Eetbare oliëntransport is stabiele markt

‘De eetbare oliënmarkt is financieel een stabiele markt’, zegt Frank Hulsman. Hij vaart sinds 1999 op het mts Ingrid en vervoert meestal raapzaadolie. Het beeld dat eetbare oliëntankers veelvuldig tankwassen is niet altijd juist, legt Hulsman uit. ‘Wij vervoeren koude olie die niet stolt en vervoeren 95 procent van de tijd hetzelfde product. Wel moeten we elke reis de tanks schoonmaken.’

Dat schoonmaken bestaat op de Ingrid meestal uit zwiepen. Zwiepen is het natrekken van de ladingrestanten naar het putje in de tanks, met een daarvoor bestemde trekker. ‘Die trekker is bij ons aanboord extra breed, zodat we snel klaar zijn. Zolang we hetzelfde product vervoeren is dat in de koude niet-stollende oliën voldoende. Bij geraffineerde producten is het schoonmaken van tanks meer werk, maar die worden in roestvrijstaal vervoerd. De Ingrid heeft geen roestvrijstalen tanks. Wij vervoeren alleen koude olie als raapzaad-, zonnebloem-, soja- en notenolie.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Eetbare oliëntransport is stabiele markt | Schuttevaer.nl

Eetbare oliëntransport is stabiele markt

‘De eetbare oliënmarkt is financieel een stabiele markt’, zegt Frank Hulsman. Hij vaart sinds 1999 op het mts Ingrid en vervoert meestal raapzaadolie. Het beeld dat eetbare oliëntankers veelvuldig tankwassen is niet altijd juist, legt Hulsman uit. ‘Wij vervoeren koude olie die niet stolt en vervoeren 95 procent van de tijd hetzelfde product. Wel moeten we elke reis de tanks schoonmaken.’

Dat schoonmaken bestaat op de Ingrid meestal uit zwiepen. Zwiepen is het natrekken van de ladingrestanten naar het putje in de tanks, met een daarvoor bestemde trekker. ‘Die trekker is bij ons aanboord extra breed, zodat we snel klaar zijn. Zolang we hetzelfde product vervoeren is dat in de koude niet-stollende oliën voldoende. Bij geraffineerde producten is het schoonmaken van tanks meer werk, maar die worden in roestvrijstaal vervoerd. De Ingrid heeft geen roestvrijstalen tanks. Wij vervoeren alleen koude olie als raapzaad-, zonnebloem-, soja- en notenolie.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer