Eemsborg proeft zout

De speling tussen de kunstwerken op het Eemskanaal en de zeegaande nieuwbouwschepen van Koninklijke Niestern Sander (KNS) is geslonken tot tien centimeter. Dat maakte het uitbrengen van de Eemsborg 22 mei een huzarenstukje.

Eemsborg proeft zout

De Eemsborg is de eerste van een viertal ijsklasse 1A multipurpose containercarriers die KNS bouwt voor Koninklijke Wagenborg. Deze vier schepen zijn de grootste ooit die in Noord-Nederland dwarsscheeps te water zijn gelaten en de grootste die door zeesluizen in Delfzijl moeten passeren. Voor de passage van de kunstwerken in het Eemskanaal was een compleet draaiboek gemaakt. Uiteindelijk bracht het sleepbotenduo Watergeus en Waterpoort het bijna 138 meter lange schip probleemloos door de zestien meter brede kunstwerken. De algemene gegevens van deze serie schepen luiden: lengte over alles 137,90 meter, lengte tussen de loodlijnen 131,50 meter, breedte 15,87 meter, holte 11 meter, ruiminhoud 482.000 cbft, gt/nt 7250/3650, containercapaciteit 432 teu, waarvan 176 aan dek. Voor de voortstuwing zorgt een Wärtsilä 9L32C hoofdmotor van 4500 kW. Het tweede schip, dat eind dit jaar wordt opgeleverd, komt als Erieborg  in de vaart. De beide laatste schepen volgen eveneens met een interval van circa zes maanden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Eemsborg proeft zout | Schuttevaer.nl

Eemsborg proeft zout

De speling tussen de kunstwerken op het Eemskanaal en de zeegaande nieuwbouwschepen van Koninklijke Niestern Sander (KNS) is geslonken tot tien centimeter. Dat maakte het uitbrengen van de Eemsborg 22 mei een huzarenstukje.

Eemsborg proeft zout

De Eemsborg is de eerste van een viertal ijsklasse 1A multipurpose containercarriers die KNS bouwt voor Koninklijke Wagenborg. Deze vier schepen zijn de grootste ooit die in Noord-Nederland dwarsscheeps te water zijn gelaten en de grootste die door zeesluizen in Delfzijl moeten passeren. Voor de passage van de kunstwerken in het Eemskanaal was een compleet draaiboek gemaakt. Uiteindelijk bracht het sleepbotenduo Watergeus en Waterpoort het bijna 138 meter lange schip probleemloos door de zestien meter brede kunstwerken. De algemene gegevens van deze serie schepen luiden: lengte over alles 137,90 meter, lengte tussen de loodlijnen 131,50 meter, breedte 15,87 meter, holte 11 meter, ruiminhoud 482.000 cbft, gt/nt 7250/3650, containercapaciteit 432 teu, waarvan 176 aan dek. Voor de voortstuwing zorgt een Wärtsilä 9L32C hoofdmotor van 4500 kW. Het tweede schip, dat eind dit jaar wordt opgeleverd, komt als Erieborg  in de vaart. De beide laatste schepen volgen eveneens met een interval van circa zes maanden.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer