‘Klein schip niet ten onder aan nieuwe eisen’

Schippers van kleine schepen hoeven niet te bang te zijn dat hun onderneming niet meer levensvatbaar is na de noodzakelijke investeringen om te voldoen aan de nieuwe eisen van het ROSR. Bedragen van 90.000 euro per schip die de ronde doen zijn volgens EFM-directeur Tom Boerema aan de hoge kant. ‘Het kleine schip is straks heus niet verdwenen.’

Boerema verwacht dat het wel meevalt met het aantal kleine schepen dat door de nieuwe eisen gaat verdwijnen. Hij is sinds begin dit jaar directeur van EFM. Daarvoor was hij expert bij de verzekeringsmaatschappij. ‘Wij hebben vrij veel kleine schepen tot 1000 ton verzekerd. Momenteel heeft EFM Expertise al een deel van de werkzaamheden van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) overgenomen. We mogen voor een groot aantal scheepstypes de veiligheidsinspectie uitvoeren waaronder ook de kleine schepen. We weten er dus wel wat vanaf.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

‘Klein schip niet ten onder aan nieuwe eisen’ | Schuttevaer.nl

‘Klein schip niet ten onder aan nieuwe eisen’

Schippers van kleine schepen hoeven niet te bang te zijn dat hun onderneming niet meer levensvatbaar is na de noodzakelijke investeringen om te voldoen aan de nieuwe eisen van het ROSR. Bedragen van 90.000 euro per schip die de ronde doen zijn volgens EFM-directeur Tom Boerema aan de hoge kant. ‘Het kleine schip is straks heus niet verdwenen.’

Boerema verwacht dat het wel meevalt met het aantal kleine schepen dat door de nieuwe eisen gaat verdwijnen. Hij is sinds begin dit jaar directeur van EFM. Daarvoor was hij expert bij de verzekeringsmaatschappij. ‘Wij hebben vrij veel kleine schepen tot 1000 ton verzekerd. Momenteel heeft EFM Expertise al een deel van de werkzaamheden van de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) overgenomen. We mogen voor een groot aantal scheepstypes de veiligheidsinspectie uitvoeren waaronder ook de kleine schepen. We weten er dus wel wat vanaf.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer