Crisisberaad houdt schippersbijeenkomsten

Het Crisisberaad Binnenvaart gaat eind deze maand drie regionale crisisbijeenkomsten houden onder de titel ‘Zo kunnen wij niet verder’. Op de bijeenkomsten wil het Crisisberaad van de schippers horen welke maatregelen moeten worden genomen om de binnenvaart door de economische crisis te slepen. De tijd dringt daarbij, want het gaat volgens het Crisisberaad steeds slechter.

Crisisberaad houdt schippersbijeenkomsten

De situatie in de binnenvaart is na de crisisvergadering van het Crisisberaad in de Oude Maassilo in de Maashaven in Rotterdam alsmaar schrijnender geworden. Het Crisisberaad presenteerde toen de Capaciteits Alliantie Binnenvaart (CAB). De pools of allianties kunnen naar verwachting zorgen voor beperking van de huidige overcapaciteit. Als 85 procent van de binnenvaart zich hierbij aansluit, leidt dat tot hogere vrachten en een verdubbeling van de huidige, ingestorte omzet.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (16)

  • en maar klagen allemaal met een dikke auto, als het even kan van Duitse origine, op het achterdek. De ene na de andere 135 ‘er wordt opgelevert en de kleine schepen verdwijnen. Inrichting van het “huis aan boord” kost ook een paar knaken, maar er werd zo goed verdiend, dat kon allemaal makkelijk. En nu gaat het over de hele linie een stuk minder en staan de grootste schreeuwers van toen (toen de schippers de vracht bepaalden) nu vooraan bovenop de barricades dat ze het niet meer bolwerken. Goed gedaan mannen.

    Geplaatst door: Gerrit op
  • De opendeurbevrachtingen in die mooie kantoorflat van Rensen doet ons nu de das om.Ze voeren daar een wedstrijdje wie het godkoopst het werk weg kan krijgen. Je vraagt je af of ze voor ons of voor de “klant”in de weer zijn? Van de provisie kunnen ze niet meer bestaan dus moet er andere inkomsten zijn die eigenlijk aan de schippers toebehoren. Joop van Dijke

    Geplaatst door: joop van dijke op
  • Crisisberaad Binnenvaart, schippersbijeenkomsten.

    Na overleg in de Maassilo was t stil. ( buitenom de vele reactie,s op deze site ), maar verder was er geklaag dat de mensen op vakantie waren. Vond ikzelf ook vreemd, maar goed.
    Nu word er gesproken over 3 nieuwe bijeenkomsten , door het land heen , en wat zijn de eerste 3 reactie,s!!!
    * Binnenvaart: weer € 250.000,00 over de balk
    * Eric : Cabaret voorstelling
    * C de Vette: heeft het over normale ondernemers..
    Laten we 1 ding voorop stellen, het gaat zo niet goed in de binnenvaart.
    Er zijn mensen die proberen een oplossing te zoeken, en dan kun je beter met ideeen komen dan alleen maar met kritiek, want van alleen schoppen zal het niet beter worden.
    We hebben een mooi beroep, vele ondernemers die jaren hard hebben gewerkt, voor inmiddels soms zelfs een miljoenen bedrijf, maar ook de ondernemers die niet nieuw wilde maar een mooi rustiger leven als ondernemer. niet elke ondernemer heeft het zelfde doel tenslotte.
    De normale ondernemer waar C de Vette het over heeft is er straks niet meer als het zo door gaat. Iedereen weet dat je het niet in je eentje red als je een vracht onder kostprijs niveau weigerd. Maar we weten ook met z,n allen dat we het toch maar doen om wat te hebben, logisch soms is iets beter als niets, en anders doet de buurman het wel.
    Zelf kom ik uit een familie met een bondsverleden, en weet dat het niet lukt om mensen ondernemers vrijwillig op 1 lijn te krijgen, en dan al bijna zeker niet degene die zomaar op nieuwe schepen zijn begonnen, zonder slechte tijden te kennen of eerst iets op te bouwen, het kon niet op.
    Vorig jaar stelde je zo iemand de vraag: Wat doe je nu als de markt slechter word en de tarieven zakken in? Antwoord: O maar dat pikken we niet!!
    Nou voor die ondernemers, hou je woord!!
    vaar zelf in loondiens maar wil wel proberen naar een bijeenkomst te gaan, want uiteindelijk gaat het iedereen aan die in de binnenvaart werkt.
    Laat het niet stuk gaan dit mooie beroep maar ga allemaal achter elkaar staan en onderneem echt iets.

    Marco

    Geplaatst door: Marco op
  • van af maassilo vergadering en nu zijn er 27 nieuwe schepen bij gekomen met totaal aan tonage van 92.000 ton , waar gaan we nu over vergaderen??

    Geplaatst door: charly op
  • nog vergaderingen ?????
    de staatsgarantie gaat gewoon door en de kredietlijnen worden volgetrokken.
    Zolang je met 5 € en een staatsgarantie kunt gaan varen in nederland is vergaderen zinloos.

    Geplaatst door: rene w op
  • Achjee, de ASV heeft het weer gedaan want die is voor de toerbeurt en dat kan niet meer…
    Nee want dan moet iedereen op zijn beurt wachten om een reis te doen voor een redelijk tarief.
    En dan is het lastig om je buren te naaien.
    Iedereen gelijke kansen is niet leuk, een CAB is leuker, dan betalen velen voor weinigen en kan je wel je buren naaien.
    Komt allen nu toch maar naar de vergaderingen en breng daar je ideeen naar buiten, wie weet gaat er dan op welke manier dan ook weer gevaren worden voor normaal tarief.
    Kan of wil je niet zelf komen laat je dan vertegenwoordigen door je bond.
    Het liefst eentje die ook werkelijk iets zinnigs te zeggen heeft.

    Geplaatst door: Rosa op
  • Adri je hebt gelijk maar je vergeet erbij te zeggen dat de beursschippers even snel een paar buitenlandse reizen maakten als ze naar de werft moesten. Ik heb altijd met hypotheek gewerkt, maar als het daar van had moeten komen was ik er allang niet meer geweest, vandaar de laatste 27 jaar internationaal. Ik wil ook hogere vrachten maar ik kom er nog en steeds zonder geld bij te leggen.We hebben sloopbijdragen betaald, waarom is die heel gauw te niet gedaan? Welke grote heeft nu problemen? Ik laad mijn tonnage of naar mijn m3 en de rest laat ik leggen. Als iedereen dat doet kan je presies zien welke tonnenmaat overbodig is.

    Geplaatst door: varensman op
  • De afkeer die ik bemerk bij de Hr de Vette tegen een toerbeurt is niet terecht,met wat voor soort schip je voor de wal komt bij een ontvanger maakt niet zo veel uit,als ze bijna voor niets komen is alles goed genoeg.En dat geklaag over gepensioneerden die elke maand een reisje doen slaat ook nergens op,in de tijd van het beurssysteem zag je de grootste tegenstanders van de beurs ook ingeschreven staan na vakantie of reparatie,dan wilde men ook wel even een mooi reisje voor een leuk tarief!

    Geplaatst door: Adri op
  • Is het geen idee om alle schepen voor een vaste bevrachter te laten varen. Dus geen wilde vaart meer. Ook moet men niet van tevoren weten wat de vracht is. De bevrachter bepaald de prijs, zo kan niemand onder de prijs varen of, nog erger een bevrachter opbellen en voor een fooi zich aanbieden. Iedereen weet wat er per reis moet opgevaren worden ook bevrachters en als die niet hun best doen lopen ze het risico dat schippers naar een andere bevrachter gaan. De NMa moet controleren of bevrachters geen prijs afspraken maken. Bevrachters hebben ook een dienstverlenend beroep die service moet verlenen, nu doen ze dat niet omdat ze de schippers tegen elkaar kunnen uitspelen.

    Geplaatst door: Wijnand op
  • Mijnheer C.de Vette het komt mij over dat u schrijft over wat u gehoord heeft!Mijn ervaring was anders dat een enkele gepenspioneerde soms nog een reisje pakte kwam voor.Maar door de ondernemer die een afkeer van de BEURS had!Werd de beurs ook gebruikt.zoals op vakantie bij reparatie bij vorst bij geboorte.Deze ondernemers hadden een veel groter aandeel dan de door u genoemde ge pensioneerden.Als er nu een beurs was kon je nee zeggen tegen een reis waar geen verdienste in zit.

    Geplaatst door: gerrit op
  • C deVette steld dat alleen gepensioneerden die mooie reizen doen over een toerbeurt.Als ik dat zo lees vind ik je nog een snotneus bent die nog niet droog achter de oren is.Het zou goed zijn om je eens te laten voorlichten.En als de tijd zo zou blijven dan is het mogeluk dat jij met 67 jaar nog rondvaart voor een appel en ei.

    Geplaatst door: J ooms op
  • Moet zeggen dat de ASV niet mijn favotiete club is maar hiermee hebben ze wel een goed punt.
    Nog een paar van deze goede acties en wat minder “achtergesteld jongetje van de klas houding” en we hebben misschien nog een goede branche vertegenwoordiger.

    Geplaatst door: Jan op
  • ASV stelt dat “bovenstaande”geen uitleg benodigt.
    Maar toch begrijp ik het niet,bedoelt men werkelijk een toerbeurt waar gepensioneerden hun schip behouden en iedere maand dat mooie reisje voor de neus van een normaal ondernemer wegkapen,en dat de ontvanger genoegen moet nemen met dat schip dat toevallig aan de beurt was,ook als hij er normalerwijze hogere eisen aan zou stellen.
    Dan geloof ik toch meer in die CAB’s,dan houden we het werk in de binnenvaart.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Eindelijk een bond met realistiche ideeen,en naar een echte oplossing zoekt Laat het Kantoor zich hier eens bij aansluiten

    Geplaatst door: binnenvaartondernemer op
  • 250000€ voor 3 cabaretvoorstellingen???ach ja het zal voor de onkostennota,s zijn,zou men niet beter met dat geld een grote schipperscrisisbarbeqeu organiseren lekker gezamelijk keuvelen over koetjes en kalfjes crisisideetjes uitwissellen,het zal er veel gezelliger en gemoedelijker aan toegaan,en daar heeft de binnenvaart ook wat aan dat geld

    Geplaatst door: eric op
  • weer 250.000E over de balk gesmeten
    hier had je ook zeker 10 hongerige schippers een jaar voor kunnnen helpen

    Geplaatst door: binnenvaart op

Reageer

Crisisberaad houdt schippersbijeenkomsten | Schuttevaer.nl

Crisisberaad houdt schippersbijeenkomsten

Het Crisisberaad Binnenvaart gaat eind deze maand drie regionale crisisbijeenkomsten houden onder de titel ‘Zo kunnen wij niet verder’. Op de bijeenkomsten wil het Crisisberaad van de schippers horen welke maatregelen moeten worden genomen om de binnenvaart door de economische crisis te slepen. De tijd dringt daarbij, want het gaat volgens het Crisisberaad steeds slechter.

Crisisberaad houdt schippersbijeenkomsten

De situatie in de binnenvaart is na de crisisvergadering van het Crisisberaad in de Oude Maassilo in de Maashaven in Rotterdam alsmaar schrijnender geworden. Het Crisisberaad presenteerde toen de Capaciteits Alliantie Binnenvaart (CAB). De pools of allianties kunnen naar verwachting zorgen voor beperking van de huidige overcapaciteit. Als 85 procent van de binnenvaart zich hierbij aansluit, leidt dat tot hogere vrachten en een verdubbeling van de huidige, ingestorte omzet.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (16)

  • en maar klagen allemaal met een dikke auto, als het even kan van Duitse origine, op het achterdek. De ene na de andere 135 ‘er wordt opgelevert en de kleine schepen verdwijnen. Inrichting van het “huis aan boord” kost ook een paar knaken, maar er werd zo goed verdiend, dat kon allemaal makkelijk. En nu gaat het over de hele linie een stuk minder en staan de grootste schreeuwers van toen (toen de schippers de vracht bepaalden) nu vooraan bovenop de barricades dat ze het niet meer bolwerken. Goed gedaan mannen.

    Geplaatst door: Gerrit op
  • De opendeurbevrachtingen in die mooie kantoorflat van Rensen doet ons nu de das om.Ze voeren daar een wedstrijdje wie het godkoopst het werk weg kan krijgen. Je vraagt je af of ze voor ons of voor de “klant”in de weer zijn? Van de provisie kunnen ze niet meer bestaan dus moet er andere inkomsten zijn die eigenlijk aan de schippers toebehoren. Joop van Dijke

    Geplaatst door: joop van dijke op
  • Crisisberaad Binnenvaart, schippersbijeenkomsten.

    Na overleg in de Maassilo was t stil. ( buitenom de vele reactie,s op deze site ), maar verder was er geklaag dat de mensen op vakantie waren. Vond ikzelf ook vreemd, maar goed.
    Nu word er gesproken over 3 nieuwe bijeenkomsten , door het land heen , en wat zijn de eerste 3 reactie,s!!!
    * Binnenvaart: weer € 250.000,00 over de balk
    * Eric : Cabaret voorstelling
    * C de Vette: heeft het over normale ondernemers..
    Laten we 1 ding voorop stellen, het gaat zo niet goed in de binnenvaart.
    Er zijn mensen die proberen een oplossing te zoeken, en dan kun je beter met ideeen komen dan alleen maar met kritiek, want van alleen schoppen zal het niet beter worden.
    We hebben een mooi beroep, vele ondernemers die jaren hard hebben gewerkt, voor inmiddels soms zelfs een miljoenen bedrijf, maar ook de ondernemers die niet nieuw wilde maar een mooi rustiger leven als ondernemer. niet elke ondernemer heeft het zelfde doel tenslotte.
    De normale ondernemer waar C de Vette het over heeft is er straks niet meer als het zo door gaat. Iedereen weet dat je het niet in je eentje red als je een vracht onder kostprijs niveau weigerd. Maar we weten ook met z,n allen dat we het toch maar doen om wat te hebben, logisch soms is iets beter als niets, en anders doet de buurman het wel.
    Zelf kom ik uit een familie met een bondsverleden, en weet dat het niet lukt om mensen ondernemers vrijwillig op 1 lijn te krijgen, en dan al bijna zeker niet degene die zomaar op nieuwe schepen zijn begonnen, zonder slechte tijden te kennen of eerst iets op te bouwen, het kon niet op.
    Vorig jaar stelde je zo iemand de vraag: Wat doe je nu als de markt slechter word en de tarieven zakken in? Antwoord: O maar dat pikken we niet!!
    Nou voor die ondernemers, hou je woord!!
    vaar zelf in loondiens maar wil wel proberen naar een bijeenkomst te gaan, want uiteindelijk gaat het iedereen aan die in de binnenvaart werkt.
    Laat het niet stuk gaan dit mooie beroep maar ga allemaal achter elkaar staan en onderneem echt iets.

    Marco

    Geplaatst door: Marco op
  • van af maassilo vergadering en nu zijn er 27 nieuwe schepen bij gekomen met totaal aan tonage van 92.000 ton , waar gaan we nu over vergaderen??

    Geplaatst door: charly op
  • nog vergaderingen ?????
    de staatsgarantie gaat gewoon door en de kredietlijnen worden volgetrokken.
    Zolang je met 5 € en een staatsgarantie kunt gaan varen in nederland is vergaderen zinloos.

    Geplaatst door: rene w op
  • Achjee, de ASV heeft het weer gedaan want die is voor de toerbeurt en dat kan niet meer…
    Nee want dan moet iedereen op zijn beurt wachten om een reis te doen voor een redelijk tarief.
    En dan is het lastig om je buren te naaien.
    Iedereen gelijke kansen is niet leuk, een CAB is leuker, dan betalen velen voor weinigen en kan je wel je buren naaien.
    Komt allen nu toch maar naar de vergaderingen en breng daar je ideeen naar buiten, wie weet gaat er dan op welke manier dan ook weer gevaren worden voor normaal tarief.
    Kan of wil je niet zelf komen laat je dan vertegenwoordigen door je bond.
    Het liefst eentje die ook werkelijk iets zinnigs te zeggen heeft.

    Geplaatst door: Rosa op
  • Adri je hebt gelijk maar je vergeet erbij te zeggen dat de beursschippers even snel een paar buitenlandse reizen maakten als ze naar de werft moesten. Ik heb altijd met hypotheek gewerkt, maar als het daar van had moeten komen was ik er allang niet meer geweest, vandaar de laatste 27 jaar internationaal. Ik wil ook hogere vrachten maar ik kom er nog en steeds zonder geld bij te leggen.We hebben sloopbijdragen betaald, waarom is die heel gauw te niet gedaan? Welke grote heeft nu problemen? Ik laad mijn tonnage of naar mijn m3 en de rest laat ik leggen. Als iedereen dat doet kan je presies zien welke tonnenmaat overbodig is.

    Geplaatst door: varensman op
  • De afkeer die ik bemerk bij de Hr de Vette tegen een toerbeurt is niet terecht,met wat voor soort schip je voor de wal komt bij een ontvanger maakt niet zo veel uit,als ze bijna voor niets komen is alles goed genoeg.En dat geklaag over gepensioneerden die elke maand een reisje doen slaat ook nergens op,in de tijd van het beurssysteem zag je de grootste tegenstanders van de beurs ook ingeschreven staan na vakantie of reparatie,dan wilde men ook wel even een mooi reisje voor een leuk tarief!

    Geplaatst door: Adri op
  • Is het geen idee om alle schepen voor een vaste bevrachter te laten varen. Dus geen wilde vaart meer. Ook moet men niet van tevoren weten wat de vracht is. De bevrachter bepaald de prijs, zo kan niemand onder de prijs varen of, nog erger een bevrachter opbellen en voor een fooi zich aanbieden. Iedereen weet wat er per reis moet opgevaren worden ook bevrachters en als die niet hun best doen lopen ze het risico dat schippers naar een andere bevrachter gaan. De NMa moet controleren of bevrachters geen prijs afspraken maken. Bevrachters hebben ook een dienstverlenend beroep die service moet verlenen, nu doen ze dat niet omdat ze de schippers tegen elkaar kunnen uitspelen.

    Geplaatst door: Wijnand op
  • Mijnheer C.de Vette het komt mij over dat u schrijft over wat u gehoord heeft!Mijn ervaring was anders dat een enkele gepenspioneerde soms nog een reisje pakte kwam voor.Maar door de ondernemer die een afkeer van de BEURS had!Werd de beurs ook gebruikt.zoals op vakantie bij reparatie bij vorst bij geboorte.Deze ondernemers hadden een veel groter aandeel dan de door u genoemde ge pensioneerden.Als er nu een beurs was kon je nee zeggen tegen een reis waar geen verdienste in zit.

    Geplaatst door: gerrit op
  • C deVette steld dat alleen gepensioneerden die mooie reizen doen over een toerbeurt.Als ik dat zo lees vind ik je nog een snotneus bent die nog niet droog achter de oren is.Het zou goed zijn om je eens te laten voorlichten.En als de tijd zo zou blijven dan is het mogeluk dat jij met 67 jaar nog rondvaart voor een appel en ei.

    Geplaatst door: J ooms op
  • Moet zeggen dat de ASV niet mijn favotiete club is maar hiermee hebben ze wel een goed punt.
    Nog een paar van deze goede acties en wat minder “achtergesteld jongetje van de klas houding” en we hebben misschien nog een goede branche vertegenwoordiger.

    Geplaatst door: Jan op
  • ASV stelt dat “bovenstaande”geen uitleg benodigt.
    Maar toch begrijp ik het niet,bedoelt men werkelijk een toerbeurt waar gepensioneerden hun schip behouden en iedere maand dat mooie reisje voor de neus van een normaal ondernemer wegkapen,en dat de ontvanger genoegen moet nemen met dat schip dat toevallig aan de beurt was,ook als hij er normalerwijze hogere eisen aan zou stellen.
    Dan geloof ik toch meer in die CAB’s,dan houden we het werk in de binnenvaart.

    Geplaatst door: C.de Vette op
  • Eindelijk een bond met realistiche ideeen,en naar een echte oplossing zoekt Laat het Kantoor zich hier eens bij aansluiten

    Geplaatst door: binnenvaartondernemer op
  • 250000€ voor 3 cabaretvoorstellingen???ach ja het zal voor de onkostennota,s zijn,zou men niet beter met dat geld een grote schipperscrisisbarbeqeu organiseren lekker gezamelijk keuvelen over koetjes en kalfjes crisisideetjes uitwissellen,het zal er veel gezelliger en gemoedelijker aan toegaan,en daar heeft de binnenvaart ook wat aan dat geld

    Geplaatst door: eric op
  • weer 250.000E over de balk gesmeten
    hier had je ook zeker 10 hongerige schippers een jaar voor kunnnen helpen

    Geplaatst door: binnenvaart op

Reageer