‘Rust in de markt nodig’

‘De rivier is vol, iedereen vaart. Dus hou je verstand erbij en let goed op je kostprijs’, is de oproep die kantoormanager Erik van Toor van Kantoor Binnenvaart doet naar varende ondernemers. Steeds sterker worden de signalen dat ook de binnenvaart de gevolgen ondervindt van de economische crisis. Kantoor Binnenvaart krijgt veel vragen van leden, en in het VAART!Forum op internet zoeken schippers naarstig naar oplossingen, geven tips of steken elkaar een hart onder de riem.

De markt verslechtert zienderogen, zoals valt waar te nemen in de kolenmarkt. Voor kolen van Rotterdam naar Krotzenburg werd in november nog 6,25 euro per ton betaald, in december piekte de vracht naar 8 euro, maar in januari werd er voor 4 tot 3,25 euro per ton gevaren. Richting Mannheim, met gewoonlijk vrachten van 6 tot 6,50 euro, kwam het dieptepunt de afgelopen maand op 4 euro. Neckargartach deed in november nog 10 euro, maar in januari werd 7,75 tot 8,25 euro betaald. Van de 8,75 euro in november naar Thionville, bleef in januari soms niet meer dan 6 euro over.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Rust in de markt nodig’ | Schuttevaer.nl

‘Rust in de markt nodig’

‘De rivier is vol, iedereen vaart. Dus hou je verstand erbij en let goed op je kostprijs’, is de oproep die kantoormanager Erik van Toor van Kantoor Binnenvaart doet naar varende ondernemers. Steeds sterker worden de signalen dat ook de binnenvaart de gevolgen ondervindt van de economische crisis. Kantoor Binnenvaart krijgt veel vragen van leden, en in het VAART!Forum op internet zoeken schippers naarstig naar oplossingen, geven tips of steken elkaar een hart onder de riem.

De markt verslechtert zienderogen, zoals valt waar te nemen in de kolenmarkt. Voor kolen van Rotterdam naar Krotzenburg werd in november nog 6,25 euro per ton betaald, in december piekte de vracht naar 8 euro, maar in januari werd er voor 4 tot 3,25 euro per ton gevaren. Richting Mannheim, met gewoonlijk vrachten van 6 tot 6,50 euro, kwam het dieptepunt de afgelopen maand op 4 euro. Neckargartach deed in november nog 10 euro, maar in januari werd 7,75 tot 8,25 euro betaald. Van de 8,75 euro in november naar Thionville, bleef in januari soms niet meer dan 6 euro over.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer