Door
Henriette Driesen-Joanknecht
Leo vaart al 26 jaar bij Cotrano en dat zal nog wel even zo blijven. ‘Natuurlijk denk ik weleens dat het gras bij de buren groener is, dat doet iedereen. Maar eerst zien, dan geloven. Voorlopig heb ik het prima naar mijn zin.’
Leo kwam via zijn oom met de binnenvaart in aanraking. Hij ging als kind vaak mee. ‘Ik voer in mijn jeugd mee op de Sub-Rosa. Zij zal inmiddels zijn gesloopt, verwacht ik. Mijn oom is Jasper Schipper, hij voer het langst op de Shalom.’
-
Leo en Elly van der Meer 23 jaar samen in loondienst
Elly leerde Leo via haar broertje kennen. Ze vond het leuk dat hij voer, want ze had altijd iets met water. ‘Ik kan het niet precies uitleggen, maar ik ging altijd graag naar het water. Als ik vroeger over het Amsterdam-Rijnkanaal naar school fietste keek ik altijd naar het water. Ik ging naar de rivier als we op visite waren bij familie in Tiel. Om naar de schepen te kijken.’
Ze heeft tot nu toe geen spijt van haar keuze, al vond ze het moeilijk haar kinderen naar het internaat te brengen. ‘Ik vind varen nog steeds leuk. Alleen dat de kinderen naar het internaat moesten vond ik minder. Wij kenden dat niet. Maar het heeft tot nu toe goed uitgepakt voor onze kinderen. Ze gingen naar Vreeswijk. Nu zit alleen de jongste er nog.’
Vaargebied
De Cotrans 10 vaart de meestal in Nederland en doet plaatsen als Den Haag, Zwolle en Amsterdam aan. Ze komt ook op de Rijn tot Wezel. Leo en Elly omschrijven het vaargebied als gevarieerd. In het weekend zijn ze thuis, want dan zijn ze in principe vrij. In de toekomst zal hun manier van varen, als echtpaar in loondienst, verdwijnen, verwachten ze. ‘We denken dat het uitsterft. Het probleem is dat je alle twee echt moet willen varen. We denken dat dat het grootste probleem is, zeker als er kinderen bij zijn.’
CNV-lid
In het vaargebied van de Cotrans 10 is behoefte aan ligplaatsen waar je van boord kunt en het schip kunt laten liggen. ‘Een typisch manco van de zand en grind zijn de ligplaatsen in Duitsland. Een zandgat is een meertje zonder voorzieningen. Het is voor ons soms moeilijk een ligplaats te vinden waar je van boord kunt. Ze zijn al 20 jaar bezig over Lobith, maar daar is nog steeds niets veranderd.’
-
‘Kinderen op internaat vond ik minder leuk’
Leo is lid van Koninklijke Schuttevaer-afdeling Utrecht en van het CNV. Hij noemt zichzelf geen actief vakbondslid. ‘Ik ben lid voor het geval dat. Ik heb ze nog nooit nodig gehad, maar mocht dat zo zijn, dan ben ik in elk geval al lid. Je weet het nooit.’
Hoeveel binnenvaartleden het CNV heeft weet hij niet. ‘Geen idee. Ik kom ook nooit op vergaderingen of cursussen.’
Dat hij daar niet komt heeft in de eerste plaats te maken met tijdgebrek. ‘De vergaderingen en cursussen zijn vaak door de week, maar dan ben ik aan boord. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik ook geen zin heb om op zaterdag een cursus te volgen, want dan ben je blij dat je de kinderen hebt en het weekend is.’
Elly zat in de oudercommissie van het internaat. Ze maakte de tijd mee dat e-mail opkwam. ‘E-mail zorgde voor kortere lijntjes. Maar het is vaak een sport om de vergaderingen te kunnen bijwonen. Ik vond het interessant. Het is een goede kans om andere ouders en de gang van zaken op een internaat beter te leren kennen.’
Scheepsgegevens
Scheepsnaam: Cotrans 10. Lengte: 70 meter. Breedte: 7,39 meter. Diepgang: 3 meter. Tonnage: 1010. Europanummer: 02318710. Motor: Cummins QSK, 600 pk. Thuishaven: Krimpen aan de IJssel. Bouwjaar: 1988. Eigenaar: Cotrano BV.