Het casco, dat als Kelt in de vaart werd genomen, is 14 maart bij Leda Shipyards te Korcula op het gelijknamige eiland in Kroatië gebouwd, waarna het naar Kampen is gesleept voor de afbouw. De Kelt is de twaalfde op rij van de serie Super Saimax Short Sea Containercarriers, die de Kampense werf voor Wagenborg Delfzijl en gelieerde reders en kapitein-eigenaren bouwt. De containercapaciteit van deze schepen is 132 teu, waarvan 36 op de luiken. Daarnaast zijn in het ruim stelplaatsen aangebracht voor het transport van 48 feu. De overige algemene gegevens luiden: lengte over alles 82,50 meter, breedte 12,50 meter, holte 8 meter, diepgang 5,41 meter, 2409 gt, 993 nt, 3700 dwt. De Caterpillar 3512B-HD-DITA van 1700 pk of 1250 kW levert een snelheid van 11,5 knopen. Het meest bijzondere aan dit type schip, dat een ruiminhoud heeft van 162,000 cbft, is het gebruik van de steilsteven. Dit, in combinatie met het boxed ruim, zorgt ervoor dat de schepen op het Saimaacomplex 2600 ton lading kunnen meenemen in plaats van de gebruikelijke 2250 ton. Daarnaast is de Super Saimax door aanpassingen aan het dek en de constructie ook uitermate geschikt voor het vervoer van projectlading en voor het aanlopen van Engelse tijhavens.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?