‘Vertrouwen in controlerende instanties hevig geschaad’

‘Het vertrouwen in de controlerende instanties is hevig geschaad. Het stelt velen onder ons de komende tijd voor het dilemma: gaan we die reis doen of niet’, zei voorzitter Nico Stam van Koninklijke BLN-Schuttevaer afdeling Ouderkerk a/d IJssel donderdag 27 december in zijn jaarrede voor de als altijd druk bezochte afdelingsjaarvergadering in De Drie Maenen. 

‘We mogen hopen dat dit tot de bodem uitgezocht gaat worden om er ook lering uit te trekken’, zei voorzitter Nico Stam van de Ouderkerkse Schuttevaer-afdeling in zijn jaarrede op de afdelingsjaarvergadering. (Foto Dirk van der Meulen)
  • Voorzitter BLN-Schuttevaer Ouderkerk a/d IJssel hekelt schijnveiligheid

Door Dirk van der Meulen

Stam noemde de vergiftiging van André en Vanessa de Waardt van het ms Fox door fosfinegas in de lading ‘het meest schokkende van 2019’. Alle reden om er zijn jaarrede mee te beginnen. ‘Een vrachtje veevoer laden werd bijna de dood van het Ouderkerks schippersechtpaar’, zei Nico Stam. Geërgerd voegde hij eraan toe: ‘Dit in een tijd waarin het creëren van schijnveiligheid de laatste tijd de norm is. Terwijl laatst het lossen van zand werd stilgelegd omdat de schipper op 50 meter afstand van een kraan geen helm op had, blijkt dat bij zaken waar het er wel toe doet het gruwelijk mis kan gaan.’

‘We hebben er recht op als beroepsgroep dat de onderzoeken die hiernaar gedaan worden in de openbaarheid gebracht worden. En dat er zodanige maatregelen genomen worden dat zoiets nooit meer kan gebeuren’, stelde de Ouderkerkse Schuttevaer-voorzitter. ‘We mogen hopen dat dit tot de bodem uitgezocht gaat worden om er ook lering uit te trekken. We wensen André en Vanessa alle sterkte toe om hier gezond uit te komen. Gelukkig zit er wat vooruitgang in hun gezondheidssituatie, al blijven de zorgen vooral wat Vanessa betreft nog groot en ook de vraagtekens of ze ooit de oude zal worden.’

Lopend onderzoek

Onderzoeken naar het incident op de Fox lopen nog. De Oekraïense lading zonnebloemschrootpellets (sunpellets) uit de bulkcarrier Smarta was na acht dagen luchten volgens het protocol van Haven Amsterdam gasvrij verklaard. Toch raakten André en Vanessa de Waardt zodanig onwel dat ze op de intensive care belandden. Gasmetingen van de RIVM op verzoek van de Veiligheidsregio Utrecht op woensdagavond 4 december resulteerden in concentraties van het ladinggas fosfine in het laadruim van de Fox van meer dan 15 ppm, in de leefruimte van 0,1 tot 0,2 ppm en 0,5 ppm in de machinekamer.

De Arbeidsinspectie (Inspectie SZW) legde vijf schepen met lading uit dezelfde zeeboot stil, maar reageerde tot dusver niet op nadere onderzoeksvragen van de Schuttevaer-redactie. Tweede Kamerleden Cem Laçin (SP) en Remco Dijkstra (VVD) wachten nog op beantwoording van hun schriftelijke Kamervragen aan minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). De Onderzoeksraad voor Veiligheid is (nog) niet bij het onderzoek betrokken.

‘Vertrouwen in controlerende instanties hevig geschaad’ | Schuttevaer.nl

‘Vertrouwen in controlerende instanties hevig geschaad’

‘Het vertrouwen in de controlerende instanties is hevig geschaad. Het stelt velen onder ons de komende tijd voor het dilemma: gaan we die reis doen of niet’, zei voorzitter Nico Stam van Koninklijke BLN-Schuttevaer afdeling Ouderkerk a/d IJssel donderdag 27 december in zijn jaarrede voor de als altijd druk bezochte afdelingsjaarvergadering in De Drie Maenen. 

‘We mogen hopen dat dit tot de bodem uitgezocht gaat worden om er ook lering uit te trekken’, zei voorzitter Nico Stam van de Ouderkerkse Schuttevaer-afdeling in zijn jaarrede op de afdelingsjaarvergadering. (Foto Dirk van der Meulen)
  • Voorzitter BLN-Schuttevaer Ouderkerk a/d IJssel hekelt schijnveiligheid

Door Dirk van der Meulen

Stam noemde de vergiftiging van André en Vanessa de Waardt van het ms Fox door fosfinegas in de lading ‘het meest schokkende van 2019’. Alle reden om er zijn jaarrede mee te beginnen. ‘Een vrachtje veevoer laden werd bijna de dood van het Ouderkerks schippersechtpaar’, zei Nico Stam. Geërgerd voegde hij eraan toe: ‘Dit in een tijd waarin het creëren van schijnveiligheid de laatste tijd de norm is. Terwijl laatst het lossen van zand werd stilgelegd omdat de schipper op 50 meter afstand van een kraan geen helm op had, blijkt dat bij zaken waar het er wel toe doet het gruwelijk mis kan gaan.’

‘We hebben er recht op als beroepsgroep dat de onderzoeken die hiernaar gedaan worden in de openbaarheid gebracht worden. En dat er zodanige maatregelen genomen worden dat zoiets nooit meer kan gebeuren’, stelde de Ouderkerkse Schuttevaer-voorzitter. ‘We mogen hopen dat dit tot de bodem uitgezocht gaat worden om er ook lering uit te trekken. We wensen André en Vanessa alle sterkte toe om hier gezond uit te komen. Gelukkig zit er wat vooruitgang in hun gezondheidssituatie, al blijven de zorgen vooral wat Vanessa betreft nog groot en ook de vraagtekens of ze ooit de oude zal worden.’

Lopend onderzoek

Onderzoeken naar het incident op de Fox lopen nog. De Oekraïense lading zonnebloemschrootpellets (sunpellets) uit de bulkcarrier Smarta was na acht dagen luchten volgens het protocol van Haven Amsterdam gasvrij verklaard. Toch raakten André en Vanessa de Waardt zodanig onwel dat ze op de intensive care belandden. Gasmetingen van de RIVM op verzoek van de Veiligheidsregio Utrecht op woensdagavond 4 december resulteerden in concentraties van het ladinggas fosfine in het laadruim van de Fox van meer dan 15 ppm, in de leefruimte van 0,1 tot 0,2 ppm en 0,5 ppm in de machinekamer.

De Arbeidsinspectie (Inspectie SZW) legde vijf schepen met lading uit dezelfde zeeboot stil, maar reageerde tot dusver niet op nadere onderzoeksvragen van de Schuttevaer-redactie. Tweede Kamerleden Cem Laçin (SP) en Remco Dijkstra (VVD) wachten nog op beantwoording van hun schriftelijke Kamervragen aan minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat). De Onderzoeksraad voor Veiligheid is (nog) niet bij het onderzoek betrokken.