Dagboek: Evertsen blijft met kapers op zee

Weekblad Schuttevaer vroeg de bemanning van marinefregat Hr. Ms. Evertsen een dagboek bij te houden van een week patrouilleren in de Golf van Aden. Sergeant Operationele dienst Operaties Fred Portma, kreeg van zijn meerderen toestemming verslag te doen van het leven aan boord. Bij toeval hield hij zijn dagboek bij in de week van de arrestatie van de dertien kapers. Zij bevonden zich op een dhow van twee Somalische vissers, die ze gegijzeld hielden. Hieronder het verslag van Portma. Met enige vertraging komt het schip volgende week terug in Nederland.

Woensdag 2 december 2009
Vanochtend zijn we vertrokken uit Salalah (Oman), waar we van ons weekendverlof hebben kunnen genieten. Nadat we voeding hadden geladen, iets dat we met de hele bemanning aan boord sjouwen, zijn we weer naar zee vertrokken.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Dagboek: Evertsen blijft met kapers op zee | Schuttevaer.nl

Dagboek: Evertsen blijft met kapers op zee

Weekblad Schuttevaer vroeg de bemanning van marinefregat Hr. Ms. Evertsen een dagboek bij te houden van een week patrouilleren in de Golf van Aden. Sergeant Operationele dienst Operaties Fred Portma, kreeg van zijn meerderen toestemming verslag te doen van het leven aan boord. Bij toeval hield hij zijn dagboek bij in de week van de arrestatie van de dertien kapers. Zij bevonden zich op een dhow van twee Somalische vissers, die ze gegijzeld hielden. Hieronder het verslag van Portma. Met enige vertraging komt het schip volgende week terug in Nederland.

Woensdag 2 december 2009

Vanochtend zijn we vertrokken uit Salalah (Oman), waar we van ons weekendverlof hebben kunnen genieten. Nadat we voeding hadden geladen, iets dat we met de hele bemanning aan boord sjouwen, zijn we weer naar zee vertrokken.

  • Dagboek van een succesvolle week voor operatie Atalanta

Op zee hebben we verlaatrol en buddycheck geoefend. Dat is iets wat we altijd oefenen, omdat het altijd weleens kan voorkomen dat we echt het schip moeten verlaten of een bemanningslid missen. Na die ‘rollen’ geoefend te hebben zijn we weer onderweg gegaan naar de Golf van Aden. Daar gaan we weer patrouilleren en de scheepvaart beschermen tegen piratenaanvallen.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer