Dienstverlening havens kan beter

Bert Broersma vaart met zijn vrouw op de Dortmunder Iduna. Hij begon in 1985 samen met zijn vrouw op de luxe motor van zijn ouders en groeide in kleine stappen naar dit schip. Een prima broodverdiener, want 1000 ton is en blijft volgens Bert een gangbare maat.

Dienstverlening havens kan beter

‘Rondgaan in Meppel kost je gelijk een 14-dagenbriefje’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Dienstverlening havens kan beter | Schuttevaer.nl

Dienstverlening havens kan beter

Bert Broersma vaart met zijn vrouw op de Dortmunder Iduna. Hij begon in 1985 samen met zijn vrouw op de luxe motor van zijn ouders en groeide in kleine stappen naar dit schip. Een prima broodverdiener, want 1000 ton is en blijft volgens Bert een gangbare maat.

Dienstverlening havens kan beter
  • ‘Rondgaan in Meppel kost je gelijk een 14-dagenbriefje’
  • ‘Met acties hebben we weinig bereikt’

Door Henriette Driesen-Joanknecht
De schipper van de Iduna zou vooral graag verbetering zien in de dienstverlening van de havens.  ‘In Meppel zijn de kade van De Heus en de containerkade havengeldvrij. Maar het kanaal is daar 60 meter breed. En zodra je de monding van de jachthaven even gebruikt om rond te gaan, krijg je gelijk een havengeldrekening. Daarover is een rechtszaak geweest, die de gemeente heeft verloren. Maar toen is de havengeldverordening aangepast. Dus moet je nu voor dat rondgaan een havenbriefje van 14 dagen kopen. En elke keer dat je de haven verlaat moet je weer een briefje van 14 dagen kopen. Ik vind dat schunnig voor het kortstondige gebruik van 10 meter havenmonding. Ik kan me daar kwaad om maken.’

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer