Commentaar: AIS blijft uitdaging

De transponder is door de kerk. Staatssecretaris Tineke Huizinga zet met Europese steun een bedrag opzij voor elke schipper die z’n schip automatisch laat identificeren. Ook buitenlandse schippers dingen mee. Lopende AIS-proeven bepalen hoe de subsidieregeling er definitief uit gaat zien, maar zeker is dat AIS niet helemaal gratis en ook nog niet verplicht wordt.

Het identificeren en volgbaar maken van schepen op de Europese binnenwateren met AIS is één van de meest ingrijpende onderdelen van River Information Services (RIS). Ingrijpend vanwege de privacy-dreiging die er vanuit zou kunnen gaan, ingrijpend ook omdat het een dimensie toevoegt aan scheepvaartbegeleiding, en al evenzeer ingrijpend omdat met AIS logistieke winst valt te behalen in de contacten met opdrachtgevers.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Commentaar: AIS blijft uitdaging | Schuttevaer.nl

Commentaar: AIS blijft uitdaging

De transponder is door de kerk. Staatssecretaris Tineke Huizinga zet met Europese steun een bedrag opzij voor elke schipper die z’n schip automatisch laat identificeren. Ook buitenlandse schippers dingen mee. Lopende AIS-proeven bepalen hoe de subsidieregeling er definitief uit gaat zien, maar zeker is dat AIS niet helemaal gratis en ook nog niet verplicht wordt.

Het identificeren en volgbaar maken van schepen op de Europese binnenwateren met AIS is één van de meest ingrijpende onderdelen van River Information Services (RIS). Ingrijpend vanwege de privacy-dreiging die er vanuit zou kunnen gaan, ingrijpend ook omdat het een dimensie toevoegt aan scheepvaartbegeleiding, en al evenzeer ingrijpend omdat met AIS logistieke winst valt te behalen in de contacten met opdrachtgevers.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer