Verbetering Maas begint in Born

Rijkswaterstaat is begonnen met de verbetering van de Maasroute tussen Maastricht en Wessem. In 2015 moeten de Maas en het Julianakanaal geschikt zijn voor vierlaags-containervaart met een maximale lengte van 190 meter en een diepgang van 3,50 meter. Allereerst wordt het sluizencomplex van Born aangepakt. De oude sluiskolk uit de jaren twintig wordt gerenoveerd. De eerste sluisdeur is intussen gelicht en op een ponton afgevoerd.

Volgens projectdirecteur ir. O.S. van Duin wordt een inhaalslag gemaakt op het gebied van groot onderhoud van de kunstwerken op de Maasroute. Het eerste deel daarvan moet eind 2010 zijn gerealiseerd, het tweede deel eind 2015. Met de werkzaamheden is ruim 700 miljoen euro gemoeid. In 2015 zal de vaarweg zijn opgewaardeerd tot een klasse Vb-vaarweg, waar de moderne binnenvaart dag en nacht gebruik van kan maken. De Maas verbindt de belangrijkste Waalse economische centra met Europa en de zeehavens en is al eeuwenlang de ‘levensader’ van dit gebied.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Verbetering Maas begint in Born | Schuttevaer.nl

Verbetering Maas begint in Born

Rijkswaterstaat is begonnen met de verbetering van de Maasroute tussen Maastricht en Wessem. In 2015 moeten de Maas en het Julianakanaal geschikt zijn voor vierlaags-containervaart met een maximale lengte van 190 meter en een diepgang van 3,50 meter. Allereerst wordt het sluizencomplex van Born aangepakt. De oude sluiskolk uit de jaren twintig wordt gerenoveerd. De eerste sluisdeur is intussen gelicht en op een ponton afgevoerd.

Volgens projectdirecteur ir. O.S. van Duin wordt een inhaalslag gemaakt op het gebied van groot onderhoud van de kunstwerken op de Maasroute. Het eerste deel daarvan moet eind 2010 zijn gerealiseerd, het tweede deel eind 2015. Met de werkzaamheden is ruim 700 miljoen euro gemoeid. In 2015 zal de vaarweg zijn opgewaardeerd tot een klasse Vb-vaarweg, waar de moderne binnenvaart dag en nacht gebruik van kan maken. De Maas verbindt de belangrijkste Waalse economische centra met Europa en de zeehavens en is al eeuwenlang de ‘levensader’ van dit gebied.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer