Tarieven begin februari hard onderuit

Vooral de prijzen naar Duitsland sterk zijn gedaald. Binnenlands en naar België is de prijsdaling veel minder, hoewel daar ook minder werk is en de prijzen sinds februari achteruit gaan. De prijsdaling zette in het najaar voorzichtig in en eind 2008 en begin 2009 gingen er steeds dubbeltjes vanaf. Begin februari klapten de prijzen echt in en gingen er twee kwartjes per ton af.

‘De overcapaciteit zit in de bulkstromen’, zegt ook Erik van Toor van Kantoor Binnenvaart. ‘Binnenlands, waar kleinere schepen varen, zijn de tarieven veel minder onderuit gegaan. Hoewel ik van de week hoorde dat van Rotterdam naar Heijen 2 euro was betaald. Wij zitten als Kantoor Binnenvaart de hele dag na te denken over oplossingen. Die moet je niet zoeken in een sloopregeling, want dan zou je grote, nieuwe schepen moeten slopen en dat is zonde en veel te duur. Een oplegregeling zou een optie kunnen zijn, maar dat is nu nog niet aan de orde. Dan moet de situatie nog verder verslechteren.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Tarieven begin februari hard onderuit | Schuttevaer.nl

Tarieven begin februari hard onderuit

Vooral de prijzen naar Duitsland sterk zijn gedaald. Binnenlands en naar België is de prijsdaling veel minder, hoewel daar ook minder werk is en de prijzen sinds februari achteruit gaan. De prijsdaling zette in het najaar voorzichtig in en eind 2008 en begin 2009 gingen er steeds dubbeltjes vanaf. Begin februari klapten de prijzen echt in en gingen er twee kwartjes per ton af.

‘De overcapaciteit zit in de bulkstromen’, zegt ook Erik van Toor van Kantoor Binnenvaart. ‘Binnenlands, waar kleinere schepen varen, zijn de tarieven veel minder onderuit gegaan. Hoewel ik van de week hoorde dat van Rotterdam naar Heijen 2 euro was betaald. Wij zitten als Kantoor Binnenvaart de hele dag na te denken over oplossingen. Die moet je niet zoeken in een sloopregeling, want dan zou je grote, nieuwe schepen moeten slopen en dat is zonde en veel te duur. Een oplegregeling zou een optie kunnen zijn, maar dat is nu nog niet aan de orde. Dan moet de situatie nog verder verslechteren.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer