IVR wil internationale transportvoorwaarden

De IVR heeft op het eind januari gehouden colloquium in Praag nieuwe internationale transportvoorwaarden geïntroduceerd. Ook was er aandacht voor de plannen van de CCR om de aansprakelijkheidsbeperking volgens het CLNI-verdrag in meer landen te laten gelden.

De Internationale Verlade- und Transportbedingungen 2009 (IVTB) zijn een aanvulling op het CMI-verdrag en zijn opgesteld door de Juridische Commissie van de IVR en de VBW. ‘Dit verdrag regelt alle primaire zaken voor internationale transporten’, legt algemeen secretaris Resi Hacksteiner uit. ‘De IVTB zijn aanvullende bepalingen die kunnen worden overeengekomen voor zowel nationale als internationale transporten. Er zijn momenteel diverse nationale algemene voorwaarden overeengekomen, zoals die van het CBRB of de Franse voorwaarden. Met de IVTB worden nu internationaal geldende aanvullende voorwaarden aanbevolen, die breed toepasbaar zijn. De nationale wetgeving, bij ons boek 8, blijft gelden. Nationale wetten worden niet vervangen, maar aangevuld. In de IVTB-voorwaarden zijn zaken geregeld als de aansprakelijkheid voor nautische fouten en regelgeving rond brand en explosie en wordt een rechtskeuze aanbevolen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

IVR wil internationale transportvoorwaarden | Schuttevaer.nl

IVR wil internationale transportvoorwaarden

De IVR heeft op het eind januari gehouden colloquium in Praag nieuwe internationale transportvoorwaarden geïntroduceerd. Ook was er aandacht voor de plannen van de CCR om de aansprakelijkheidsbeperking volgens het CLNI-verdrag in meer landen te laten gelden.

De Internationale Verlade- und Transportbedingungen 2009 (IVTB) zijn een aanvulling op het CMI-verdrag en zijn opgesteld door de Juridische Commissie van de IVR en de VBW. ‘Dit verdrag regelt alle primaire zaken voor internationale transporten’, legt algemeen secretaris Resi Hacksteiner uit. ‘De IVTB zijn aanvullende bepalingen die kunnen worden overeengekomen voor zowel nationale als internationale transporten. Er zijn momenteel diverse nationale algemene voorwaarden overeengekomen, zoals die van het CBRB of de Franse voorwaarden. Met de IVTB worden nu internationaal geldende aanvullende voorwaarden aanbevolen, die breed toepasbaar zijn. De nationale wetgeving, bij ons boek 8, blijft gelden. Nationale wetten worden niet vervangen, maar aangevuld. In de IVTB-voorwaarden zijn zaken geregeld als de aansprakelijkheid voor nautische fouten en regelgeving rond brand en explosie en wordt een rechtskeuze aanbevolen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer