Rommelig, maar werk genoeg

Hoewel de aanvoer in de zeehavens nog steeds niet overhoudt, worden toch leuke reizen gemeld. ‘Het is een beetje rommelig, maar er is volgens mij werk genoeg’, zegt een panellid. Vooral de kleinere tonnages zijn spekkoper met af en toe restpartijen die flink wat opleveren. Maar de schippers met de kleinere schepen hebben wel een onbestemd gevoel over de toekomst. ‘Ik heb nu een puik schip, maar is het rendabel om het op peil te houden’, zegt een schipper van een 500-tonner. ‘We zijn in de vijftig. Is het nog verstandig om grote investeringen te doen, als je weet dat je schip over een jaar of tien naar de sloop gaat? Ik vraag me dat wel eens af en maak me er ook zorgen over. Vrienden van ons willen met pensioen en hebben een paar jaar met hun Kempenaar lopen leuren. Uiteindelijk is het schip gesloopt. Voor al die dure apparatuur krijg je dan niet veel terug. Ik vind het heel jammer dat banken starters geen financiering voor een klein schip geven. En het is ook kortzichtig, want je kunt er een prima boterham mee verdienen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Rommelig, maar werk genoeg | Schuttevaer.nl

Rommelig, maar werk genoeg

Hoewel de aanvoer in de zeehavens nog steeds niet overhoudt, worden toch leuke reizen gemeld. ‘Het is een beetje rommelig, maar er is volgens mij werk genoeg’, zegt een panellid. Vooral de kleinere tonnages zijn spekkoper met af en toe restpartijen die flink wat opleveren. Maar de schippers met de kleinere schepen hebben wel een onbestemd gevoel over de toekomst. ‘Ik heb nu een puik schip, maar is het rendabel om het op peil te houden’, zegt een schipper van een 500-tonner. ‘We zijn in de vijftig. Is het nog verstandig om grote investeringen te doen, als je weet dat je schip over een jaar of tien naar de sloop gaat? Ik vraag me dat wel eens af en maak me er ook zorgen over. Vrienden van ons willen met pensioen en hebben een paar jaar met hun Kempenaar lopen leuren. Uiteindelijk is het schip gesloopt. Voor al die dure apparatuur krijg je dan niet veel terug. Ik vind het heel jammer dat banken starters geen financiering voor een klein schip geven. En het is ook kortzichtig, want je kunt er een prima boterham mee verdienen.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer