Deen en Meurs ruilen dag van baan

Dick Meurs, managing director van de Gate terminal in Rotterdam, was vorige week een dag lang kapitein van de op LNG varende Argonon van Deen Shipping, onder toeziend oog van eigenaar Gerard Deen. Binnenkort worden de rollen omgekeerd en zit Deen een dag op de stoel van Meurs.

Deen en Meurs ruilen dag van baan
  • ‘Duidelijke specificaties nodig voor LNG als brandstof’

Door

Hans Heynen

De banenruil maakt deel uit van het door het Rotterdamse Havenbedrijf opgezette programma ‘Change your perspective’, dat tot doel heeft havenondernemers meer kennis en inzicht te verschaffen in elkaars werkzaamheden. ‘Het varen op de Argonon ging perfect’, zei Deen, na afloop van de eerste ruildag. ‘Meurs begrijpt nu nog beter hoe belangrijk een goede bunkerinfrastructuur voor de zee- en binnenvaart is in Rotterdam.’

De Gate terminal biedt die infrastructuur nu niet. De terminal is alleen geschikt voor de opslag van met grote zeetankers aangevoerd LNG en de doorvoer, nadat het gasvormig is gemaakt, via pijpleidingen naar het achterland. ‘Toen Vopak en Gasunie deze terminal ontwikkelden waren er nog geen op LNG varende schepen in Rotterdam. De aandeelhouders Vopak en Gasunie hebben dan ook het initiatief genomen om naast het terrein van de Gate terminal een breakbulk terminal te ontwikkelen waar het mogelijk wordt om LNG over te slaan naar kleinere zee- en binnenvaartschepen en trucks. Die brengen het dan weer naar op LNG varende schepen, naar LNG-bunkerstations voor de zee- en binnenvaart en naar LNG tankstations voor LNG-trucks’, zegt Meurs. ‘Want ook in de toekomst zullen op LNG varende binnenvaartschepen niet zelf bij de Gate terminal kunnen bunkeren. Daar is de terminal niet geschikt voor.’

Emissienormen

Deen is blij met de ontwikkeling van deze overslagterminal, die grootschaliger overschakeling op LNG door binnen- en kustvaart mogelijk moet maken. ‘Wanneer de kustvaart in 2015 aan SECA zwavel-emissienormen moet voldoen en de binnenvaart in 2016 aan de CCR4 emissienormen, moet er voldoende bunkercapaciteit zijn voor schepen die op LNG overschakelen. ‘Belangrijk is dat er voor die tijd duidelijke regels komen over de specificaties waaraan de voor gas- en dual fuel-motoren gebruikte LNG moet voldoen en de wijze waarop de kwaliteit wordt gecontroleerd. Daarbij moeten we goed nadenken en zeker in discussie brengen of we niet beter de motoren aan de LNG kunnen aanpassen in plaats van andersom.’

Deen verwacht dat zijn werkdag op de Gate Terminal hem binnenkort meer inzicht verschaft in de mogelijkheden van de terminal. De tanks waarin LNG op de Gate terminal wordt opgeslagen zijn zeer groot, zodat er vaak meer partijen in één tank worden opgeslagen. ‘De samenstelling, en daarmee de energiewaarde, van die partijen opgeslagen LNG kunnen echter verschillen, afhankelijk van het land van herkomst’, zegt Meurs. Dan zijn er duidelijke criteria nodig voor het verrekenen van de hoeveelheid geleverde LNG en de energiewaarde daarvan in elke stap in de nieuwe keten. ‘De energiewaarde van het LNG dat je hebt opgeslagen moet gelijk zijn aan de totale hoeveelheid energie in het LNG dat je er later uithaalt, wanneer je bijvoorbeeld wekelijks een lading LNG nodig hebt voor het vullen van de LNG tank op je schip’, aldus Deen.

Stabiele prijs

Bang dat de prijs van LNG stijgt wanneer dat de komende jaren steeds meer als brandstof door de transportsector wordt gebruikt zijn Deen en Meurs niet. ‘Er wordt ontzettend veel aardgas gevonden in de Verenigde Staten en ook op andere plaatsen zoals rond Cyprus, bij Israël, in Zuid-Amerika, in Rusland en nog veel meer plaatsen op de wereld’, aldus Meurs. ‘Op lange termijn is de verwachting dat de gasprijs op dit niveau blijft of zelfs daalt.’

Deen wijst erop dat de aanvoer en productie van olie juist wel eindig is. ‘Zeker van de gasolie die we in de binnenvaart gebruiken. Die kan wel eens snel duurder worden wanneer in 2015 alle zeeschepen moeten overschakelen van stookolie op gasolie zodra ze op Het Kanaal, de Noordzee en de Baltische Zee varen.’

Deen en Meurs ruilen dag van baan | Schuttevaer.nl

Deen en Meurs ruilen dag van baan

Dick Meurs, managing director van de Gate terminal in Rotterdam, was vorige week een dag lang kapitein van de op LNG varende Argonon van Deen Shipping, onder toeziend oog van eigenaar Gerard Deen. Binnenkort worden de rollen omgekeerd en zit Deen een dag op de stoel van Meurs.

Deen en Meurs ruilen dag van baan
  • ‘Duidelijke specificaties nodig voor LNG als brandstof’

Door

Hans Heynen

De banenruil maakt deel uit van het door het Rotterdamse Havenbedrijf opgezette programma ‘Change your perspective’, dat tot doel heeft havenondernemers meer kennis en inzicht te verschaffen in elkaars werkzaamheden. ‘Het varen op de Argonon ging perfect’, zei Deen, na afloop van de eerste ruildag. ‘Meurs begrijpt nu nog beter hoe belangrijk een goede bunkerinfrastructuur voor de zee- en binnenvaart is in Rotterdam.’

De Gate terminal biedt die infrastructuur nu niet. De terminal is alleen geschikt voor de opslag van met grote zeetankers aangevoerd LNG en de doorvoer, nadat het gasvormig is gemaakt, via pijpleidingen naar het achterland. ‘Toen Vopak en Gasunie deze terminal ontwikkelden waren er nog geen op LNG varende schepen in Rotterdam. De aandeelhouders Vopak en Gasunie hebben dan ook het initiatief genomen om naast het terrein van de Gate terminal een breakbulk terminal te ontwikkelen waar het mogelijk wordt om LNG over te slaan naar kleinere zee- en binnenvaartschepen en trucks. Die brengen het dan weer naar op LNG varende schepen, naar LNG-bunkerstations voor de zee- en binnenvaart en naar LNG tankstations voor LNG-trucks’, zegt Meurs. ‘Want ook in de toekomst zullen op LNG varende binnenvaartschepen niet zelf bij de Gate terminal kunnen bunkeren. Daar is de terminal niet geschikt voor.’

Emissienormen

Deen is blij met de ontwikkeling van deze overslagterminal, die grootschaliger overschakeling op LNG door binnen- en kustvaart mogelijk moet maken. ‘Wanneer de kustvaart in 2015 aan SECA zwavel-emissienormen moet voldoen en de binnenvaart in 2016 aan de CCR4 emissienormen, moet er voldoende bunkercapaciteit zijn voor schepen die op LNG overschakelen. ‘Belangrijk is dat er voor die tijd duidelijke regels komen over de specificaties waaraan de voor gas- en dual fuel-motoren gebruikte LNG moet voldoen en de wijze waarop de kwaliteit wordt gecontroleerd. Daarbij moeten we goed nadenken en zeker in discussie brengen of we niet beter de motoren aan de LNG kunnen aanpassen in plaats van andersom.’

Deen verwacht dat zijn werkdag op de Gate Terminal hem binnenkort meer inzicht verschaft in de mogelijkheden van de terminal. De tanks waarin LNG op de Gate terminal wordt opgeslagen zijn zeer groot, zodat er vaak meer partijen in één tank worden opgeslagen. ‘De samenstelling, en daarmee de energiewaarde, van die partijen opgeslagen LNG kunnen echter verschillen, afhankelijk van het land van herkomst’, zegt Meurs. Dan zijn er duidelijke criteria nodig voor het verrekenen van de hoeveelheid geleverde LNG en de energiewaarde daarvan in elke stap in de nieuwe keten. ‘De energiewaarde van het LNG dat je hebt opgeslagen moet gelijk zijn aan de totale hoeveelheid energie in het LNG dat je er later uithaalt, wanneer je bijvoorbeeld wekelijks een lading LNG nodig hebt voor het vullen van de LNG tank op je schip’, aldus Deen.

Stabiele prijs

Bang dat de prijs van LNG stijgt wanneer dat de komende jaren steeds meer als brandstof door de transportsector wordt gebruikt zijn Deen en Meurs niet. ‘Er wordt ontzettend veel aardgas gevonden in de Verenigde Staten en ook op andere plaatsen zoals rond Cyprus, bij Israël, in Zuid-Amerika, in Rusland en nog veel meer plaatsen op de wereld’, aldus Meurs. ‘Op lange termijn is de verwachting dat de gasprijs op dit niveau blijft of zelfs daalt.’

Deen wijst erop dat de aanvoer en productie van olie juist wel eindig is. ‘Zeker van de gasolie die we in de binnenvaart gebruiken. Die kan wel eens snel duurder worden wanneer in 2015 alle zeeschepen moeten overschakelen van stookolie op gasolie zodra ze op Het Kanaal, de Noordzee en de Baltische Zee varen.’