Anderhalf jaar wachten op V&W

Het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) heeft een brief gestuurd naar het ministerie van Verkeer en Waterstaat waarin ze haar zorgen uit rondom het proces voor het aanvragen van een bijzondere machtiging voor het vervoer van CO2 over water. Personele onderbezetting bij het ministerie zou de oorzaak zijn van de lange vertraging.

Anderhalf jaar wachten op V&W

Volgens ADNR-deskundige Robert Tieman van het CBRB zijn anderhalf jaar lang de verantwoordelijke partijen in de gelegenheid gesteld om de wettelijk beschreven procedure te volgen rondom de aanvraag om Kooldioxide UN1013 in een type G tankschip te mogen vervoeren. ‘Echter tot op heden is er nog geen concrete actie richting de Centrale Commissie voor de Rijnvaart noch de Economische Raad voor Europa van de VN ondernomen. Op dit moment is CO2 niet in tabel C van het ADN(R) opgenomen en mag derhalve niet worden vervoerd worden. De IGC code (International Gas Code) kent deze mogelijkheid wel, deze is echter alleen van toepassing voor de zeevaart.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Anderhalf jaar wachten op V&W | Schuttevaer.nl

Anderhalf jaar wachten op V&W

Het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) heeft een brief gestuurd naar het ministerie van Verkeer en Waterstaat waarin ze haar zorgen uit rondom het proces voor het aanvragen van een bijzondere machtiging voor het vervoer van CO2 over water. Personele onderbezetting bij het ministerie zou de oorzaak zijn van de lange vertraging.

Anderhalf jaar wachten op V&W

Volgens ADNR-deskundige Robert Tieman van het CBRB zijn anderhalf jaar lang de verantwoordelijke partijen in de gelegenheid gesteld om de wettelijk beschreven procedure te volgen rondom de aanvraag om Kooldioxide UN1013 in een type G tankschip te mogen vervoeren. ‘Echter tot op heden is er nog geen concrete actie richting de Centrale Commissie voor de Rijnvaart noch de Economische Raad voor Europa van de VN ondernomen. Op dit moment is CO2 niet in tabel C van het ADN(R) opgenomen en mag derhalve niet worden vervoerd worden. De IGC code (International Gas Code) kent deze mogelijkheid wel, deze is echter alleen van toepassing voor de zeevaart.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer