Henry Mooren combineert varen met besturen

Henry Mooren vaart met zijn vrouw op de verlengde Kempenaar Spes Nova. Hij bekleedde diverse bestuursfuncties en is lid van het hoofdbestuur van Koninklijke Schuttevaer en secretaris van Koninklijke Schuttevaer-afdeling Gelderland. Het aantrekkelijke aan een bestuursfunctie is, dat je je blikveld verbreedt, stelt hij. Mooren haalde in 1975 zijn VWO-examen en ging daarna varen.

Henry Mooren

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Ik ging uit vrije wil bij mijn ouders aan boord en heb daar alle binnenvaartpapieren gehaald. Mijn broers zijn gaan studeren. Onze kinderen hebben we ook vrijgelaten. De oudste is sinds september tandarts en werkt in Beuningen en Oss. De middelste studeert voor dokter. De jongste zit in 6 VWO en weet het nog niet. We wachten het af.’

  • ‘Verbreed blikveld is aantrekkelijkste aan bestuursfunctie’
  • ‘Kritiek komt vaak plotseling en op het allerlaatste moment’

Mooren kwam geleidelijk aan in bestuursfuncties terecht. Dat hij die zou gaan bekleden werd hem voorspeld door een moeder van een voormalige klasgenoot. ‘Ik was op de uitvaart van broeder Gelasius Honig. Hij was de oud-directeur van het internaat. Daar trof ik een moeder van een voormalig klasgenoot van het VWO op het Canisiuscollege. Zij vertelde dat ze verwachtte, dat ik later bestuurder in allerlei organisaties zou worden. Dat is van lieverlee zo gekomen. Ik werd gevraagd en richtte me erop.’

Vijf uur per week

Hij kwam in 1993 in de oudercommissie van de Sint Nicolaasschool terecht, want toen ging zijn dochter naar het internaat. Het lidmaatschap van de oudercommissie was het begin van meerdere functies. ‘In 2000 kwam ik in de medezeggenschapsraad (MR) van die school. In 1997 begon ik bij het KSCC/KSW in Nijmegen, in 2003 bij Schuttevaer-afdeling Gelderland en in 2005 in het Hoofdbestuur van Schuttevaer. Voordat ik in de oudercommissie zat deed ik vrijwilligerswerk rondom het wandelen van het KSCC en ik schreef vanaf 5 VWO tot 1986 over maatschappelijke zaken in het KSCC-bulletin.’

Het bestuurswerk kost een uur of vijf per week. Mooren doet het meeste tussendoor. Hoe goed dat lukt, hangt af van het vaargebied. ‘Lange reizen maken het gemakkelijker om veel werk tussendoor te doen. De laatste tijd hebben we regelmatig korte reizen gedaan. Ik ben bij de afdeling Gelderland secretaris, dat is vrij veel werk.’

Kritiek

Mooren ervaart het bestuurswerk als verrijkend. ‘Ik vind het leuk om te doen. Je komt met verschillende mensen in contact. De MR was bijvoorbeeld een gemêleerd gezelschap. Je maakt ook contact met mensen van buiten de scheepvaart. Het verbreedt je gezichtsveld in alle aspecten.’

Als bestuurder heeft hij natuurlijk te maken met kritiek op de organisaties. Het is soms moeilijk daarmee om te gaan, omdat kritiek vaak op het allerlaatste moment komt. Hij wijt het aan te weinig overleg vooraf. ‘Waarom dat zo functioneert begrijp ik niet goed. Ineens is dan de maat vol.
Dan zeggen leden hun lidmaatschap op, omdat ze vinden dat Schuttevaer bijvoorbeeld een verlengstuk is van Rijkswaterstaat, terwijl ze dat van te voren nooit hebben aangekaart. Wij zijn allemaal gewoon bereikbaar per telefoon of e-mail. Op de een of andere manier is er teweinig overleg in het voortraject, waarin mensen zich ergeren.’

Boekhouden

Het leuke aan varen vindt hij dat er zoveel bij komt kijken. Het was destijds een goede keuze. De combinatie tussen het werk en het ondernemerschap staat hem aan. Toch hield hij er destijds rekening mee, dat hij misschien aan de wal zou moeten werken. ‘Ik heb aan boord SPD staatsboekhouden gehaald. Dat heb ik als achtervang gedaan. Voor het geval we het varen niet meer leuk vonden of onze kinderen niet op het internaat zouden aarden. Nu doe ik voor het internaat nog de KLOS-gelden. Dat draag ik binnenkort over, omdat onze jongste in zijn laatste jaar zit.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Spes Nova. Lengte: 58 meter. Breedte: 6,60 meter. Diepgang: 2,57 meter. Tonnage: 642. Europanummer: 02103580. Motor: Detroit Diesel, 264 kW. Bouwjaar: 1961. Thuishaven: Nijmegen. Eigenaar: VOF Scheepvaartbedrijf Spes Nova.

Henry Mooren combineert varen met besturen | Schuttevaer.nl

Henry Mooren combineert varen met besturen

Henry Mooren vaart met zijn vrouw op de verlengde Kempenaar Spes Nova. Hij bekleedde diverse bestuursfuncties en is lid van het hoofdbestuur van Koninklijke Schuttevaer en secretaris van Koninklijke Schuttevaer-afdeling Gelderland. Het aantrekkelijke aan een bestuursfunctie is, dat je je blikveld verbreedt, stelt hij. Mooren haalde in 1975 zijn VWO-examen en ging daarna varen.

Henry Mooren

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Ik ging uit vrije wil bij mijn ouders aan boord en heb daar alle binnenvaartpapieren gehaald. Mijn broers zijn gaan studeren. Onze kinderen hebben we ook vrijgelaten. De oudste is sinds september tandarts en werkt in Beuningen en Oss. De middelste studeert voor dokter. De jongste zit in 6 VWO en weet het nog niet. We wachten het af.’

  • ‘Verbreed blikveld is aantrekkelijkste aan bestuursfunctie’
  • ‘Kritiek komt vaak plotseling en op het allerlaatste moment’

Mooren kwam geleidelijk aan in bestuursfuncties terecht. Dat hij die zou gaan bekleden werd hem voorspeld door een moeder van een voormalige klasgenoot. ‘Ik was op de uitvaart van broeder Gelasius Honig. Hij was de oud-directeur van het internaat. Daar trof ik een moeder van een voormalig klasgenoot van het VWO op het Canisiuscollege. Zij vertelde dat ze verwachtte, dat ik later bestuurder in allerlei organisaties zou worden. Dat is van lieverlee zo gekomen. Ik werd gevraagd en richtte me erop.’

Vijf uur per week

Hij kwam in 1993 in de oudercommissie van de Sint Nicolaasschool terecht, want toen ging zijn dochter naar het internaat. Het lidmaatschap van de oudercommissie was het begin van meerdere functies. ‘In 2000 kwam ik in de medezeggenschapsraad (MR) van die school. In 1997 begon ik bij het KSCC/KSW in Nijmegen, in 2003 bij Schuttevaer-afdeling Gelderland en in 2005 in het Hoofdbestuur van Schuttevaer. Voordat ik in de oudercommissie zat deed ik vrijwilligerswerk rondom het wandelen van het KSCC en ik schreef vanaf 5 VWO tot 1986 over maatschappelijke zaken in het KSCC-bulletin.’

Het bestuurswerk kost een uur of vijf per week. Mooren doet het meeste tussendoor. Hoe goed dat lukt, hangt af van het vaargebied. ‘Lange reizen maken het gemakkelijker om veel werk tussendoor te doen. De laatste tijd hebben we regelmatig korte reizen gedaan. Ik ben bij de afdeling Gelderland secretaris, dat is vrij veel werk.’

Kritiek

Mooren ervaart het bestuurswerk als verrijkend. ‘Ik vind het leuk om te doen. Je komt met verschillende mensen in contact. De MR was bijvoorbeeld een gemêleerd gezelschap. Je maakt ook contact met mensen van buiten de scheepvaart. Het verbreedt je gezichtsveld in alle aspecten.’

Als bestuurder heeft hij natuurlijk te maken met kritiek op de organisaties. Het is soms moeilijk daarmee om te gaan, omdat kritiek vaak op het allerlaatste moment komt. Hij wijt het aan te weinig overleg vooraf. ‘Waarom dat zo functioneert begrijp ik niet goed. Ineens is dan de maat vol.
Dan zeggen leden hun lidmaatschap op, omdat ze vinden dat Schuttevaer bijvoorbeeld een verlengstuk is van Rijkswaterstaat, terwijl ze dat van te voren nooit hebben aangekaart. Wij zijn allemaal gewoon bereikbaar per telefoon of e-mail. Op de een of andere manier is er teweinig overleg in het voortraject, waarin mensen zich ergeren.’

Boekhouden

Het leuke aan varen vindt hij dat er zoveel bij komt kijken. Het was destijds een goede keuze. De combinatie tussen het werk en het ondernemerschap staat hem aan. Toch hield hij er destijds rekening mee, dat hij misschien aan de wal zou moeten werken. ‘Ik heb aan boord SPD staatsboekhouden gehaald. Dat heb ik als achtervang gedaan. Voor het geval we het varen niet meer leuk vonden of onze kinderen niet op het internaat zouden aarden. Nu doe ik voor het internaat nog de KLOS-gelden. Dat draag ik binnenkort over, omdat onze jongste in zijn laatste jaar zit.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Spes Nova. Lengte: 58 meter. Breedte: 6,60 meter. Diepgang: 2,57 meter. Tonnage: 642. Europanummer: 02103580. Motor: Detroit Diesel, 264 kW. Bouwjaar: 1961. Thuishaven: Nijmegen. Eigenaar: VOF Scheepvaartbedrijf Spes Nova.