Om het booreiland op stroom te brengen, werden de havenslepers Fairplay 21, Smit Elbe, Smit Schelde en Smit Mersey ingezet. Die gaven hun sleep vervolgens over aan de grotere zeeslepers Maersk Challenger en Taurus, met respectievelijk een trekkracht van 172 en 207 ton. Opmerkelijk hierbij was echter het gestuntel van de bemanning van de Taurus. Deze zeesleper uit de vloot van Harms Bergung uit Hamburg moest als laatste vastmaken, maar dit verliep niet vlekkeloos. In plaats van haar positie stuurboord voor de GSF Galaxy III in te nemen, zwenkte de Taurus onverwachts uit naar bakboord, wat aan boord van de Maersk Challenger niet werd gewaardeerd. Hierna zwenkte de Taurus weer te ver uit naar stuurboord. Een en andere leidde tot heftige discussies over de marifoon, waarbij de towmaster zelfs dreigde de Taurus te laten vervangen. De Russische bemanning van de sleper heeft kennelijk geen ervaring met het uitvoeren van specialistisch offshorewerk. Nadat de havensleepboten waren bedankt, vertrok het transport uiteindelijk toch naar zee. Het booreiland is tien jaar geleden op de Keppel FELS-werf in Singapore gebouwd voor slechtweergebieden, waaronder de Noordzee. De boorunit is inzetbaar tot waterdieptes van 120 meter en kan tot op een diepte van ruim drie kilometer in de zeebodem putten boren. De GSF Galaxy III gaat nu voor Centrica in de Britse sector aan de slag. (PAS)
Neem nu een gratis abonnement op de Nieuwsbrief. U krijgt dan twee keer per week alle maritieme nieuws in uw emailpostbus.
Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?