Scheepswerf CASCO Hemiksem failliet

Scheepswerf CASCO in het Belgische Hemiksem is woensdag 9 januari failliet verklaard. Ceo Christine Avonts vroeg het faillissement zelf aan bij de rechtbank van koophandel in Antwerpen. Als curatoren werden mr. Wim Dejosse en mr. Stéphane Van Moorleghem aangesteld. Zij gaan een doorstart onderzoeken.

Scheepswerf CASCO Hemiksem failliet
  • Scheepsreparatiemogelijkheden regio Antwerpen zeer beperkt
  • Negen hectare groot werfterrein te koop

Door Justin Gleissner
Hiervoor wordt een laatste poging gedaan investeerders of een overnemer te vinden. Dat is Avonts het voorbije halfjaar, waarin de werf in surseance van betaling verkeerde, niet gelukt. Ze heeft haar bedrijf onder meer publiekelijk aangeboden op de Antwerpse Scheepvaartdagen, waarbij ze aangaf voor elke optie open te staan. Zonder resultaat. Maar naar verluidt hebben de curatoren wél interessante contacten lopen. Tenminste één gegadigde zou bereid zijn tot overname.

Scheepswerf CASCO kijkt aan tegen een torenhoge schuld, waarvan het grootste deel bestaat uit achterstallige betaling van sociale lasten van het personeel. Verder is het orderboek leeg. De 36 scheepsherstellers zaten al maanden thuis en zijn nu dus definitief werkloos, evenals de acht kantoormedewerkers.

Doordat de werf failliet werd verklaard, vervallen de schulden, waardoor het negen hectare grote werfterrein aantrekkelijker wordt voor potentiële overnemers, tenzij de nieuwe eigenaar zou moeten opdraaien voor de sanering van het terrein.

Grote sanering

CASCO herrees als scheepswerf in 2000 uit de as van Fulton Hemiksem, na een algehele sanering waarbij de sector van de kleine scheepsbouw werd gedecimeerd. Fulton Hemiksem was zelf de voortzetting van Fulton Marine Shipbuilding in Ruisbroek met een grote dwarshelling aan de Rupel. Maar vóór Fulton en CASCO was op hetzelfde terrein Scheepswerven Sint-Pieter gevestigd die behalve binnenvaartschepen (nieuwbouw en reparatie) ook coasters, sleepboten en baggervaartuigen bouwde.
In dezelfde saneringsoperatie sneuvelde ook Chantier Naval Rupelmonde (CNR) en eerder was Béliard in Kruibeke verdwenen, evenals de Chantier Naval du Rupel in Boom.

Stevendokjes

Als het voor CASCO, wat staat voor Christine Avonts Scheepswerf Contractors Onderneming niet tot een doorstart komt, blijft als reparatiewerf voor de binnenvaart De Nieuwe Scheldewerven in Rupelmonde over en Marintec Shipyard in Boom, sinds 2008 de opvolger van Chantier Naval du Rupel.

In de haven van Antwerpen zelf zijn wel enkele bedrijven actief die reparaties boven de waterlijn uitvoeren en enkele hebben daarbij ook een stevendok ter beschikking.

CASCO beschikt over een 140 meter lange helling, zodat de grootste schepen (135 x 17 meter) kunnen worden drooggezet. Tot de inventaris behoren ook twee rollende torenkranen met een capaciteit van 20 ton en een portaalkraan van 40 ton die de gehele oppervlakte van de zaat bestrijken en veel mogelijkheden bieden bij bijvoorbeeld het samenstellen van scheepssecties. Er werd echter lange tijd niet meer geïnvesteerd in onderhoud en modernisering.

Beperkte keus

Marintec Shipyard in Boom beschikt over een 24.000 vierkante meter groot terrein met een tijdroogdok waarin schepen tot 100 meter lengte kunnen worden gedokt. Er bestaan plannen om het dok naar de Rupel toe te verlengen tot 135 meter, zodat de grootste binnenvaartschepen zouden kunnen worden drooggezet. Maar dit werd nog niet verwezenlijkt evenmin als het in orde maken van de 120 meter lange dwarshelling.

De Nieuwe Scheldewerven in Rupelmonde kan op haar dwarshelling schepen tot 110 meter aan. Maar daarmee is de keuze voor de schipper die moet repareren of voor zijn klopbrief op de helling moet, in de regio Antwerpen zeer beperkt.

Scheepswerf CASCO Hemiksem failliet | Schuttevaer.nl

Scheepswerf CASCO Hemiksem failliet

Scheepswerf CASCO in het Belgische Hemiksem is woensdag 9 januari failliet verklaard. Ceo Christine Avonts vroeg het faillissement zelf aan bij de rechtbank van koophandel in Antwerpen. Als curatoren werden mr. Wim Dejosse en mr. Stéphane Van Moorleghem aangesteld. Zij gaan een doorstart onderzoeken.

Scheepswerf CASCO Hemiksem failliet
  • Scheepsreparatiemogelijkheden regio Antwerpen zeer beperkt
  • Negen hectare groot werfterrein te koop

Door Justin Gleissner
Hiervoor wordt een laatste poging gedaan investeerders of een overnemer te vinden. Dat is Avonts het voorbije halfjaar, waarin de werf in surseance van betaling verkeerde, niet gelukt. Ze heeft haar bedrijf onder meer publiekelijk aangeboden op de Antwerpse Scheepvaartdagen, waarbij ze aangaf voor elke optie open te staan. Zonder resultaat. Maar naar verluidt hebben de curatoren wél interessante contacten lopen. Tenminste één gegadigde zou bereid zijn tot overname.

Scheepswerf CASCO kijkt aan tegen een torenhoge schuld, waarvan het grootste deel bestaat uit achterstallige betaling van sociale lasten van het personeel. Verder is het orderboek leeg. De 36 scheepsherstellers zaten al maanden thuis en zijn nu dus definitief werkloos, evenals de acht kantoormedewerkers.

Doordat de werf failliet werd verklaard, vervallen de schulden, waardoor het negen hectare grote werfterrein aantrekkelijker wordt voor potentiële overnemers, tenzij de nieuwe eigenaar zou moeten opdraaien voor de sanering van het terrein.

Grote sanering

CASCO herrees als scheepswerf in 2000 uit de as van Fulton Hemiksem, na een algehele sanering waarbij de sector van de kleine scheepsbouw werd gedecimeerd. Fulton Hemiksem was zelf de voortzetting van Fulton Marine Shipbuilding in Ruisbroek met een grote dwarshelling aan de Rupel. Maar vóór Fulton en CASCO was op hetzelfde terrein Scheepswerven Sint-Pieter gevestigd die behalve binnenvaartschepen (nieuwbouw en reparatie) ook coasters, sleepboten en baggervaartuigen bouwde.
In dezelfde saneringsoperatie sneuvelde ook Chantier Naval Rupelmonde (CNR) en eerder was Béliard in Kruibeke verdwenen, evenals de Chantier Naval du Rupel in Boom.

Stevendokjes

Als het voor CASCO, wat staat voor Christine Avonts Scheepswerf Contractors Onderneming niet tot een doorstart komt, blijft als reparatiewerf voor de binnenvaart De Nieuwe Scheldewerven in Rupelmonde over en Marintec Shipyard in Boom, sinds 2008 de opvolger van Chantier Naval du Rupel.

In de haven van Antwerpen zelf zijn wel enkele bedrijven actief die reparaties boven de waterlijn uitvoeren en enkele hebben daarbij ook een stevendok ter beschikking.

CASCO beschikt over een 140 meter lange helling, zodat de grootste schepen (135 x 17 meter) kunnen worden drooggezet. Tot de inventaris behoren ook twee rollende torenkranen met een capaciteit van 20 ton en een portaalkraan van 40 ton die de gehele oppervlakte van de zaat bestrijken en veel mogelijkheden bieden bij bijvoorbeeld het samenstellen van scheepssecties. Er werd echter lange tijd niet meer geïnvesteerd in onderhoud en modernisering.

Beperkte keus

Marintec Shipyard in Boom beschikt over een 24.000 vierkante meter groot terrein met een tijdroogdok waarin schepen tot 100 meter lengte kunnen worden gedokt. Er bestaan plannen om het dok naar de Rupel toe te verlengen tot 135 meter, zodat de grootste binnenvaartschepen zouden kunnen worden drooggezet. Maar dit werd nog niet verwezenlijkt evenmin als het in orde maken van de 120 meter lange dwarshelling.

De Nieuwe Scheldewerven in Rupelmonde kan op haar dwarshelling schepen tot 110 meter aan. Maar daarmee is de keuze voor de schipper die moet repareren of voor zijn klopbrief op de helling moet, in de regio Antwerpen zeer beperkt.