Marina komt pas eind januari vast aan boord, omdat ze nu nog de zorg heeft voor hun tijdelijke pleegdochter. In totaal kan ze nog 3,5 jaar mee varen, want schipperskinderen moeten pas naar school in het jaar waarin ze zeven worden. ‘Izaak wilde al veel langer voor zichzelf beginnen, maar ik hield het af vanwege de kinderen. Ik wilde niet dat ze naar het internaat gingen. Ik heb het uitgezocht en kwam erachter dat Quinten in elk geval tot 7,5 jaar aan boord kan blijven als hij ingeschreven staat bij het LOVK’, vertelt ze.
Marina verwacht genoeg tijd te hebben om haar kinderen door de kleuterschool te loodsen, want ze vaart boven de bemanningssterkte mee. ‘Ik vaar mee als moeder, huisvrouw en mede-eigenaar. Voor de schoolopleiding van de kinderen heb ik aan boord genoeg tijd. Ik moet mijn dienstboekje nog aanvragen, dan krijg ik de functie deksman erbij, maar dat boekje hebben we niet nodig. Aan de wal was ik ook gewoon moeder en huisvrouw.’
-
‘Ik wilde niet dat de kinderen naar het internaat gingen’
-
‘De vraag naar dubbelwandige 85-meterschepen stijgt’
Izaak vaart sinds zijn veertiende. Hij begon als meevarend passagier op de coaster Liamare uit Maartensdijk en voer onder meer op het beunschip Merwestroom van Smitsman en het mts Johanna van Spronk.
Met zijn eigen schip verwacht hij veel naar Noord-Duitsland te varen. De toekomst voor zijn scheepstype is gunstig, voorziet hij. ‘We zijn voor vijf jaar verhuurd. De vraag naar dubbelwandige 86-meterschepen stijgt. Je ziet nu ook dat ze meer gebouwd worden, omdat ze nodig zijn. Iedereen heeft een 110-meter gebouwd. Ik verwacht dat de vraag naar dit scheepstype blijft.’
Hij koos voor een tanker, omdat hij daarop met personeel kan varen, want het is gemakkelijker als je niet alles zelf hoeft te doen. Met zijn Mariton vervoert hij alleen N-producten. ‘Ik heb geen Chemiecertificaat en mag die producten daarom niet laden. Mijn schip mag het wel. We vervoeren niet alleen olie. Laatst werden we gevraagd om zeepsop op het Mittellandkanaal te laden. Die reis werd trouwens gecanceld.’
Onbeleefd
Als Marina met de kinderen aan de wal gaat, is het de bedoeling dat Izaak systeem gaat varen. Hij kijkt er nu nog niet naar uit. ‘Zoals ik het nu zie zou ik er niet rouwig om zijn aan boord te blijven, maar nu ben ik net begonnen. Ik kan niet bepalen hoe ik er over drie jaar tegenover sta. Misschien vind ik het dan wel fijn om systeem te varen, omdat je je sociale contacten mist. Aan boord spreek je de buren niet vaak, omdat je ze niet kent.’
De onderlinge sociale omgang is iets wat beter kan in de binnenvaart, vindt Izaak. ‘Het ergert me vooral hoe onbeleefd collega’s soms over de marifoon tegen elkaar zijn. Ook fatsoenlijk groeten tijdens de vaart doet niemand meer, omdat een groot deel van de schepen met geblindeerde ramen vaart. Ik moest laatst een radiotest doen met de marifoon. Dan wordt er teruggesnauwd: "Luid en duidelijk!" Dat kun je toch ook op een vriendelijke toon zeggen?’
Izaak ziet zichzelf voorlopig geen groter schip kopen. ‘Ik verwacht voorlopig niet groter te gaan. Ze zeggen niet voor niks: "Groot geworden door klein te blijven." Aan de andere kant is het moeilijk de toekomst te voorspellen. Ik begin nog maar net.’
Scheepsgegevens:
Scheepsnaam: Mariton. Lengte: 86 meter. Breedte: 10,50 meter. Diepgang: 2,67 meter. Tonnage: 1343. Europanummer: 02321340. Motor: Mitsubishi, 1197 pk. Bouwjaar: 1993. Thuishaven: Peissen. Eigenaar: Binnenschifffahrt Groenveld