Banken gaven binnenvaart te makkelijk geld

‘Zou u niet eens een nieuw schip kopen?’, met deze vraag belden banken binnenvaartschippers de afgelopen jaren op. De banken gaven dan volgens econoom Jan Bouwens van de Universiteit van Tilburg regelmatig honderd procent leningen voor een nieuw binnenvaartschip.

Bouwens doet zijn uitspraken in de Leeuwarder Courant. Hij vindt dat het volledig financieren van investeringen moet worden verboden. ‘Nu het aanbod van goederen daalt, moeten de schippers met verlies doorvaren om de rente te betalen. Over aflossing wordt niet gesproken. Een schip van zes miljoen euro verkopen heeft geen zin, want dat levert nu misschien maar vier miljoen op.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • Een crisis is moeilijk te beteugelen,maar het beleid van de C.C.R is een ander verhaal. Dat heeft de A.S.V. goed gezien. Want deze club heeft merendeel leden met kleine schepen.En in combinatie van deze 2 elementen zullen,veel kleine schepen in de komende jaren verdwijnen! Begrijp nog steeds niet,dat in Den Haag dit niet is doorgedrongen. Misschien gaat het tij keren,Dat nu de banken bereid zijn eerder een kleiner schip te willen financieren.Want grote schepen zijn nu wel genoeg!

    Geplaatst door: Martin op
  • ik ben altijd fel voorstander geweest van de wet op de E.V. want ook de schipper vervoerder kan niet zonder enige bescherming van de overheid. Dat was al zo 53 jaar geleden en dat is nog zo. Dat er de laatste 3 jaar zulke goede vrachtprijs is betaald kwam door de werking van de 2 Europeese slooprondes en de oud voor nieuw. Toen waren er te veel schepen gesloopt, dus even scheepsruimte te kort. De schippers hadden niet zo massaal moeten bouwen dan had de vrachtprijs stabiel gebleven. Minder investeringen, minder personeel en een betere prijs. Dat daar de zich ondernemer noemende schipper niet aan heeft gedacht is als dom te omschrijven. Ik heb 10 jaar geleden toen de toerbeurten opgedoekt zouden worden geopperd: Particulieren “Ga allemaal in de NPRC. en creeër daar een interne toerbeurt. Laat de bevrachters bestaan zij komen vanzelf als er buiten de NPRC geen schepen zijn naar die NPRC om scheepsruimte. Maar nee hoor iedere schipper wil vrijheid blijheid en dan krijg je dit. Dus ondernemerschipper sluit je aan bij de NPRC maak een machtsblok met elkaar dan is er misschien nog te redden wat er te redden valt. Wens jullie inzicht toe.
    J.H.J. van Strien ex Gijsbert sr.

    Geplaatst door: Jan van Strien ex Gijsbert sr. op
  • Tuurlijk zijn de banken de schuldigen ons valt niets te verwijten. Wij zijn allemaal goede ondernemers die met een puik ondernemers plan naar deze zelfde banken toe gestapt zijn en met een nog mooier business plan hebben we een lening gekregen! O. ik vergeet even dat we ook nog ergens een hand gtekening moesten plaatsen als goed ondernemer want anders kregen we de hypotheek echt niet overigens ook dat nieuw te bouwen schip ook niet zonder een hand tekening of nieuw aan te kopen schip.
    Als je bij een bank aankomt met verdraaide cijfers valt de risico annalyse ook altijd positief uit en is het risico voor een financieele instelling (banken)nihiel ook in een terug lopende tijd.
    Ik ben er gelukig niet ingestonken om een top lening te nemen maar desondanks heb ik ook problemen.

    Geplaatst door: Guus zonder nieuwbouw op
  • Vorige week nog met een schipper staan praten die met veel moeite geld heeft gekregen om een nieuw middenschip te laten bouwen, ca 900 ton. Geld voor een nieuw schip was geen probleem zei de bank!

    Geplaatst door: Geert op
  • De bank zijn zeker wel schuldig. Iemand die klein wilde beginnen werd dit onmogelijk gemaakt. Maar met nieuw en groot wilde men wel helpen.In 1979 wilde men mij ook meer geld aansmeren dan waar ik om vroeg.Ik heb gezecht accoord maar jij brengt het terug, want ik vraag er niet om. Toen hoefde het ineens niet meer.Nu hebben ze je zover dat je een moderne slaaf bent,want je komt dit nooit meer teboven. uitstel van aflossing, rente en opstapellende rekeningen.De bank doet dat alleen voor zichzelf. Nooit voor jou. En gelijk vaar je al slaaf da vrachten kapot.

    Geplaatst door: varensman op
  • Bestaat of bestond er een beloningssysteem voor bank employes die hypotheken verstrekken?

    Geplaatst door: elkerlijc op
  • Rewil,je zegt zelf dat de ondernemers zonder eigen vermogen,volgens jou de casinospelers het maar moeten voelen,daar ben ik het ook mee eens,maar de banken is wel degelijk wat te verwijten,als ze daar wat beter nagedacht hadden en niet van die idiote hypotheken verstrekt hadden,dan waren er toch wel een behoorlijk aantal minder nieuwe bij gekomen.Nu ze er wel zijn zit je met de ellende die de banken mede gecreeerd hebben,dus zij zijn net zo schuldig!

    Geplaatst door: Adri op
  • de banken is niks te verwijten ,ze zijn als een winkel proberen een produkt aan te smeren aan klanten.
    Ik koop toch ook geen ferrari op krediet als ik het niet kan terugbetalen ondanks ze staan te zwaaien met een lening? ,de ondernemers met geen eigen vermogen
    zijn casinospelers,wie de grote jan wilt uithangen moet maar voelen.

    Geplaatst door: rewil op
  • Als iedereen zich vergelijkt met een econoom (en net zo slim voelt) waarom zijn dan de afgelopen jaren zoveel nieuwe schepen besteld?
    Maar goed dat een econoom wel studeert.

    Geplaatst door: Hendrik op
  • CRISIS?????..CCR????

    Deze directe bedreigingen moeten bespreekbaar gemaakt worden

    Hoe gaan we ermee om? Wat zijn de mogelijkheden?

    Wat heeft de ASV gedaan tot nu toe?

    Wat hebben de ASV acties opgeleverd?

    Wat vindt u dat de ASV moet doen?

    Wij willen dat van U horen!!

    Het bestuur van de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV)

    nodigt u daarom van harte uit voor een bijzondere openbare vergadering op

    19 september 2009
    aanvang 14.00 uur

    De vergadering zal gehouden worden in

    \”Appartementen Harmonie\”

    Gaesbeekstraat 50
    3081 NL Rotterdam
    (metro maashaven, gratis parkeren bij de dijk Brielselaan)

    Onderdeel van de vergadering zal zijn:

    de enquête betreffende de crisis,

    de houding ten opzichte van de CCR regelgeving door de Nederlandse overheid

    spreker: Emile Roemer. Tweede kamerlid voor de SP
    en als zodanig direct betrokkene bij de binnenvaartenquête

    Wat heeft de SP gedaan tot nu toe?

    Wat hebben de SP acties opgeleverd?

    Wat vindt u dat de SP moet doen?

    Lid of niet: Laat uw mening horen!!!!!

    Kom op 19 september naar de Harmonie!!

    ASV

    Geplaatst door: ASV op
  • als kleine ondernemer informeren naar grote bestelbus,terug van vakantie stond de deze reeds klaar men was verbolgen dat ik hem niet af nam.
    zo gaat dat als de bomen naar dehemel lijken te groeien

    Geplaatst door: berend Bartelds op
  • Inderdaad, wat een constatering…!
    Elke schipper met een beetje verstand (zijn er de afgelopen jaren een stuk minder geworden!) heeft dit al lang geleden aan zien komen! Het lijkt wel of iedereen nu zijn gelijk wil halen of met feiten wil komen die de sector zelf al lang ondervonden heeft! MOSTERD NA DE MAALTIJD!!!

    Geplaatst door: Dani op
  • ik ga direct een inschrijfformulier halen voor de universiteit van tilburg dit niveau ga ik zeker redden wel goed dat iemand het een keer laat horen maar je hoeft er idd geen econoom voor te zijn

    Geplaatst door: h op
  • helemaal gelijk,maar moet je hier nu econoom voor zijn?

    Geplaatst door: een schippertje op

Reageer

Banken gaven binnenvaart te makkelijk geld | Schuttevaer.nl

Banken gaven binnenvaart te makkelijk geld

‘Zou u niet eens een nieuw schip kopen?’, met deze vraag belden banken binnenvaartschippers de afgelopen jaren op. De banken gaven dan volgens econoom Jan Bouwens van de Universiteit van Tilburg regelmatig honderd procent leningen voor een nieuw binnenvaartschip.

Bouwens doet zijn uitspraken in de Leeuwarder Courant. Hij vindt dat het volledig financieren van investeringen moet worden verboden. ‘Nu het aanbod van goederen daalt, moeten de schippers met verlies doorvaren om de rente te betalen. Over aflossing wordt niet gesproken. Een schip van zes miljoen euro verkopen heeft geen zin, want dat levert nu misschien maar vier miljoen op.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • Een crisis is moeilijk te beteugelen,maar het beleid van de C.C.R is een ander verhaal. Dat heeft de A.S.V. goed gezien. Want deze club heeft merendeel leden met kleine schepen.En in combinatie van deze 2 elementen zullen,veel kleine schepen in de komende jaren verdwijnen! Begrijp nog steeds niet,dat in Den Haag dit niet is doorgedrongen. Misschien gaat het tij keren,Dat nu de banken bereid zijn eerder een kleiner schip te willen financieren.Want grote schepen zijn nu wel genoeg!

    Geplaatst door: Martin op
  • ik ben altijd fel voorstander geweest van de wet op de E.V. want ook de schipper vervoerder kan niet zonder enige bescherming van de overheid. Dat was al zo 53 jaar geleden en dat is nog zo. Dat er de laatste 3 jaar zulke goede vrachtprijs is betaald kwam door de werking van de 2 Europeese slooprondes en de oud voor nieuw. Toen waren er te veel schepen gesloopt, dus even scheepsruimte te kort. De schippers hadden niet zo massaal moeten bouwen dan had de vrachtprijs stabiel gebleven. Minder investeringen, minder personeel en een betere prijs. Dat daar de zich ondernemer noemende schipper niet aan heeft gedacht is als dom te omschrijven. Ik heb 10 jaar geleden toen de toerbeurten opgedoekt zouden worden geopperd: Particulieren “Ga allemaal in de NPRC. en creeër daar een interne toerbeurt. Laat de bevrachters bestaan zij komen vanzelf als er buiten de NPRC geen schepen zijn naar die NPRC om scheepsruimte. Maar nee hoor iedere schipper wil vrijheid blijheid en dan krijg je dit. Dus ondernemerschipper sluit je aan bij de NPRC maak een machtsblok met elkaar dan is er misschien nog te redden wat er te redden valt. Wens jullie inzicht toe.
    J.H.J. van Strien ex Gijsbert sr.

    Geplaatst door: Jan van Strien ex Gijsbert sr. op
  • Tuurlijk zijn de banken de schuldigen ons valt niets te verwijten. Wij zijn allemaal goede ondernemers die met een puik ondernemers plan naar deze zelfde banken toe gestapt zijn en met een nog mooier business plan hebben we een lening gekregen! O. ik vergeet even dat we ook nog ergens een hand gtekening moesten plaatsen als goed ondernemer want anders kregen we de hypotheek echt niet overigens ook dat nieuw te bouwen schip ook niet zonder een hand tekening of nieuw aan te kopen schip.
    Als je bij een bank aankomt met verdraaide cijfers valt de risico annalyse ook altijd positief uit en is het risico voor een financieele instelling (banken)nihiel ook in een terug lopende tijd.
    Ik ben er gelukig niet ingestonken om een top lening te nemen maar desondanks heb ik ook problemen.

    Geplaatst door: Guus zonder nieuwbouw op
  • Vorige week nog met een schipper staan praten die met veel moeite geld heeft gekregen om een nieuw middenschip te laten bouwen, ca 900 ton. Geld voor een nieuw schip was geen probleem zei de bank!

    Geplaatst door: Geert op
  • De bank zijn zeker wel schuldig. Iemand die klein wilde beginnen werd dit onmogelijk gemaakt. Maar met nieuw en groot wilde men wel helpen.In 1979 wilde men mij ook meer geld aansmeren dan waar ik om vroeg.Ik heb gezecht accoord maar jij brengt het terug, want ik vraag er niet om. Toen hoefde het ineens niet meer.Nu hebben ze je zover dat je een moderne slaaf bent,want je komt dit nooit meer teboven. uitstel van aflossing, rente en opstapellende rekeningen.De bank doet dat alleen voor zichzelf. Nooit voor jou. En gelijk vaar je al slaaf da vrachten kapot.

    Geplaatst door: varensman op
  • Bestaat of bestond er een beloningssysteem voor bank employes die hypotheken verstrekken?

    Geplaatst door: elkerlijc op
  • Rewil,je zegt zelf dat de ondernemers zonder eigen vermogen,volgens jou de casinospelers het maar moeten voelen,daar ben ik het ook mee eens,maar de banken is wel degelijk wat te verwijten,als ze daar wat beter nagedacht hadden en niet van die idiote hypotheken verstrekt hadden,dan waren er toch wel een behoorlijk aantal minder nieuwe bij gekomen.Nu ze er wel zijn zit je met de ellende die de banken mede gecreeerd hebben,dus zij zijn net zo schuldig!

    Geplaatst door: Adri op
  • de banken is niks te verwijten ,ze zijn als een winkel proberen een produkt aan te smeren aan klanten.
    Ik koop toch ook geen ferrari op krediet als ik het niet kan terugbetalen ondanks ze staan te zwaaien met een lening? ,de ondernemers met geen eigen vermogen
    zijn casinospelers,wie de grote jan wilt uithangen moet maar voelen.

    Geplaatst door: rewil op
  • Als iedereen zich vergelijkt met een econoom (en net zo slim voelt) waarom zijn dan de afgelopen jaren zoveel nieuwe schepen besteld?
    Maar goed dat een econoom wel studeert.

    Geplaatst door: Hendrik op
  • CRISIS?????..CCR????

    Deze directe bedreigingen moeten bespreekbaar gemaakt worden

    Hoe gaan we ermee om? Wat zijn de mogelijkheden?

    Wat heeft de ASV gedaan tot nu toe?

    Wat hebben de ASV acties opgeleverd?

    Wat vindt u dat de ASV moet doen?

    Wij willen dat van U horen!!

    Het bestuur van de Algemeene Schippers Vereeniging (ASV)

    nodigt u daarom van harte uit voor een bijzondere openbare vergadering op

    19 september 2009
    aanvang 14.00 uur

    De vergadering zal gehouden worden in

    \”Appartementen Harmonie\”

    Gaesbeekstraat 50
    3081 NL Rotterdam
    (metro maashaven, gratis parkeren bij de dijk Brielselaan)

    Onderdeel van de vergadering zal zijn:

    de enquête betreffende de crisis,

    de houding ten opzichte van de CCR regelgeving door de Nederlandse overheid

    spreker: Emile Roemer. Tweede kamerlid voor de SP
    en als zodanig direct betrokkene bij de binnenvaartenquête

    Wat heeft de SP gedaan tot nu toe?

    Wat hebben de SP acties opgeleverd?

    Wat vindt u dat de SP moet doen?

    Lid of niet: Laat uw mening horen!!!!!

    Kom op 19 september naar de Harmonie!!

    ASV

    Geplaatst door: ASV op
  • als kleine ondernemer informeren naar grote bestelbus,terug van vakantie stond de deze reeds klaar men was verbolgen dat ik hem niet af nam.
    zo gaat dat als de bomen naar dehemel lijken te groeien

    Geplaatst door: berend Bartelds op
  • Inderdaad, wat een constatering…!
    Elke schipper met een beetje verstand (zijn er de afgelopen jaren een stuk minder geworden!) heeft dit al lang geleden aan zien komen! Het lijkt wel of iedereen nu zijn gelijk wil halen of met feiten wil komen die de sector zelf al lang ondervonden heeft! MOSTERD NA DE MAALTIJD!!!

    Geplaatst door: Dani op
  • ik ga direct een inschrijfformulier halen voor de universiteit van tilburg dit niveau ga ik zeker redden wel goed dat iemand het een keer laat horen maar je hoeft er idd geen econoom voor te zijn

    Geplaatst door: h op
  • helemaal gelijk,maar moet je hier nu econoom voor zijn?

    Geplaatst door: een schippertje op

Reageer