Vrachtenmarkt: Huren containerschepen beginnen zich te herstellen

Voor de panamaxen was het geen slechte week. Zowel in het Verre Oosten als op de Atlantische routes werden meer ladingen aangeboden. De huren en de vrachten stegen mee. De Filippo Lembo (75.229 dwt, 1997) werd gecharterd oplevering San Ciprian, via de Oostkust van de Verenigde Staten, teruglevering West Europa voor $ 36.000 per dag, de Jin Pu Hai (69.953 dwt, 1996) oplevering Lanshan, via Oostkust Australië teruglevering Verre Oosten voor $ 22.000 per dag. De huren bij periodecharters stegen ook, een verdere stijging wordt verwacht. De CMB Italia (76.620 dwt, 2005) werd voor drie tot vijf maanden gecharterd voor $ 27.750 per dag.

Ook voor de capesizers werd de markt beter, de stijging kwam plotseling en is flink. De Formosa Brave (170.380 dwt, 2001) werd gecharterd oplevering Duinkerken, via Brazilië, teruglevering Verre Oosten voor $ 62.500 per dag. De huren bij periodecharters waren al aan het stijgen voor de huren bij spotreizen omhoog gingen. De Xinwang Hai (174.732 dwt, 2003) werd voor vier tot zes maanden gecharterd voor $ 42.000 per dag. Het zijn vooral de mijnbouwers die actief zijn op de chartermarkt voor capesizers. Rio Tinto charterde onder meer de Irfon (165.729 dwt, 1996) voor een reis van West-Australië naar China voor $ 34.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Vrachtenmarkt: Huren containerschepen beginnen zich te herstellen | Schuttevaer.nl

Vrachtenmarkt: Huren containerschepen beginnen zich te herstellen

Voor de panamaxen was het geen slechte week. Zowel in het Verre Oosten als op de Atlantische routes werden meer ladingen aangeboden. De huren en de vrachten stegen mee. De Filippo Lembo (75.229 dwt, 1997) werd gecharterd oplevering San Ciprian, via de Oostkust van de Verenigde Staten, teruglevering West Europa voor $ 36.000 per dag, de Jin Pu Hai (69.953 dwt, 1996) oplevering Lanshan, via Oostkust Australië teruglevering Verre Oosten voor $ 22.000 per dag. De huren bij periodecharters stegen ook, een verdere stijging wordt verwacht. De CMB Italia (76.620 dwt, 2005) werd voor drie tot vijf maanden gecharterd voor $ 27.750 per dag.

Ook voor de capesizers werd de markt beter, de stijging kwam plotseling en is flink. De Formosa Brave (170.380 dwt, 2001) werd gecharterd oplevering Duinkerken, via Brazilië, teruglevering Verre Oosten voor $ 62.500 per dag. De huren bij periodecharters waren al aan het stijgen voor de huren bij spotreizen omhoog gingen. De Xinwang Hai (174.732 dwt, 2003) werd voor vier tot zes maanden gecharterd voor $ 42.000 per dag. Het zijn vooral de mijnbouwers die actief zijn op de chartermarkt voor capesizers. Rio Tinto charterde onder meer de Irfon (165.729 dwt, 1996) voor een reis van West-Australië naar China voor $ 34.000 per dag.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer