Zeevrachtenmarkt: Het wordt lastig voor kleinere capesizers

Voor de kleinere capesizers, tussen 83.000 en 150.000 dwt, ziet de toekomst er niet vrolijk uit. In 2011 zullen rond 470 van deze schepen in de vaart zijn en dat zal waarschijnlijk de vraag naar dit type schip ver overtreffen. Volgens een studie van een vooraanstaande scheepshypotheekbank zouden tussen de 120 en 140 van deze schepen naar de slopers moeten, desnoods ook schepen die er qua leeftijd nog niet aan toe zijn. De sloopprijzen stegen naar recordhoogtes, met India voorop, maar ook slopers in Bangladesh, Pakistan en China bieden flink mee. Wat dat betreft is voor de oude schepen het advies van de bank zo slecht nog niet.

De Chinezen waren kort voor de feestdagen erg actief met het aankopen van tweedehands schepen. De capesizer Cape Victory (177.359 dwt, 2003) werd voor tussen $ 50/52 miljoen verkocht en de Alameda (170.662 dwt, 2001) voor $ 45 miljoen. Dat de opbrengst van de Alameda zoveel lager was, kwam doordat het schip pas in maart 2010 wordt geleverd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Zeevrachtenmarkt: Het wordt lastig voor kleinere capesizers | Schuttevaer.nl

Zeevrachtenmarkt: Het wordt lastig voor kleinere capesizers

Voor de kleinere capesizers, tussen 83.000 en 150.000 dwt, ziet de toekomst er niet vrolijk uit. In 2011 zullen rond 470 van deze schepen in de vaart zijn en dat zal waarschijnlijk de vraag naar dit type schip ver overtreffen. Volgens een studie van een vooraanstaande scheepshypotheekbank zouden tussen de 120 en 140 van deze schepen naar de slopers moeten, desnoods ook schepen die er qua leeftijd nog niet aan toe zijn. De sloopprijzen stegen naar recordhoogtes, met India voorop, maar ook slopers in Bangladesh, Pakistan en China bieden flink mee. Wat dat betreft is voor de oude schepen het advies van de bank zo slecht nog niet.

De Chinezen waren kort voor de feestdagen erg actief met het aankopen van tweedehands schepen. De capesizer Cape Victory (177.359 dwt, 2003) werd voor tussen $ 50/52 miljoen verkocht en de Alameda (170.662 dwt, 2001) voor $ 45 miljoen. Dat de opbrengst van de Alameda zoveel lager was, kwam doordat het schip pas in maart 2010 wordt geleverd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer