Aanpakken illegale rondvaart in Amsterdam niet eenvoudig

Voor de bonafide exploitanten van rondvaartboten en partyschepen in Amsterdam zijn ze al jaren een doorn in het oog: de particulieren die zonder vergunningen en met onveilige vaartuigen passagiers vervoeren. In de zomermaanden liggen de grachten vol met sloepen, pramen, dekschuiten en wat verder maar drijven kan, waarop gezelschappen van soms tientallen personen meevaren. De gezelligheid doet een feestje voor vrienden en familie vermoeden, maar vaak gaat er een zakelijk belang achter schuil. De dienst Binnenwaterbeheer Amsterdam (BBA) is verantwoordelijk voor de handhaving op het gebied van de illegale rondvaart.

Aanpakken illegale rondvaart in Amsterdam niet eenvoudig

Bart Sprenkeling (1963) heeft er best begrip voor, de klacht uit de rondvaart- en partyschepenbranche dat er te weinig wordt gedaan aan de bestrijding van de illegale rondvaart. ‘Dat kan ik me voorstellen als je dat vanaf de buitenkant ziet, maar achter de schermen en op het water gebeurt vanalles’, zegt de inspecteur vaarwegen bij BBA. ‘Wij volgen de aanbieders op internet, maken daar dossiers van en als we ze op het water aantreffen, gaan we onderzoeken of ze met betalende passagiers varen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Aanpakken illegale rondvaart in Amsterdam niet eenvoudig | Schuttevaer.nl

Aanpakken illegale rondvaart in Amsterdam niet eenvoudig

Voor de bonafide exploitanten van rondvaartboten en partyschepen in Amsterdam zijn ze al jaren een doorn in het oog: de particulieren die zonder vergunningen en met onveilige vaartuigen passagiers vervoeren. In de zomermaanden liggen de grachten vol met sloepen, pramen, dekschuiten en wat verder maar drijven kan, waarop gezelschappen van soms tientallen personen meevaren. De gezelligheid doet een feestje voor vrienden en familie vermoeden, maar vaak gaat er een zakelijk belang achter schuil. De dienst Binnenwaterbeheer Amsterdam (BBA) is verantwoordelijk voor de handhaving op het gebied van de illegale rondvaart.

Aanpakken illegale rondvaart in Amsterdam niet eenvoudig

Bart Sprenkeling (1963) heeft er best begrip voor, de klacht uit de rondvaart- en partyschepenbranche dat er te weinig wordt gedaan aan de bestrijding van de illegale rondvaart. ‘Dat kan ik me voorstellen als je dat vanaf de buitenkant ziet, maar achter de schermen en op het water gebeurt vanalles’, zegt de inspecteur vaarwegen bij BBA. ‘Wij volgen de aanbieders op internet, maken daar dossiers van en als we ze op het water aantreffen, gaan we onderzoeken of ze met betalende passagiers varen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer