Tanker Akti N op badstrand

De 183 meter lange Liberiaanse gasolietanker Akti N (183 x 32 meter, DW 38.625 ton) is vorige week woensdag voor de boulevard van Vlissingen op het badstrand gelopen.

Tanker Akti N op het strand

Het lege schip was op weg naar Gent om lading in te nemen, maar kreeg ter hoogte van Breskens te horen dat de bestemming was gewijzigd en moest worden teruggevaren. Het schip voer de Wielingen in en moest via het Oostgat weer naar buiten varen. Over de ebstroom werd bakboord uit gedraaid. Met het lege schip bleek dit een te lastige manoeuvre.
De in 1982 gebouwde Akti N moest tijdens het wenden vaart minderen en ruimte geven aan de overige scheepvaart. Het toch al niet snelle schip (maximumsnelheid 10,5 knopen) is daarbij door de ebstroom waarschijnlijk te dicht op de Nollenplaat gezet, waardoor niet tijdig een noordelijke koers kon worden gestuurd om veilig de Sardijngeul binnen te varen. Deze geul tussen Nollenplaat en Vlissingen loopt dicht langs het strand en de ebstoom trekt er stevig door. Door hard bakboord roer te geven en vol vooruit te draaien heeft het schip, met een Belgische loods aan boord, nog geprobeerd op tijd een Noordelijke koers voor te liggen, maar dat lukte niet. Het schip liep vervolgens vast ter hoogte van Boulevard Bankert. Het KLPD dacht, na het horen van de Georgische kapitein, in eerste instantie aan een inschattingsfout. De precieze oorzaak van het ongeluk is echter nog niet bekend. ‘Er moeten nog meer mensen worden gehoord, waaronder de loods’, zegt politiewoordvoerder Ed Kraziewski.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Tanker Akti N op badstrand | Schuttevaer.nl

Tanker Akti N op badstrand

De 183 meter lange Liberiaanse gasolietanker Akti N (183 x 32 meter, DW 38.625 ton) is vorige week woensdag voor de boulevard van Vlissingen op het badstrand gelopen.

Tanker Akti N op het strand

Het lege schip was op weg naar Gent om lading in te nemen, maar kreeg ter hoogte van Breskens te horen dat de bestemming was gewijzigd en moest worden teruggevaren. Het schip voer de Wielingen in en moest via het Oostgat weer naar buiten varen. Over de ebstroom werd bakboord uit gedraaid. Met het lege schip bleek dit een te lastige manoeuvre.
De in 1982 gebouwde Akti N moest tijdens het wenden vaart minderen en ruimte geven aan de overige scheepvaart. Het toch al niet snelle schip (maximumsnelheid 10,5 knopen) is daarbij door de ebstroom waarschijnlijk te dicht op de Nollenplaat gezet, waardoor niet tijdig een noordelijke koers kon worden gestuurd om veilig de Sardijngeul binnen te varen. Deze geul tussen Nollenplaat en Vlissingen loopt dicht langs het strand en de ebstoom trekt er stevig door. Door hard bakboord roer te geven en vol vooruit te draaien heeft het schip, met een Belgische loods aan boord, nog geprobeerd op tijd een Noordelijke koers voor te liggen, maar dat lukte niet. Het schip liep vervolgens vast ter hoogte van Boulevard Bankert. Het KLPD dacht, na het horen van de Georgische kapitein, in eerste instantie aan een inschattingsfout. De precieze oorzaak van het ongeluk is echter nog niet bekend. ‘Er moeten nog meer mensen worden gehoord, waaronder de loods’, zegt politiewoordvoerder Ed Kraziewski.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer