Schippersechtpaar gaat patat bakken

Carmen de Swart vaart met haar man Frank Siemers en een matroos op de 2100-tonner Franca. Hoelang ze nog op het schip varen weten ze niet, want de Franca is te koop, omdat het echtpaar het roer wil omgooien. Ze hebben plannen om een friettent in Duitsland te beginnen.

de swart

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

Het lijkt Carmen erg leuk om in een frietzaak te werken. Ze heeft al horeca-ervaring, want haar ouders varen op partyschip De Duffelt en de gezinnen helpen elkaar over en weer. ‘Als het uitkomt help ik mijn ouders in de bediening en dat werk bevalt me erg goed. Mijn ouders helpen weer bij ons als ons personeel vakantie heeft. Het lijkt me gewoon echt hartstikke leuk om friet te bakken.’

  • ‘In Duitsland bij een camping waar veel Nederlanders zitten’
  • ‘Verkoop Franca gaat wel lukken’

Ze kiezen voor Duitsland, omdat de man van Carmen daar vandaan komt en willen naar de buurt van Kassel trekken, want daar staat een camping waar veel Nederlanders zitten. Het plan is eerst een frietwagen te pachten en dan later de overstap naar een vast bedrijfspand te maken. Mocht dat niet lukken, dan ligt hun toekomst waarschijnlijk weer op het water. ‘Een kennis van ons heeft een frietzaak in Emmerich en hij heeft een frietwagen. Die zouden we voor een seizoen kunnen pachten. Dat willen we eerst doen om te zien of het loopt. Pas als het loopt willen we een vaste tent. Anders gaat Frank vrije-tijdvaren en ga ik bij mijn ouders in de bediening.’

Grote strik

De plannen kunnen pas worden uitgevoerd als het schip is verkocht. Dat ligt niet zo eenvoudig. Toch blijft Carmen optimistisch over de verkoop. ‘We hebben er spreekwoordelijk al een grote strik omheen gedaan. Ze is niet duur, want we willen haar niet verkopen omdat we een groter schip willen, maar omdat we wat anders willen. We gaan er voorlopig vanuit dat het ons lukt.’
Carmen leerde haar man kennen toen hij als leerling bij haar ouders op de Hamica aan boord kwam. Na haar middelbare schoolopleiding volgde ze de matrozenopleiding bij het KOF. Haar vader had trouwens vaker leerlingen die in de familie bleven hangen. ‘Toen mijn vader bij Natural van Dam voer kreeg hij een leerling aan boord en dat werd zijn zwager. Mijn man zegt nog altijd dat het bij het werkcontract hoort.’

Erg jong

Carmen voer eerst een paar jaar met Frank bij haar ouders, totdat ze in 1999 hun eerste Franca kochten. Na dat schip volgde deze, de ex-Kronenburg. Volgens Carmen is het een bekend schip, want ze in de vorige eeuw bij een andere eigenaar gezonken geweest op het IJsselmeer.
Dat ze het roer willen omgooien heeft ook met de kinderen te maken. De oudste zit al op het internaat en Carmen vindt dat erg moeilijk. ‘Ik vind dat ik veel mis en je bent heel de week aan het rekenen waar de auto eraf en erop kan. Het wordt in de toekomst ook niet gemakkelijker, want autosteigers zijn in Duitsland schaars. Als je aan het laden en lossen bent kom je soms niet eens fatsoenlijk aan boord.’

Het gemis van de kinderen is niet de enige reden. Het is ook de wens om eens wat anders te proberen, vertelt Carmen. ‘We waren erg jong toen we elkaar leerden kennen en voor het varen kozen. Dan is het niet gek als je na een paar jaar eens wat anders wilt dan varen. Varen kunnen we altijd nog. We hebben alle papieren en tot nu toe nog nooit echt brokken gehad.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Franca. Lengte: 105 meter. Breedte: 9,60 meter. Diepgang: 3 meter. Tonnage: 2164. Europanummer: 02321099. Motor: Caterpillar, 1600 pk. Thuishaven: Rotterdam. Bouwjaar: 1972, middenschip 2003. Eigenaar: VOF De Swart-Siemers.

Schippersechtpaar gaat patat bakken | Schuttevaer.nl

Schippersechtpaar gaat patat bakken

Carmen de Swart vaart met haar man Frank Siemers en een matroos op de 2100-tonner Franca. Hoelang ze nog op het schip varen weten ze niet, want de Franca is te koop, omdat het echtpaar het roer wil omgooien. Ze hebben plannen om een friettent in Duitsland te beginnen.

de swart

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

Het lijkt Carmen erg leuk om in een frietzaak te werken. Ze heeft al horeca-ervaring, want haar ouders varen op partyschip De Duffelt en de gezinnen helpen elkaar over en weer. ‘Als het uitkomt help ik mijn ouders in de bediening en dat werk bevalt me erg goed. Mijn ouders helpen weer bij ons als ons personeel vakantie heeft. Het lijkt me gewoon echt hartstikke leuk om friet te bakken.’

  • ‘In Duitsland bij een camping waar veel Nederlanders zitten’
  • ‘Verkoop Franca gaat wel lukken’

Ze kiezen voor Duitsland, omdat de man van Carmen daar vandaan komt en willen naar de buurt van Kassel trekken, want daar staat een camping waar veel Nederlanders zitten. Het plan is eerst een frietwagen te pachten en dan later de overstap naar een vast bedrijfspand te maken. Mocht dat niet lukken, dan ligt hun toekomst waarschijnlijk weer op het water. ‘Een kennis van ons heeft een frietzaak in Emmerich en hij heeft een frietwagen. Die zouden we voor een seizoen kunnen pachten. Dat willen we eerst doen om te zien of het loopt. Pas als het loopt willen we een vaste tent. Anders gaat Frank vrije-tijdvaren en ga ik bij mijn ouders in de bediening.’

Grote strik

De plannen kunnen pas worden uitgevoerd als het schip is verkocht. Dat ligt niet zo eenvoudig. Toch blijft Carmen optimistisch over de verkoop. ‘We hebben er spreekwoordelijk al een grote strik omheen gedaan. Ze is niet duur, want we willen haar niet verkopen omdat we een groter schip willen, maar omdat we wat anders willen. We gaan er voorlopig vanuit dat het ons lukt.’
Carmen leerde haar man kennen toen hij als leerling bij haar ouders op de Hamica aan boord kwam. Na haar middelbare schoolopleiding volgde ze de matrozenopleiding bij het KOF. Haar vader had trouwens vaker leerlingen die in de familie bleven hangen. ‘Toen mijn vader bij Natural van Dam voer kreeg hij een leerling aan boord en dat werd zijn zwager. Mijn man zegt nog altijd dat het bij het werkcontract hoort.’

Erg jong

Carmen voer eerst een paar jaar met Frank bij haar ouders, totdat ze in 1999 hun eerste Franca kochten. Na dat schip volgde deze, de ex-Kronenburg. Volgens Carmen is het een bekend schip, want ze in de vorige eeuw bij een andere eigenaar gezonken geweest op het IJsselmeer.
Dat ze het roer willen omgooien heeft ook met de kinderen te maken. De oudste zit al op het internaat en Carmen vindt dat erg moeilijk. ‘Ik vind dat ik veel mis en je bent heel de week aan het rekenen waar de auto eraf en erop kan. Het wordt in de toekomst ook niet gemakkelijker, want autosteigers zijn in Duitsland schaars. Als je aan het laden en lossen bent kom je soms niet eens fatsoenlijk aan boord.’

Het gemis van de kinderen is niet de enige reden. Het is ook de wens om eens wat anders te proberen, vertelt Carmen. ‘We waren erg jong toen we elkaar leerden kennen en voor het varen kozen. Dan is het niet gek als je na een paar jaar eens wat anders wilt dan varen. Varen kunnen we altijd nog. We hebben alle papieren en tot nu toe nog nooit echt brokken gehad.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Franca. Lengte: 105 meter. Breedte: 9,60 meter. Diepgang: 3 meter. Tonnage: 2164. Europanummer: 02321099. Motor: Caterpillar, 1600 pk. Thuishaven: Rotterdam. Bouwjaar: 1972, middenschip 2003. Eigenaar: VOF De Swart-Siemers.