Werken voor een grijpstuiver

Cees van den Heuvel vaart samen met zijn vrouw Brygida op de kempenaar Nescio. Varen bevalt hem, maar de nieuwe scheepseisen en de moeite die een schipper moet doen om een fatsoenlijk inkomen te vergaren staan hem steeds meer tegen. ‘Werk hebben we in de binnenvaart minder hard nodig dan een beter inkomen’, constateert hij.

Werken voor een grijpstuiver

Geen kopers voor kempenaar Nescio

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer

Werken voor een grijpstuiver | Schuttevaer.nl

Werken voor een grijpstuiver

Cees van den Heuvel vaart samen met zijn vrouw Brygida op de kempenaar Nescio. Varen bevalt hem, maar de nieuwe scheepseisen en de moeite die een schipper moet doen om een fatsoenlijk inkomen te vergaren staan hem steeds meer tegen. ‘Werk hebben we in de binnenvaart minder hard nodig dan een beter inkomen’, constateert hij.

Werken voor een grijpstuiver
  • Geen kopers voor kempenaar Nescio
  • ‘Van Rotterdam naar Amsterdam vaar je tussen de eilanden’

Door Henriette Driesen-Joanknecht
Hij hoopt daarom dat die situatie binnenkort verandert, maar ziet het somber in. ‘Ik wil graag voor mijn inkomen werken, maar nu is het zo dat je je het vuur uit je sloffen loopt, terwijl je verhoudingsgewijs nauwelijks betaald krijgt en ik ben bang dat het niet gaat lukken dat te veranderen.’
Met die informatie en de schaalvergroting van de Brabantse kanalen in zijn achterhoofd ziet hij de toekomst voor zijn scheepstype somber in. ‘Als Veghel straks wegvalt, dan moeten de schepen die daar nu varen wat anders gaan doen. Ze zeggen wel dat ze kleine schepen nodig hebben, maar er zullen er veel verdwijnen.’

Stahoogte

Een van de problemen voor zijn scheepstype zijn de ROSR-eisen. Volgens Van den Heuvel is er niet nagedacht over de realiseerbaarheid daarvan. Als voorbeeld noemt hij de voorgeschreven afmetingen van de woning en de ontluchting van de gasolietanks. ‘Als ze nou gaan voorschrijven hoe groot je bed moet zijn en dat je in de woning een stahoogte moet hebben van twee meter. Hoe moet ik dat hier realiseren? Alles is hier ingetimmerd. Dan moet ik de hele woning slopen. Bij mijn schip zitten de ontluchtingen van de gasolietanks achter de betimmering. Als ik dat aan ga passen dan val je op dit soort schepen van het ene in het andere. Veel van die eisen zijn ondoordachte onzin, vind ik. Het kost allemaal klauwen met geld’, stelt hij geërgerd.

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Wilt u onbeperkt lezen? Word abonnee en krijg toegang tot unieke maritieme vakinformatie waarmee u altijd up-to-date bent.

Abonneer