Brandstofrekening steeds moeilijker op te brengen

Binnenvaartschippers hebben vanwege de teruglopende inkomsten in verband met de crisis steeds vaker problemen om de brandstofrekening van de bunkerstations te betalen. Schulden lopen al op tot 50.000 euro. De eerste schippers krijgen inmiddels van hun vaste bunkerstation geen gasolie meer.

Brandstofrekening steeds moeilijker op te brengen

Om te voorkomen dat de bunkerstations kind van de rekening worden, is de brancheorganisatie van de bunkerstations NOVE deze week begonnen met het centraal registeren van de klanten van brandstofleveranciers aan binnenvaart en visserij die hun rekening niet meer betalen. De zogenaamde dubieuze debiteuren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (36)

  • Donauvaarder: “…want die jonge bevrachters van de laaste tien jaar dat zijn allemaal schippers zonen ,en hebben geen zin in varen ,maar vonden de laaste tyd dat hun vrienden snel vooruit schoten en dat de auto,s te groot werden , en dat proberen se nu weer recht te draaien…”

    Donauvaarder: leer eerst eens schrijven met die praatjes.

    Als uw gemoedsrust in handen ligt van kroost zoals u dat beschrijft, dan heeft u waarschijnlijk zelf in de opvoeding ook een steekje laten vallen. En dan doel ik op het steekje dat men nogal veel naar anderen kijkt.

    Als ik schipperszoon was zou ik me doodschamen voor dat gejammer. Iedereen is schuld aan van als in deze crisis behalve “Schipper aanboord”, dat is toch zo’n voortreffelijke “ondernemer”.

    Sorry hoor. Alle mensen die mij ooit iets hebben geleerd zeiden mij dat het niet verstandig is om op dit soort fora een reactie achter te laten. Alleen zit ik me soms weleens met tranen in de ogen af te vragen waarom mensen altijd in staat zijn om hun eigen bedrijfstak om zeep te helpen. Zij het met potten teer of tijdens deze crisis met achterlijke bewoordingen.

    Geplaatst door: Piet Lut op
  • Nu is het duidelijk!
    Eindelijk gaat er gaat wat gebeuren!

    De bunkerbedrijven zijn aan zet!

    Zij kunnen de wanbetalers uit hun leiden verlossen.

    Aangezien een bunkerbedrijf niet zo gek is als een schipper, zal deze GEEN schulden gaan OPPOTTEN.
    Als de wanbetaler niet betaald, zal het bunkerbedrijf het faillissement bij de rechtbank aanvragen.

    Maar dan……?
    Begint de crisis dan pas echt?

    Ik hoop dat we er snelgenoeg achterkomen!!

    Geplaatst door: DeNa denker op
  • we mogen als schipper de naam ondernemer niet dragen.want we zijn hobbysten.zoals we er nu voorstaan met zijn allen .is dit een dodelijke zaak.de rekeningencourant van 300.000 euro lopen vol.en de bank die doet niks .want die weet ook dat hij te ver is gegaan.als je voor drie terug zij ,dit gaat te gek met al die schepen er bij komen,ja dat was een kwestie van zaken doen.ja er zijn mensen die zitten werkelijk op rosen ,die hebben de zaak op tijd kwijt gekund.en hoeven geen zorgen te hebben om die olieboer te betalen .maar dat er overcapiciteit zou komen daar kon je opwachten, de sloopregeling stopstond,toen was er geen houden meer aan,dat de economie naar beneden gaat dat .dat is niet onbekend.net een oceaan met grote golven ,zit je op de goede golf dan heb je het gewonnen.maar val er niet tussen dan ben je je hele leven besig met vallen en opstaan doende.we hebben in het verleden de beursen weg een zootje schepen weg ,en dan heeft onse jeugd toekomst zeiden ze.nu onze jeugd ging zover .dat de jappanse rekenwonder de getallen niet meer kon verwerken. en nu moeten de olieboeren een stok achterd deur hebben ,krijgen die nou de zwrte piet toegespeeld,dan zeg ip mijn beurt laat de bevrachter dan de olietbetalen dan zitten we van de winter niet in de kou.want die jonge bevrachters van de laaste tien jaar dat zijn allemaal schippers zonen ,en hebben geen zin in varen ,maar vonden de laaste tyd dat hun vrienden snel vooruit schoten en dat de auto,s te groot werden , en dat proberen se nu weer recht te draaien .ik wens jullie allemaal veel rust en bedaartheid toe ,het voor iedere schipper veel meer moed om de zaak stil te leggen of meer vracht te vragen ,want de ontvangers betalen nog gewoon de ton prijs.anders zijn we met allen allemaal verliesers,

    Geplaatst door: donauvaarder op
  • Zijn wij als schippers nu zo naief? Dit was te verwachten.De bevrachters zijn hier schuld aan,de vrachtprijzen zo laag aan bieden is crimineel gedrag. Want ze weten precies wat er dan met de financiele positie gebeurt van de schipper,het zijn zeker niet de handelaren. Heb dit uit betrouwbare bron.Binnenlands varen er nu die verhuurt zijn onder het wettelijk (Dag)liggeld.Ook bevrachters hebben meegewerkt aan de nieuwbouw koorts,zij adverteren maar graag in de gangbare bladen als er een nieuw schip in de vaart wordt genomen. Maar de bevrachters nemen in deze niet hun verantwoordelijkheid,dus zijn het geen betrouwbare zaken partners.

    Geplaatst door: Jacob op
  • laat de nederlandse staat ook de gasolie betalen.
    dan kunnen we nog goedkoper varen.de banken moeten ze al niet meer betalen dus de gasolie ook niet,en mss nog de verzekering dat zou de staat ook nog kunnen betalen strakjes kunne we aan 1€ naar Blenod varen
    gewoon je eten betalen en meer niet.
    en wie denk je dat daar mee gaat lachen? de bevrachters natuurlijk want die varen er steeds beter bij.want die hoor niet klagen.
    Gewoon zo verder doen collega’s eens komt der een eind aan.en dan kunnen we met zen alle tegen de kant.hoe rapper hoe liever.want het hangt sterk mijn voeten uit.

    Geplaatst door: snoepi op
  • Misschien dat de prijs van de gasolie nu eens een item gaat worden, als men toch geen vast bunkerstation heeft zal de goedkoopste wel de eerste keuze zijn niet?!

    Geplaatst door: Jac op
  • Advies van de bank is de olie rekening opzij liggen

    Geplaatst door: jan op
  • Hoe lang gaan de ondernemers (mensen die niet willen begrijpen dat het zo niet langer kanen geen NEE durven zeggen)nog zo voort??

    als ik tegen mijn opdrachtgever nee verkoopt is zijn antwoord;Er zijn genoeg idioten in de rij achter je om maar te mogen varen , dus ik raak mijn werk wel kwijt.
    Met zulke ONDERNEMERS wordt het nooit beter.
    Ik hoop in ieder geval dat de olieboeren hun poot stijf houden.
    japie

    Geplaatst door: japie op
  • laat de banken de olierekening maar betalen, die zijn de boosdoeners en nu uitstel van betaling te geven laten ze de appel verder rotten met als resultaat onze scheepvaart nog meer naar de klote te helpen en dan bedoel ik de gezonde tak van de binnenschippers.
    en nu nog verder financieeren van de tankvloot kan je ook op de klap wachten, want met de droge lading gaan ze gewoon nog ff door.
    en maar praten dat het allemaal wel goed komt.
    welterusten!

    Geplaatst door: p.neska op
  • ik vind dat de gasolieboeren weten wat er aan de hand is en dat zij nu het volgende kind van de rekening worden hopelijk gaan ze nu betogingen houden in brussel dat er wat aan de hand is met de binnenscheepvaart.
    dat zou mooi zijn met zen allen naar brussel,gasolieboeren,verzekeringsmakelaars,banken,havengeldontvangers,scheepswerfbazen,verfverdelers,
    kortom iedereen die geld tegoed heeft van schippers .
    dat zou nogal een opkomst zijn
    naar die mensen word meschien geluistert.
    enkel de bevrachters en de schippers moeten hun niet laten zien want die moeten varen en vervoerszekerheid geven.

    Geplaatst door: sjaak op
  • dit is volgens mij uit “retrospectief” oogpunt ook al eind 80-jaren voor gevallen.
    nu is het alleen nog wachten op een lijst van de “hypotheek”-verstrekkers, met de ondernemerts die hun rente c.q. aflossing niet meer betalen.

    Geplaatst door: g.a.s.olie op
  • waarom niet zonder naam?kan je teminste zeggen wat je wilt.zonder er op aan gekeken teworden.
    en wie niet betaald had aan pakken.gewoon geen gasolie meer geven dan kunnen ze de vrachten ook niet verzieken voor mij.kheb geen vrieden in de scheepvaart.iedereen naar de klote zelfs ik

    Geplaatst door: kap op
  • ik vind dit erg dat dit allemaal moet gebeuren.
    de gasolie word niet betaald,zou dit het enige zijn ?
    verzekeringen,rente,aflossingen ,reparatie’s,aflossingen, personeel,schoolgeld,enz.
    al de spaarcenten gaan er aan men wil zo lang mogelijk boven water blijven,
    solidair is niemand er is maar één middel en dat is meer werk.

    Geplaatst door: jaak op
  • Ik snap nog steeds niet dat hier mensen anoniem kunnen reageren op deze site, het raakt toch kant noch wal hoe sommige colega\\\’s met elkaar omgaan en zo laag zijn dat ze hun naam niet eens bekend maken.maar nu over het artikel:laat die oliehandelaren gewoon bij iedere bunkering een automatisch incasso laten tekenen (en co
    ntroleren als die gedekt is) dan is dit probleem snel opgelost want een kind kan begrijpen dat je niet voor die massa tarieven kan varen .maar dooormiddel vanm deze uitgestelde direkte kosten gaat voor ons allemaal de vracht omlaag. iksprak kortgeleden een olie leverancier die zei ,ja wat moet je dan vaste klant en bla bla!! ik heb hem geadviseerd deze vaste klanten niet in de kou te laten en alleen een kuubje per weeek voor de generator te geven.zo dat hij e n zijn klant niet verder in de problemen komen.als dit strenger gehandhaafd word zul je zien dat de prijs vanzelf oploopt en dat de mensen met de geleende gasolie vanzelf stoppen.goede vakantie tyd gewenst w.kleine m/s rehoboth

    Geplaatst door: w.kleine op
  • Op wat voor schip je ook zit doet er in dit verhaal niet toe.Dus reageer alleen op bovenstaand schrijven a.u.b..Het gaat erom dat de gasolie aan de olieboer niet netjes betaald wordt.Hiermee ben je willes en wetens aan het stelen en dat is strafbaar.Je bent gewoon een crimineel en zou je moeten schamen.Ik hoop voor ieder betrokkenen dat dit zwaar wordt bestraft ongeacht de consequenties,want dit gaat ECHT te ver als je denkt hiermee de zaak te kunnen redden.
    mvg G.

    Geplaatst door: g op
  • Richard,

    Ik geef niemand de schuld. Jij roept bij mij vragen op. En waarom de nieuwbouwschepen de schuld geven?
    Die mensen hebben geinversteerd in wat nieuws wat veel schippers niet durven en die staan nu juist vooraan te roepen zie je wel zij maken de markt kapot. Flauwekul is dat. Ik heb zelf een kleine dubbelwandige tanker van een aantal jaar oud en verdien er nu ondanks de crisses goed mee. Toen het een aantal jaar geleden niet goed ging bij ons stond ik ook niet te gillen om een schepenpool. Dus waarom zou ik er nu aanmee doen? Waarom een concurent helpen? Ik heb mijn kosten goed in de hand en kan mijn personeel en andere rekeningen gewoon betalen.
    Vind het gewoon vreemd dat de meesten niet calculeren maar gewoon iets doen zonder de gevolgen intezien. Gaat het fout ligt het aan iedereen maar niet aan hun zelf!

    Er zijn schippers die lef hebben om te inversteren in wat nieuws en is het dan de kift bij sommigen ven he hij wel en ik niet?

    Geplaatst door: Dozo op
  • beste dozo en alex.Ik denk dat mijn mening hier verkeerd wordt begrepen.Bij mijn weten heb ik die crisis hier niet gecreerd.Ik vind het nogal lachwekkend dat sommige hier denken dat ze nog aan de prijs varen van 2008.Wel,bij mij niet ook al sta ik iedere keer op mijne kop,ik krijg die prijs niet,heb ik gevraagd voor aan deze dumpprijzen te varen.Neen,ook weer niet.Wij liggen ook nu soms 1 week leeg omdat er niks is en omdat ze het niet willen betalen maar op den duur vertrek je toch.Ik heb nog geen ezeltje staan die het mij geeft het geld.Ik wil gewoon zeggen dat we de markt zelf niet onder controle hebben,als ik neen zeg is die reis toch weg even later.Er bestaat geen eenheid tussen ons,ook al willen we het zo graag.Wat is een goede oplossing?Op ieder voorstel heb je positieve en negatieve reacties.Ik heb gewoon een hekel aan mensen die denken dat ze toch allemaal beter weten als de rest. Als er dan toch zoveel mensen het goed hebben en kankeren op de rest omdat zij het zo goed hebben gedaan waarom lig je dan te zagen. Waarom liggen alle vluchhavens er zo verlaten bij.Iedereen vaart toch ook aan de vrachten van NU behalve Alex en Dozo want jullie varen niet aan deze prijzen.Dan lig je al 8 maand stil.Als je kwaad wilt zijn wijs liever een vinger naar al die nieuwbouwschepen die begonnen te zweven omdat ze tonnen met winst pakten en allemaal tegelijk een 135m gingen bestellen.Terwijl dat tot de zomer van 2008 er nog genoeg werk was voor deze schepen.klein of groot er is overal een probleem met het aanbod.Er is gewoon te weinig werk voor iedereen van ons en ik denk 100% dat niemand dit zag aankomen(in deze aard dan)Als we een oplossing willen bereiken zorg er dan eerst voor dat we eerst op dezelfde lijn staan.En niet als kleine kinderen die elkaar de schuld willen geven.

    Geplaatst door: richard op
  • jan:ik moet het ook doen met 60% minder vrachten maar ik heb me dr nooit voor aangeboden en die dwazen zijn er wel geweest.k ga met mn 1700 tonner echt niet laden voor die vrachten maar heb helaas ook een stuk minder dan in dec vorig jaar.en contracten zijn ook niet veilig ze zeggen gewoon tmoet voor minder of je vliegt eruit.ik nben er niet meebegonnen om voor een 2 euro naar duisburg of wageningen tevaren.en dr komen best weer betere tijden aan.k heb al paar makelaars gebeld voor offerte van nieuwbouw want dat heeft toch de toekomsten ze zijn al lekker goedkoop aanhet worden.scheel al zn 6-9 ton.alleen jammer dat ik met deze prijzen niet eens mn rente kan betalen stax.maarja wat maakt het uit.dr zit dan toch nog maar 15% eigen geld in de ondernemer.

    Geplaatst door: kap op
  • Als het goed gaat in de binnenvaart staan we in de kroeg lekker gezellig te doen en is iedereen een vriend van je! Ongeacht nieuw of oud of bunkerstation tanker container….iedereen schiet met elkaar op…een grote familie. Daar zit de fout, men blijft elkaar als vrienden zien en niet als concurrerende bedrijven, als dit wel het geval was geweest dan hadden de scheepsbouwers/makelaars niet zoveel profijt kunnen halen uit de manie die nieuwbouw heet(te). Tevens is het een beetje zielig om te zien dat de ‘oudere’ schepen nu zogezegd de broekies met een ‘nieuwe’ uitlachen… Waren dat de mensen niet die 2/3 jaar terug geen nieuwe kregen gefinancierd!?

    Geplaatst door: Jac op
  • Hé Kap, waar vaar jijdan voor?
    Niemand heeft in deze markt goede prijzen en jij doet net of jij de keuze hebt om voor 5 euro te varen.
    Of zit je nog veilig met een contractje de andere af te zeiken?
    Iedreen wil vor hogere prijzen varen maar niemand krijgt het.
    Heb al weken leeg gelegen voor betere vracht maar het zakt alleen maar verder.
    Beetje flauw om dan vanuit je hoge torentje te blazen.

    Geplaatst door: Jan op
  • Veel nieuwbouw of niet. De crisis had toch gekomen. En dan had de scheepvaart ook getroffen. Want dan had de opdrachtgever 2 jaar geleden contracten met het spoor of andere opties afgesloten geweest. Omdat we geen capaciteit in de scheepvaart hadden. En had er ook geen werk geweest. En nee. Ik zit niet op een nieuwe. Ik bekijk de zaak alleen realistisch. En hoop dat er niemand failliet gaat, want dan zijn alle schepen( oud of nieuw )geen drol meer waard.

    Geplaatst door: V. op
  • zou wel tof zijn om die lijst ook eens in tekijken…kan ik mn hart eens luchten tegen die sukkels want dat zijn vast die luitjes die nu voor 3 eurie ensdorf 3,5 naar blenod en 10,75 naar budapest vare.dat zijn geen ondernemers maar beroeps gekken.maarja ze hebben toch nix teverlieze want ze hebben geen eigengeld.daar word de gezonde ondernemer de dupe van helaas vrees ik.nee laat er maar eeen stuk of 10 faiete gaan. graag dan worde ze wel wakker.zulke ben je beter kwijd an rijk.en no way een toer beurd of opleg regeling. ohja,ik had wel bedacht dat er een crisis zou kunnen komen.maar niet dat die vrachte zolaag zouden komen testaan,omdat ze toch een hoge hypotheek hebben die betaald moet worden maar dat hoeft schijnbaar niet.

    Geplaatst door: kap op
  • Richard waarom zouden mensen die de boel nog kunnen betalen tegen de dijk gaan liggen.Volgens mij is dat de wereld op zn kop. Wordt tijd dat de mensen die de boel niet kunnen betalen tegen de dijk gaan en aan jouw reactie te zien ben jij daar een van.

    Geplaatst door: alex op
  • waarom moet iemand zijn schip zomaar neer leggen omdat ie mischien wel goed verdiend Ricard?

    Om iemand anders wat tegunnen?
    dan is die schipper toch stom bezig. Gaat hij zijn eigen omzet naar beneden halen omdat het met iemand anders slecht gaat. Is toch echt het probleem van die schipper waarmee het slecht gaat. Maak goede afspraken en zorg ervoor dat het kostend dekkend is. Maar nee we doen die reis gewoon betalen de rekeningen maar niet is wel zo makkelijk toch?

    Idereen moet werken voor zijn centen en moet alles betalen waar ie voor staat. Maar er zijn altijd mensen die denken dat het gratis is en laten iemand anders er voor op draaien omdat ze het zelf fout doen!!

    Dus laat die bunkerbedrijven gewoon een deurwader naar die wanbetalers sturen.

    En met die schepenpools never door laten gaan.
    Waar moet een gezondbedrijf betalen voor een slechtbedrijf??

    Gewoon falliet laten gaan hadden ze maar beter moeten opletten en vooral beter moeten calculeren!

    En Ricard waarom jou ellende oplossen die heb je zelf gecreeerd. Jij wil dus met andere woorden dat met iemand die het goed heeft jou bij springt zodat jij beter wordt. Jo leer ondernemen en zorg dat jij je kosten goed onder de knie hebt dan weet je precies wat er kan in je bedrijf en wat niet!!

    Geplaatst door: Dozo op
  • De crisis in de binnenvaart kon je deels aan zien komen,toen men onbeperkt is gaan nieuwbouwen kon je dit dromen.Dat er nu ook een economische crisis is heel slecht voor ons,maar als er minder tonage was toegevoegd hadden we dat wel overleefd en was er voor iedereen nog wel wat te verdienen!Maar met deze over gefinancieerde vloot graaf men zijn eigen graf,en als het lang genoeg duurt ook voor anderen.

    Geplaatst door: Adri op
  • jullie zijn precies een stelletje kinderen.jaja,gemakkelijk hé om de iemand anders de schuld te geven,kijk eerst naar jezelf.als jij zo sterk bent om alles te betalen leggen jullie jullie schip neer,zo komt er werk bij voor iemand anders.echt zielig dat jullie zijn.hoop voor jullie dat het nog goed gaat,zorg dan voor een oplossing!!!!had u de crisis zien aankomen,wel ik niet.

    Geplaatst door: richard op
  • Waarom doen de bunkerbedrijven niet het zelfde als een bezinepomp? Als ze niet betalen komt er ook een incassobedrijf bij je aan de deur!

    Waarom ga je bunkeren als je al weet dat je het niet kan betalen?

    Neem dan een fatsoenlijke reis aan zodat je weet dat het kostend dekkend is. Maar dat vergeten veel schippers. Ach we zijn aan de reis wat maakt de prijs dan uit. Maar ze vergeten niet alleen de hypotheek verplichtingen, brandstofkosten, personeelkosten maar ook hun oudedagvoorziening.

    Als je naar een winkel gaat en je wilt wat kopen maar je kan het niet betalen krijg je het ook niet mee!

    wat mij betreft mogen de Bunkerbedrijfen best wel harder zijn om hun centen van die desbetreffende wanbetaalende schippers te krijgen.

    laat ze maar falliet gaan is goed voor de markt en laat zeker geen derde er de dupe van worden.

    Schippers die dit doen zijn geen goede ondernemers en zetten de sector in een kwaad daglicht!

    Geplaatst door: Dozo op
  • Ik heb al geprobeerd bij mijn olieboer om de gasolie ook voor de helft van de prijs te krijgen ,alleen deze man is een stuk standvastiger dan wij schippers

    Geplaatst door: wanhoop op
  • Goed zo dit is een gezond begin.
    Geen oneerlijke concurentie de een wel betalen en de ander niet!

    Geplaatst door: hwk op
  • Gaan ze de kredietlijnen voor bunkerstadion ook voltrekken ?

    Geplaatst door: damco 007 op
  • Dit is dus de markt z’n werk laten doen.

    Geplaatst door: c op
  • Hoort dit niet allemaal bij het “ondernemersrisico”. De besten zullen overleven.

    Geplaatst door: Mart op
  • Wordt dit dan toch eindelijk een oplegregeling .
    Of gaan de banken nadat ze aflossing en rente gestopt hebben dit ook financieren.

    Geplaatst door: Alex op
  • Waarom zou er nog ooit(!) één bevrachter meer dan €12,00/Ton betalen voor kolen de Main op, opvarig van de ARA-havens.

    Er zijn er immers nog steeds genoeg die het doen, als ze er €3,00/T (of nog lager) voor KRIJGEN van hun bevrachter.
    Wellicht zijn deze bleekneusjes dan ook nog zo slim om dan niet eens voor die WERELD-tarieven; er nog vergeten bij te bedingen, dat de M.kamer vrij is voor de schipper….

    Gaat goed,
    Vooral Doârgaan!!(met Engels accent)
    Zullen de vrachtenkrakers dan EINDELIJK eens wakker gaan worden,

    Geplaatst door: C. Jans zn. op
  • Ik doe alleen de reizen, waar ik alles mee kan betalen, behalve mijn aflossing. Heb daardoor wel veel vrije tijd.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Is dat misschien de redding voor de normale ondernemer.
    Rekening niet betaald dan maar in de ketting.Of gaat de nederlandse staat gratis gasolie uitdelen om iedereen te laten varen.

    Geplaatst door: rené w op

Reageer

Brandstofrekening steeds moeilijker op te brengen | Schuttevaer.nl

Brandstofrekening steeds moeilijker op te brengen

Binnenvaartschippers hebben vanwege de teruglopende inkomsten in verband met de crisis steeds vaker problemen om de brandstofrekening van de bunkerstations te betalen. Schulden lopen al op tot 50.000 euro. De eerste schippers krijgen inmiddels van hun vaste bunkerstation geen gasolie meer.

Brandstofrekening steeds moeilijker op te brengen

Om te voorkomen dat de bunkerstations kind van de rekening worden, is de brancheorganisatie van de bunkerstations NOVE deze week begonnen met het centraal registeren van de klanten van brandstofleveranciers aan binnenvaart en visserij die hun rekening niet meer betalen. De zogenaamde dubieuze debiteuren.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (36)

  • Donauvaarder: “…want die jonge bevrachters van de laaste tien jaar dat zijn allemaal schippers zonen ,en hebben geen zin in varen ,maar vonden de laaste tyd dat hun vrienden snel vooruit schoten en dat de auto,s te groot werden , en dat proberen se nu weer recht te draaien…”

    Donauvaarder: leer eerst eens schrijven met die praatjes.

    Als uw gemoedsrust in handen ligt van kroost zoals u dat beschrijft, dan heeft u waarschijnlijk zelf in de opvoeding ook een steekje laten vallen. En dan doel ik op het steekje dat men nogal veel naar anderen kijkt.

    Als ik schipperszoon was zou ik me doodschamen voor dat gejammer. Iedereen is schuld aan van als in deze crisis behalve “Schipper aanboord”, dat is toch zo’n voortreffelijke “ondernemer”.

    Sorry hoor. Alle mensen die mij ooit iets hebben geleerd zeiden mij dat het niet verstandig is om op dit soort fora een reactie achter te laten. Alleen zit ik me soms weleens met tranen in de ogen af te vragen waarom mensen altijd in staat zijn om hun eigen bedrijfstak om zeep te helpen. Zij het met potten teer of tijdens deze crisis met achterlijke bewoordingen.

    Geplaatst door: Piet Lut op
  • Nu is het duidelijk!
    Eindelijk gaat er gaat wat gebeuren!

    De bunkerbedrijven zijn aan zet!

    Zij kunnen de wanbetalers uit hun leiden verlossen.

    Aangezien een bunkerbedrijf niet zo gek is als een schipper, zal deze GEEN schulden gaan OPPOTTEN.
    Als de wanbetaler niet betaald, zal het bunkerbedrijf het faillissement bij de rechtbank aanvragen.

    Maar dan……?
    Begint de crisis dan pas echt?

    Ik hoop dat we er snelgenoeg achterkomen!!

    Geplaatst door: DeNa denker op
  • we mogen als schipper de naam ondernemer niet dragen.want we zijn hobbysten.zoals we er nu voorstaan met zijn allen .is dit een dodelijke zaak.de rekeningencourant van 300.000 euro lopen vol.en de bank die doet niks .want die weet ook dat hij te ver is gegaan.als je voor drie terug zij ,dit gaat te gek met al die schepen er bij komen,ja dat was een kwestie van zaken doen.ja er zijn mensen die zitten werkelijk op rosen ,die hebben de zaak op tijd kwijt gekund.en hoeven geen zorgen te hebben om die olieboer te betalen .maar dat er overcapiciteit zou komen daar kon je opwachten, de sloopregeling stopstond,toen was er geen houden meer aan,dat de economie naar beneden gaat dat .dat is niet onbekend.net een oceaan met grote golven ,zit je op de goede golf dan heb je het gewonnen.maar val er niet tussen dan ben je je hele leven besig met vallen en opstaan doende.we hebben in het verleden de beursen weg een zootje schepen weg ,en dan heeft onse jeugd toekomst zeiden ze.nu onze jeugd ging zover .dat de jappanse rekenwonder de getallen niet meer kon verwerken. en nu moeten de olieboeren een stok achterd deur hebben ,krijgen die nou de zwrte piet toegespeeld,dan zeg ip mijn beurt laat de bevrachter dan de olietbetalen dan zitten we van de winter niet in de kou.want die jonge bevrachters van de laaste tien jaar dat zijn allemaal schippers zonen ,en hebben geen zin in varen ,maar vonden de laaste tyd dat hun vrienden snel vooruit schoten en dat de auto,s te groot werden , en dat proberen se nu weer recht te draaien .ik wens jullie allemaal veel rust en bedaartheid toe ,het voor iedere schipper veel meer moed om de zaak stil te leggen of meer vracht te vragen ,want de ontvangers betalen nog gewoon de ton prijs.anders zijn we met allen allemaal verliesers,

    Geplaatst door: donauvaarder op
  • Zijn wij als schippers nu zo naief? Dit was te verwachten.De bevrachters zijn hier schuld aan,de vrachtprijzen zo laag aan bieden is crimineel gedrag. Want ze weten precies wat er dan met de financiele positie gebeurt van de schipper,het zijn zeker niet de handelaren. Heb dit uit betrouwbare bron.Binnenlands varen er nu die verhuurt zijn onder het wettelijk (Dag)liggeld.Ook bevrachters hebben meegewerkt aan de nieuwbouw koorts,zij adverteren maar graag in de gangbare bladen als er een nieuw schip in de vaart wordt genomen. Maar de bevrachters nemen in deze niet hun verantwoordelijkheid,dus zijn het geen betrouwbare zaken partners.

    Geplaatst door: Jacob op
  • laat de nederlandse staat ook de gasolie betalen.
    dan kunnen we nog goedkoper varen.de banken moeten ze al niet meer betalen dus de gasolie ook niet,en mss nog de verzekering dat zou de staat ook nog kunnen betalen strakjes kunne we aan 1€ naar Blenod varen
    gewoon je eten betalen en meer niet.
    en wie denk je dat daar mee gaat lachen? de bevrachters natuurlijk want die varen er steeds beter bij.want die hoor niet klagen.
    Gewoon zo verder doen collega’s eens komt der een eind aan.en dan kunnen we met zen alle tegen de kant.hoe rapper hoe liever.want het hangt sterk mijn voeten uit.

    Geplaatst door: snoepi op
  • Misschien dat de prijs van de gasolie nu eens een item gaat worden, als men toch geen vast bunkerstation heeft zal de goedkoopste wel de eerste keuze zijn niet?!

    Geplaatst door: Jac op
  • Advies van de bank is de olie rekening opzij liggen

    Geplaatst door: jan op
  • Hoe lang gaan de ondernemers (mensen die niet willen begrijpen dat het zo niet langer kanen geen NEE durven zeggen)nog zo voort??

    als ik tegen mijn opdrachtgever nee verkoopt is zijn antwoord;Er zijn genoeg idioten in de rij achter je om maar te mogen varen , dus ik raak mijn werk wel kwijt.
    Met zulke ONDERNEMERS wordt het nooit beter.
    Ik hoop in ieder geval dat de olieboeren hun poot stijf houden.
    japie

    Geplaatst door: japie op
  • laat de banken de olierekening maar betalen, die zijn de boosdoeners en nu uitstel van betaling te geven laten ze de appel verder rotten met als resultaat onze scheepvaart nog meer naar de klote te helpen en dan bedoel ik de gezonde tak van de binnenschippers.
    en nu nog verder financieeren van de tankvloot kan je ook op de klap wachten, want met de droge lading gaan ze gewoon nog ff door.
    en maar praten dat het allemaal wel goed komt.
    welterusten!

    Geplaatst door: p.neska op
  • ik vind dat de gasolieboeren weten wat er aan de hand is en dat zij nu het volgende kind van de rekening worden hopelijk gaan ze nu betogingen houden in brussel dat er wat aan de hand is met de binnenscheepvaart.
    dat zou mooi zijn met zen allen naar brussel,gasolieboeren,verzekeringsmakelaars,banken,havengeldontvangers,scheepswerfbazen,verfverdelers,
    kortom iedereen die geld tegoed heeft van schippers .
    dat zou nogal een opkomst zijn
    naar die mensen word meschien geluistert.
    enkel de bevrachters en de schippers moeten hun niet laten zien want die moeten varen en vervoerszekerheid geven.

    Geplaatst door: sjaak op
  • dit is volgens mij uit “retrospectief” oogpunt ook al eind 80-jaren voor gevallen.
    nu is het alleen nog wachten op een lijst van de “hypotheek”-verstrekkers, met de ondernemerts die hun rente c.q. aflossing niet meer betalen.

    Geplaatst door: g.a.s.olie op
  • waarom niet zonder naam?kan je teminste zeggen wat je wilt.zonder er op aan gekeken teworden.
    en wie niet betaald had aan pakken.gewoon geen gasolie meer geven dan kunnen ze de vrachten ook niet verzieken voor mij.kheb geen vrieden in de scheepvaart.iedereen naar de klote zelfs ik

    Geplaatst door: kap op
  • ik vind dit erg dat dit allemaal moet gebeuren.
    de gasolie word niet betaald,zou dit het enige zijn ?
    verzekeringen,rente,aflossingen ,reparatie’s,aflossingen, personeel,schoolgeld,enz.
    al de spaarcenten gaan er aan men wil zo lang mogelijk boven water blijven,
    solidair is niemand er is maar één middel en dat is meer werk.

    Geplaatst door: jaak op
  • Ik snap nog steeds niet dat hier mensen anoniem kunnen reageren op deze site, het raakt toch kant noch wal hoe sommige colega\\\’s met elkaar omgaan en zo laag zijn dat ze hun naam niet eens bekend maken.maar nu over het artikel:laat die oliehandelaren gewoon bij iedere bunkering een automatisch incasso laten tekenen (en co
    ntroleren als die gedekt is) dan is dit probleem snel opgelost want een kind kan begrijpen dat je niet voor die massa tarieven kan varen .maar dooormiddel vanm deze uitgestelde direkte kosten gaat voor ons allemaal de vracht omlaag. iksprak kortgeleden een olie leverancier die zei ,ja wat moet je dan vaste klant en bla bla!! ik heb hem geadviseerd deze vaste klanten niet in de kou te laten en alleen een kuubje per weeek voor de generator te geven.zo dat hij e n zijn klant niet verder in de problemen komen.als dit strenger gehandhaafd word zul je zien dat de prijs vanzelf oploopt en dat de mensen met de geleende gasolie vanzelf stoppen.goede vakantie tyd gewenst w.kleine m/s rehoboth

    Geplaatst door: w.kleine op
  • Op wat voor schip je ook zit doet er in dit verhaal niet toe.Dus reageer alleen op bovenstaand schrijven a.u.b..Het gaat erom dat de gasolie aan de olieboer niet netjes betaald wordt.Hiermee ben je willes en wetens aan het stelen en dat is strafbaar.Je bent gewoon een crimineel en zou je moeten schamen.Ik hoop voor ieder betrokkenen dat dit zwaar wordt bestraft ongeacht de consequenties,want dit gaat ECHT te ver als je denkt hiermee de zaak te kunnen redden.
    mvg G.

    Geplaatst door: g op
  • Richard,

    Ik geef niemand de schuld. Jij roept bij mij vragen op. En waarom de nieuwbouwschepen de schuld geven?
    Die mensen hebben geinversteerd in wat nieuws wat veel schippers niet durven en die staan nu juist vooraan te roepen zie je wel zij maken de markt kapot. Flauwekul is dat. Ik heb zelf een kleine dubbelwandige tanker van een aantal jaar oud en verdien er nu ondanks de crisses goed mee. Toen het een aantal jaar geleden niet goed ging bij ons stond ik ook niet te gillen om een schepenpool. Dus waarom zou ik er nu aanmee doen? Waarom een concurent helpen? Ik heb mijn kosten goed in de hand en kan mijn personeel en andere rekeningen gewoon betalen.
    Vind het gewoon vreemd dat de meesten niet calculeren maar gewoon iets doen zonder de gevolgen intezien. Gaat het fout ligt het aan iedereen maar niet aan hun zelf!

    Er zijn schippers die lef hebben om te inversteren in wat nieuws en is het dan de kift bij sommigen ven he hij wel en ik niet?

    Geplaatst door: Dozo op
  • beste dozo en alex.Ik denk dat mijn mening hier verkeerd wordt begrepen.Bij mijn weten heb ik die crisis hier niet gecreerd.Ik vind het nogal lachwekkend dat sommige hier denken dat ze nog aan de prijs varen van 2008.Wel,bij mij niet ook al sta ik iedere keer op mijne kop,ik krijg die prijs niet,heb ik gevraagd voor aan deze dumpprijzen te varen.Neen,ook weer niet.Wij liggen ook nu soms 1 week leeg omdat er niks is en omdat ze het niet willen betalen maar op den duur vertrek je toch.Ik heb nog geen ezeltje staan die het mij geeft het geld.Ik wil gewoon zeggen dat we de markt zelf niet onder controle hebben,als ik neen zeg is die reis toch weg even later.Er bestaat geen eenheid tussen ons,ook al willen we het zo graag.Wat is een goede oplossing?Op ieder voorstel heb je positieve en negatieve reacties.Ik heb gewoon een hekel aan mensen die denken dat ze toch allemaal beter weten als de rest. Als er dan toch zoveel mensen het goed hebben en kankeren op de rest omdat zij het zo goed hebben gedaan waarom lig je dan te zagen. Waarom liggen alle vluchhavens er zo verlaten bij.Iedereen vaart toch ook aan de vrachten van NU behalve Alex en Dozo want jullie varen niet aan deze prijzen.Dan lig je al 8 maand stil.Als je kwaad wilt zijn wijs liever een vinger naar al die nieuwbouwschepen die begonnen te zweven omdat ze tonnen met winst pakten en allemaal tegelijk een 135m gingen bestellen.Terwijl dat tot de zomer van 2008 er nog genoeg werk was voor deze schepen.klein of groot er is overal een probleem met het aanbod.Er is gewoon te weinig werk voor iedereen van ons en ik denk 100% dat niemand dit zag aankomen(in deze aard dan)Als we een oplossing willen bereiken zorg er dan eerst voor dat we eerst op dezelfde lijn staan.En niet als kleine kinderen die elkaar de schuld willen geven.

    Geplaatst door: richard op
  • jan:ik moet het ook doen met 60% minder vrachten maar ik heb me dr nooit voor aangeboden en die dwazen zijn er wel geweest.k ga met mn 1700 tonner echt niet laden voor die vrachten maar heb helaas ook een stuk minder dan in dec vorig jaar.en contracten zijn ook niet veilig ze zeggen gewoon tmoet voor minder of je vliegt eruit.ik nben er niet meebegonnen om voor een 2 euro naar duisburg of wageningen tevaren.en dr komen best weer betere tijden aan.k heb al paar makelaars gebeld voor offerte van nieuwbouw want dat heeft toch de toekomsten ze zijn al lekker goedkoop aanhet worden.scheel al zn 6-9 ton.alleen jammer dat ik met deze prijzen niet eens mn rente kan betalen stax.maarja wat maakt het uit.dr zit dan toch nog maar 15% eigen geld in de ondernemer.

    Geplaatst door: kap op
  • Als het goed gaat in de binnenvaart staan we in de kroeg lekker gezellig te doen en is iedereen een vriend van je! Ongeacht nieuw of oud of bunkerstation tanker container….iedereen schiet met elkaar op…een grote familie. Daar zit de fout, men blijft elkaar als vrienden zien en niet als concurrerende bedrijven, als dit wel het geval was geweest dan hadden de scheepsbouwers/makelaars niet zoveel profijt kunnen halen uit de manie die nieuwbouw heet(te). Tevens is het een beetje zielig om te zien dat de ‘oudere’ schepen nu zogezegd de broekies met een ‘nieuwe’ uitlachen… Waren dat de mensen niet die 2/3 jaar terug geen nieuwe kregen gefinancierd!?

    Geplaatst door: Jac op
  • Hé Kap, waar vaar jijdan voor?
    Niemand heeft in deze markt goede prijzen en jij doet net of jij de keuze hebt om voor 5 euro te varen.
    Of zit je nog veilig met een contractje de andere af te zeiken?
    Iedreen wil vor hogere prijzen varen maar niemand krijgt het.
    Heb al weken leeg gelegen voor betere vracht maar het zakt alleen maar verder.
    Beetje flauw om dan vanuit je hoge torentje te blazen.

    Geplaatst door: Jan op
  • Veel nieuwbouw of niet. De crisis had toch gekomen. En dan had de scheepvaart ook getroffen. Want dan had de opdrachtgever 2 jaar geleden contracten met het spoor of andere opties afgesloten geweest. Omdat we geen capaciteit in de scheepvaart hadden. En had er ook geen werk geweest. En nee. Ik zit niet op een nieuwe. Ik bekijk de zaak alleen realistisch. En hoop dat er niemand failliet gaat, want dan zijn alle schepen( oud of nieuw )geen drol meer waard.

    Geplaatst door: V. op
  • zou wel tof zijn om die lijst ook eens in tekijken…kan ik mn hart eens luchten tegen die sukkels want dat zijn vast die luitjes die nu voor 3 eurie ensdorf 3,5 naar blenod en 10,75 naar budapest vare.dat zijn geen ondernemers maar beroeps gekken.maarja ze hebben toch nix teverlieze want ze hebben geen eigengeld.daar word de gezonde ondernemer de dupe van helaas vrees ik.nee laat er maar eeen stuk of 10 faiete gaan. graag dan worde ze wel wakker.zulke ben je beter kwijd an rijk.en no way een toer beurd of opleg regeling. ohja,ik had wel bedacht dat er een crisis zou kunnen komen.maar niet dat die vrachte zolaag zouden komen testaan,omdat ze toch een hoge hypotheek hebben die betaald moet worden maar dat hoeft schijnbaar niet.

    Geplaatst door: kap op
  • Richard waarom zouden mensen die de boel nog kunnen betalen tegen de dijk gaan liggen.Volgens mij is dat de wereld op zn kop. Wordt tijd dat de mensen die de boel niet kunnen betalen tegen de dijk gaan en aan jouw reactie te zien ben jij daar een van.

    Geplaatst door: alex op
  • waarom moet iemand zijn schip zomaar neer leggen omdat ie mischien wel goed verdiend Ricard?

    Om iemand anders wat tegunnen?
    dan is die schipper toch stom bezig. Gaat hij zijn eigen omzet naar beneden halen omdat het met iemand anders slecht gaat. Is toch echt het probleem van die schipper waarmee het slecht gaat. Maak goede afspraken en zorg ervoor dat het kostend dekkend is. Maar nee we doen die reis gewoon betalen de rekeningen maar niet is wel zo makkelijk toch?

    Idereen moet werken voor zijn centen en moet alles betalen waar ie voor staat. Maar er zijn altijd mensen die denken dat het gratis is en laten iemand anders er voor op draaien omdat ze het zelf fout doen!!

    Dus laat die bunkerbedrijven gewoon een deurwader naar die wanbetalers sturen.

    En met die schepenpools never door laten gaan.
    Waar moet een gezondbedrijf betalen voor een slechtbedrijf??

    Gewoon falliet laten gaan hadden ze maar beter moeten opletten en vooral beter moeten calculeren!

    En Ricard waarom jou ellende oplossen die heb je zelf gecreeerd. Jij wil dus met andere woorden dat met iemand die het goed heeft jou bij springt zodat jij beter wordt. Jo leer ondernemen en zorg dat jij je kosten goed onder de knie hebt dan weet je precies wat er kan in je bedrijf en wat niet!!

    Geplaatst door: Dozo op
  • De crisis in de binnenvaart kon je deels aan zien komen,toen men onbeperkt is gaan nieuwbouwen kon je dit dromen.Dat er nu ook een economische crisis is heel slecht voor ons,maar als er minder tonage was toegevoegd hadden we dat wel overleefd en was er voor iedereen nog wel wat te verdienen!Maar met deze over gefinancieerde vloot graaf men zijn eigen graf,en als het lang genoeg duurt ook voor anderen.

    Geplaatst door: Adri op
  • jullie zijn precies een stelletje kinderen.jaja,gemakkelijk hé om de iemand anders de schuld te geven,kijk eerst naar jezelf.als jij zo sterk bent om alles te betalen leggen jullie jullie schip neer,zo komt er werk bij voor iemand anders.echt zielig dat jullie zijn.hoop voor jullie dat het nog goed gaat,zorg dan voor een oplossing!!!!had u de crisis zien aankomen,wel ik niet.

    Geplaatst door: richard op
  • Waarom doen de bunkerbedrijven niet het zelfde als een bezinepomp? Als ze niet betalen komt er ook een incassobedrijf bij je aan de deur!

    Waarom ga je bunkeren als je al weet dat je het niet kan betalen?

    Neem dan een fatsoenlijke reis aan zodat je weet dat het kostend dekkend is. Maar dat vergeten veel schippers. Ach we zijn aan de reis wat maakt de prijs dan uit. Maar ze vergeten niet alleen de hypotheek verplichtingen, brandstofkosten, personeelkosten maar ook hun oudedagvoorziening.

    Als je naar een winkel gaat en je wilt wat kopen maar je kan het niet betalen krijg je het ook niet mee!

    wat mij betreft mogen de Bunkerbedrijfen best wel harder zijn om hun centen van die desbetreffende wanbetaalende schippers te krijgen.

    laat ze maar falliet gaan is goed voor de markt en laat zeker geen derde er de dupe van worden.

    Schippers die dit doen zijn geen goede ondernemers en zetten de sector in een kwaad daglicht!

    Geplaatst door: Dozo op
  • Ik heb al geprobeerd bij mijn olieboer om de gasolie ook voor de helft van de prijs te krijgen ,alleen deze man is een stuk standvastiger dan wij schippers

    Geplaatst door: wanhoop op
  • Goed zo dit is een gezond begin.
    Geen oneerlijke concurentie de een wel betalen en de ander niet!

    Geplaatst door: hwk op
  • Gaan ze de kredietlijnen voor bunkerstadion ook voltrekken ?

    Geplaatst door: damco 007 op
  • Dit is dus de markt z’n werk laten doen.

    Geplaatst door: c op
  • Hoort dit niet allemaal bij het “ondernemersrisico”. De besten zullen overleven.

    Geplaatst door: Mart op
  • Wordt dit dan toch eindelijk een oplegregeling .
    Of gaan de banken nadat ze aflossing en rente gestopt hebben dit ook financieren.

    Geplaatst door: Alex op
  • Waarom zou er nog ooit(!) één bevrachter meer dan €12,00/Ton betalen voor kolen de Main op, opvarig van de ARA-havens.

    Er zijn er immers nog steeds genoeg die het doen, als ze er €3,00/T (of nog lager) voor KRIJGEN van hun bevrachter.
    Wellicht zijn deze bleekneusjes dan ook nog zo slim om dan niet eens voor die WERELD-tarieven; er nog vergeten bij te bedingen, dat de M.kamer vrij is voor de schipper….

    Gaat goed,
    Vooral Doârgaan!!(met Engels accent)
    Zullen de vrachtenkrakers dan EINDELIJK eens wakker gaan worden,

    Geplaatst door: C. Jans zn. op
  • Ik doe alleen de reizen, waar ik alles mee kan betalen, behalve mijn aflossing. Heb daardoor wel veel vrije tijd.

    Geplaatst door: subaru rijder op
  • Is dat misschien de redding voor de normale ondernemer.
    Rekening niet betaald dan maar in de ketting.Of gaat de nederlandse staat gratis gasolie uitdelen om iedereen te laten varen.

    Geplaatst door: rené w op

Reageer