Sleepwerk vraagt meer dan vaarkennis

Henk Jansen vaart op de sleep/duwboot Liberté. Zijn vader is veel bij hem aan boord. Met de Liberté doet Jansen veel bijzondere transporten. Hij ondervond in zijn opleidingstijd dat de binnenvaartopleidingen weinig te bieden hebben voor jongeren die dit soort werk willen doen. Jansen groeide op aan de wal.

Henk Jansen

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Ik ben niet naar een internaat geweest. Mijn ouders hadden gewoon een huis. Ik heb gewoon school gehad. Na de HAVO ben ik naar het STC in Rotterdam gegaan. Daar ondervond ik, dat binnenvaartopleidingen niet zijn toegespitst op jongeren die dit soort werk willen doen. Ik wist toen al zeker dat ik dit wilde. Ik heb voor elkaar gekregen dat ik de eerste stage hier bij mijn vader aan boord mocht doen. Dat was een zeer hoge uitzondering. Mijn tweede stage heb ik op een Van der Sluistanker gelopen. Daar heb ik wel wat van geleerd, het laden en lossen en de boeken rondom gevaarlijke stoffen.’

  • Henk Jansen met de Liberté gespecialiseerd in bijzondere transporten
  • ‘Klantrelatie is vooral kwestie van vertrouwen’ 

Jansen koos voor de vaart omdat het goed bij hem past. Het voorbeeld dat hij van huis uit meekreeg hielp mee in zijn beroepskeuze. Hij is nog steeds tevreden met zijn keuze. ‘Het was mijn eigen keuze, ook kreeg ik het natuurlijk van huis uit mee. Het werkte aanstekelijk. Een kantoorbaantje leek me niet gepast, daarvoor ben ik te hyper en de negen tot vijf werktijden liggen me niet. Niet dat ik nu verwend wordt, maar het is beter dan het alternatief.’

Vertouwen

Met de Liberté vaart hij meestal bijzondere transporten. ‘In ons werk vervoer je vanalles. Ik kan het zo gek niet bedenken. Wij vervoeren pontsteigers, extreem dure jachten van 250 miljoen, sloopschepen, binnenvaartsecties, de drugsboot hebben we weggebracht en ga zo maar door.’
Het werk krijgt hij van een kantoor of van eigen klanten. Het contact onderhouden met klanten kost hem niet veel tijd, het belangrijkste daarbij is vertrouwen. ‘In het contact met klanten gaat niet veel tijd zitten. Als je elkaar kunt vertrouwen heb je aan een half woord genoeg. Als je een afspraak maakt moet je ervoor staan. Als ik een fout maak, omdat ik het verkeerd inschat, dan zie ik dat als een leermoment voor de volgende keer. Daarmee moet je de klant niet opzadelen. Dat kan nu eenmaal niet bij aangenomen werk. Dan kun je er achteraf niet op terugkomen.’

Personeel

Jansen vaart geen vrije tijd, maar is vrij als het werk het toelaat. Personeel zoekt hij meestal in de familiesfeer of bij zijn kennissen. ‘Ik vaar veel met mijn vader en als het veel werk is, zoeken we er een mannetje bij uit onze familie of kennissen. Het is belangrijk dat ik mensen aan boord heb waarvan ik weet dat ze het werk kunnen.’
Hij constateert dat er veel verschil zit tussen slepen en varen op een motorschip. ‘Ik heb ondervonden dat je niet zomaar iemand op een sleepboot kunt zetten. Daar heb je kennis voor nodig. Als je dat nog nooit hebt gedaan kun je verrast worden. Wij varen ook zonder kopschroef. Met het minimale moeten wij het maximale bereiken.’
Apart is dat hij een zijn vader een andere achternaam hebben. Dat wekt soms verwarring of verbazing bij mensen. Het komt doordat zijn vader hem nogal laat heeft aangemeld bij de burgerlijke stand. ‘Ik heet Jansen en mijn vader Stegers. Hij heeft mij een beetje laat aangemeld. Mijn moeder heeft me gelijk aangemeld. Het is de bedoeling dat de vader dan ook een keertje langskomt op het gemeentehuis. Dat werd in mijn geval 27 jaar later. Mijn ouders hebben geen ruzie ofzo. Ze zijn ook al 30 jaar bij elkaar. Mijn vader is gewoon geen man van de papieren.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Liberté. Lengte: 20 meter. Breedte: 5 meter. Diepgang: 2,42 meter. Tonnage: 100. Laadvermogen: 10 ton. Europanummer: 2310075. Motor: Deutz, 720 pk. Bouwjaar: 1946. Thuishaven: Arnhem. Eigenaar: Scheepvaartbedrijf Stegers.

Sleepwerk vraagt meer dan vaarkennis | Schuttevaer.nl

Sleepwerk vraagt meer dan vaarkennis

Henk Jansen vaart op de sleep/duwboot Liberté. Zijn vader is veel bij hem aan boord. Met de Liberté doet Jansen veel bijzondere transporten. Hij ondervond in zijn opleidingstijd dat de binnenvaartopleidingen weinig te bieden hebben voor jongeren die dit soort werk willen doen. Jansen groeide op aan de wal.

Henk Jansen

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

‘Ik ben niet naar een internaat geweest. Mijn ouders hadden gewoon een huis. Ik heb gewoon school gehad. Na de HAVO ben ik naar het STC in Rotterdam gegaan. Daar ondervond ik, dat binnenvaartopleidingen niet zijn toegespitst op jongeren die dit soort werk willen doen. Ik wist toen al zeker dat ik dit wilde. Ik heb voor elkaar gekregen dat ik de eerste stage hier bij mijn vader aan boord mocht doen. Dat was een zeer hoge uitzondering. Mijn tweede stage heb ik op een Van der Sluistanker gelopen. Daar heb ik wel wat van geleerd, het laden en lossen en de boeken rondom gevaarlijke stoffen.’

  • Henk Jansen met de Liberté gespecialiseerd in bijzondere transporten
  • ‘Klantrelatie is vooral kwestie van vertrouwen’ 

Jansen koos voor de vaart omdat het goed bij hem past. Het voorbeeld dat hij van huis uit meekreeg hielp mee in zijn beroepskeuze. Hij is nog steeds tevreden met zijn keuze. ‘Het was mijn eigen keuze, ook kreeg ik het natuurlijk van huis uit mee. Het werkte aanstekelijk. Een kantoorbaantje leek me niet gepast, daarvoor ben ik te hyper en de negen tot vijf werktijden liggen me niet. Niet dat ik nu verwend wordt, maar het is beter dan het alternatief.’

Vertouwen

Met de Liberté vaart hij meestal bijzondere transporten. ‘In ons werk vervoer je vanalles. Ik kan het zo gek niet bedenken. Wij vervoeren pontsteigers, extreem dure jachten van 250 miljoen, sloopschepen, binnenvaartsecties, de drugsboot hebben we weggebracht en ga zo maar door.’
Het werk krijgt hij van een kantoor of van eigen klanten. Het contact onderhouden met klanten kost hem niet veel tijd, het belangrijkste daarbij is vertrouwen. ‘In het contact met klanten gaat niet veel tijd zitten. Als je elkaar kunt vertrouwen heb je aan een half woord genoeg. Als je een afspraak maakt moet je ervoor staan. Als ik een fout maak, omdat ik het verkeerd inschat, dan zie ik dat als een leermoment voor de volgende keer. Daarmee moet je de klant niet opzadelen. Dat kan nu eenmaal niet bij aangenomen werk. Dan kun je er achteraf niet op terugkomen.’

Personeel

Jansen vaart geen vrije tijd, maar is vrij als het werk het toelaat. Personeel zoekt hij meestal in de familiesfeer of bij zijn kennissen. ‘Ik vaar veel met mijn vader en als het veel werk is, zoeken we er een mannetje bij uit onze familie of kennissen. Het is belangrijk dat ik mensen aan boord heb waarvan ik weet dat ze het werk kunnen.’
Hij constateert dat er veel verschil zit tussen slepen en varen op een motorschip. ‘Ik heb ondervonden dat je niet zomaar iemand op een sleepboot kunt zetten. Daar heb je kennis voor nodig. Als je dat nog nooit hebt gedaan kun je verrast worden. Wij varen ook zonder kopschroef. Met het minimale moeten wij het maximale bereiken.’
Apart is dat hij een zijn vader een andere achternaam hebben. Dat wekt soms verwarring of verbazing bij mensen. Het komt doordat zijn vader hem nogal laat heeft aangemeld bij de burgerlijke stand. ‘Ik heet Jansen en mijn vader Stegers. Hij heeft mij een beetje laat aangemeld. Mijn moeder heeft me gelijk aangemeld. Het is de bedoeling dat de vader dan ook een keertje langskomt op het gemeentehuis. Dat werd in mijn geval 27 jaar later. Mijn ouders hebben geen ruzie ofzo. Ze zijn ook al 30 jaar bij elkaar. Mijn vader is gewoon geen man van de papieren.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Liberté. Lengte: 20 meter. Breedte: 5 meter. Diepgang: 2,42 meter. Tonnage: 100. Laadvermogen: 10 ton. Europanummer: 2310075. Motor: Deutz, 720 pk. Bouwjaar: 1946. Thuishaven: Arnhem. Eigenaar: Scheepvaartbedrijf Stegers.