‘Secure lane’ versterkt positie binnenvaart

Een gecertificeerd controlesysteem op binnenlandse containerterminals en de binnenvaartschepen die de containers van daaruit naar de zeeterminals varen, kan terreuraanslagen via die containers vrijwel uitsluiten. Dat maakt het mogelijk douanecontroles van deze containers in zeehavens te minimaliseren en een snelle overslag van binnen- naar zeevaart te garanderen. Dat versterkt de concurrentiepositie van de binnenvaart ten opzichte van het weg- en spoorvervoer.

‘Secure lane' versterkt positie binnenvaart

Dit stelt de Stichting Projecten Binnenvaart (SPB), die de mogelijkheden op dit gebied in kaart heeft gebracht in het rapport ‘De Containerbinnenvaart als Security Lane’, dat 4 maart in het World Port Center in Rotterdam werd gepresenteerd. ‘We wilden als binnenvaart pro actief reageren en niet wachten op regelgeving uit Brussel’, zei projectleider Nico Schoonen bij de presentatie. ‘We hebben ons gericht op het ontwikkelen van security-maatregelen waarmee inlandterminals en binnenschepen die het transport naar de zeehavens verzorgen op security-gebied aan de internationale richtlijnen voor een Authorized Economic Operator (AEO) kunnen voldoen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Secure lane’ versterkt positie binnenvaart | Schuttevaer.nl

‘Secure lane’ versterkt positie binnenvaart

Een gecertificeerd controlesysteem op binnenlandse containerterminals en de binnenvaartschepen die de containers van daaruit naar de zeeterminals varen, kan terreuraanslagen via die containers vrijwel uitsluiten. Dat maakt het mogelijk douanecontroles van deze containers in zeehavens te minimaliseren en een snelle overslag van binnen- naar zeevaart te garanderen. Dat versterkt de concurrentiepositie van de binnenvaart ten opzichte van het weg- en spoorvervoer.

‘Secure lane' versterkt positie binnenvaart

Dit stelt de Stichting Projecten Binnenvaart (SPB), die de mogelijkheden op dit gebied in kaart heeft gebracht in het rapport ‘De Containerbinnenvaart als Security Lane’, dat 4 maart in het World Port Center in Rotterdam werd gepresenteerd. ‘We wilden als binnenvaart pro actief reageren en niet wachten op regelgeving uit Brussel’, zei projectleider Nico Schoonen bij de presentatie. ‘We hebben ons gericht op het ontwikkelen van security-maatregelen waarmee inlandterminals en binnenschepen die het transport naar de zeehavens verzorgen op security-gebied aan de internationale richtlijnen voor een Authorized Economic Operator (AEO) kunnen voldoen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer