Gevolgen crisis steeds schrijnender

Het is er het afgelopen half jaar niet beter op geworden in de binnenvaart. Dat werd donderdag geconcludeerd op de workshop Economisch Forum in het Binnenvaarthuis tijdens Europort in Ahoy. ‘De gevolgen van de crisis zijn schrijnender geworden’, stelde initiatiefnemer Dirk van der Meulen van Weekblad Schuttevaer en Vaart!, die een half jaar geleden een soortgelijke bijeenkomst hield en enkele deelnemers van toen nu vroeg hoe het hen sindsdien is vergaan.

De problemen met de vlootcapaciteit en de aflossing van bankleningen zijn toegenomen. De NMa had volgens schipper en oud-voorman van de Vereniging Toerbeurt Noord-Zuid Ger Veuger beter de banken kunnen aanpakken, in plaats van de schippers. De banken hadden de vrije marktregels moeten toepassen, vindt Veuger. ‘Meteen in januari hadden de noodlijdende schepen failliet moeten gaan, maar dat is niet gebeurd. Wat er nu gebeurt is vele malen erger. De banken laten nu schepen met maar 60% hypotheek failliet gaan, want daar is nog wat te halen. NMa, is dit marktwerking? Ik dacht het niet. Dit is pas marktverstoring.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • Kritiekloos .
    Je kan beter zeggen hersenloos !
    Bij een toerbeurt haal je de over capaciteit uit de markt je staat allemaal op toer en de gene die aan de beurt is gaat de reis doen voor een te bepalen tarief .
    Dit staat vast en is voot iedereen gelijk .

    Sloopregeling .
    Hier heeft de binnenvaart veel geld aan mee betaald . Wat is daar dan mis mee !

    En je beweerd dat de sloopregeling nodig was om de capaciteit te verkleinen .

    Als moedertje staat niet al die bedrijven die buiten de toerbeurt om voeren een vergunning gaf . Zou er over de toer genoeg werk zijn geweest voor al de schepen die gesloopt zijn .

    Het is lekker makkelijk je gaat net onder het beurs tarief varen en je doet 2 reizen in de week . Zo kan ik ook veel geld verdienen een ander het tarief laten hoog houden en zelf voor iets minder gaan varen .

    De staat heeft het geraffineerd aangepakt dit kan je niet ontkennen .

    Maar nu is de toer weg en zitten er veel ondernemers in de problemen .
    Wat gaan ze daar aan doen ?

    Het is dus nu wel bewezen dat we in de binnenvaart ook niet zonder regeltjes kunnen .
    Net zoals over al .Ik zie het al gebeuren al de regels die er zijn worden morgen afgeschaft hoe gaat de wereld er dan uit zien ?????
    Ik denk net zo als in de binnenvaart nu 1 GROTE TERINGZOOI .

    Dus waarom in de binnenvaart geen regeltjes invoeren zodat we weer een menselijk bestaan krijgen .
    TOERBEURT ! ! ! ! ! ! !

    Geplaatst door: Roel Koopmans op
  • Hallo kritiekloos
    Het gaat er niet om of Vogelaar wel of niet aan de geeuwhoger ligt, het gaat er om dat Vogelaar niet luisterd naar de binnenvaart. Het is duidelijk dat de binnenvaart niet zit te wachten op het CAB plan anders waren er wel wat positieve berichten op de diverse vaarforums voor het CAB plan. Waarschijnlijk ben jij een van de weinigen die het CAB plan welziet zitten. Voorlopig ziet de meerderheid liever bodemtarieven, zie SP enquete.
    mvg

    ps zet de volgende keer je eigen naam onder je opmerkingen

    Geplaatst door: R. Boermann op
  • Beste R. Boermann,
    Vogelaar heeft geen bedrijf dat aan de geeuwhonger ligt. U en uw collega’s wel. Moraal: misschien doet die stropdas het dan toch beter dan u. Uw oplossing van toerbeurten heeft in het verleden niet kunnen voorkomen dat er telkens weer sloopregelingen nodig zijn geweest. Essentie: de toerbeurt is geen capaciteitsmaatregel, Het CAB is dat wel.

    Geplaatst door: Kritiekloos op
  • word het nou toch es eens met elkaar!!

    Geplaatst door: jop op
  • Dhr Vogelaar als redder van de binnenvaart, laat me niet lachen. Dhr Vogelaar praat alleen met stropdassen en stropdassen hebben de eigenschap dat ze denken alles te weten. Dus deze mensen denken met het CAB de binnenvaart te kunnen redden. Maar meneer Vogelaar vraag eens aan de gewone hardwerkende schipper wat de oplossing moet zijn voor de crisis. Het antwoord zal zeker niet luiden dat het CAB de oplossing moet zijn. Ik een gewone hardwerkende en geen stropdas dragende schipper ken niemand die voor het CAB plan is. Wanneer u, meneer Vogelaar vraagt wat ik als oplossing zie dan zeg ik markttransparantie en bodemtarieven.
    Hopelijk luisteren ze in Brussel wel naar de gewone hardwerkende schipper.
    mvg R.B. de trotse eigenaar van een 2000 tonner.

    Geplaatst door: R. Boermann op
  • beste ff snel laden!!
    Wat wil je nu duidelijk maken?Misschien moet je dit soort reacties achterwegen laten,want u gist maar alsof niemand hier niets te doen heeft.Maar komt het bij u op dat u niet de enige kan zijn die onder het laden of lossen kan typen.Alleen het verschil met u nu is dat er sommige meer tijd nemen om over de toekomst na te denken zegt meer over u dan over ons.

    Geplaatst door: mvg op
  • Iedereen die hier reageerd ligt zich zeker ergens zonder werk te vervelen ofzo?? zoek een hobby.

    Geplaatst door: (ff snel bericht tijdens laden) op
  • Natuurlijk H Bruinsma, de mensen die tegen het CAB plan zijn, zijn allemaal mensen die niet nadenken. Maar weet u waarom dat zo is? Die mensen zien de binnenvaart met een gigantische schuldenlast opgezadeld worden en zien in dat dat terugbetaald moet worden en dat het resultaat nul zal zijn. Omdat het plan voor de ondernemer niets oplost, maar uitstel zal zijn om aan de laatste boom opgehangen te worden.

    En dan over Dhr Vogelaar: als iemand voor niets werkt, is dat niet een vrijbrief dat iemand goed bezig is.

    Geplaatst door: mvg JR op
  • Niet alleen binnenvaartondernemers werken onder de kostprijs,wat dacht u van het wegvervoer die maken er ook een puinhoop van,want daar is de verdeeldheid ook groot net zoals in de binnenvaart.En die banken zijn natuurlijk ook niet gek,die laten de 10 euro ondernemer wel varen.Maar waar te halen gaan het eerst aan de galg,slim gezien.Maar hoe groot wordt die schuld wel niet voor die ondernemer met weinig eigen vermogen.Als je tot die groep hoort zou ik snel de sleutel inleveren.Want het gaat nog even duren,of zetschipper blijven voor een groot gedeelte van je leven,take it or leave it.Succes! anders kan je altijd Vogelaar bellen die laat je niet door het putje zakken,om in zijn termen te blijven.

    Geplaatst door: Karel op
  • Dat de NMA maar eens heel gauw naar de banken gaat kijken want we worden bestolen.ik heb al 40 jaar credit rente gehad op mijn rekeningcourant en nu krijg ik niets meer terwijl de cijfers toch degelijk in de plus staan. Ze bestelen mij en betalen Bos. Is dat misschien heling?

    Geplaatst door: johan op
  • als ik zo lees weet iedereen een oplossing en heeft iedereen gelijk en de ander de schuld maar ik begrijp niet waarom dat een man als jan vogelaar alles fout doet in jullie ogen
    die belangeloos probeert een oplossing te vinden waar ieder is over naar zal moeten denken en inplaats van alleen maar commetaar geven want dat is heel makkelijk
    gr h.b

    Geplaatst door: h.bruinsma op
  • ja de tijd is slecht,en is nog niet voorbij maar er is hoop in de binnenvaart!want er is een bevrachter in werkendam die heeft al gesprekken gevoerd met bank(en) (welke er niet aan mee wouden doen)om evt de schepen over te nemen,als ze failliet gaan. Je zou er maar voor varen eerst uitgeknepen met de vracht en dan kopen ze je schip,maar het heeft ook voordelen want dan mag je toch op je ex schip blijfen zo lang de tijd slecht is want daarna word hij onder je gat verkocht,ok faillisementen zullen er mischien komen maar op deze manier…

    Sander

    Geplaatst door: alex op
  • Ik vrees dat mvg JR een goed punt heeft.
    De mensen die nu nog proberen netjes aan hun verplichtingen te voldoen zullen als er niets aan die graai en oneerlijke situaties bij banken gedaan wordt de dupe worden.Zij zullen proberen hun verlies zo klein mogelijk te houden en gaan daar niets bij uit de weg.De banken moeten worden aangepakt zodat die niet op deze manier hun kas gaan vullen.Bij een markt z’n werk te laten doen gaan de mensen met de meeste hypotheek als eerste en dat wil die bank nou net niet.Dat wordt namelijk ook hun verlies.De enige structurele oplossing is een bodemtarief op kostprijs basis berekend door de NEA.De gezondste bedrijven blijven over wat naar mijn mening wel zo eerlijk is.Even zo goed als crisisberaad dreigt met wettelijk kader(omdat er geen draagkracht is onder de schippers)kunnen ze zich beter hard maken voor een wettelijk kader voor bodemtarief.Maar de vraag is durft en wil de NMA de banken aanpakken als er een oplegregeling komt waardoor je een oneerlijke concurrentie krijgt als mijn collega’s niet meer aan hun verplichtingen hoeven te voldoen?Ik vrees het antwoord.

    Geplaatst door: mvg BG op
  • oftewel een hoop gelul en gebeurt gewoon niets. als er maandag in brussel weer niets uitkomt(waar we maar van uit gaan) dan gewoon alles dichtpleuren blokades en de beuk erin. moet je is kijken hoe snel je de aandacht hebt in brussel

    Geplaatst door: blokade voorstander op
  • waneer gaat het gasolie tariev eens omhoog?? leuk voor de special effect.s

    Geplaatst door: heinrich pumpenickel op
  • wat er momenteel in de binnenvaart gebeurd is niet normaal. Ondernemingen die hun verplichtingen nog steeds doen worden op een onfatsoenlijke manier vals beconcureerd door ondernemingen die niet aan hun verplichtingen voldoen. Op deze manier houd je geen gezond bedrijf meer over. De nMa zou inderdaad eens langs moeten gaan bij de banken, want op deze manier werken is volgens mij marktordening in een vrije markt. Zelfs het CAB plan gaat zover dat de uitkering die men krijgt zo laag is dat men alleen de lopende zaken kan betalen+ rente, over aflossing wordt niet gesproken. Dus de ene onderneming betaald aflossing en de andere niet. Naar mijn mening niet eerlijk en dus ook niet nMa proef. En mensen denk niet dat het CAB voor de ondernemers is, het is om de banken te redden, wat de mensen van ondernemingen moeten betalen. Dus aan het eind van de crisis is uw hypotheek alleen maar hoger. En als banken dan denken dat ze uw schip met minder verlies kunnen verkopen, vlieg je er alsnog af. Mensen, u word alleen gered als u een normale vergoeding krijgt voor de arbeid die u verricht hebt. En ik weet ook wel dat dat niet van vandaag op morgen is, maar laten we alsjeblieft voor een plan gaan wat normaal betaalt voor arbeid en dat zal niet makkelijk zijn. Daar zullen blokkades en acties bij horen.

    En meneer Vogelaar, volgens mij moet u geen huiden verkopen als u nog geen beer geschoten hebt, met praat”we loodsen u wel even door de crisis heen” Wat nog niet door Brussel of nMa is goedgekeurd. Of bent u de lobbyist in Brussel die de uitkomst al weet????

    Geplaatst door: mvg JR op
  • De enige echte oplossing is:De markt z,n werk laten doen,faillisementen zijn onvermijdelijk voor wie dan ook.Zo was het en zal weer gebeuren en de overcapiciteit de hoogoven in of ergens een leeg grindgat in. Geen overheidsbemoeienis en de banken(staats) hebben daarvoor de stroppenpot en klaar is kees.

    Geplaatst door: Ondernemer op
  • Er is ook met een oplegregeling en minder schepen op de markt geen oplossing voor de markt.
    want als de grote jongen die nu de contracten aan het afsluiten zijn de lat zo laag leggen valt het niet mee om uberhaupt nog rendabel te blijven varen.kunnen we ons net zo goed er maar bij neerleggen dat hier geen houden aan is.
    wie de oplossing weet mag het vertellen

    Geplaatst door: alex op
  • Dus… gewoon tot 2014 subsidie geven aan alle vanuit de EU, wij zijn uit milieuoogpunt goed bezig en dat moet beloond worden!

    Geplaatst door: doet er niet toe op

Reageer

Gevolgen crisis steeds schrijnender | Schuttevaer.nl

Gevolgen crisis steeds schrijnender

Het is er het afgelopen half jaar niet beter op geworden in de binnenvaart. Dat werd donderdag geconcludeerd op de workshop Economisch Forum in het Binnenvaarthuis tijdens Europort in Ahoy. ‘De gevolgen van de crisis zijn schrijnender geworden’, stelde initiatiefnemer Dirk van der Meulen van Weekblad Schuttevaer en Vaart!, die een half jaar geleden een soortgelijke bijeenkomst hield en enkele deelnemers van toen nu vroeg hoe het hen sindsdien is vergaan.

De problemen met de vlootcapaciteit en de aflossing van bankleningen zijn toegenomen. De NMa had volgens schipper en oud-voorman van de Vereniging Toerbeurt Noord-Zuid Ger Veuger beter de banken kunnen aanpakken, in plaats van de schippers. De banken hadden de vrije marktregels moeten toepassen, vindt Veuger. ‘Meteen in januari hadden de noodlijdende schepen failliet moeten gaan, maar dat is niet gebeurd. Wat er nu gebeurt is vele malen erger. De banken laten nu schepen met maar 60% hypotheek failliet gaan, want daar is nog wat te halen. NMa, is dit marktwerking? Ik dacht het niet. Dit is pas marktverstoring.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (19)

  • Kritiekloos .
    Je kan beter zeggen hersenloos !
    Bij een toerbeurt haal je de over capaciteit uit de markt je staat allemaal op toer en de gene die aan de beurt is gaat de reis doen voor een te bepalen tarief .
    Dit staat vast en is voot iedereen gelijk .

    Sloopregeling .
    Hier heeft de binnenvaart veel geld aan mee betaald . Wat is daar dan mis mee !

    En je beweerd dat de sloopregeling nodig was om de capaciteit te verkleinen .

    Als moedertje staat niet al die bedrijven die buiten de toerbeurt om voeren een vergunning gaf . Zou er over de toer genoeg werk zijn geweest voor al de schepen die gesloopt zijn .

    Het is lekker makkelijk je gaat net onder het beurs tarief varen en je doet 2 reizen in de week . Zo kan ik ook veel geld verdienen een ander het tarief laten hoog houden en zelf voor iets minder gaan varen .

    De staat heeft het geraffineerd aangepakt dit kan je niet ontkennen .

    Maar nu is de toer weg en zitten er veel ondernemers in de problemen .
    Wat gaan ze daar aan doen ?

    Het is dus nu wel bewezen dat we in de binnenvaart ook niet zonder regeltjes kunnen .
    Net zoals over al .Ik zie het al gebeuren al de regels die er zijn worden morgen afgeschaft hoe gaat de wereld er dan uit zien ?????
    Ik denk net zo als in de binnenvaart nu 1 GROTE TERINGZOOI .

    Dus waarom in de binnenvaart geen regeltjes invoeren zodat we weer een menselijk bestaan krijgen .
    TOERBEURT ! ! ! ! ! ! !

    Geplaatst door: Roel Koopmans op
  • Hallo kritiekloos
    Het gaat er niet om of Vogelaar wel of niet aan de geeuwhoger ligt, het gaat er om dat Vogelaar niet luisterd naar de binnenvaart. Het is duidelijk dat de binnenvaart niet zit te wachten op het CAB plan anders waren er wel wat positieve berichten op de diverse vaarforums voor het CAB plan. Waarschijnlijk ben jij een van de weinigen die het CAB plan welziet zitten. Voorlopig ziet de meerderheid liever bodemtarieven, zie SP enquete.
    mvg

    ps zet de volgende keer je eigen naam onder je opmerkingen

    Geplaatst door: R. Boermann op
  • Beste R. Boermann,
    Vogelaar heeft geen bedrijf dat aan de geeuwhonger ligt. U en uw collega’s wel. Moraal: misschien doet die stropdas het dan toch beter dan u. Uw oplossing van toerbeurten heeft in het verleden niet kunnen voorkomen dat er telkens weer sloopregelingen nodig zijn geweest. Essentie: de toerbeurt is geen capaciteitsmaatregel, Het CAB is dat wel.

    Geplaatst door: Kritiekloos op
  • word het nou toch es eens met elkaar!!

    Geplaatst door: jop op
  • Dhr Vogelaar als redder van de binnenvaart, laat me niet lachen. Dhr Vogelaar praat alleen met stropdassen en stropdassen hebben de eigenschap dat ze denken alles te weten. Dus deze mensen denken met het CAB de binnenvaart te kunnen redden. Maar meneer Vogelaar vraag eens aan de gewone hardwerkende schipper wat de oplossing moet zijn voor de crisis. Het antwoord zal zeker niet luiden dat het CAB de oplossing moet zijn. Ik een gewone hardwerkende en geen stropdas dragende schipper ken niemand die voor het CAB plan is. Wanneer u, meneer Vogelaar vraagt wat ik als oplossing zie dan zeg ik markttransparantie en bodemtarieven.
    Hopelijk luisteren ze in Brussel wel naar de gewone hardwerkende schipper.
    mvg R.B. de trotse eigenaar van een 2000 tonner.

    Geplaatst door: R. Boermann op
  • beste ff snel laden!!
    Wat wil je nu duidelijk maken?Misschien moet je dit soort reacties achterwegen laten,want u gist maar alsof niemand hier niets te doen heeft.Maar komt het bij u op dat u niet de enige kan zijn die onder het laden of lossen kan typen.Alleen het verschil met u nu is dat er sommige meer tijd nemen om over de toekomst na te denken zegt meer over u dan over ons.

    Geplaatst door: mvg op
  • Iedereen die hier reageerd ligt zich zeker ergens zonder werk te vervelen ofzo?? zoek een hobby.

    Geplaatst door: (ff snel bericht tijdens laden) op
  • Natuurlijk H Bruinsma, de mensen die tegen het CAB plan zijn, zijn allemaal mensen die niet nadenken. Maar weet u waarom dat zo is? Die mensen zien de binnenvaart met een gigantische schuldenlast opgezadeld worden en zien in dat dat terugbetaald moet worden en dat het resultaat nul zal zijn. Omdat het plan voor de ondernemer niets oplost, maar uitstel zal zijn om aan de laatste boom opgehangen te worden.

    En dan over Dhr Vogelaar: als iemand voor niets werkt, is dat niet een vrijbrief dat iemand goed bezig is.

    Geplaatst door: mvg JR op
  • Niet alleen binnenvaartondernemers werken onder de kostprijs,wat dacht u van het wegvervoer die maken er ook een puinhoop van,want daar is de verdeeldheid ook groot net zoals in de binnenvaart.En die banken zijn natuurlijk ook niet gek,die laten de 10 euro ondernemer wel varen.Maar waar te halen gaan het eerst aan de galg,slim gezien.Maar hoe groot wordt die schuld wel niet voor die ondernemer met weinig eigen vermogen.Als je tot die groep hoort zou ik snel de sleutel inleveren.Want het gaat nog even duren,of zetschipper blijven voor een groot gedeelte van je leven,take it or leave it.Succes! anders kan je altijd Vogelaar bellen die laat je niet door het putje zakken,om in zijn termen te blijven.

    Geplaatst door: Karel op
  • Dat de NMA maar eens heel gauw naar de banken gaat kijken want we worden bestolen.ik heb al 40 jaar credit rente gehad op mijn rekeningcourant en nu krijg ik niets meer terwijl de cijfers toch degelijk in de plus staan. Ze bestelen mij en betalen Bos. Is dat misschien heling?

    Geplaatst door: johan op
  • als ik zo lees weet iedereen een oplossing en heeft iedereen gelijk en de ander de schuld maar ik begrijp niet waarom dat een man als jan vogelaar alles fout doet in jullie ogen
    die belangeloos probeert een oplossing te vinden waar ieder is over naar zal moeten denken en inplaats van alleen maar commetaar geven want dat is heel makkelijk
    gr h.b

    Geplaatst door: h.bruinsma op
  • ja de tijd is slecht,en is nog niet voorbij maar er is hoop in de binnenvaart!want er is een bevrachter in werkendam die heeft al gesprekken gevoerd met bank(en) (welke er niet aan mee wouden doen)om evt de schepen over te nemen,als ze failliet gaan. Je zou er maar voor varen eerst uitgeknepen met de vracht en dan kopen ze je schip,maar het heeft ook voordelen want dan mag je toch op je ex schip blijfen zo lang de tijd slecht is want daarna word hij onder je gat verkocht,ok faillisementen zullen er mischien komen maar op deze manier…

    Sander

    Geplaatst door: alex op
  • Ik vrees dat mvg JR een goed punt heeft.
    De mensen die nu nog proberen netjes aan hun verplichtingen te voldoen zullen als er niets aan die graai en oneerlijke situaties bij banken gedaan wordt de dupe worden.Zij zullen proberen hun verlies zo klein mogelijk te houden en gaan daar niets bij uit de weg.De banken moeten worden aangepakt zodat die niet op deze manier hun kas gaan vullen.Bij een markt z’n werk te laten doen gaan de mensen met de meeste hypotheek als eerste en dat wil die bank nou net niet.Dat wordt namelijk ook hun verlies.De enige structurele oplossing is een bodemtarief op kostprijs basis berekend door de NEA.De gezondste bedrijven blijven over wat naar mijn mening wel zo eerlijk is.Even zo goed als crisisberaad dreigt met wettelijk kader(omdat er geen draagkracht is onder de schippers)kunnen ze zich beter hard maken voor een wettelijk kader voor bodemtarief.Maar de vraag is durft en wil de NMA de banken aanpakken als er een oplegregeling komt waardoor je een oneerlijke concurrentie krijgt als mijn collega’s niet meer aan hun verplichtingen hoeven te voldoen?Ik vrees het antwoord.

    Geplaatst door: mvg BG op
  • oftewel een hoop gelul en gebeurt gewoon niets. als er maandag in brussel weer niets uitkomt(waar we maar van uit gaan) dan gewoon alles dichtpleuren blokades en de beuk erin. moet je is kijken hoe snel je de aandacht hebt in brussel

    Geplaatst door: blokade voorstander op
  • waneer gaat het gasolie tariev eens omhoog?? leuk voor de special effect.s

    Geplaatst door: heinrich pumpenickel op
  • wat er momenteel in de binnenvaart gebeurd is niet normaal. Ondernemingen die hun verplichtingen nog steeds doen worden op een onfatsoenlijke manier vals beconcureerd door ondernemingen die niet aan hun verplichtingen voldoen. Op deze manier houd je geen gezond bedrijf meer over. De nMa zou inderdaad eens langs moeten gaan bij de banken, want op deze manier werken is volgens mij marktordening in een vrije markt. Zelfs het CAB plan gaat zover dat de uitkering die men krijgt zo laag is dat men alleen de lopende zaken kan betalen+ rente, over aflossing wordt niet gesproken. Dus de ene onderneming betaald aflossing en de andere niet. Naar mijn mening niet eerlijk en dus ook niet nMa proef. En mensen denk niet dat het CAB voor de ondernemers is, het is om de banken te redden, wat de mensen van ondernemingen moeten betalen. Dus aan het eind van de crisis is uw hypotheek alleen maar hoger. En als banken dan denken dat ze uw schip met minder verlies kunnen verkopen, vlieg je er alsnog af. Mensen, u word alleen gered als u een normale vergoeding krijgt voor de arbeid die u verricht hebt. En ik weet ook wel dat dat niet van vandaag op morgen is, maar laten we alsjeblieft voor een plan gaan wat normaal betaalt voor arbeid en dat zal niet makkelijk zijn. Daar zullen blokkades en acties bij horen.

    En meneer Vogelaar, volgens mij moet u geen huiden verkopen als u nog geen beer geschoten hebt, met praat”we loodsen u wel even door de crisis heen” Wat nog niet door Brussel of nMa is goedgekeurd. Of bent u de lobbyist in Brussel die de uitkomst al weet????

    Geplaatst door: mvg JR op
  • De enige echte oplossing is:De markt z,n werk laten doen,faillisementen zijn onvermijdelijk voor wie dan ook.Zo was het en zal weer gebeuren en de overcapiciteit de hoogoven in of ergens een leeg grindgat in. Geen overheidsbemoeienis en de banken(staats) hebben daarvoor de stroppenpot en klaar is kees.

    Geplaatst door: Ondernemer op
  • Er is ook met een oplegregeling en minder schepen op de markt geen oplossing voor de markt.
    want als de grote jongen die nu de contracten aan het afsluiten zijn de lat zo laag leggen valt het niet mee om uberhaupt nog rendabel te blijven varen.kunnen we ons net zo goed er maar bij neerleggen dat hier geen houden aan is.
    wie de oplossing weet mag het vertellen

    Geplaatst door: alex op
  • Dus… gewoon tot 2014 subsidie geven aan alle vanuit de EU, wij zijn uit milieuoogpunt goed bezig en dat moet beloond worden!

    Geplaatst door: doet er niet toe op

Reageer