Zelf kiezen uit de ‘ladenkast’ van Wagenborg

Rederij Wagenborg in Delfzijl is met een vloot van 160 schepen, waarvan zestig eigen schepen en honderd van particulieren de grootste rederij van Nederland. De bedrijfsformule en de schaalgrootte hebben ervoor gezorgd dat Wagenborg in staat is meer vrachten en vooral ook grote partijen uit de markt te halen. Vooral de laatste jaren is er een grote concentratie geweest aan verladerszijde, waarop Wagenborg het antwoord op heeft weten te vinden.

Zelf kiezen uit de ‘ladenkast’ van Wagenborg

‘Dus “meer voor en door minder”, dat wil zeggen; er wordt bijvoorbeeld meer papier, hout en cellulose verscheept dan vroeger door aanzienlijk minder partijen die de regie geheel in handen hebben’, zegt mr Albert Engelsman, directeur algemene en juridische zaken van de rederij. ‘In de jaren vijftig en zestig bedienden wij met onze vloot schepen van gemiddeld 500 ton laadvermogen misschien wel zo’n honderd houtimporteurs. Tegenwoordig wordt van de vervoerder geëist dat ze meer schepen van verschillende grootte hebben om meer ladingen te vervoeren. Door de combinatie Wagenborg/particuliere reder heeft het bedrijf de beschikking over een grote vloot schepen en is zodoende eerder in staat hieraan te voldoen dan een rederij die deze schepen niet tot zijn beschikking heeft.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zelf kiezen uit de ‘ladenkast’ van Wagenborg | Schuttevaer.nl

Zelf kiezen uit de ‘ladenkast’ van Wagenborg

Rederij Wagenborg in Delfzijl is met een vloot van 160 schepen, waarvan zestig eigen schepen en honderd van particulieren de grootste rederij van Nederland. De bedrijfsformule en de schaalgrootte hebben ervoor gezorgd dat Wagenborg in staat is meer vrachten en vooral ook grote partijen uit de markt te halen. Vooral de laatste jaren is er een grote concentratie geweest aan verladerszijde, waarop Wagenborg het antwoord op heeft weten te vinden.

Zelf kiezen uit de ‘ladenkast’ van Wagenborg

‘Dus “meer voor en door minder”, dat wil zeggen; er wordt bijvoorbeeld meer papier, hout en cellulose verscheept dan vroeger door aanzienlijk minder partijen die de regie geheel in handen hebben’, zegt mr Albert Engelsman, directeur algemene en juridische zaken van de rederij. ‘In de jaren vijftig en zestig bedienden wij met onze vloot schepen van gemiddeld 500 ton laadvermogen misschien wel zo’n honderd houtimporteurs. Tegenwoordig wordt van de vervoerder geëist dat ze meer schepen van verschillende grootte hebben om meer ladingen te vervoeren. Door de combinatie Wagenborg/particuliere reder heeft het bedrijf de beschikking over een grote vloot schepen en is zodoende eerder in staat hieraan te voldoen dan een rederij die deze schepen niet tot zijn beschikking heeft.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer