-
‘Dit werk verschilt enorm
van werk aan de wal’ -
‘Op een klein schip moet je handig zijn’
Door Henriette Driesen-Joanknecht
‘We hebben afgesproken om
het twee jaar te proberen. Lukt het niet, dan moeten we een andere oplossing zoeken’,
zegt Hetty. Ze komt van de wal en was totdat ze ging varen een Cesar oefentherapeut.
Hun scheepsnaam betekent in het Italiaans ‘nooit gedacht’.
Het aanvankelijke plan was
om samen als zetschipper te gaan varen, maar iemand bood zijn schip te koop aan
en ze begonnen te rekenen. Maarten vroeg bij een vriend met een soortgelijk
schip de exploitatiegegevens op. Ondanks de crisis bleek het nog best mogelijk zo’n
klein schip te exploiteren. ‘Je ziet dat het wat minder is, maar het kan bij
ons uit en we eten er een goed belegde boterham van.’
Volgens Maarten is het
belangrijk vooraf te bepalen wat je wilt met een schip. Bij hem speelde mee dat
hij, in geval van nood, ook alleen mag varen op de Kempenaar. ‘En je moet bij
de aanschaf realistisch blijven. Veel van dit soort schepen gaan naar de sloop,
omdat niet meer aan de technische eisen kunnen voldoen. Dit scheepje voldeed
aan de meeste eisen, op een paar kleine dingen na, maar dat is te overzien.
Moet je bij zo’n schip het hele stuurwerk vervangen, dan loont het niet.’
Tweedehands
Aan de Mai Pensato hoeft dus
weinig te worden gedaan. Maar de oude radar moest er wel af. Maarten en Hetty
kochten een tweedehands radar, die ze zelf plaatsten. Het aansluiten lieten ze over
aan een installateur. ‘Een tweedehands radar is 8000 euro goedkoper dan een
nieuwe. Voor die paar uur die wij op radar varen is hij goed genoeg.’
Op de Mai Pensato bellen ze
niet snel een monteur. Ze zijn zelf handig en de rest van de familie ook. De
familie van Hetty helpt graag mee aan boord. ‘Ik kom van de wal en wist
eigenlijk niet wat een schip was. Mijn familie vindt het razend interessant en
helpt graag’, vertelt Hetty.
Volgens Maarten is het op
een klein schip noodzakelijk dat je veel zelf kunt oplossen. ‘Een monteur is
hier aan boord net zo duur als op een koppelverband. Die bel je niet overal
voor. Maar je kunt meer dan je denkt. Alleen de dingen die we beter niet zelf
kunnen doen, laten we door een monteur doen. Het aansluiten van de radar
bijvoorbeeld. Je moet er wel op kunnen vertrouwen.’
Snowboard-leraar
Hetty moet nog erg wennen
aan haar nieuwe bestaan als schipperse. Het verschilt enorm van haar werk aan
de wal. ‘Ik mis het contact met de patiënten en collega’s wel en dat je
bijvoorbeeld niet zo gemakkelijk naar de winkels kunt. Ik moet echt nadenken
over de boodschappen. Maar dat gaat me steeds beter af. En we zijn bijvoorbeeld
ook naar Straatsburg geweest en dat vond ik erg leuk.’
De Mai Pensato ligt ‘s
nachts in havens als ze naar boven gaat. Want voor anker gaan is geen optie
meer op de Rijn, vindt Maarten. ‘We varen van haven naar haven. We durven niet
voor anker met dit schip. We zijn bang voor de zuiging van de grote schepen die
dag en nacht varen. Je moet er dus op varen.’
Maarten heeft behalve zijn
vaarpapieren ook zijn papieren voor snowboard-leraar. Hij snowboardt tegenwoordig
wel wat minder. ‘Ik was snowboard-leraar in Zoetermeer. Ik heb een Oostenrijks diploma
en de papieren voor Nederland en België. Dat heb ik moeten minderen sinds ik
dit schip heb, maar zodra we even stilliggen komt mijn plank weer tevoorschijn.
Als we in de winter naar boven varen zijn we ook een stukje dichter bij de
sneeuw.’
Of Maarten ooit een groot
schip koopt, weet hij niet. ‘Voorlopig is het geen toekomstplan. We hebben net
een radar gezet en een week stilgelegen en ik heb er nog niet wakker van
gelegen. Met een groot schip heb je meer zorgen. Het is ook afhankelijk van de
levensstandaard die je wilt hebben. Dat is iets persoonlijks.’
Scheepsgegevens
Scheepsnaam: Mai Pensato. Lengte:
55 meter. Breedte: 6,40 meter. Diepgang: 2,26 meter. Tonnage: 500. Europanummer:
02309702. Motor: MTU, 340 pk. Bouwjaar: 1956. Thuishaven: Zeist. Eigenaar: VOF
Mai Pensato.