Jolle-Wietse en Erik zijn vrij als het bedrijfsmatig uitkomt

Schipper Jolle-Wietse Visser en matroos Erik Eringa varen in loondienst op de 1500-tonner Mira-Quattro. Jolle vaart sinds augustus als schipper. Die promotie bevalt hem goed. Zijn papieren haalde hij via de BBL in IJmuiden. Erik is daar nu mee bezig.

Jolle-Wietse en Erik zijn vrij als het bedrijfsmatig uitkomt

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

De Mira-Quattro zat in de containers, maar vaart sinds kort in de vrije markt. ‘Op zich lijkt de vrije markt mij leuker, omdat je meer afwisseling hebt. In de containers deden we altijd hetzelfde. Het voordeel van de containers is natuurlijk dat mijn baas altijd inkomsten heeft’, constateert Jolle-Wietse.

  • Bemanning in loondienst op 1500-tonner Mira Quattro
  • ‘Veel gezeur heeft te maken met stress’

De bemanning van de Mira-Quattro gaat naar huis als het met het werk uitkomt. Daarop is het ligplaatsenbeleid in Rotterdam niet altijd aangepast. Een post die de vertrektijden van de schepen bijhoudt zou handig zijn, constateert Jolle-Wietse. ‘Je vindt uiteindelijk altijd wel een plekje in Rotterdam, maar het is lastig dat je dan niet weet hoe laat de buurman weggaat. In Dordrecht en op de Volkeraksluis weten ze dat wel. Dan vraag je ernaar en kun je bij iemand opzij gaan waarvan de vertrektijden overeenstemmen. In Rotterdam kan dat niet. In de Maashaven mogen ze dat wat wij betreft bijhouden.’
Naar huis gaan als het schip geen werk heeft bevalt beiden goed, ook al hebben ze allebei geen vaste relatie aan de wal. Jolle-Wietse vond een systeem van twee-weken-op-twee-weken-af ook relaxed toen hij dat voer. Maar dat behoort in deze tijd niet tot de mogelijkheden. ‘Dat is nu ondenkbaar, zeker op een schip als dit. Hoe moet je nu vier mensen gaan betalen als je de helft van de tijd stilligt?’

Ongemotiveerd

Beiden volg(d)en hun binnenvaartopleiding in IJmuiden. De opleiding voldoet goed, maar het valt ze op dat veel klasgenoten op hun opleiding ongemotiveerd zijn. ‘Het is gewoon jammer als je in een klas zit waarin veel mensen minder enthousiast zijn. Vooral de eerste tijd zit je veel met mensen die niks kunnen en daarom maar binnenvaart gaan doen’, vertelt Jolle-Wietse. Dat herkent Erik ook. ‘De helft van de tijd komen ze niet opdagen. Degenen die regelmatig komen hebben meestal wel goede zin.’
Jolle-Wietse verwacht uiteindelijk een eigen schip te hebben, maar wil daar nu nog even mee wachten. ‘Ik wil eerst nog in loondienst blijven en heb misschien nog plannen om de zeevaart in te gaan.’
Ook Erik ziet wel kansen als ondernemer. ‘Ik heb nog een lange weg te gaan. Ik moet nog een jaar de matrozenopleiding doen en dan voor schipper gaan, dat duurt nog twee jaar. Uiteindelijk wil ik wel een eigen schip. In de vrachtvaart, zoiets als dit lijkt me wel wat.’

Stress

Jolle-Wietse vaart nu zes jaar. De overstap van matroos naar schipper gaf geen problemen. ‘Matroos was relaxter. Je hebt nu veel meer verantwoordelijkheden. Het is voordeel is wel dat je niet meer naar buiten hoeft als het regent.’
Het enige nadeel aan de binnenvaart is, dat er veel wordt geklaagd, stelt hij. ‘Iedereen zit tegen elkaar te zeuren. Vooral in de containervaart valt dat op. Ik denk dat het te maken heeft met stress. Als je ergens op tijd moet zijn en je hebt een sluis tegen, dan raak je gespannen. Soms krijg je ineens alles over je heen als je gewoon wat vraagt.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Mira-Quattro. Lengte: 85 meter. Breedte: 9,50 meter. Diepgang: 2,80 meter. Tonnage: 1498 ton. Europanummer: 03110605. Motor: Cummins, 1300 pk. Bouwjaar: 1965. Eigenaar: Mira Forti NV. Thuishaven: Maasbracht.

Jolle-Wietse en Erik zijn vrij als het bedrijfsmatig uitkomt | Schuttevaer.nl

Jolle-Wietse en Erik zijn vrij als het bedrijfsmatig uitkomt

Schipper Jolle-Wietse Visser en matroos Erik Eringa varen in loondienst op de 1500-tonner Mira-Quattro. Jolle vaart sinds augustus als schipper. Die promotie bevalt hem goed. Zijn papieren haalde hij via de BBL in IJmuiden. Erik is daar nu mee bezig.

Jolle-Wietse en Erik zijn vrij als het bedrijfsmatig uitkomt

Door

Henriette Driesen-Joanknecht

De Mira-Quattro zat in de containers, maar vaart sinds kort in de vrije markt. ‘Op zich lijkt de vrije markt mij leuker, omdat je meer afwisseling hebt. In de containers deden we altijd hetzelfde. Het voordeel van de containers is natuurlijk dat mijn baas altijd inkomsten heeft’, constateert Jolle-Wietse.

  • Bemanning in loondienst op 1500-tonner Mira Quattro
  • ‘Veel gezeur heeft te maken met stress’

De bemanning van de Mira-Quattro gaat naar huis als het met het werk uitkomt. Daarop is het ligplaatsenbeleid in Rotterdam niet altijd aangepast. Een post die de vertrektijden van de schepen bijhoudt zou handig zijn, constateert Jolle-Wietse. ‘Je vindt uiteindelijk altijd wel een plekje in Rotterdam, maar het is lastig dat je dan niet weet hoe laat de buurman weggaat. In Dordrecht en op de Volkeraksluis weten ze dat wel. Dan vraag je ernaar en kun je bij iemand opzij gaan waarvan de vertrektijden overeenstemmen. In Rotterdam kan dat niet. In de Maashaven mogen ze dat wat wij betreft bijhouden.’
Naar huis gaan als het schip geen werk heeft bevalt beiden goed, ook al hebben ze allebei geen vaste relatie aan de wal. Jolle-Wietse vond een systeem van twee-weken-op-twee-weken-af ook relaxed toen hij dat voer. Maar dat behoort in deze tijd niet tot de mogelijkheden. ‘Dat is nu ondenkbaar, zeker op een schip als dit. Hoe moet je nu vier mensen gaan betalen als je de helft van de tijd stilligt?’

Ongemotiveerd

Beiden volg(d)en hun binnenvaartopleiding in IJmuiden. De opleiding voldoet goed, maar het valt ze op dat veel klasgenoten op hun opleiding ongemotiveerd zijn. ‘Het is gewoon jammer als je in een klas zit waarin veel mensen minder enthousiast zijn. Vooral de eerste tijd zit je veel met mensen die niks kunnen en daarom maar binnenvaart gaan doen’, vertelt Jolle-Wietse. Dat herkent Erik ook. ‘De helft van de tijd komen ze niet opdagen. Degenen die regelmatig komen hebben meestal wel goede zin.’
Jolle-Wietse verwacht uiteindelijk een eigen schip te hebben, maar wil daar nu nog even mee wachten. ‘Ik wil eerst nog in loondienst blijven en heb misschien nog plannen om de zeevaart in te gaan.’
Ook Erik ziet wel kansen als ondernemer. ‘Ik heb nog een lange weg te gaan. Ik moet nog een jaar de matrozenopleiding doen en dan voor schipper gaan, dat duurt nog twee jaar. Uiteindelijk wil ik wel een eigen schip. In de vrachtvaart, zoiets als dit lijkt me wel wat.’

Stress

Jolle-Wietse vaart nu zes jaar. De overstap van matroos naar schipper gaf geen problemen. ‘Matroos was relaxter. Je hebt nu veel meer verantwoordelijkheden. Het is voordeel is wel dat je niet meer naar buiten hoeft als het regent.’
Het enige nadeel aan de binnenvaart is, dat er veel wordt geklaagd, stelt hij. ‘Iedereen zit tegen elkaar te zeuren. Vooral in de containervaart valt dat op. Ik denk dat het te maken heeft met stress. Als je ergens op tijd moet zijn en je hebt een sluis tegen, dan raak je gespannen. Soms krijg je ineens alles over je heen als je gewoon wat vraagt.’

Scheepsgegevens

Scheepsnaam: Mira-Quattro. Lengte: 85 meter. Breedte: 9,50 meter. Diepgang: 2,80 meter. Tonnage: 1498 ton. Europanummer: 03110605. Motor: Cummins, 1300 pk. Bouwjaar: 1965. Eigenaar: Mira Forti NV. Thuishaven: Maasbracht.