Column Binnenvaart: Nederlandse vloot loopt groot risico

Je moet eens proberen aan iemand buiten de binnenvaart uit te leggen waarom schippers vrachtprijzen accepteren die ver beneden de kostprijs liggen. Dat begrijpt dus niemand. En daar dan anderen nog de schuld van geven ook!

Door Kees de Vries

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • Hoezo vroegen we teveel vracht? We vragen al jaren te weinig vracht. Als er teveel vracht was gevraagd dan voeren er nu nieuwe spitsen en kempenaars rond. Nu kunnen ze nog niet eens financieel aan de CCR eisen voldoen. Er is niet teveel vracht gevraagd maar er zijn slechte business plannen geaccepteerd. Tevens laat de fiscus niet toe dat we genoeg vlees op de botten krijgen om een jaar crisis te kunnen overleven.

    Geplaatst door: nico op
  • Eenheid is een illusie. Die duurt net zo lang als het spreekwoordelijke kwartje dat de eerste onderbieder minder accepteert dan het “door anderen vastgestelde bodemtarief”. Ik heb ook lucht in m’n financiering zitten, zo blijkt nu, net als iedereen. Inderdaad, twee jaar terug een -achteraf- veel te duur schip gekocht. Ga ik nu janken? Nee! Ga ik nu mijn bank of mijn makelaar de schuld geven? Nee! Ga ik failliet? Misschien! Is dat het risico dat ik heb gelopen? Ja zeker! Wist ik dat? Ja! Anders was ik wel in loondienst gaan werken. Geen gezeik over solidariteit of toerbeurten, iedereen moet in het leven zijn eigen boontjes doppen. Ik garandeer dat ik de eerste ben om een toerbeurt om zeep te helpen. Ik heb in 1990 mijn spits al verkocht omdat het toen al niet meer rendabel was. Als onze klanten voor zulke schepen niet willen betalen, moeten ze de smeltkroes in. Dat geldt net zo goed voor mijn 2500- tonner.

    Geplaatst door: Henk op
  • Oeps,foutjes!

    Geplaatst door: Carina op
  • gewwldig zo’n mooie niewe vloot!!
    sarcastisch bedoeld!

    Geplaatst door: andra op
  • Mijnheer Henk Die mooie moderne vloot is er maar als die niet betaald kan worden door over financierring of onder beiding van elkaar is dit een groot probleem.Was er bij de toerbeurt schippers toch meer eenheid (die stonden op de bariekaden om het onheil van nu te voor komen?)De toerbeurt was niet zaligmakend maar er is nog niets beter uitgevonden?Die volgens u zolang niets deden onderboden de buren niet!

    Geplaatst door: gerrit op
  • Voor zover ik weet werkt de elv ook met een toerbeurt en hanteren ze bodemprijzen.
    Wel bodemprijzen die net iets lager liggen dan ze lagen toen er nog door iemand anders dan de elv werd bevracht maar zonder prijsonderduiking kan je nu eenmaal geen werk afpakken is de regel blijkbaar.
    Wat dat aangaat was de elv een echte voorloper.
    Maar de elv is niet de enige, het is raar maar waar schipperseigen liever te varen voor minder dan ze kunnen krijgen en vervolgens te mopperen dat ze het zo slecht hebben.

    Geplaatst door: Rosa op
  • nu hebben we een nieuwe vloot die voor niets vaart hoe zo rust liever 4 tot 6 weken liggen en een beetje vracht dan zo als het nu gaat waar we door onze colegas de nek worden omgedraaid

    Geplaatst door: j.ipema op
  • David en Sunniva zijn echte fundamentalisten. Ze trekken alles uit het verband om maar gelijk te krijgen. CIS en CATF werken dus niet; iedere Fransoos vliegt onder de tarieven door. ELV werkt vele malen beter, maar daar moeten toerbeurtfundamentalisten niks van hebben. Liever alles laten regelen door een overheid i.p.v. zelf verantwoordelijkheid te nemen. Hulde! We leven gelukkig niet meer in jullie communistische heilstaat waarin zwakke ondernemers overeind worden gehouden. Trouwens, tijdens de beurstijd zijn wij voor 10 gulden naar Stuttgart geweest, maar ook voor 40! Wat nou, geen grote schommelingen?
    Ze schrijven:”ten tijde van de beurs, u weet het vast nog wel, waren die schommelingen lang zo groot niet. Kortom: het hanteren van bodemtarieven en toerbeurtsysteem heeft samen voor heel veel rust in de markt gezorgd”.
    Inderdaad, extreem veel rust met wachttijden van soms wel 4 tot 6 weken. En een compleet verouderde vloot. Donder toch op met je toerbeurt!

    Geplaatst door: Henk op
  • hoe bedoel je!!

    Geplaatst door: andra op
  • de heer de Vries schrijft:

    Toch zou het voor iedereen veel verstandiger zijn als de vrachtprijzen wat stabieler zouden zijn (..). Dat zou onze marktpositie versterken. (…..) Zijn daar nu echt geen oplossingen voor?

    Jawel hoor: ten tijde van de beurs, u weet het vast nog wel, waren die schommelingen lang zo groot niet. Kortom: het hanteren van bodemtarieven en toerbeurtsysteem heeft samen voor heel veel rust in de markt gezorgd. Was u daar voorstander van?
    In Frankrijk is de CIS en CATF opgestart mede door vraag van de bevrachters. Zij zagen in dat zo’n ordening rust biedt. Ook de afgelopen jaren is er daar geen sprake geweest van extreme schommelingen.
    De vrije markt is misschien toch niet zo zaligmakend als de voorzitter van uw vereniging, mevrouw Jorritsma ons in het Schuttevaercongres van vorig jaar wilde doen geloven?
    De afschaffing van de toerbeurt was volgens haar immers het beste wat ons is overkomen!!

    Geplaatst door: David en Sunniva op
  • Weet jij wat het verschil is Bastiaan, tussen een boek schrijfen en het bovenstaande?
    Voor een boek schrijfen heb je geen kennis nodig,voor het bovenstaande wel.

    Geplaatst door: jacob op
  • Schrijf anders een boek of zo…

    Geplaatst door: bastiaan op
  • Binnenvaartschippers zullen ALTIJD blijven mekkeren en klagen wat er ook gebeurd….

    Geplaatst door: Mart op
  • Weet je wel hoe snel het september is??Gaat niet goed komen,hoor!

    Geplaatst door: Carina op

Reageer

Column Binnenvaart: Nederlandse vloot loopt groot risico | Schuttevaer.nl

Column Binnenvaart: Nederlandse vloot loopt groot risico

Je moet eens proberen aan iemand buiten de binnenvaart uit te leggen waarom schippers vrachtprijzen accepteren die ver beneden de kostprijs liggen. Dat begrijpt dus niemand. En daar dan anderen nog de schuld van geven ook!

Door Kees de Vries

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (14)

  • Hoezo vroegen we teveel vracht? We vragen al jaren te weinig vracht. Als er teveel vracht was gevraagd dan voeren er nu nieuwe spitsen en kempenaars rond. Nu kunnen ze nog niet eens financieel aan de CCR eisen voldoen. Er is niet teveel vracht gevraagd maar er zijn slechte business plannen geaccepteerd. Tevens laat de fiscus niet toe dat we genoeg vlees op de botten krijgen om een jaar crisis te kunnen overleven.

    Geplaatst door: nico op
  • Eenheid is een illusie. Die duurt net zo lang als het spreekwoordelijke kwartje dat de eerste onderbieder minder accepteert dan het “door anderen vastgestelde bodemtarief”. Ik heb ook lucht in m’n financiering zitten, zo blijkt nu, net als iedereen. Inderdaad, twee jaar terug een -achteraf- veel te duur schip gekocht. Ga ik nu janken? Nee! Ga ik nu mijn bank of mijn makelaar de schuld geven? Nee! Ga ik failliet? Misschien! Is dat het risico dat ik heb gelopen? Ja zeker! Wist ik dat? Ja! Anders was ik wel in loondienst gaan werken. Geen gezeik over solidariteit of toerbeurten, iedereen moet in het leven zijn eigen boontjes doppen. Ik garandeer dat ik de eerste ben om een toerbeurt om zeep te helpen. Ik heb in 1990 mijn spits al verkocht omdat het toen al niet meer rendabel was. Als onze klanten voor zulke schepen niet willen betalen, moeten ze de smeltkroes in. Dat geldt net zo goed voor mijn 2500- tonner.

    Geplaatst door: Henk op
  • Oeps,foutjes!

    Geplaatst door: Carina op
  • gewwldig zo’n mooie niewe vloot!!
    sarcastisch bedoeld!

    Geplaatst door: andra op
  • Mijnheer Henk Die mooie moderne vloot is er maar als die niet betaald kan worden door over financierring of onder beiding van elkaar is dit een groot probleem.Was er bij de toerbeurt schippers toch meer eenheid (die stonden op de bariekaden om het onheil van nu te voor komen?)De toerbeurt was niet zaligmakend maar er is nog niets beter uitgevonden?Die volgens u zolang niets deden onderboden de buren niet!

    Geplaatst door: gerrit op
  • Voor zover ik weet werkt de elv ook met een toerbeurt en hanteren ze bodemprijzen.
    Wel bodemprijzen die net iets lager liggen dan ze lagen toen er nog door iemand anders dan de elv werd bevracht maar zonder prijsonderduiking kan je nu eenmaal geen werk afpakken is de regel blijkbaar.
    Wat dat aangaat was de elv een echte voorloper.
    Maar de elv is niet de enige, het is raar maar waar schipperseigen liever te varen voor minder dan ze kunnen krijgen en vervolgens te mopperen dat ze het zo slecht hebben.

    Geplaatst door: Rosa op
  • nu hebben we een nieuwe vloot die voor niets vaart hoe zo rust liever 4 tot 6 weken liggen en een beetje vracht dan zo als het nu gaat waar we door onze colegas de nek worden omgedraaid

    Geplaatst door: j.ipema op
  • David en Sunniva zijn echte fundamentalisten. Ze trekken alles uit het verband om maar gelijk te krijgen. CIS en CATF werken dus niet; iedere Fransoos vliegt onder de tarieven door. ELV werkt vele malen beter, maar daar moeten toerbeurtfundamentalisten niks van hebben. Liever alles laten regelen door een overheid i.p.v. zelf verantwoordelijkheid te nemen. Hulde! We leven gelukkig niet meer in jullie communistische heilstaat waarin zwakke ondernemers overeind worden gehouden. Trouwens, tijdens de beurstijd zijn wij voor 10 gulden naar Stuttgart geweest, maar ook voor 40! Wat nou, geen grote schommelingen?
    Ze schrijven:”ten tijde van de beurs, u weet het vast nog wel, waren die schommelingen lang zo groot niet. Kortom: het hanteren van bodemtarieven en toerbeurtsysteem heeft samen voor heel veel rust in de markt gezorgd”.
    Inderdaad, extreem veel rust met wachttijden van soms wel 4 tot 6 weken. En een compleet verouderde vloot. Donder toch op met je toerbeurt!

    Geplaatst door: Henk op
  • hoe bedoel je!!

    Geplaatst door: andra op
  • de heer de Vries schrijft:

    Toch zou het voor iedereen veel verstandiger zijn als de vrachtprijzen wat stabieler zouden zijn (..). Dat zou onze marktpositie versterken. (…..) Zijn daar nu echt geen oplossingen voor?

    Jawel hoor: ten tijde van de beurs, u weet het vast nog wel, waren die schommelingen lang zo groot niet. Kortom: het hanteren van bodemtarieven en toerbeurtsysteem heeft samen voor heel veel rust in de markt gezorgd. Was u daar voorstander van?
    In Frankrijk is de CIS en CATF opgestart mede door vraag van de bevrachters. Zij zagen in dat zo’n ordening rust biedt. Ook de afgelopen jaren is er daar geen sprake geweest van extreme schommelingen.
    De vrije markt is misschien toch niet zo zaligmakend als de voorzitter van uw vereniging, mevrouw Jorritsma ons in het Schuttevaercongres van vorig jaar wilde doen geloven?
    De afschaffing van de toerbeurt was volgens haar immers het beste wat ons is overkomen!!

    Geplaatst door: David en Sunniva op
  • Weet jij wat het verschil is Bastiaan, tussen een boek schrijfen en het bovenstaande?
    Voor een boek schrijfen heb je geen kennis nodig,voor het bovenstaande wel.

    Geplaatst door: jacob op
  • Schrijf anders een boek of zo…

    Geplaatst door: bastiaan op
  • Binnenvaartschippers zullen ALTIJD blijven mekkeren en klagen wat er ook gebeurd….

    Geplaatst door: Mart op
  • Weet je wel hoe snel het september is??Gaat niet goed komen,hoor!

    Geplaatst door: Carina op

Reageer