Geld is drijfveer voor BBL-leerling

Robert Laaglandwinder (20) volgt de BBL-opleiding stuurman-schipper op de dubbelwandige tanker Telstar. Hij koos voor de BBL-opleiding, omdat hij dan geld verdient. Dat is zijn grootste drijfveer om te gaan werken. Een deel van het verdiende geld spaart hij om zijn droom te verwezenlijken. Hij wil namelijk een wereldreis maken.

Robert Laaglandwinder

Door Henriette Driesen-Joanknecht
Ik zou het werk niet volhouden als de beloning niet goed was, Nu zie je waarvoor je het doet. Je bent ook twee weken van huis, daar moet een beloning tegenover staan. Mijn klasgenoten denken er ook zo over. De meesten wonen net als ik op zichzelf of hebben al een auto en dan heb je geld nodig. Ik heb geen auto, want ik wil een wereldreis maken en spaar daarvoor’, vertelt hij.

  • Robert Laaglandwinder is ondernemer en stagiair op mts Telstar
  • ‘Sparen voor wereldreis’

Robert wil met de wereldreis zijn kijk op de wereld verbreden. De inspiratiebron is zijn oom. ‘Mijn oom, die helaas op zijn 36ste is overleden, heeft ook een wereldreis gemaakt. Hij vertelde er altijd over en ik dacht: dat wil ik ook. Ik wil eerst de wereld gezien hebben voordat ik wat van mijn leven ga maken. Mijn oom keek door die reis heel anders tegen het leven en de wereld aan. Ik weet niet precies hoe ik dat moet uitleggen, maar dat voel je gewoon’, constateert hij.

Servicebedrijf

Robert vaart op de Telstar geregelde vrije tijd. In zijn vrije weken vist, bokst en voetbalt hij, of gaat hij naar school. Daarnaast besteedt hij veel vrije tijd aan zijn eigen servicebedrijf R. Laaglandwinder. Dat servicebedrijf is nog in de opstartfase. Uiteindelijk is het de bedoeling dat hij daarmee ook geld verdient voor zijn droom. ‘Momenteel zit ik nog in de opstartfase en investeer ik het geld dat ik ermee verdien in mijn bedrijf. Ik koop er bijvoorbeeld kettingzagen, compressors en spullen om de ramen te lappen van. Ik ben werkzaam in Den Helder, want daar woon ik. Ik doe alles op de fiets. Behalve voor mijn wereldreis, sponsor ik er ons voetbalteam mee. Het is een vriendenteam bij de Zeemacht. Bij die club boks ik ook.’

Niet moeilijk

Zijn vooropleiding is VMBO-T in de richting Sport, dienstverlening en veiligheid, want hij wilde eerst marinier worden. Hij maakte kennis met de binnenvaart via een bijbaantje bij Gulf. ‘Als kind was marinier worden mijn droom, maar toen kwam de binnenvaart om de hoek kijken. Op mijn zestiende kreeg ik een bijbaantje bij Gulf op een bunkerbootje in de haven. Meestal zat ik op de Gulf Eskimo. Een vriend van mij, die daar ook werkte, koos ervoor om echt bij die firma te gaan werken. Hij kwam terecht op een grote van Gulf. Ik zag dat hij goed verdiende en koos ook voor de binnenvaart.’

Robert schreef zich in op de BBL-opleiding op het Nova College in IJmuiden. De opleiding is leuk en totaal niet moeilijk, vindt hij. ‘Ik zit in een klas met jongeren die allemaal al een diploma hebben, dat zal wel schelen. Ik had ook BOL kunnen doen, maar dan verdien ik geen geld. Ik doe nu de BBL-opleiding stuurman-schipper met versneld matroos. Als ik alles op tijd afheb, heb ik begin januari 2011 mijn stuurman-schipper afgerond. Dan heb ik er minder dan drie jaar over gedaan. Ik wilde daarna nog het vierde jaar voor kapitein doen. Het is zonde om dat te laten liggen.’

Drie broers

Robert werd met zijn keuze voor de binnenvaart het voorbeeld voor zijn drie broertjes, want die varen inmiddels ook. ‘Met het broertje na mij heb ik samen bij Gulf gewerkt. Wij deelden samen een huis, want we liepen tegen elkaar in. Mijn een na jongste broertje werkt nu bij Gulf en de allerjongste gaat naar het VMBO in Harlingen, want die wil snel matroos worden. Onze ouders varen niet. Ik heb wel ooms die in de visserij hebben gezeten, misschien zit het varen er toch in. Onze ouders vinden het leuk waarmee wij bezig zijn.’
In de verre toekomst wil hij als kapitein varen. ‘Ik wil zeker als kapitein varen en misschien wil ik later wel een eigen schip. Wat voor schip weet ik nog niet. Tot nu toe heb ik alleen de tankvaart gezien.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Telstar. Lengte: 110 meter. Breedte: 11,40 meter. Diepgang: 3,60 meter. Tonnage: 2997. Europanummer: 2327021. Motor: ABC, 1800 pk. Bouwjaar: 2004. Thuishaven: Hendrik Ido Ambacht. Eigenaar: Telstar Shipping BV.

Geld is drijfveer voor BBL-leerling | Schuttevaer.nl

Geld is drijfveer voor BBL-leerling

Robert Laaglandwinder (20) volgt de BBL-opleiding stuurman-schipper op de dubbelwandige tanker Telstar. Hij koos voor de BBL-opleiding, omdat hij dan geld verdient. Dat is zijn grootste drijfveer om te gaan werken. Een deel van het verdiende geld spaart hij om zijn droom te verwezenlijken. Hij wil namelijk een wereldreis maken.

Robert Laaglandwinder

Door Henriette Driesen-Joanknecht
Ik zou het werk niet volhouden als de beloning niet goed was, Nu zie je waarvoor je het doet. Je bent ook twee weken van huis, daar moet een beloning tegenover staan. Mijn klasgenoten denken er ook zo over. De meesten wonen net als ik op zichzelf of hebben al een auto en dan heb je geld nodig. Ik heb geen auto, want ik wil een wereldreis maken en spaar daarvoor’, vertelt hij.

  • Robert Laaglandwinder is ondernemer en stagiair op mts Telstar
  • ‘Sparen voor wereldreis’

Robert wil met de wereldreis zijn kijk op de wereld verbreden. De inspiratiebron is zijn oom. ‘Mijn oom, die helaas op zijn 36ste is overleden, heeft ook een wereldreis gemaakt. Hij vertelde er altijd over en ik dacht: dat wil ik ook. Ik wil eerst de wereld gezien hebben voordat ik wat van mijn leven ga maken. Mijn oom keek door die reis heel anders tegen het leven en de wereld aan. Ik weet niet precies hoe ik dat moet uitleggen, maar dat voel je gewoon’, constateert hij.

Servicebedrijf

Robert vaart op de Telstar geregelde vrije tijd. In zijn vrije weken vist, bokst en voetbalt hij, of gaat hij naar school. Daarnaast besteedt hij veel vrije tijd aan zijn eigen servicebedrijf R. Laaglandwinder. Dat servicebedrijf is nog in de opstartfase. Uiteindelijk is het de bedoeling dat hij daarmee ook geld verdient voor zijn droom. ‘Momenteel zit ik nog in de opstartfase en investeer ik het geld dat ik ermee verdien in mijn bedrijf. Ik koop er bijvoorbeeld kettingzagen, compressors en spullen om de ramen te lappen van. Ik ben werkzaam in Den Helder, want daar woon ik. Ik doe alles op de fiets. Behalve voor mijn wereldreis, sponsor ik er ons voetbalteam mee. Het is een vriendenteam bij de Zeemacht. Bij die club boks ik ook.’

Niet moeilijk

Zijn vooropleiding is VMBO-T in de richting Sport, dienstverlening en veiligheid, want hij wilde eerst marinier worden. Hij maakte kennis met de binnenvaart via een bijbaantje bij Gulf. ‘Als kind was marinier worden mijn droom, maar toen kwam de binnenvaart om de hoek kijken. Op mijn zestiende kreeg ik een bijbaantje bij Gulf op een bunkerbootje in de haven. Meestal zat ik op de Gulf Eskimo. Een vriend van mij, die daar ook werkte, koos ervoor om echt bij die firma te gaan werken. Hij kwam terecht op een grote van Gulf. Ik zag dat hij goed verdiende en koos ook voor de binnenvaart.’

Robert schreef zich in op de BBL-opleiding op het Nova College in IJmuiden. De opleiding is leuk en totaal niet moeilijk, vindt hij. ‘Ik zit in een klas met jongeren die allemaal al een diploma hebben, dat zal wel schelen. Ik had ook BOL kunnen doen, maar dan verdien ik geen geld. Ik doe nu de BBL-opleiding stuurman-schipper met versneld matroos. Als ik alles op tijd afheb, heb ik begin januari 2011 mijn stuurman-schipper afgerond. Dan heb ik er minder dan drie jaar over gedaan. Ik wilde daarna nog het vierde jaar voor kapitein doen. Het is zonde om dat te laten liggen.’

Drie broers

Robert werd met zijn keuze voor de binnenvaart het voorbeeld voor zijn drie broertjes, want die varen inmiddels ook. ‘Met het broertje na mij heb ik samen bij Gulf gewerkt. Wij deelden samen een huis, want we liepen tegen elkaar in. Mijn een na jongste broertje werkt nu bij Gulf en de allerjongste gaat naar het VMBO in Harlingen, want die wil snel matroos worden. Onze ouders varen niet. Ik heb wel ooms die in de visserij hebben gezeten, misschien zit het varen er toch in. Onze ouders vinden het leuk waarmee wij bezig zijn.’
In de verre toekomst wil hij als kapitein varen. ‘Ik wil zeker als kapitein varen en misschien wil ik later wel een eigen schip. Wat voor schip weet ik nog niet. Tot nu toe heb ik alleen de tankvaart gezien.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Telstar. Lengte: 110 meter. Breedte: 11,40 meter. Diepgang: 3,60 meter. Tonnage: 2997. Europanummer: 2327021. Motor: ABC, 1800 pk. Bouwjaar: 2004. Thuishaven: Hendrik Ido Ambacht. Eigenaar: Telstar Shipping BV.