Twee jaar langer aflossen

Ondernemers in de binnenvaart, die via de banken gebruik maken van de garantieregeling BMKB (‘staatsgarantie’), mogen definitief twee jaar langer over de aflossing doen. De rente loopt gewoon door, daarvoor geldt geen uitstel. Opschorting van de aflossingsbetalingen geeft schippers en banken de mogelijkheid om, als de crisis langer aanhoudt, dreigende faillissementen voor zich uit te schuiven.

Minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken besloot maandag tegemoet te komen aan de wens van banken en binnenvaart om de regeling te verruimen. Tegelijk maakt ze de verruiming van de aflossingstermijn ook mogelijk voor alle andere bedrijven met staatsgarantie. Ze heeft dat laten weten aan de Tweede Kamer, die dinsdag een debat zou houden over kredietverlening.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (27)

  • Verstandig van de mensen die vinden dat faillisementen gewoon kunnen, deze hebben zeker nog niet nagedacht over de waarde van de schepen over een paar jaar, want na executieverkopen komen al deze schepen goedkoper op de markt wat betekent dat de waarde van schepen van mensen die gewoon gedaan hebben gigantisch in waarde kelderen en de vrachtprijzen nog verder omlaag zullen gaan omdat de nieuwe eigenaren minder vaste lasten zullen hebben.
    Verstandig is dat dus niet maar daar zullen wel een hele hoop mensen achter komen als het zover is

    Geplaatst door: mien op
  • De oplossing is zeker niet om vertraagt aftelossen het BMKB is hier ook niet voor bedoeld, op die manier wordt onder de kostprijs werken gesubsidieerd dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
    De oplossing is vrij simpel, kun binnen de huidige garantstellingen niet overleven, dan moet de markt zijn werk doen, we leven in Europa het kan en mag niet zijn dat de spelregels zo verschillend zijn…. Dat de Banken tot >80% gefinancierd hebben is hun probleem, het zelfde voor de ondernemers, die hier aan meegedaan hebben.

    Er werd niet nieuwgebouwd omdat er onder capaciteit was, maar omdat de buurman het 2 jaar geleden ook deed, en zijn schip met een mooie winst wist te verkopen.
    Waarbij degene die niet mee deed als loser werd aangeduid moet hem zijn met zijn oude kano enz….

    Wel laten we de markt economie zijn werk doen, er blijven echt wel ondernemers over en er zullen wel nieuwe opstaan, en als de waarde van de schepen door executie verkopen daalt is dat op zich misschien helemaal geen slechte zaak. Namelijk de banken zitten op de blaren voor hun onzorgvuldig gedrag in het financieren en de speculant heeft verloren, net als ieder andere speculant op de effecten beurs. Dit is heel normaal en mag gewoon niet door BMKB subsidie verkomen worden….

    Stel voor dat we deze storm laten uitrazen zonder hulp, en dat 50% van de nieuwbouw (jonger dan 5 jaar) het red, dan gaat er 30% lading capaciteit uit de markt waarop de overcapaciteit waarschijn omdraait in een onder capaciteit waarop de vrachten weer normaal worden, en dat de schepen die tegen de kant leggen weer uit de mottenballen gehaald kunnen worden.
    Resultaat gezonde markt die zich zelf op capaciteit afregelt, waarbij een certificering als in de zeevaart ingevoerd moet worden, zodat een oud schip op een gegeven moment niet meer rendabel is door verkleinde vaargebied en lading aanbod, waarop er ook weer schepen gebouwd kunnen worden onder de 1500 ton….

    Namelijk in alle plannen die nu op tafel leggen word de 86 en meer dan 110 meter brengt zijn beperkingen met zich mee.

    Conclusie stop met subsidie, stop met redden, laat de markt zijn werk doen, en voorkom door goede regelgeving erger in de toekomst.

    Voor de speculanten is er niet veel aan de hand, want als je niet veel geld in je bedrijf gestopt hebt kun je ook niet veel verliezen, en degene die voorzichtig geweest is met investeren heeft genoeg buffer om te overleven, met de acties als besproken eindigen we alleen maar met uitstel van executie waarbij degene zonder BMKB als eerste kopje onder gaat en das oneerlijke concurrentie, on afhankelijk of dit een Belgische Duitse of Nederlandse ondernemer is.

    Dus gelijke monniken gelijke kappen, geen subsidie, geen uitstel van betalingen gewoon de storm zijn werk laten doen en de sterke bomen zullen overeind blijven staan.

    Geplaatst door: albert op
  • Boeren geven geen melk maar koeien en die zijn er wel bijgekomen want de melk quotums zijn weg

    Geplaatst door: jansen op
  • Jansen heeft waarschijnlijk niet begrepen dat er de laatste jaren geen boeren bij zijn gekomen en ook niet massaal voor overcapaciteit hebben gezorgd.En dat zij samen een oplossing voor dit probleem zoeken is een goed teken van collegialiteit,bij ons is al meerdere malen gebleken dat die er niet is,er zijn er altijd die nooit meedoen aan welke vorm van actie dan ook.

    Geplaatst door: Adri op
  • Ik heb eigenlijk bewondering voor de nederlanders. Je moet het eigenlijk toch maar doen. Voor je plezier gratis en voor niks varen,en het nog leuk vinden ook.Ik probeer het ook, maar het lukt me niet om enkel voor mijn plezier te varen.

    Geplaatst door: een belg die niet graag gratis werkt op
  • Dit is een beetje flauw om alleen nieuwbouw de schuld te geven denk erom dat er genoeg mensen met bestaande schepen staats garantie hebben.en in belgie gaat er ook wel eens iets niet zoals het hoort ,ik weet nog ,dat ik in Thionville geen reis kon krijgen omdat Belgen alleen maar fooien gaven omdat ze toch geen belasting betaalden en toen ik mijn schip aan een Belg verkocht zette hij er nieuwe motors in want de staat betaalde het grootste gedeelte en wat denk je van subsie om naar Zeebrugge te varen en zo kan ik nog wel even doorgaan en die man van de vlaamse badminton recreanten moet de boel niet zo oproeren Jongens het is wereld wijd crisis ,ik zag net nog op het nieuws dat 85% van de boeren waarschijnlijk het eind van het jaar ook niet halen omdat de melk prijs te laag is ,maar die geven niet elkaar de schuld maar zoeken samen een oplossing en dat lijkt me veel verstandiger

    Geplaatst door: jansen op
  • bedankt nieuwbouw hollanders nu kan nog wat van de vracht allee geen wat er nog over is daarmee dat ik geen werk kan krijgen jullie doen het nog goedkoper het wordt tijd dat we de boel dicht leggen voor dat we allemaal naar de kl-ten gaan

    Geplaatst door: spittaels-svero op
  • Goed zo! vroeger namen ze enkel rijzen aan voor twee keer naar de Aldi, nu moeten ze een Aldi zoeken zonder warenhuisdetektive om te overleven. In Krotzenburg heeft men in de laatste maand een detektive meer moeten instellen, omdat er de laatste maanden drie keer zo veel levensmiddelen werden gestolen als vroeger. Een schelm wie hier iets kwaads bij denkt 😉

    Geplaatst door: Berthold Zimmer op
  • Als één bank soloslim gaat spelen en een faillissement uitlokt van een Binnenv Ondern die niet beschermd wordt door staatswaarborg,
    dat slaagt de vlam in de pan, dat laten de echte ondernemers niet gebeuren,want zij kunnen immers de volgende zijn!

    Geplaatst door: K..Verberght VBR op
  • wat nou 1 euro krotzenburg wij varen nog steeds voor 2 euro van amsterdam naar lelystad elke dag een reis 650 ton nemen we mee ,wat zeuren jullie nou allemaal elke week 5x 1300 euro 47 x per jaar

    Geplaatst door: een tevreden schipper op
  • Zo de kogel is door de kerk en nu hebben DE NEDERLANDERS het gedaan.Fout, de graaiers hebben het gedaan. Ik vaar al 39 jaar met hypotheek, maar heb nooit geen staatsgarantie gehad omdat ik een hypotheek met staatsgarantie niet vertrouwde en waarom niet, omdat ze alleen op eigen winst uit zijn en verder net werken als AH hij let op de kleintjes, ja zijn eigen kleintjes. En nu de banken er geen gat meer in zien laten ze je niet in de kou staan. Extra staatgarantie verkleind hun verlies.Aan ieder die weer eens zelf moet zien dat hij het rooit zou ik zeggen “niet harder varen dan dat je alles kan betalen, hoveel te minder krijgt BOS want de kleine onderneming is weer een goede melkkoe.

    Geplaatst door: varensman op
  • Weer zo’n wetgeving waar de goede binnenvaart onder nemer niet vrolijk van wordt !! WANNEER komen er eens wettelijke crisis maatregelen waar we wel SLIMMER van worden ! Hopelijk komt de voorzitter van het CRISISBERAAD naar de vergadering van de ESO vrijdag we zullen het daar eens uitleggen met een tekeningetje !Deze nieuwe wetgeving bevorderd alleen maar dat er nog meer reizen komenwaar alleen maar havengeld en gasolie kan worden van betaald zoals Krotzenburg .Dank U wel Nederland

    Geplaatst door: Rifaut Patrick op
  • ik hoop dat de autoindustrie ook staatsgarantie krijgt zonder capaciteitsbegrenzing, rijden we allemaal rond met een ferrari op kosten van de staat .lang leve de vrije markt

    Geplaatst door: pokerface op
  • beste bonden die het zo goed voorhebben met ons!dit is de kans van je leven ,wie steekt er als eerste bond zijn nek uit en vecht dit aan???achteraf als je het goed hebt aangepakt zal je ledenaantal wel groeien.dit is een economisch delict naar mijn inzien!!als men dit zomaar kan doen,idd concurentievervalsing voor iedereen die het wel mooi voor elkaar heeft en nogmaals voor de zoveelste keer”STAATGARANTIE IS ER VOOR DE BANK IN TE DEKKEN BIJ FALING VAN DE ONDERNEMER VOOR EEN FAILISSEMENT EN NIET VERKEERD ONDERNEMEN IN TE DEKKEN”het word tijd dat er wat onder de europese schippers zonder staatsgarantie een dagje gezamelijk naar brussel word georganiseerd.welke europese bond neemt hierin het voortouw om dit te organiseren??nogmaals dit is de beste reclame dat je kan maken voor je vereniging!

    Geplaatst door: patrick op
  • er worden smerige spelletjes gespeeld de banken die dit hebben veroorzaakt worden an alle kanten gedekt en jij als particulier kan aar de klote toe lopen overgefinancieerde nieuwbouw neem je verantwoording en doek je spulletje lekker op dan heeft de rest ook een kans

    Geplaatst door: h op
  • mooi, niet aflossen maar lekker op vakantie

    Geplaatst door: ik hier op vakantie op
  • Dat is goed geregeld,die hollanders verzieken den boel en worden er dan nog voor beloond ook,EN WAT MET DE BELGEN!!! als wij niet meer kunnen betalen komen ze hem wel mooi afpakken, toen dat wij een nieuwe lieten bouwen moesten we al minstens 30% eigen middelen hebben maar in nederland kan je al een nieuwe bouwen met 5€ op zak, plus wij moeten ons schip minstens 5 jaar houden en bij onze ondernemende noorderburen kan je kopen en verkopen zoals zoete broodjes en dan verschieten ze er van dat er te veel nieuwe zijn, maar zoals altijd hebben ze in nederland weeral een oplossing en in belgie niet.

    Geplaatst door: chagrijnige belg op
  • Daar zijn we dan weer lekker mee. Zitten we nog jaaaren met een verziekte marktwerking. En dat smoejsje over die 2e Maasvlakte: denken ze nu écht dat met die 2e Maasvlakte er ook volop overslagwerk komt?
    Ik heb zoiets al eens eerder gehoord. Heette dat toen niet de Betuwelijn? Ieder 5 minuten een trein… Ja, ja…

    Geplaatst door: Garfield op
  • Ga morgen ook een nieuw schip bestellen natuurlijk met staatsgarantie! Ondernmingsrisico ?ben je gek niets aan de hand.Denk dat we deze maatregel Europees aan moeten vechten !!! Over oneerlijke concurrentie gesproken tegenover de Buitenlanders en de ondernemers die geen staatsgarantie hebben !!! En bovendien komt er nooit meer een gezonde marktwerking!!!Bedankt

    Geplaatst door: Martin op
  • zoiets kan alleen maar in de transportsektor,alle trukken bovenhalen om de transportprijzen onderuit te halen en mekaar te laten kapot te concurreren

    Geplaatst door: rene w op
  • goed bezig zo
    nu kunnen we nog wat goedkoper varen
    zo kunnen we bezig blijven.
    een paar jaar voor niets varen.

