Dit artikel is exclusief voor abonnees
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?
De hele binnenvaart is er inmiddels wel van doordrongen dat de aangeboden tarieven niet zonder meer hoeven te worden geaccepteerd. ‘We praten niet over een euro meer, maar wel over dubbeltjes en kwartjes meer’, zegt een panellid. ‘Ik ken ook mensen in de zand en grind die helemaal verwonderd zijn dat de verladers wat willen bijbetalen. Dat hebben ze nog nooit meegemaakt.’ Schippers kunnen die extraatjes overigens goed gebruiken. Niet alleen de gasolie is met 412 euro per kuub nog steeds ontzettend duur, ook de prijs van smeerolie (638 euro voor 200 liter) loopt de spuigaten uit. ‘En daar kun je nog bij optellen dat je tachtig euro moet betalen om die rommel weer kwijt te raken.’
Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.
Bent u al abonnee?