-
Oud-militair Michel Schutten ontdekt een nieuwe toekomst
-
‘Blij dat deze werkgever het met mij aandurfde’
Door
Henriette Driesen-Joanknecht
Schutten werkte voor de whiplash als beroepsmilitair en in de vleesverwerking. In het leger was hij onder meer radiobediener, glasvezellasser, infanterist en kok. ‘Ik vond het leuk telkens wat nieuws te leren en mezelf op die manier te verbreden’, vertelt hij.
Tien jaar geleden zat hij bij een vriend achterin een stilstaande auto toen er iemand met 60-70 kilometer per uur achterop reed. ‘Die man was bezig met zijn autoradio. Het werd een slepende rechtszaak, waarin ik uiteindelijk met een habbekrats werd afgescheept’, herinnert hij zich.
Het voorval was het begin van een periode met veel problemen, want het leger wilde hem niet meer en terug in de vleesverwerking was lichamelijk onmogelijk. ‘Ik heb van alles geprobeerd van reïntegratiebureaus tot herstelprojecten. Maar ik werd langzaam depressief van de situatie. Het gehang en gewacht was niks voor mij. Zet een beroepsmilitair stil op een stoel en hij wordt langzaam gek. Zo verging het mij ook. Uiteindelijk kostte het mij mijn relatie.’
Weekje mee
Schutten leek steeds minder op degene die hij voor het ongeluk was, totdat hij met een vriend van vroeger praatte. Die stelde hem voor te gaan varen. ‘Ik vond het stom dat ik daar niet aan had gedacht. Ik heb vroeger kort op de chemietanker Rembrandt gevaren, maar mijn vriendin kon er niet tegen. Ik belde een goede vriend met een eigen schip en mocht een weekje mee om te kijken of ik het werk volhield.’
Die goede vriend was Chac Nicolaije van de Nicolaije en het werk aan boord ging perfect. Alleen kon Schutten de week erna niet mee, omdat de Nicolaije naar de werf ging. Hij kon via zijn vriend wel direct beginnen op de vorige Oriënt. Het was het begin van een opwaartse periode in zijn leven. ‘Ik ben erg blij dat Chac me op weg heeft geholpen en dat deze werkgever het met me aandurfde. Het is niet gemakkelijk als je als 33/34-jarige een baan zoekt en zeker niet als je een whiplash hebt gehad. Ik heb weer plezier in mijn werk en ben niet depressief meer.’
Met zijn whiplash gaat het ook steeds beter. Volgens Schutten komt dat door de vrijheid aan boord. ‘Dit werk is ideaal voor mijn whiplash, omdat het afwisselend is. Je hoeft niet de hele tijd in dezelfde houding te zitten. Als je problemen hebt met je houding, dan ga je wat anders doen en doe je het werk in delen. Ik heb steeds minder pijnstillers nodig’, vertelt hij.
Daarnaast blijkt de rust en structuur aan boord hem goed te doen. ‘Ik vind het heerlijk dat ik hier rustig alleen voorop zit en de tijd heb om alles te overdenken. Ik ben door alles wat er is gebeurd het vertrouwen in mensen kwijtgeraakt. Het leven aan boord is overzichtelijk en dat doet me erg goed.’
Schuldenvrij
Schutten woont momenteel aan boord, omdat hij nog bezig is zijn leven weer vorm te geven. ‘Ik kwam met schulden uit de scheiding en wilde dat oplossen. Sinds een jaar woon ik aan boord en ik ben nu bijna schuldenvrij. Ik denk zelfs weer na over iets aan de wal voor erbij. Ik weet nog niet of ik naar Assen ga, waar ik van huis uit vandaan kom. Misschien neem ik wel iets in de buurt van Nijmegen, omdat dat handig is voor mijn werk’, vertelt hij.
Hij gaat er vanuit dat zijn toekomst in de scheepvaart ligt, want die kans wil hij zich niet laten ontglippen. Hij hoopt zelfs de rang van schipper te bereiken. ‘Ik moet daarvoor nog een hele hoop leren, maar uiteindelijk wil ik mijn radar- en Rijnpatent halen. Ik wil eerst alles op orde hebben. Pas als ik rust in mijn hoofd heb, kan ik me goed concentreren op mijn studie. Mijn toekomst ligt in elk geval zeker aan boord.’
Scheepsgegevens
Scheepsnaam: Oriënt. Lengte: 80 meter. Breedte: 9 meter. Diepgang: 3,20 meter. Tonnage: 1382. Europanummer: 02322172. Motor: Caterpillar, 1100 pk. Bouwjaar: 1995. Eigenaar: John de Vries. Thuishaven: Terneuzen.