo nadrukkelijk namens de ESO? U weet dat de ESO dit niet heeft aangenomen. Waar blijft de onpartijdigheid van u als voorzitter?

    Geplaatst door: sunniva Fluitsma op
  • Beste mensen

    Door derden ben ik er op gewezen dat op deze site mijn uitspraken op de hoorzitting verdraaid werden weergegeven. Om u te laten weten wat daar namens ESO is gezegd hierbij een link naar de tekst die door mij namens de ESO is uitgesproken. Deze tekst is per E-mail samen met alle ESO organisaties vastgesteld. Ook in de discussie ben ik niet verder gegaan dan deze geboden ruimte. A.s. zaterdag zullen we als ESO Raad dat verder bediscussieren.

    http://www.kantoorbinnenvaart.org/files/user/ESO-statement_Hoorzitting-EC_16112009_def_0.pdf
    We hopen samen met uw reacties tot een goede en werkbare oplossingen te komen. Zowel voor de korte termijn om de omzet acceptabel te maken, als voor de lange termijn opdat dit soort ontsporingen beter bestreden kunnen worden.
    Overigens de ESO kan geen prijs bepalen. Dat bepaalt u zelf. We kunnen alleen betere omstandigheden voor u uitonderhandelen. Uit de reacties op deze site blijkt dat dat hard nodig is.

    Met groet en sterkte in de markt.

    Jan Veldman
    (interim voorzitter ESO)

    Geplaatst door: Jan Veldman op
  • Je kunt de boel niet plat gooien.fout
    gedraag je als ondernemer.
    Je moet niet varen onder de kostprijs.fout
    Dat weet iedereen wel.maar toch doen ze.
    Waarom.
    Ik ben weer aan de reis.fout je moet kijken wat het opleverd.
    Brusel bepaalt niet de prijzen.
    nee
    Waar je voor vaart.
    In goede tijden waren wij de baas.de prijzen vlogen om hoog.fout
    Nu zitten we in de crisis nu zijn de andere de baas. de prijzen zijn laag.fout niet doen
    We kaarsen allemaal de bal.
    Kijk naar de portemonee.
    Conclusie neem het niet voor een slechte prijs aan.
    en ook niet de buurman.
    sta boven je eigen onderneming weet wat jullie zelf waard zijn.
    De rotte appels vallen wel een keer om.
    blokkade los je niks op
    wens jullie veel succes
    er zit wel degelijk toekomst in de binnenvaart.
    wens jullie een goede vaart
    jacob

    Geplaatst door: Jacob op
  • Beste BG .

    Je hebt helemaal gelijk !

    Want wat doen de banken bij het overleg en het ontwikkelen van de stilligregeling ?

    Wat heeft een scheepsmakelaar te maken met onze problemen ?

    Allemaal zelf belang ! ! !

    De banken moeten gewoon hun verlies nemen en de alles verziekende bedrijven . Die nog varen door de steun van de bank . Uit de vaart halen . Zo geef je de gezonde binnenvaart ondernemers meer kans om goed door de crisis te komen . Maar op deze manier zoals het nu gaat gaan ook de goede ondernemer er aan . Ik ben van mening dat dit een kwalijke zaak is .

    De banken hebben zelf zo hoog ingezet en daar mogen de NIET gokker s NIET het slachtoffer van worden .

    Ook de makelaars hebben gegokt met het kopen van nieuwe schepen . Nu zijn ze niks meer waard en de handel zit op zijn gat . Ze zijn nu bang als de schepen die voor teveel geld zijn verkocht failliet gaan en de waarde van de nog te verkopen schepen ook mee naar beneden halen . Het is op dit moment al niks waard en als het nog verder zakt dan gaan ze de schepen die ze ZELF besteld hebben nooit meer kwijt raken .

    Dus eigen belang .

    Verder kan je wel schepen tegen de kant leggen maar wie kan of wil dat betalen ?

    Wie wil er nu betalen voor de ondernemers die je met de nek aankeken toen het goed ging ?????

    Ik ben bang dat ze de hulp wel kunnen vergeten . Dit hebben ze zelf in de hand gewerkt .Eerst kijken ze je niet aan als je geen nieuwe hebt . De ondernemer met een oud schip was een “loser ” Maar wie is er nu de grootste “loser ”

    En ten tweede varen ze voor alles verziekende vrachten . De bank zet mij toch niet van mijn schip . Het is onverkoopbaar .Of een andere smoes ik moet varen van de bank het maakt niet uit voor welk tarief .

    Verder is da ASV voor een bodemtarief . Dat is een goed idee maar dan wel met een beurt lijst . Niet dat de bevrachters de schepen uitkiezen . Dan ben je zo terug bij af . Wie niet aan de reis komt gaat zich goedkoper aanbieden dus is je bodemtarief zo naar de klote.

    Geplaatst door: Nobody op
  • beste mensen.
    Dat er gewoon van alles doorgedrukt moet worden door belanghebbende(DUS NIET DE SCHIPPER)stinkt.Is het niet een idee om programma Zembla eens van op de hoogte te stellen en eens wat zaakjes boven water gaat halen?want alles in de openbaarheid is voor diegene die snode plannetjes heeft heel vervelend!

    Geplaatst door: mvg BG op
  • mooi gesproken sunniva, het CAB verkondigd aan iedereen die het maar wil horen dat het CAB binnevaartbreed gedragen wordt. Terwijl het nog nergens is stemming is gebracht, in iedergeval niet bij diegene die het moeten gaan betalen, DE SCHIPPER. men durft bij het CAB niet eens te vertellen wat de schipper aan dit onzalig plan moet betalen

    Geplaatst door: R.B. op
  • Van ideeën als toerbeurten en bodemtarieven werd wel meteen duidelijk gemaakt dat die ingaan tegen de EU-wetgeving zegt de heer van Toor. Voor zover mij bekend was de bedoeling van het aanvragen van de crisis nu juist dat er zaken geregeld kunnen worden die anders een probleem opleveren met de wetgeving. Dat geldt ook voor de oplegregeling. Overigens is een toerbeurtsysteem helemaal niet aan de orde gekomen. Patrick Rifaut van het Samen Sterk team zei, toen het hele plan van de oplegregeling besproken was, dat bodemtarieven noodzakelijk zijn, en wel op korte termijn. De ASV ondersteunde dit en gaf als mogelijkheid te kijken naar bestaande wetgeving in Belgie en Frankrijk. Wetten die spreken over gevolgen (vervolging) bij vervoeren onder kostprijs tarief. daar zou je de bodemtarieven aan kunnen koppelen. Overigens heeft de ASV dat gevraagd voor de hele vervoerssector. Ook op deze opmerkingen werd neutraal gereageerd en ze zijn zeker niet afgeschoten. Maar in tegenstelling tot de (inderdaad) neutrale voorzitter van dit overleg wist de ESO voorzitter, de heer Veldman, tot 2 keer toe te vertellen dat de ESO achter de oplegregeling staat. Dat is ernstig want het is nooit in stemming geweest, zelfs niet inhoudelijk besproken in de ESO vergadering. Het is niet alleen als zodanig niet besproken in de ESO, het is niet eens vertaald en dus wisten de Duitsers en Fransen niet wat er in het plan van de oplegregeling stond. Sterker…ik heb de laatste vergadering specifiek gevraagd of het klopte dat ik geluiden hoorde als zou men vertellen dat de ESO achter de oplegregeling stond. Dat werd ontkend. Men wilde alleen vaststellen dat er sprake was van een structurele crisis. Hoe geloofwaardig is de ESO als de voorzitter zegt dat de ESO achter de oplegregeling staat en daarna diverse deelnemers van die ESO zich uitdrukkelijk tegen het plan keren. Mevrouw Hacksteiner van de BDS kon het niet beter verwoorden: “gaan die schepen dan ook de winst delen met degenen die moeten betalen?”
    Overigens was er van alle kanten veel kritiek op het feit dat dat plan er ook nu niet vertaald ter inzage lag. Het enige redelijk positieve geluid over die regeling heb ik gehoord van de EBU, verder was er niemand enthousiast over. Dat betekent….een gemiste kans. Waar we het hadden kunnen hebben over meerdere voorstellen om met de crisis om te gaan hebben we het alleen over cijfers gehad die we al kenden en een regeling die, behalve de kantoorbonden en de Nederlandse staat, kennelijk niemand weet te enthousiasmeren.

    Geplaatst door: sunniva Fluitsma op
  • die het hardst van hun klote aan t geven zijn zitten er enkele onder die mee achter het bord beginne varen zijn (beurs)nu wille ze actie water aan de lippen voor mij part steek je actie waar de zon niet schijnt we leven nu in vraag en aanbod

    Geplaatst door: OOK BELGISCHE SCHIPPER op
  • dat is dan u olie boer zijn eigen schuld!!! moet maar geen gasolie geven aan schepen met open staande rekeningen hoop eigenlijk dat ze dat allemaal eens gaan doen!!!!!

    Geplaatst door: ondernemer op
  • de olie boer zou ons kunnen helpen met de rekening niet veder op laten lopen dan bv 20.000euro dan ben je die goeie ondernemers zo kwijt mijn olieboer hebben ze al naar de klote geholpen

    Geplaatst door: nodenholt op
  • drie maanden uitstel? Ken u het volgende gezegde? Van uitsel komt afstel.

    Geplaatst door: johan op
  • De eu transportcommissaris noemt Antonio Tajani.
    Als ik die naam zie, denk ik spontaan aan de Italiaanse maffia. Zij zullen het zeker niet voor ons oplossen.

    Geplaatst door: politiek is maffia op
  • ik ben van mening dat er nu wel genoeg is geroepen:belgen hier nederlanders daar.
    gewoon gezeik waar we niks aan hebben.Voort doen op deze manier heeft geen zin iedereen komt er gewoon voor te staan vroeg of laat als we niks doen .
    Wat heb je bv. aan een schuldvrij schip als het niks meer opbrengt of als we binnen 2jaar een raboboot112 of een fortisship 433 hebben rondvaren want daar gaan we naartoe.
    geen enkel kontrakt houd stand op deze manier.Waarom waren de banken er niet?
    Het personeel hoeven ze niet te zoeken bevrachtingskantoren niet meer nodig tel uit de winst.Ons mooi zelfstandig beroep staat in de etalage!!!!!!!TIJD VOOR AKTIE.

    Geplaatst door: verbrugge j op
  • schippers onder elkaar zullen het nooit met elkaar eens zijn,dat is iets wat al van ouds her zo is, dat verander je niet. Ik weet wel als iedereen gaat liggen en dan niets aanemen dan weten we zeker dat de hele vervoersector verladers en bevrachters in rep en roer zijn dat hoef je maar 3 weken te doen maar dan ook alles stilliggen, dat krijg je nooit op een lijn de een ligt stil en de ander vaart zo gaat dat.

    van Gils

    Geplaatst door: van Gils op
  • Dat de banken niet aanwezig waren is hoogst merkwaardig.
    Als medeveroorzaker van deze crisis zegt dit genoeg. Spreken is zilver zwijgen is goud.

    Geplaatst door: Eric op
  • Weet iemand meer over dit : http://www.carpecargoclub.nl

    Geplaatst door: Piet op
  • De boel platleggen is de enigste oplossing mensen.
    Als je met zijn allen gaat weigeren om onder een normale kostprijs te varen gaan de oostblokkers ermee lopen, die varen aan eender welke prijs omdat bij hun 500€ al een fortuin is. Ze hebben eerst mooi als matroos alles bekeken en staan te waachten om jullie nu over te nemen.
    De boel platleggen samen met andere vervoerssectoren, laat horen wie ervoor zorgt dat de goederen dagelijks netjes in de winkels belanden. Want zoals hier al eerder gezegd de wegtransport staat ook met het water aan de lippen. Die doen met plezier mee.

    Geplaatst door: s op
  • aan belgische schipper,
    Als u zegt dat we het ondermekaar niet eens worden om te blijven liggen voor betere prijzen, waarom denk je wel dat we met mekaar rivieren kanalen etc gaan sperren.
    En wat dan ? dan komen de regeringen aan boord , en vraagt schipper wat wilt u? wij willen goede prijzen voor het werk wat wij verzetten zeggen we dan!. Maar schipper er is toch een vrije markt , u kunt toch vragen wat u wilt! dus van ons hoeven jullie niet beneden de kost prijs varen! dat is 1.
    reden 2 , er zijn schepen die al jaren varen in de huur,of schepen varen een vast traject met containers , kolen , erst, olie etc.mensen die mischien nooit in de vrije markt hebben gevaren voor topvrachten , maar genoegen namen met een tarief die voor hun goed genoeg was , wil je mensen tegen houden met hun onderneming omdat JIJ niet genoeg verdient? DUS OMDAT JIJ NIET GENOEG VERDIENT EN JE PRIJS NIET KAN KRIJGEN OMDAT JE BANG BENT TE LANG LEEG TE LIGGEN MOGEN DEZE MENSEN DUS OOK NIETS VERDIENEN!!!!!!!!!!!! waar blijf je dan met mekaar samen werken je werkt mensen ook tegen met blokkade’s . maar ga je gang hoor ik doe niet mee en als het nodig is vaar ik er wel door heen. sterkte verder.

    Geplaatst door: ab op
  • de nieuwe schepen met tophypo die niet meer kunnen aflossen aan de bank,bij elkaar liggen als blokade,iedereen van boord en de claims komen dan toch terecht bij de eigenlijke eigenaar nml.de banken dat zij maar zorgen dat alles weggesleept worden enz.bij de betreffende mensen van die schepen valt nu toch al niets meer te halen, en ze hebben niks te verliezen inneens gedaan met de stress door de bank,kunnen de banken zo zelf hun geoogste rotzooi bijhouden

    Geplaatst door: eric op
  • Beste AB en C.Jans zn. Waarom keurt eigenlijk iedereen dit af? Waarom doen mensen mee aan een staking?Volgens mij nog altijd omdat ze iets willen hebben waar ze recht op hebben.Je ziet toch ook wel dat de bevrachters ons klem hebben en de teerling in hun kamp willen houden om zo de markt te beinvloeden.Dan heb je het superieure NMA nog en dan het groepje van de ESO.Die profiteren nu helemaal van de zaak.Wel allemaal een grote bende mafia in mijn ogen.En wij zouden gewoon braafjes moeten toezien hoe we allemaal KAPOT gaan en niks mogen doen.Ze spelen ons gewoon uit tegenover elkaar omdat ze GODVERDOMME goed genoeg weten dat we zwak zijn,we zijn gemakkelijk te bewerken en te bespelen.Ook omdat er geen eenheid is onder ons,we zijn allemaal wel schippers maar we zijn ook allemaal tergelijkertijd concurrenten van elkaar.Als we een beetje beter samen georganiseerd waren en een bond die er ook voor ons allen was.En die ook zijn werk doe,dus niet de tombela verzorgen of het reisje naar Scherpenheuvel of de kaartavond van de 60 plussers organiseren.Want daar heeft de bonden in mijn ogen gefaald.Als de bonden op tijd aan de bel hadden gehangen en een rondvraag hadden gedaan van wat we er echt van vinden van bepaalde regeltjes.Misschien dan !!! Weet ik ook niet echt juist maar nu moet er toch iets gebeuren,dat ziet toch een klein kind al. Het is inderdaad zo gemakkelijk om te zeggen PAK NIET ONDER JE KOSTPRIJS AAN.We hebben toch ook allemaal eens een paar keer geweigerd tegen bepaalde reizen .En je kan dat 1week doen of wel 2 weken maar er verandert juist niks omdat? Je kent het antwoord al!!Omdat er altijd wel een of de ander het juist wel doet.Sneller leeg of meer in de buurt enz….Dan doe je een reis en de volgende begint ook opnieuw zo en die andere ook dan weer.Als je Brussel laat doet hier verandert er nooit iets in dat wereldje van de scheepvaart.Ze gaan het eens bekijken over 3 maand.JAJAJA MAN.En dan is er nog altijd niks beslist hé!!! Dus je kan dan wel zeggen van je doet niks of je doe nu wel juist iets.Misschien nu uit de reactie van Brussel dat we nu wel ECHT iets moeten doen.MAAR JA;de toekomst zal het uitwijzen.Het zal gewoon aan ons eigen liggen wat we er mee willen doen.Brussel heeft ons niet serieus bevonden.Je kan je daar bij neerleggen of ?? Voorstander van verdere acties!!!

    goede of slechte ,dat vul je maar zelf in!!!

    Geplaatst door: een belgische schipper op
  • kom op laten we alles dichtgooien en de beuk erin dit geouwehoer schiet niet op. maar ja als er in die blokkades net zo veel schepen liggen als maandag aan het tropicana en houthaven schiet het lekker op

    Geplaatst door: blokkade voorstander op
  • Er is een oplossing voor deze crisis. Wat ab al aangeeft. Niet meer onder kostprijs varen. Maar ook niet voor goud, zoals de laatste paar jaar. Wees realistisch. en neem niet alles meer klakkeloos aan!!!!!!!!!!!!!

    Geplaatst door: naam op
  • Heeft een blokkade zin? Wie zal je hinderen? De burger, de automobilist, de vrachtwagen, het spoor? Ook de vrachtwagensector en het spoor voelen nu volop de crisis.
    Ze zullen dan ook niet twijfelen om het vrijgekomen werk van de binnenvaart tjdelijk al dan niet definitief over te nemen.
    Bezin vooraleer je aan zoiets begint.

    Erik Vandeweghe

    Geplaatst door: Vandeweghe Erik op
  • Blokkades zijn zóóó 1993. En vergeet niet dat onze vriendin Neelie K. nog steeds in Brussel haar thuisbasis heeft. Die weet wel hoe je (achterom?) om een blokkade heen moet gaan.

    Maar vooral mijn serieuze en meest steekhoudende argument. Ik hoop dat we als sector nu wel voldoende volwassen zijn, om het ook zonder blokkades te kunnen oplossen.
    En als we daarvoor (alleen al, als affront naar de bevrachters/verladers) moeten clusteren in enkele samenwerkingsverbanden; dan moet dat maar.

    Er is slechts één snelle oplossing:
    Niet meer aannemen onder een redelijk tarief.

    Dus een normaal tarief met daarin inclusief; minimaal +10% à +15% winst/risico/herinvestering bovenop een echte, en volledige kostprijs.
    Dus uitgaan van een kostprijsberekening inclusief lege, voor-vaarkosten.
    Daarbij moet niet worden vergeten dat als een jaar als 2009 slechts leidt tot ± 200 echte vaardagen, de kostprijsberekening ook op 200 vaardagen moet berusten en niet op bijv. 321 vaardagen; qua vereffening van de vaste kosten(per vaardag).
    Dus we eisen ook een hogere tarief, als onze eigen interne kostprijs blijkt op te lopen (bijvoorbeeld bij weer verdergaande vloot-capaciteitsuitbreiding).

    Veel succes met de onderhandelingen (voor elke reis opnieuw),

    Geplaatst door: C. Jans_zn. op
  • We kunnen het meschien wel halen met de boel plat te leggen; maar dan zullen we toch de haat;nijd en jaloezie overboord moeten gooien.
    De Roeck Luc
    ms saphir

    Geplaatst door: De Roeck Luc op
  • Tjongejonge , we zijn toch zeker geen hooligens de boel plat gooien , ook stenen gooien en teerbussen van de brug gooiene zeker , doe toch niet zo achterlijk.
    Neem gewoon niet aan voor een prijs die niet rendabel is voor je eigen bedrijf , denk je nou echt dat er bodemtarieven komen ? vraag ik me af van welke onderneming bepalen we een bodemtarief, van een nieuwbouw schip van 4.5 miljoen?of van een 85 meter schip van 300.000,00 euro? als je de boel wil plat gooien spreek dan ondermekaar af dat je blijft liggen met z.n allen in de haven of zo .
    Want met blokkade’s en de ME er bij zullen ze wel weer zeggen , die ascociale schippers zijn ook weer bezig, besef nou een keer dat het allemaal eigen schuld is , vraag een goede prijs of vraag een faillesement aan , maar ga niet voor hooligen spelen.

    Geplaatst door: ab op
  • Tjongejonge , we zijn toch zeker geen hooligens de boel plat gooien , ook stenen gooien en teerbussen van de brug gooiene zeker , doe toch niet zo achterlijk.
    Neem gewoon niet aan voor een prijs die niet rendabel is voor je eigen bedrijf , denk je nou echt dat er bodemtarieven komen ? vraag ik me af van welke onderneming bepalen we een bodemtarief, van een nieuwbouw schip van 4.5 miljoen?of van een 85 meter schip van 300.000,00 euro? als je de boel wil plat gooien spreek dan ondermekaar af dat je blijft liggen met z.n allen in de haven of zo .
    Want met blokkade’s en de ME er bij zullen ze wel weer zeggen , die ascociale schippers zijn ook weer bezig, besef nou een keer dat het allemaal eigen schuld is , vraag een goede prijs of vraag een faillesement aan , maar ga niet voor hooligen spelen.

    Geplaatst door: ab op
  • Overloos verwijten en praten door bonden heeft noch nooit gewerkt. Zolang de verdeeldheid de overhand heeft word er niets positiefs bereikt!Als de vaarwegen (blokkade door grote boten) niet meer bevaarbaar zijn dan is er kans dat er (snel) deuren open gaan om dit probleem aan-te pakken!

    Geplaatst door: gerrit op
  • Onze belgische collega heefr gelijk, dit duurt te lang en wat verwachten we dat we gaan krijgen vanuit brussel??????
    Misschien is hte een idee om een punt op te richten om de boel dicht te gooien.

    Geplaatst door: binnenvaartondernemer op
  • Belgische collega, ben het met u eens. De enige optie is de boel platgooien. Tijd voor aktie!!!

    Geplaatst door: een nederlandse schipper op
  • Hopelijk zijn er dan binnen 3 maand veel die een rommel crediet hebben failliet.

    Geplaatst door: joske vermeulen op
  • Ben niet naar Brussel geweest omdat ik ten eerste vond dat je het niet krijgt met het vriendelijk te vragen ook ondanks de goede wil van de betreffende schippers die er wel waren.Die hebben toch enig respect verdiend van mij omdat ze hoopten om beslissingen die er gelijk hadden moeten komen voor de binnenvaart te redden.Nu is de volgende zet weer aan ons en de bonden.Dus dan hoop ik dat we er echt voor gaan strijden,dus de boel platgooien.Gewoon eisen waar we recht op hebben.Dat doen mensen als ze het niet eens zijn met de situatie waar ze in verkeren.Maar ja,wij lekker niet!!!!Hoop dat het echt niet eindigt met daar in Brussel,langs de ene kant toch wa spijt dat ik er ni was maar hoop op verdere acties.En op de Hollanders die mogen ook eens uit hun pijp komen want zij vertegenwoordigen wel de grote hop van de schippers in Europa.

    Geplaatst door: een belgische schipper op

Reageer