Naar zee met de Tucana (5 – slot)

Wander Naaraat (20) volgt de zeevaartopleiding Stuurman op het Deltion College in Zwolle. Hij wil het liefst varend leren en heeft een stage geregeld aan boord van de Tucana (3850 dwt) van reder-kapitein Martin van den Burg (Toucan Maritime) uit Heerhugowaard. Hij deed de afgelopen weken verslag van zijn reizen. Dit is de laatste aflevering voordat hij naar huis en school terugkeert.

Naar zee met de Tucana (5 - slot)

17 maart

We zijn vanuit Stavanger vertrokken naar het eveneens Noorse Rekkefjord om grind te laden. Na een kort reisje komen we (weer) in een dikke mist aan. De volgende morgen trekt de mist op en kun je zien hoe smal de opening tussen de rotsen is.

18 maart

In de ochtend wordt begonnen met het laden van grind voor Horsens in Denemarken.
Na een paar keer verhalen en ruzie te hebben gehad met de trossen versus boompjes zijn we vol en kunnen de trossen los. Het is een kort reisje naar Horsens. We komen er aan met een diepgang van 5,20 meter. In de smalle vaargeul varieert de diepte tussen 5 en 7 meter.

19 maart

Vandaag het wachtalarm getest. Het begint met een onschuldig eenmalig piepje,
maar als je niet op tijd op het resetknopje drukt begint alles te loeien en te schreeuwen. Hierdoor weet iedereen in Horsens dat wij in de haven liggen.

21 maart

We zijn in Aalborg aangekomen om graan te laden. De stores zijn zo goed als op, dus ik word met de agent meegestuurd om groente, brood en fruit te halen, zodat we het tot Zeebrugge redden. Toch even wennen die kronen, dan zie je bedragen staan bij paprika waarvan je denkt dat kan nóóit.
Terug aan boord zijn we al bijna geladen en kunnen de luiken dicht.

24 maart

Vanmorgen vroeg in Zeebrugge aangemeerd. We hebben het weekend vrij en het zonnetje schijnt. Vanmiddag zitten we lekker met een potje in het zonnetje en vanavond gaan we even naar de stad om te kijken of er nog wat te beleven is.

25 maart

Gisteravond zijn we tot de conclusie gekomen dat Zeebrugge behoorlijk dood is qua stapleven. We konden met de taxi naar Brugge, waar je wel leuk kunt stappen, maar dat zou ons een kleine 60 euro gaan kosten. Daarom hebben we nog een biertje in Zeebrugge gedaan en zijn we teruggelopen naar het schip.

26 maart

In alle vroegte is het lossen begonnen. Vandaag gaan ze door tot 22 uur en morgen het laatste beetje.

27 maart

Zodra het ruim leeg is, staan we klaar om te vertrekken. Maar dan komt Samsudin melden dat er een deuk in de reling zit. De kraan is er tijdens het lossen tegenaan gekomen en heeft er inderdaad een fikse deuk in gedraaid.

28 maart

Gisteravond zijn we aangekomen in Rotterdam om steenkolen te laden voor Corcurbion in Spanje. Nadat we de graanschotten hebben verplaatst komt een stuwadoor melden dat er vannacht iemand langskomt voor het draft-cv. Zeelieden slapen zeker niet. Na een beetje zeuren kan het toch ook wel om half 7 de volgende ochtend.
Morgen wordt de machinist afgelost door Alex. Een Rus, net als de collega die hij aflost.

1 april

Vanochtend rond 11 uur arriveren we in Corcubion. Het is hier heerlijk weer. Vanmiddag alleen nog even de reling maken en dan zetten we de barbecue aan dek en gaan lekker in de zon zitten. Uiteindelijk ben ik nog in het water beland, met dank aan Rick Slijk.
Voor mij zit het er hier aan boord op. Ik heb negen weken meegevaren en heb een erg mooie tijd gehad. Met dank aan de bemanning van de Tucana en kapitein-eigenaar Martin van den Burg.

Naar zee met de Tucana (5 – slot) | Schuttevaer.nl

Naar zee met de Tucana (5 – slot)

Wander Naaraat (20) volgt de zeevaartopleiding Stuurman op het Deltion College in Zwolle. Hij wil het liefst varend leren en heeft een stage geregeld aan boord van de Tucana (3850 dwt) van reder-kapitein Martin van den Burg (Toucan Maritime) uit Heerhugowaard. Hij deed de afgelopen weken verslag van zijn reizen. Dit is de laatste aflevering voordat hij naar huis en school terugkeert.

Naar zee met de Tucana (5 - slot)

17 maart

We zijn vanuit Stavanger vertrokken naar het eveneens Noorse Rekkefjord om grind te laden. Na een kort reisje komen we (weer) in een dikke mist aan. De volgende morgen trekt de mist op en kun je zien hoe smal de opening tussen de rotsen is.

18 maart

In de ochtend wordt begonnen met het laden van grind voor Horsens in Denemarken.
Na een paar keer verhalen en ruzie te hebben gehad met de trossen versus boompjes zijn we vol en kunnen de trossen los. Het is een kort reisje naar Horsens. We komen er aan met een diepgang van 5,20 meter. In de smalle vaargeul varieert de diepte tussen 5 en 7 meter.

19 maart

Vandaag het wachtalarm getest. Het begint met een onschuldig eenmalig piepje,
maar als je niet op tijd op het resetknopje drukt begint alles te loeien en te schreeuwen. Hierdoor weet iedereen in Horsens dat wij in de haven liggen.

21 maart

We zijn in Aalborg aangekomen om graan te laden. De stores zijn zo goed als op, dus ik word met de agent meegestuurd om groente, brood en fruit te halen, zodat we het tot Zeebrugge redden. Toch even wennen die kronen, dan zie je bedragen staan bij paprika waarvan je denkt dat kan nóóit.
Terug aan boord zijn we al bijna geladen en kunnen de luiken dicht.

24 maart

Vanmorgen vroeg in Zeebrugge aangemeerd. We hebben het weekend vrij en het zonnetje schijnt. Vanmiddag zitten we lekker met een potje in het zonnetje en vanavond gaan we even naar de stad om te kijken of er nog wat te beleven is.

25 maart

Gisteravond zijn we tot de conclusie gekomen dat Zeebrugge behoorlijk dood is qua stapleven. We konden met de taxi naar Brugge, waar je wel leuk kunt stappen, maar dat zou ons een kleine 60 euro gaan kosten. Daarom hebben we nog een biertje in Zeebrugge gedaan en zijn we teruggelopen naar het schip.

26 maart

In alle vroegte is het lossen begonnen. Vandaag gaan ze door tot 22 uur en morgen het laatste beetje.

27 maart

Zodra het ruim leeg is, staan we klaar om te vertrekken. Maar dan komt Samsudin melden dat er een deuk in de reling zit. De kraan is er tijdens het lossen tegenaan gekomen en heeft er inderdaad een fikse deuk in gedraaid.

28 maart

Gisteravond zijn we aangekomen in Rotterdam om steenkolen te laden voor Corcurbion in Spanje. Nadat we de graanschotten hebben verplaatst komt een stuwadoor melden dat er vannacht iemand langskomt voor het draft-cv. Zeelieden slapen zeker niet. Na een beetje zeuren kan het toch ook wel om half 7 de volgende ochtend.
Morgen wordt de machinist afgelost door Alex. Een Rus, net als de collega die hij aflost.

1 april

Vanochtend rond 11 uur arriveren we in Corcubion. Het is hier heerlijk weer. Vanmiddag alleen nog even de reling maken en dan zetten we de barbecue aan dek en gaan lekker in de zon zitten. Uiteindelijk ben ik nog in het water beland, met dank aan Rick Slijk.
Voor mij zit het er hier aan boord op. Ik heb negen weken meegevaren en heb een erg mooie tijd gehad. Met dank aan de bemanning van de Tucana en kapitein-eigenaar Martin van den Burg.