-
ZZP’ers bemannen vliegastanker Isabel
-
‘In crisis is het niet handig om op procenten te varen’
Door Henriette Driesen-Joanknecht
Voorwaarde voor het met aflossers bemannen van een schip is dat alle papieren en voorschriften aan boord zijn en dat iedereen zich eraan houdt. ‘Als er een matroos is die standaard tot 10 uur op bed ligt, werkt het niet. Als je allemaal goed met elkaar overweg kunt, dan loopt het wel. Het is samen uit, samen thuis’, stelt Johan, die aflost sinds 2009 en daarvoor in loondienst voer. Hij is een schipperszoon en hij wilde graag zijn vrije tijd zelf bepalen. Maar hij geeft toe dat hij zich in het begin misschien ook te rijk heeft gerekend. ‘Ik dacht er meer mee te gaan verdienen, maar er gaat veel van af.’
Het is zijn doel een eigen bedrijf op te bouwen met een eigen schip. ‘Mijn bedrijfsnaam is er met Scheepvaartonderneming Schotanus in elk geval al op voorbereid. Ik wil graag een eigen schip.’
Daniel en Sandy hebben sinds 2007 VOF Siantas. Ze lossen pas sinds een paar weken af. Het varen op procenten werkt anders dan varen als aflosser. ‘Als je op procenten vaart, krijg je een deel van de opbrengst. Ons laatste schip had de optie met koop, maar door het faillissement ging dat niet door. In een crisis is het sowieso niet handig om op procenten te varen, omdat de opbrengst daalt. Een aflosser krijgt een vast bedrag per dag’, legt Sandy uit.
Daniël en Sandy betaalden van hun percentage ook het personeel. ‘Dat was zo afgesproken. Wij betaalden het personeel en de gasolie, maar niet de reparaties, werf en aflossing. In een tijd dat je weinig opvaart is dat moeilijk, want personeel dat je in loondienst hebt, stuur je niet zomaar weg.’
Urgentie
Alle drie verwachten ze dat de binnenvaart in de toekomst meer gebruik zal gaan maken van aflossers. ‘Voor een eigenaar zitten er veel voordelen aan zzp’ers. Als je personeel in zijn vrije tijd een been breekt, moet je gewoon betalen. Wij hebben daarvoor onze eigen arbeidsongeschiktheidsverzekering. Een zzp’er betaal je gewoon niet als hij niet werkt. Het is tegenwoordig ook moeilijker om een vaste baan te vinden dan werk als zzp’er.’
Damiano en CJ zijn de jongste kinderen van Daniël en Sandy. Ze wonen op De Meerpaal in Capelle aan de IJssel en gaan in het weekend naar boord. In de week dat hun ouders vrij zijn blijven ze op het internaat, omdat het vaste ritme beter is voor de jongens. Bovendien moeten ze allemaal nog wennen aan hun nieuwe leven met een huis, want daarvoor woonden ze aan boord. ‘We hadden urgentie bij de woningbouwvereniging, omdat we vanwege het faillissement van het vorige schip afmoesten.’
Urgentie bij de woningbouwvereniging betekent overigens niet dat je gelijk een woning kunt betrekken, ervoer Sandy. Het gezin kwam terecht in een woning die niemand wilde. ‘Ook als je urgent bent, moet je wachten. En er zijn allemaal regels. Je mag niet op de begane grond. Vanwege onze drie Engelse bullen keken we daarom naar de eerste verdieping. Onze honden kunnen geen trappen lopen en om ze altijd naar vierhoog te dragen… Uiteindelijk werd het een flat met een lift. We kregen de woning via een collega-woningbouwvereniging. Het is een woning uit het jaar nul, met vijf lagen behang op de muur. Niemand wilde erin. Wij vonden het geen probleem. We moesten ergens heen en vinden het niet erg om ellebogenvet te gebruiken.’
Daniël bezat vroeger een duwboot, maar verkocht deze toen Sandy en de kinderen gingen meevaren. Hoe hun toekomst als zzp-gezin verloopt zien ze wel, vertelt Sandy. ‘We kijken wel wat er op ons pad komt.’
Scheepsgegevens
Scheepsnaam: Isabel. Lengte: 90 meter. Breedte: 9,50 meter. Diepgang: 2,77 meter. Tonnage: 1455. Europanummer: 02311082. Motor: Cummins, 2 x 600 pk. Thuishaven: Terneuzen. Bouwjaar: 1961. Eigenaar: VOF Kleine-De Jong.