    Geplaatst door: de weirt op
  • Heel fijn dat de overheid en banken zo met ons mee denken,iemand met een vrij schip kan op deze manier zijn spaarcentjes mooi op gaan eten ten gunste van al die omhoog gevallen ondernemers met hun mooie nieuwe schip.En zeg niet dat dit alleen door de economische reccessie komt,dit zat er langer aan te komen,maar ja de vooruitgang word uiteindelijk je ondergang.

    Geplaatst door: Adri op
  • de klojo s met 5 € en een staatsgarantie hobbelen maar voort,de ondernemers die al jaren varen met eigen kapitaal worden openbaar verkocht,daar valt nog wat te halen.
    bedankt hollandse staat om de banken te redden op kosten van de gezonde ondernemer.

    Geplaatst door: BOZE BELG op
  • nu die allemaal in een alliantie,en we varen voor 1 € naar krotzenburg.van vervalste concurrentie gesproken.Wordt zomaar beslist zonder een europees besluit ,der mogen nog alleen nederlanders varen de rest duitsers belgen fransen allemaal een mes in hun rug.

    Geplaatst door: de vrachtenkraker op
  • de gezonde ondernemers met een lening bij de bank zonder staatsgarantie,bedankt voor jullie inzet ,pakt alles maar in, haal de vlag uit de mast en stapt aan de wal ,dit is het einde voor de gezonde ondernemers.
    het gezond verstand heeft verloren,de gokkers hebben gewonnen.zo kan de vrachtprijs nog zakken.Vrije markt zum kotsen

    Geplaatst door: rene w op
  • En de schipper die dat niet nodig heeft krijgt vast wel wat belasting voordeel zeker?,dit is dus einde marktwerking waarvoor velen al gewaarschuwd hadden dat deze niet zou werken in de binnenvaart.

    Geplaatst door: een kredietwaardige schipper op
  • der kan weer rustig verder gebouwd worden in nederland op kosten van de staat .

    Geplaatst door: r w op

Reageer

Twee jaar langer aflossen | Schuttevaer.nl

Twee jaar langer aflossen

Ondernemers in de binnenvaart, die via de banken gebruik maken van de garantieregeling BMKB (‘staatsgarantie’), mogen definitief twee jaar langer over de aflossing doen. De rente loopt gewoon door, daarvoor geldt geen uitstel. Opschorting van de aflossingsbetalingen geeft schippers en banken de mogelijkheid om, als de crisis langer aanhoudt, dreigende faillissementen voor zich uit te schuiven.

Minister Maria van der Hoeven van Economische Zaken besloot maandag tegemoet te komen aan de wens van banken en binnenvaart om de regeling te verruimen. Tegelijk maakt ze de verruiming van de aflossingstermijn ook mogelijk voor alle andere bedrijven met staatsgarantie. Ze heeft dat laten weten aan de Tweede Kamer, die dinsdag een debat zou houden over kredietverlening.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Deel dit artikel

Reacties (27)

  • Verstandig van de mensen die vinden dat faillisementen gewoon kunnen, deze hebben zeker nog niet nagedacht over de waarde van de schepen over een paar jaar, want na executieverkopen komen al deze schepen goedkoper op de markt wat betekent dat de waarde van schepen van mensen die gewoon gedaan hebben gigantisch in waarde kelderen en de vrachtprijzen nog verder omlaag zullen gaan omdat de nieuwe eigenaren minder vaste lasten zullen hebben.
    Verstandig is dat dus niet maar daar zullen wel een hele hoop mensen achter komen als het zover is

    Geplaatst door: mien op
  • De oplossing is zeker niet om vertraagt aftelossen het BMKB is hier ook niet voor bedoeld, op die manier wordt onder de kostprijs werken gesubsidieerd dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
    De oplossing is vrij simpel, kun binnen de huidige garantstellingen niet overleven, dan moet de markt zijn werk doen, we leven in Europa het kan en mag niet zijn dat de spelregels zo verschillend zijn…. Dat de Banken tot >80% gefinancierd hebben is hun probleem, het zelfde voor de ondernemers, die hier aan meegedaan hebben.

    Er werd niet nieuwgebouwd omdat er onder capaciteit was, maar omdat de buurman het 2 jaar geleden ook deed, en zijn schip met een mooie winst wist te verkopen.
    Waarbij degene die niet mee deed als loser werd aangeduid moet hem zijn met zijn oude kano enz….

    Wel laten we de markt economie zijn werk doen, er blijven echt wel ondernemers over en er zullen wel nieuwe opstaan, en als de waarde van de schepen door executie verkopen daalt is dat op zich misschien helemaal geen slechte zaak. Namelijk de banken zitten op de blaren voor hun onzorgvuldig gedrag in het financieren en de speculant heeft verloren, net als ieder andere speculant op de effecten beurs. Dit is heel normaal en mag gewoon niet door BMKB subsidie verkomen worden….

    Stel voor dat we deze storm laten uitrazen zonder hulp, en dat 50% van de nieuwbouw (jonger dan 5 jaar) het red, dan gaat er 30% lading capaciteit uit de markt waarop de overcapaciteit waarschijn omdraait in een onder capaciteit waarop de vrachten weer normaal worden, en dat de schepen die tegen de kant leggen weer uit de mottenballen gehaald kunnen worden.
    Resultaat gezonde markt die zich zelf op capaciteit afregelt, waarbij een certificering als in de zeevaart ingevoerd moet worden, zodat een oud schip op een gegeven moment niet meer rendabel is door verkleinde vaargebied en lading aanbod, waarop er ook weer schepen gebouwd kunnen worden onder de 1500 ton….

    Namelijk in alle plannen die nu op tafel leggen word de 86 en meer dan 110 meter brengt zijn beperkingen met zich mee.

    Conclusie stop met subsidie, stop met redden, laat de markt zijn werk doen, en voorkom door goede regelgeving erger in de toekomst.

    Voor de speculanten is er niet veel aan de hand, want als je niet veel geld in je bedrijf gestopt hebt kun je ook niet veel verliezen, en degene die voorzichtig geweest is met investeren heeft genoeg buffer om te overleven, met de acties als besproken eindigen we alleen maar met uitstel van executie waarbij degene zonder BMKB als eerste kopje onder gaat en das oneerlijke concurrentie, on afhankelijk of dit een Belgische Duitse of Nederlandse ondernemer is.

    Dus gelijke monniken gelijke kappen, geen subsidie, geen uitstel van betalingen gewoon de storm zijn werk laten doen en de sterke bomen zullen overeind blijven staan.

    Geplaatst door: albert op
  • Boeren geven geen melk maar koeien en die zijn er wel bijgekomen want de melk quotums zijn weg

    Geplaatst door: jansen op
  • Jansen heeft waarschijnlijk niet begrepen dat er de laatste jaren geen boeren bij zijn gekomen en ook niet massaal voor overcapaciteit hebben gezorgd.En dat zij samen een oplossing voor dit probleem zoeken is een goed teken van collegialiteit,bij ons is al meerdere malen gebleken dat die er niet is,er zijn er altijd die nooit meedoen aan welke vorm van actie dan ook.

    Geplaatst door: Adri op
  • Ik heb eigenlijk bewondering voor de nederlanders. Je moet het eigenlijk toch maar doen. Voor je plezier gratis en voor niks varen,en het nog leuk vinden ook.Ik probeer het ook, maar het lukt me niet om enkel voor mijn plezier te varen.

    Geplaatst door: een belg die niet graag gratis werkt op
  • Dit is een beetje flauw om alleen nieuwbouw de schuld te geven denk erom dat er genoeg mensen met bestaande schepen staats garantie hebben.en in belgie gaat er ook wel eens iets niet zoals het hoort ,ik weet nog ,dat ik in Thionville geen reis kon krijgen omdat Belgen alleen maar fooien gaven omdat ze toch geen belasting betaalden en toen ik mijn schip aan een Belg verkocht zette hij er nieuwe motors in want de staat betaalde het grootste gedeelte en wat denk je van subsie om naar Zeebrugge te varen en zo kan ik nog wel even doorgaan en die man van de vlaamse badminton recreanten moet de boel niet zo oproeren Jongens het is wereld wijd crisis ,ik zag net nog op het nieuws dat 85% van de boeren waarschijnlijk het eind van het jaar ook niet halen omdat de melk prijs te laag is ,maar die geven niet elkaar de schuld maar zoeken samen een oplossing en dat lijkt me veel verstandiger

    Geplaatst door: jansen op
  • bedankt nieuwbouw hollanders nu kan nog wat van de vracht allee geen wat er nog over is daarmee dat ik geen werk kan krijgen jullie doen het nog goedkoper het wordt tijd dat we de boel dicht leggen voor dat we allemaal naar de kl-ten gaan

    Geplaatst door: spittaels-svero op
  • Goed zo! vroeger namen ze enkel rijzen aan voor twee keer naar de Aldi, nu moeten ze een Aldi zoeken zonder warenhuisdetektive om te overleven. In Krotzenburg heeft men in de laatste maand een detektive meer moeten instellen, omdat er de laatste maanden drie keer zo veel levensmiddelen werden gestolen als vroeger. Een schelm wie hier iets kwaads bij denkt 😉

    Geplaatst door: Berthold Zimmer op
  • Als één bank soloslim gaat spelen en een faillissement uitlokt van een Binnenv Ondern die niet beschermd wordt door staatswaarborg,
    dat slaagt de vlam in de pan, dat laten de echte ondernemers niet gebeuren,want zij kunnen immers de volgende zijn!

    Geplaatst door: K..Verberght VBR op
  • wat nou 1 euro krotzenburg wij varen nog steeds voor 2 euro van amsterdam naar lelystad elke dag een reis 650 ton nemen we mee ,wat zeuren jullie nou allemaal elke week 5x 1300 euro 47 x per jaar

    Geplaatst door: een tevreden schipper op
  • Zo de kogel is door de kerk en nu hebben DE NEDERLANDERS het gedaan.Fout, de graaiers hebben het gedaan. Ik vaar al 39 jaar met hypotheek, maar heb nooit geen staatsgarantie gehad omdat ik een hypotheek met staatsgarantie niet vertrouwde en waarom niet, omdat ze alleen op eigen winst uit zijn en verder net werken als AH hij let op de kleintjes, ja zijn eigen kleintjes. En nu de banken er geen gat meer in zien laten ze je niet in de kou staan. Extra staatgarantie verkleind hun verlies.Aan ieder die weer eens zelf moet zien dat hij het rooit zou ik zeggen “niet harder varen dan dat je alles kan betalen, hoveel te minder krijgt BOS want de kleine onderneming is weer een goede melkkoe.

    Geplaatst door: varensman op
  • Weer zo’n wetgeving waar de goede binnenvaart onder nemer niet vrolijk van wordt !! WANNEER komen er eens wettelijke crisis maatregelen waar we wel SLIMMER van worden ! Hopelijk komt de voorzitter van het CRISISBERAAD naar de vergadering van de ESO vrijdag we zullen het daar eens uitleggen met een tekeningetje !Deze nieuwe wetgeving bevorderd alleen maar dat er nog meer reizen komenwaar alleen maar havengeld en gasolie kan worden van betaald zoals Krotzenburg .Dank U wel Nederland

    Geplaatst door: Rifaut Patrick op
  • ik hoop dat de autoindustrie ook staatsgarantie krijgt zonder capaciteitsbegrenzing, rijden we allemaal rond met een ferrari op kosten van de staat .lang leve de vrije markt

    Geplaatst door: pokerface op
  • beste bonden die het zo goed voorhebben met ons!dit is de kans van je leven ,wie steekt er als eerste bond zijn nek uit en vecht dit aan???achteraf als je het goed hebt aangepakt zal je ledenaantal wel groeien.dit is een economisch delict naar mijn inzien!!als men dit zomaar kan doen,idd concurentievervalsing voor iedereen die het wel mooi voor elkaar heeft en nogmaals voor de zoveelste keer”STAATGARANTIE IS ER VOOR DE BANK IN TE DEKKEN BIJ FALING VAN DE ONDERNEMER VOOR EEN FAILISSEMENT EN NIET VERKEERD ONDERNEMEN IN TE DEKKEN”het word tijd dat er wat onder de europese schippers zonder staatsgarantie een dagje gezamelijk naar brussel word georganiseerd.welke europese bond neemt hierin het voortouw om dit te organiseren??nogmaals dit is de beste reclame dat je kan maken voor je vereniging!

    Geplaatst door: patrick op
  • er worden smerige spelletjes gespeeld de banken die dit hebben veroorzaakt worden an alle kanten gedekt en jij als particulier kan aar de klote toe lopen overgefinancieerde nieuwbouw neem je verantwoording en doek je spulletje lekker op dan heeft de rest ook een kans

    Geplaatst door: h op
  • mooi, niet aflossen maar lekker op vakantie

    Geplaatst door: ik hier op vakantie op
  • Dat is goed geregeld,die hollanders verzieken den boel en worden er dan nog voor beloond ook,EN WAT MET DE BELGEN!!! als wij niet meer kunnen betalen komen ze hem wel mooi afpakken, toen dat wij een nieuwe lieten bouwen moesten we al minstens 30% eigen middelen hebben maar in nederland kan je al een nieuwe bouwen met 5€ op zak, plus wij moeten ons schip minstens 5 jaar houden en bij onze ondernemende noorderburen kan je kopen en verkopen zoals zoete broodjes en dan verschieten ze er van dat er te veel nieuwe zijn, maar zoals altijd hebben ze in nederland weeral een oplossing en in belgie niet.

    Geplaatst door: chagrijnige belg op
  • Daar zijn we dan weer lekker mee. Zitten we nog jaaaren met een verziekte marktwerking. En dat smoejsje over die 2e Maasvlakte: denken ze nu écht dat met die 2e Maasvlakte er ook volop overslagwerk komt?
    Ik heb zoiets al eens eerder gehoord. Heette dat toen niet de Betuwelijn? Ieder 5 minuten een trein… Ja, ja…

    Geplaatst door: Garfield op
  • Ga morgen ook een nieuw schip bestellen natuurlijk met staatsgarantie! Ondernmingsrisico ?ben je gek niets aan de hand.Denk dat we deze maatregel Europees aan moeten vechten !!! Over oneerlijke concurrentie gesproken tegenover de Buitenlanders en de ondernemers die geen staatsgarantie hebben !!! En bovendien komt er nooit meer een gezonde marktwerking!!!Bedankt

    Geplaatst door: Martin op
  • zoiets kan alleen maar in de transportsektor,alle trukken bovenhalen om de transportprijzen onderuit te halen en mekaar te laten kapot te concurreren

    Geplaatst door: rene w op
  • goed bezig zo
    nu kunnen we nog wat goedkoper varen
    zo kunnen we bezig blijven.
    een paar jaar voor niets varen.

    Geplaatst door: de weirt op
  • Heel fijn dat de overheid en banken zo met ons mee denken,iemand met een vrij schip kan op deze manier zijn spaarcentjes mooi op gaan eten ten gunste van al die omhoog gevallen ondernemers met hun mooie nieuwe schip.En zeg niet dat dit alleen door de economische reccessie komt,dit zat er langer aan te komen,maar ja de vooruitgang word uiteindelijk je ondergang.

    Geplaatst door: Adri op
  • de klojo s met 5 € en een staatsgarantie hobbelen maar voort,de ondernemers die al jaren varen met eigen kapitaal worden openbaar verkocht,daar valt nog wat te halen.
    bedankt hollandse staat om de banken te redden op kosten van de gezonde ondernemer.

    Geplaatst door: BOZE BELG op
  • nu die allemaal in een alliantie,en we varen voor 1 € naar krotzenburg.van vervalste concurrentie gesproken.Wordt zomaar beslist zonder een europees besluit ,der mogen nog alleen nederlanders varen de rest duitsers belgen fransen allemaal een mes in hun rug.

    Geplaatst door: de vrachtenkraker op
  • de gezonde ondernemers met een lening bij de bank zonder staatsgarantie,bedankt voor jullie inzet ,pakt alles maar in, haal de vlag uit de mast en stapt aan de wal ,dit is het einde voor de gezonde ondernemers.
    het gezond verstand heeft verloren,de gokkers hebben gewonnen.zo kan de vrachtprijs nog zakken.Vrije markt zum kotsen

    Geplaatst door: rene w op
  • En de schipper die dat niet nodig heeft krijgt vast wel wat belasting voordeel zeker?,dit is dus einde marktwerking waarvoor velen al gewaarschuwd hadden dat deze niet zou werken in de binnenvaart.

    Geplaatst door: een kredietwaardige schipper op
  • der kan weer rustig verder gebouwd worden in nederland op kosten van de staat .

    Geplaatst door: r w op

Reageer